"Här är låtarna med tidernas bästa gitarriff"
Tänkte vara med och rösta, men hittar inte Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama i listan.
Eller varför inte Money for Nothing - Dire Straits
Claptons Layla borde väl också i rimlighetens namn vara listat där.
🙁
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2002
Det saknas ju så löjligt många bra riff, medan enter sandman kom in på listan och inte någon låt från Ride the Lightning vilket imo är mycket bättre.
Var är Judas Priest, Megadeth och Iron Maidens Afraid to Shoot Strangers?
August 7, 2001
Coalan wrote: Det saknas ju så löjligt många bra riff, medan enter sandman kom in på listan och inte någon låt från Ride the Lightning vilket imo är mycket bättre.
Var är Judas Priest, Megadeth och Iron Maidens Afraid to Shoot Strangers?
Exakt. Saknar pantera med. Dimebag var en gud på riff.
Någon musikpartisk musikrecencent som har suttit och klurat ihop en lista?
February 12, 2003
Det finns ett visst riff som fångat mitt hjärta, Kataklysm - Crippled and Broken. Frånser man videon (och bjäfset i början de 20 sekunderna) kan man nog lyssna lite på låten med, om det mot förmodan faller någon av er i smaken. (De har inte råd med bra musikvideos i kanada)
http://youtube.com/watch?v=ZVLyp918uYI
I övrigt är jag väldigt svag för Meshuggahs riffande, och då främst introt i Straws Pulled At Random. Åttasträngade gitarrer gör saker mycket coolare också.
Ett annat riktigt vettigt riff med viss medelhavstouch signerat Rotting Christ från låten Sorrowful Farewell.
Det aftonbladet listar är väl inte direkt min kopp te, om vi säger så. Det här får väl vara min topp tre för tillfället.
June 16, 2004
Mean Machine wrote: Det finns ett visst riff som fångat mitt hjärta, Kataklysm - Crippled and Broken. Frånser man videon (och bjäfset i början de 20 sekunderna) kan man nog lyssna lite på låten med, om det mot förmodan faller någon av er i smaken. (De har inte råd med bra musikvideos i kanada)
http://youtube.com/watch?v=ZVLyp918uYI
I övrigt är jag väldigt svag för Meshuggahs riffande, och då främst introt i Straws Pulled At Random. Åttasträngade gitarrer gör saker mycket coolare också.
Gillade riffet på den första länken, men stör mig på growlandet.
Förstår mig inte riktigt på growlandet, enda gången jag kan stå ut med growlande är när Angela Gossow från svenska bandet Arch enemy gör det, även om jag inte gillar det.. De har helt sjukt bra gitarrister, men growlandet täcker över det ibland, synd 🙁
En av deras absolut bästa låtar, skeleton dance:
http://youtube.com/watch?v=RGOnOhqmmUI
Vid 03:00 - 04:00 är det helt magiskt, med ett av de bästa gitarrsolona jag någonsin hört, får rysningar varje gång jag hör det 😛 (själva solot är mellan 03:22 - 03:56)
Förövrigt en bild på den growlande sångerskan.. :bgrin:
[Image Can Not Be Found]
February 12, 2003
roxerthedead wrote: Gillade riffet på den första länken, men stör mig på growlandet.
Förstår mig inte riktigt på growlandet, enda gången jag kan stå ut med growlande är när Angela Gossow från svenska bandet Arch enemy gör det, även om jag inte gillar det.. De har helt sjukt bra gitarrister, men growlandet täcker över det ibland, synd 🙁En av deras absolut bästa låtar, skeleton dance:
http://youtube.com/watch?v=RGOnOhqmmUIVid 03:00 - 04:00 är det helt magiskt, med ett av de bästa gitarrsolona jag någonsin hört, får rysningar varje gång jag hör det 😛 (själva solot är mellan 03:22 - 03:56)
Förövrigt en bild på den growlande sångerskan.. :bgrin:
Själv tycker jag Arch Enemy är helt värdelösa och är enbart kända för sin fula tant som står och vrålar på scen... Jag tycker inte hon gör det speciellt bra, eller att bandet i övrigt är något att ha, faktiskt. Låter alldeles för förutsägbart och ungefär som allt annat nordiskt som ska försöka vara melodiskt.
Men det är ju min åsikt.
June 16, 2004
Mean Machine wrote: Själv tycker jag Arch Enemy är helt värdelösa och är enbart kända för sin fula tant som står och vrålar på scen... Jag tycker inte hon gör det speciellt bra, eller att bandet i övrigt är något att ha, faktiskt. Låter alldeles för förutsägbart och ungefär som allt annat nordiskt som ska försöka vara melodiskt.
Men det är ju min åsikt.
Har du försökt lyssna på dem och gett drm en chans?
Arch enemy är inte mina favoriter, men gitarristerna är grymma som sagt
August 7, 2001
roxerthedead wrote: Har du försökt lyssna på dem och gett drm en chans?
Arch enemy är inte mina favoriter, men gitarristerna är grymma som sagt
Grymma o grymma vet jag inte. Rätt så mediokra är bröderna Ammot.
Michael Ammot är mest känd för sin tid i grindcore pionärerna Carcass.
Btw Carcass har återförenats. 😀
November 9, 2002
Mean Machine wrote:
Gillar Future Breed Machine och Soulburn med Meshuggah, har inte satt mig in i så mycket av de andra...
För övrigt tycker jag att de va märkligt att ACDC inte hade någon låt med i listan. Dom brukar ju annars alltid funka för den stora skaran.
April 10, 2003
Mean Machine wrote: Själv tycker jag Arch Enemy är helt värdelösa och är enbart kända för sin fula tant som står och vrålar på scen... Jag tycker inte hon gör det speciellt bra, eller att bandet i övrigt är något att ha, faktiskt. Låter alldeles för förutsägbart och ungefär som allt annat nordiskt som ska försöka vara melodiskt.
Men det är ju min åsikt.
Måste faktis hålla med dig angående förutsagbarheten i nordisk melodisk döds på senare år.
Tacka fan för band som Aeon fortfarande dyker upp :D.
1 Guest(s)