March 14, 2004
Då jag är lite av en MIP (Militärt intresserad person) så tycker jag detta var lite intressant.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....77,00.html
Min åsikt: Vad spelar det för roll om man låter 17 åringar panga lite AK5:a på något skjutfält då dom ändå inte kommer att skickas ut i ett ev krig för än dom är 18? Det är ju knappast någon avancerad SIB utbildning dom får utan dom får avlossa en salva på ett skjutfält.
Hur många ungdomar är inte ute på något skyttebana och skjuter t.ex. älgstudsare eller hagelbössa? Det är mina 5ören jag kanske är partisk då jag är med i FBU men detta är då min åsikt.
Det är organisationen Svenska Freds tidning Pax som berättar om verksamheten i det senaste numret.
Ja det kunda man ju inte gissa nä!
May 19, 2003
Ptja, finns väl inget negativt med det egenligen, men känns lite onödigt också.
Först så är det väl bra (?) att man får lära sig, och egentligen så skadar det ingen. Om inte någon som testar är psykist instabil och blir galen efter att han har fått provat på, men det får man hoppas inte händer om detta blir av.
FÖr det andra så känns det även lite onödigt. Visst, nu kan detta barn skjuta, men hjälper det så mycket om han nu väl ska ut i strid? Jag menar, det handlar ju inte bara om att kunna sikta och trycka av.
Så har delade åsikter om detta, svårt att säga vad jag tycker att det ska bli av det.
March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: HVU samt FBU utbildar ju ungdomar på .22 long, varför skulle det gnällas bara för att man ändrar ammon?
Mauser används ibland också. Den är ju 7.62 vilket är grövre än ak5:ans 5.56. Men Svenska freds gnäller ju på allt som har med försvaret att göra så det kanske inte är så ovanligt. Dom gör ju allt för att få folk i opinion mot försvarsmakten.
September 5, 2001
Skinner vad är SIB? I min förkortningsvärld betyder det "Strid I Bebyggelse". Japp det där är skitgammalt och frivilligt, ingen tvingas till något.
Sen talar fmakten imot sig själva, igen.
"Det kan handla om att man får prova på och skjuta ett par skott för att testa hur det känns och det är inte frågan om någon utbildning..."
Vad jag har sett är att de får samma utbildning som värnpliktiga fast på kortare tid, men dessa ska ju endå bara skjuta några skott så då är det väl inget att bråka om.
edit:stavfel
March 14, 2004
hawkie wrote: Skinner vad är SIB? I min förkortningsvärld betyder det "Strid I Bebyggelse". Japp det där är skitgammalt och frivilligt, ingen tvingas till något.
MM det stämmer. Det jag menade var ju att man får inte lära sig så mycket mär än hur man skjuter med det. Men får ju t.ex. ingen taktisk träning. Man bara ligger ner och skjuter 5-6 skott mot en rund pricktavla 30m bort.
Jag har inte själv varigt på minilumpen men jag snackade nyss med min kusin som har varigt där. Och dom fick prova på lite hur det var att slå upp och sova i ett militärtält, laga mat över öppen eld, åka lite bandvagn och prova militära kläder. Sista dan fick dom provskjuta några skott mot en pricktavla. Inget mer än så. För dom som tror att man lär sig mintjänst mm så har dom ganska fel. Det är igentligen bara som en scout hajk men man har militära kläder på sig.
January 12, 2004
skinner wrote: [quote=Krqagyzzz]HVU samt FBU utbildar ju ungdomar på .22 long, varför skulle det gnällas bara för att man ändrar ammon?
Mauser används ibland också. Den är ju 7.62 vilket är grövre än ak5:ans 5.56. Men Svenska freds gnäller ju på allt som har med försvaret att göra så det kanske inte är så ovanligt. Dom gör ju allt för att få folk i opinion mot försvarsmakten.
Det är väl Ak-4:an som har 7.62, mauser har väl 6.5?
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=skinner][quote=Krqagyzzz]HVU samt FBU utbildar ju ungdomar på .22 long, varför skulle det gnällas bara för att man ändrar ammon?
Helt korrekt. Den svenska mausern har 6.5. En osedvanligt lyckad ammunition faktiskt.
Edit: Kanske finns det någon 7.62-konverterad bössa, men jag har aldrig hört talas om något sådant.
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=skinner][quote=Krqagyzzz]HVU samt FBU utbildar ju ungdomar på .22 long, varför skulle det gnällas bara för att man ändrar ammon?
Helt rätt kanske är andra mausrar som har 7.62. Men 6.5 är i alla fall grövre än ak5:ans ammo.
http://www.surplusrifle.com/mauserswedish/specifications.asp
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1]Jag sköt med skapare saker vid lägre ålder och det var nog knappast under så här kontrollerade former.
//Andreas
Vad kvalificerar du som "skarpare" än en militär automatkarbin? Kulsprutor? Automatkanon?:)
Sköt regelbundet med Mauser när jag var ~10.
Skytteklubben lånade militärens skjutbana och ibland så fick vi prova på lite av deras olika vapen. Bl.a. lite olika automatkarbiner, fan inte det lättaste vid den åldern.
//Andreas
March 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]Jag sköt med skapare saker vid lägre ålder och det var nog knappast under så här kontrollerade former.
//Andreas
Vad kvalificerar du som "skarpare" än en militär automatkarbin? Kulsprutor? Automatkanon?:)
Skytteklubben lånade militärens skjutbana och ibland så fick vi prova på lite av deras olika vapen. Bl.a. lite olika automatkarbiner, fan inte det lättaste vid den åldern.
//Andreas
När var det? Skulle dom syssla med sådnat nu så skulle dom väll vara tvungna att lägga ner hela försvarmakten 😛
March 11, 2003
Delph1 wrote: Sköt regelbundet med Mauser när jag var ~10.
//Andreas
Jag drog dig bara lite i benet. Det var väl mest ordvalet "skarpare" jag reagerade över. Hur är något skarpare när det gäller skjutvapen?
November 27, 2003
skinner wrote: [quote=Delph1][quote=denstore][quote=Delph1]Jag sköt med skapare saker vid lägre ålder och det var nog knappast under så här kontrollerade former.
//Andreas
//Andreas
När var det? Skulle dom syssla med sådnat nu så skulle dom väll vara tvungna att lägga ner hela försvarmakten 😛
I Bergslagen för drygt 10-15 år sen 😉
//Andreas
March 14, 2004
obelix wrote: Lite OT, men har hemvärnet tagit över AK-4:orna?
Är det någon som har koll på det?
Jag saknar gamla Bettan, hon var kul att skjuta med. 😀
Ja dom har AK4b. Det är ak4:a fast med ett 4x rödpunktssikte. Det är ävan snack om dom även ska ta ak5 då det finns 200.000 stycken i sverige och bara 10.000 använda av värnpliktiga. Men ak4:an har sina fördelar.
http://users.adelphia.net/~wem.....B_AK4B.jpg
1 Guest(s)