March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=skinner][quote=Krqagyzzz]Det kostar troligen mer än vad man tror att ha två olika system igång. Iof sä kan det vara lite dumt att byta nu iaf, särskillt med tanke på att Hv har fått Ak4B nu och allt. Fast det skulle gå lite i linje med resten av sveriges försvarssatsningar så 😉
MM, det som är nyligst upprustat/renoverat tas bort. I21 var en tragisk histora, samma sak gäller Östersunds garnision. Även robotbåtarna och kustkorvetterna är en tragisk historia. Robotbåten Ystad kom väll ut från varvet för något år sedan efter en grundläggade renoverig för att några månader senare få veta att den ska till Stena metall.
Just robotbåtarna är inte så nyrenoverade, tror att just HMS Ystan livstidsförlängdes år 2001. Dock så har både HMS Stockholm och HMS Malmö just haltvidsmoderniserats med bla helt ny stridsledning, nytt stealth-anpassat skrov/överbyggnad, ny gasturbin, nya vapensystem med bla. ny pjäs och mycket annat. Inte klokt att man kan slänga så mycket pengar på ingenting.
Ursäckta, uyrsäckta tänkte helt fel. Det var ju båtarna av stockholmsklass som jag menade. Men jag förstår värför FM har en så jälva taskig ekonomsisk situation. F4 har fått nya JAS hangarer för 200miljoner kronor. ATS har fått lokaler för 300miljoner kronor. Vissa lokaler har inte äns hunnits målas så nya är dom och ändå lägger dom nur ljust där av alla platser. Det är helt galet. Hade varigt mycket smartare om det hade varigt försvarsbeslut kanske vart 10år i stället för att dom bestämmer att sattsa på ett regemente för att sedan 4 år senare bomma igen det.
Detta är dom korrupta sosse,vänster och miljöpolitikernas fel!
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1]Sköt regelbundet med Mauser när jag var ~10.
Skytteklubben lånade militärens skjutbana och ibland så fick vi prova på lite av deras olika vapen. Bl.a. lite olika automatkarbiner, fan inte det lättaste vid den åldern.
//Andreas
Jag drog dig bara lite i benet. Det var väl mest ordvalet "skarpare" jag reagerade över. Hur är något skarpare när det gäller skjutvapen?
Oh ja jag förstod det. Var lite klumpigt ordval bara.
//Andreas
September 5, 2001
Hemvärnet vill byta till AK5 men får inte av pappan Fmakten av olika anledningan, en är att det finns så ofantliga mängder med 7.62 som måste skjutas(snart börjar man skrota.) AK4 är klumpig, hyllsfångaren gör inte saken bättre (som man måste ha!!). AK5:an är lättare, smidigare. Har skjutit till mig priser med bägge vapnen och märker ingen direkt skyllnad förutom att Aimpointen på AK4 gör det hela ganska enkelt fast det är inget mot AK5:ans IR pek.
Angående hur många vapen det finns det vet jag inte men ja, det finns ak5:or i överflöd och hemvärnet vill ha. 10-15 år kanske, vem vet 🙂
March 14, 2004
hawkie wrote: Hemvärnet vill byta till AK5 men får inte av pappan Fmakten av olika anledningan, en är att det finns så ofantliga mängder med 7.62 som måste skjutas(snart börjar man skrota.) AK4 är klumpig, hyllsfångaren gör inte saken bättre (som man måste ha!!). AK5:an är lättare, smidigare. Har skjutit till mig priser med bägge vapnen och märker ingen direkt skyllnad förutom att Aimpointen på AK4 gör det hela ganska enkelt fast det är inget mot AK5:ans IR pek.
Angående hur många vapen det finns det vet jag inte men ja, det finns ak5:or i överflöd och hemvärnet vill ha. 10-15 år kanske, vem vet 🙂
Kan man inte ordna en "pang" kväll för polis, hemvärn, YOF, ROF, folk som har gjort lumpen och vill ha lite rep. Sedna så pangar man utav bara helvete. Ungefär som dom gjorde med ammon till FH77A.
Aimpointen var enligt vad jag ahr hört bara ett drag från HKV så att HV skulle fortsätta köra med AK4:an. Men när det finns 200.000 Ak5:or och fler är på väg (AK5C, AK5D) så borde det väll vara bättre att he AK4:orna i kasuner och ta fram lite av dom överblivna AK5:orna. Bara AK5B (den med kikarsikte och annan kolv) finns i nog stora mängder för att alla som gör lumpen efter FB2004 kan ha varsin.
November 4, 2002
1. Den gamla fina Mausern får man inte panga med mer i hemvärnet. Var en valp som fick slutstycket i ögat. Det blir sprickbildning i 100år gamla slutstycken.. Vilken surprise.. Så nu skjuter ungdomarna med luftgevär istället. .22long ÄR ett luftgevär..
2. Ubåtarna har AK4, men kommer att få AK5D, utan kolv. Så man kan "skjuta-runt-hörnet".
3. AK4 är mycket roligare vapen än 5:an. Dra en bula i en staketstolpe eller liknande så får ni se.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
March 14, 2004
GeneSiS wrote: 1. Den gamla fina Mausern får man inte panga med mer i hemvärnet. Var en valp som fick slutstycket i ögat. Det blir sprickbildning i 100år gamla slutstycken.. Vilken surprise.. Så nu skjuter ungdomarna med luftgevär istället. .22long ÄR ett luftgevär..
