[AB]Biffigaste riffen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]Biffigaste riffen
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 4, 2008 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

"Här är låtarna med tidernas bästa gitarriff"
Tänkte vara med och rösta, men hittar inte Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama i listan.
Eller varför inte Money for Nothing - Dire Straits
Claptons Layla borde väl också i rimlighetens namn vara listat där.
🙁

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1187837
April 4, 2008 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det saknas ju så löjligt många bra riff, medan enter sandman kom in på listan och inte någon låt från Ride the Lightning vilket imo är mycket bättre.
Var är Judas Priest, Megadeth och Iron Maidens Afraid to Shoot Strangers?

http://ajanlo.kapu.hu/pics.php?d=fail

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1187842
April 4, 2008 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: Det saknas ju så löjligt många bra riff, medan enter sandman kom in på listan och inte någon låt från Ride the Lightning vilket imo är mycket bättre.
Var är Judas Priest, Megadeth och Iron Maidens Afraid to Shoot Strangers?

http://ajanlo.kapu.hu/pics.php?d=fail

Exakt. Saknar pantera med. Dimebag var en gud på riff.
Någon musikpartisk musikrecencent som har suttit och klurat ihop en lista?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1187858
April 4, 2008 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ett visst riff som fångat mitt hjärta, Kataklysm - Crippled and Broken. Frånser man videon (och bjäfset i början de 20 sekunderna) kan man nog lyssna lite på låten med, om det mot förmodan faller någon av er i smaken. (De har inte råd med bra musikvideos i kanada)

http://youtube.com/watch?v=ZVLyp918uYI

I övrigt är jag väldigt svag för Meshuggahs riffande, och då främst introt i Straws Pulled At Random. Åttasträngade gitarrer gör saker mycket coolare också.

Ett annat riktigt vettigt riff med viss medelhavstouch signerat Rotting Christ från låten Sorrowful Farewell.

Det aftonbladet listar är väl inte direkt min kopp te, om vi säger så. Det här får väl vara min topp tre för tillfället.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
1187859
April 4, 2008 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Var typ åtta låtar på den listan eller nåt, inte konstigt att de inte får med alla bra riffen 🙂

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
1187862
April 4, 2008 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det finns ett visst riff som fångat mitt hjärta, Kataklysm - Crippled and Broken. Frånser man videon (och bjäfset i början de 20 sekunderna) kan man nog lyssna lite på låten med, om det mot förmodan faller någon av er i smaken. (De har inte råd med bra musikvideos i kanada)

http://youtube.com/watch?v=ZVLyp918uYI

I övrigt är jag väldigt svag för Meshuggahs riffande, och då främst introt i Straws Pulled At Random. Åttasträngade gitarrer gör saker mycket coolare också.

Gillade riffet på den första länken, men stör mig på growlandet.
Förstår mig inte riktigt på growlandet, enda gången jag kan stå ut med growlande är när Angela Gossow från svenska bandet Arch enemy gör det, även om jag inte gillar det.. De har helt sjukt bra gitarrister, men growlandet täcker över det ibland, synd 🙁

En av deras absolut bästa låtar, skeleton dance:
http://youtube.com/watch?v=RGOnOhqmmUI

Vid 03:00 - 04:00 är det helt magiskt, med ett av de bästa gitarrsolona jag någonsin hört, får rysningar varje gång jag hör det 😛 (själva solot är mellan 03:22 - 03:56)

Förövrigt en bild på den growlande sångerskan.. :bgrin:
[Image Can Not Be Found]

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1187868
April 5, 2008 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

roxerthedead wrote: Gillade riffet på den första länken, men stör mig på growlandet.
Förstår mig inte riktigt på growlandet, enda gången jag kan stå ut med growlande är när Angela Gossow från svenska bandet Arch enemy gör det, även om jag inte gillar det.. De har helt sjukt bra gitarrister, men growlandet täcker över det ibland, synd 🙁

En av deras absolut bästa låtar, skeleton dance:
http://youtube.com/watch?v=RGOnOhqmmUI

Vid 03:00 - 04:00 är det helt magiskt, med ett av de bästa gitarrsolona jag någonsin hört, får rysningar varje gång jag hör det 😛 (själva solot är mellan 03:22 - 03:56)

Förövrigt en bild på den growlande sångerskan.. :bgrin:

Själv tycker jag Arch Enemy är helt värdelösa och är enbart kända för sin fula tant som står och vrålar på scen... Jag tycker inte hon gör det speciellt bra, eller att bandet i övrigt är något att ha, faktiskt. Låter alldeles för förutsägbart och ungefär som allt annat nordiskt som ska försöka vara melodiskt.

Men det är ju min åsikt.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
1187869
April 5, 2008 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Själv tycker jag Arch Enemy är helt värdelösa och är enbart kända för sin fula tant som står och vrålar på scen... Jag tycker inte hon gör det speciellt bra, eller att bandet i övrigt är något att ha, faktiskt. Låter alldeles för förutsägbart och ungefär som allt annat nordiskt som ska försöka vara melodiskt.

Men det är ju min åsikt.

Har du försökt lyssna på dem och gett drm en chans?
Arch enemy är inte mina favoriter, men gitarristerna är grymma som sagt wink

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1187870
April 5, 2008 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

roxerthedead wrote: Har du försökt lyssna på dem och gett drm en chans?
Arch enemy är inte mina favoriter, men gitarristerna är grymma som sagt wink

Grymma o grymma vet jag inte. Rätt så mediokra är bröderna Ammot.
Michael Ammot är mest känd för sin tid i grindcore pionärerna Carcass.

Btw Carcass har återförenats. 😀

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1187879
April 5, 2008 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Det allra häftigaste riffet tycker jag är Eddie Van Halens "Ain´t Talking About Love", men även en del Thin Lizzy grejer är av betydelse, anser jag 😛

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
1187882
April 5, 2008 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:

Gillar Future Breed Machine och Soulburn med Meshuggah, har inte satt mig in i så mycket av de andra...

För övrigt tycker jag att de va märkligt att ACDC inte hade någon låt med i listan. Dom brukar ju annars alltid funka för den stora skaran.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1188012
April 5, 2008 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Själv tycker jag Arch Enemy är helt värdelösa och är enbart kända för sin fula tant som står och vrålar på scen... Jag tycker inte hon gör det speciellt bra, eller att bandet i övrigt är något att ha, faktiskt. Låter alldeles för förutsägbart och ungefär som allt annat nordiskt som ska försöka vara melodiskt.

Men det är ju min åsikt.

Måste faktis hålla med dig angående förutsagbarheten i nordisk melodisk döds på senare år.
Tacka fan för band som Aeon fortfarande dyker upp :D.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL