December 15, 2003
I stort sett så stämmer det, visst det finns kvinnor som kör bil packade, för fort och utan bälte men det är långt fler män som gör detsamma.
Det räcker med att köra på valfri motorväg i 110 och så tittar man på bilarna som kör om en, generellt bara män och de flesta av dem håller ingen tresekundersavstånd heller (knappt en sekund heller).
Hur är strukturen antal kvinnliga/manliga bilförare??
Nån fler än jag som gissar att männen är mångt fler än kvinnorna bakom ratten?
Torde per automatik ge fler olyckor med manliga förare.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 17, 2002
Akatosh wrote: I stort sett så stämmer det, visst det finns kvinnor som kör bil packade, för fort och utan bälte men det är långt fler män som gör detsamma.
Det räcker med att köra på valfri motorväg i 110 och så tittar man på bilarna som kör om en, generellt bara män och de flesta av dem håller ingen tresekundersavstånd heller (knappt en sekund heller).
Jag tror att du frånser faktumet att man lika gärna kan köra på en man om man är full bakom ratten. Annars håller jag med dig, men ditt argument har inget som helst med artikeln att göra.
March 11, 2003
Akatosh wrote: I stort sett så stämmer det, visst det finns kvinnor som kör bil packade, för fort och utan bälte men det är långt fler män som gör detsamma.
Du har rätt i det mesta, men varför skulle det vara relevant för det patriarkala förtrycket att män har bilbälte mindre? Menar de att det är en medveten strategi att män vill flyga ut genom framrutan, i förhoppning att träffa någon surkärring med huvudet före?;)
June 5, 2003
skinner wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....44,00.html
Av de män och kvinnor jag känner som har körkort och bil är det bra många fler av kvinnorna som kör vårdslöst och framförallt fort. Tidningens generalisering är alltså ren bullshit.
March 11, 2003
Akatosh wrote: Nänä, jag menar givetsvis inte att det skulle vara någon "hemlig" strategi av män att köra utan bälte etc endast i syfte att pricka "surkärringar" 😉 . Men fakta är ju kvar där, även om nu reportern vinklar det väl häftigt i syfte att skriva enligt rådande mode.
Problemet är väl att hon vinklar det till något som är totalt meningslöst. Mäns vårdslöshet i trafiken har väldigt lite med kvinnoförtryck att göra. Att framföra något sånt här är bara dumt, och tar fokus från det viktiga.
December 15, 2003
denstore wrote: [quote=Akatosh]Nänä, jag menar givetsvis inte att det skulle vara någon "hemlig" strategi av män att köra utan bälte etc endast i syfte att pricka "surkärringar" 😉 . Men fakta är ju kvar där, även om nu reportern vinklar det väl häftigt i syfte att skriva enligt rådande mode.
Problemet är väl att hon vinklar det till något som är totalt meningslöst. Mäns vårdslöshet i trafiken har väldigt lite med kvinnoförtryck att göra. Att framföra något sånt här är bara dumt, och tar fokus från det viktiga.
Så sant så.
3 Guest(s)