2. Ubåtarna har AK4, men kommer att få AK5D, utan kolv. Så man kan "skjuta-runt-hörnet".
3. AK4 är mycket roligare vapen än 5:an. Dra en bula i en staketstolpe eller liknande så får ni se.
Du har allså också hört det där med att ubåtarna ska få ak5d. Men besätningen HMS Visby har det väll det redan? Vad jag har hört så ska D versionen ersätta k-pisten på alla områden där k-pisten användes. Det var prat om P90 men det blev ak5d i stället.
November 4, 2002
Du menar väl inte ubåten Visby? För det finns det ingen som heter. Ifall du menar att korvetten Visby har AK5D än, vet jag inte. Men det förmodar jag iaf.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
March 14, 2004
GeneSiS wrote: Du menar väl inte ubåten Visby? För det finns det ingen som heter. Ifall du menar att korvetten Visby har AK5D än, vet jag inte. Men det förmodar jag iaf.
Klart jag menar smygfartyget Visby. Tror jag har sett en film där dom patrulerar däcket i hamnen och det ser du ut som om det är AK5D dom har, samt att jag har hört ryckten om det.
May 17, 2002
skinner wrote: [quote=GeneSiS]Du menar väl inte ubåten Visby? För det finns det ingen som heter. Ifall du menar att korvetten Visby har AK5D än, vet jag inte. Men det förmodar jag iaf.
Klart jag menar smygfartyget Visby. Tror jag har sett en film där dom patrulerar däcket i hamnen och det ser du ut som om det är AK5D dom har, samt att jag har hört ryckten om det.
Vad för film?
March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=skinner][quote=GeneSiS]Du menar väl inte ubåten Visby? För det finns det ingen som heter. Ifall du menar att korvetten Visby har AK5D än, vet jag inte. Men det förmodar jag iaf.
Vad för film?
Kommer inte ihåg men har för mig att det var ett program som gick på discovery om moderna korvetter.
November 4, 2002
Jo, jag såg iaf nåt kort inslag om Visby-klassen. Men jag tror det var Helsingborg dem filmade inte just Visby. Skillnaden ligger i radar-domen, den är förfinad på Helsingborg. Shit the same, dem behöver ändå aldrig använda sina AK5:er på Visby. Dem har robotar och en fet kanon så det räcker... 😉
March 11, 2003
GeneSiS wrote: Shit the same, dem behöver ändå aldrig använda sina AK5:er på Visby. Dem har robotar och en fet kanon så det räcker... 😉
Fast om någon ligistunge börjar kasta gatsten eller molotov-coctails på dem, så är det kanske lite overkill att skjuta honom med en ytmålsrobot?;)
November 4, 2002
denstore wrote: [quote=GeneSiS]Shit the same, dem behöver ändå aldrig använda sina AK5:er på Visby. Dem har robotar och en fet kanon så det räcker... 😉
Fast om någon ligistunge börjar kasta gatsten eller molotov-coctails på dem, så är det kanske lite overkill att skjuta honom med en ytmålsrobot?;)
Dem har ju en snabb kanon också. Ett skott borde fixa biffen.. Men ungen dör väl när dem riktar radarn mot han... 😉 Det är ingen dålig eldradar på Visby..
May 17, 2002
GeneSiS wrote: Jo, jag såg iaf nåt kort inslag om Visby-klassen. Men jag tror det var Helsingborg dem filmade inte just Visby. Skillnaden ligger i radar-domen, den är förfinad på Helsingborg. Shit the same, dem behöver ändå aldrig använda sina AK5:er på Visby. Dem har robotar och en fet kanon så det räcker... 😉
Giraffradarn skall finnas på alla KV typ Visby i framtiden 😉
May 17, 2002
GeneSiS wrote: [quote=denstore][quote=GeneSiS]Shit the same, dem behöver ändå aldrig använda sina AK5:er på Visby. Dem har robotar och en fet kanon så det räcker... 😉
Dem har ju en snabb kanon också. Ett skott borde fixa biffen.. Men ungen dör väl när dem riktar radarn mot han... 😉 Det är ingen dålig eldradar på Visby..
När man står som skyddsvakt så skall man inte skjuta för att döda dessutoms så är pjäsen rätt innefektiv om piraten kommer akterifrån.
November 4, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=GeneSiS][quote=denstore][quote=GeneSiS]Shit the same, dem behöver ändå aldrig använda sina AK5:er på Visby. Dem har robotar och en fet kanon så det räcker... 😉
När man står som skyddsvakt så skall man inte skjuta för att döda dessutoms så är pjäsen rätt innefektiv om piraten kommer akterifrån.
Men, det var ju ganska seriöst menat... 🙄 Sen lärde jag mig att skjuta för att döda under min skyddsvakts utb.. Vet inte vad du lärde dig dock.. :p
March 11, 2003
GeneSiS wrote:
Men, det var ju ganska seriöst menat... 🙄 Sen lärde jag mig att skjuta för att döda under min skyddsvakts utb.. Vet inte vad du lärde dig dock.. :p
Var fick du den Ramboutbildningen? De flesta jag känner som har fått utbildning i någon form av vaktutbildning överhuvudtaget, har alltid utbildats till att i fredstid undvika mer våld än nöden kräver.
4 Guest(s)