[AB]Får bidrag - för att åka till Skara|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]Får bidrag - för att åka till Skara
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
913810
June 29, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi måste fråga oss om semesterresor är något som alla ska ha rätt till?

Ett senario:
Hon fick soc bidrag för att åka till Skara sommarland för att göra barnen glada. En annan familj som har ont om pengar vill göra barnen glada och vill därför ha 1400kr för att köpa ett bubbelbad att ha i lägenheten (resten får dom någon annan stans ifrån).

Om man ger "Skara familjen" pengar för att göra barnen glada. Så bör man också ge "bubbelbad familjen" pengar för att göra barnen glada, det är min åsikt. Visst nu är detta bara ett exempel, men det jag vill visa är att det finns flera sätt att göra barn glada på, ska man då ge bidrag till alla dom olika sätten?

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
913812
June 29, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Vi måste fråga oss om semesterresor är något som alla ska ha rätt till?

Ett senario:
Hon fick soc bidrag för att åka till Skara sommarland för att göra barnen glada. En annan familj som har ont om pengar vill göra barnen glada och vill därför ha 1400kr för att köpa ett bubbelbad att ha i lägenheten (resten får dom någon annan stans ifrån).

Om man ger "Skara familjen" pengar för att göra barnen glada. Så bör man också ge "bubbelbad familjen" pengar för att göra barnen glada, det är min åsikt. Visst nu är detta bara ett exempel, men det jag vill visa är att det finns flera sätt att göra barn glada på, ska man då ge bidrag till alla dom olika sätten?

I detta fal är varken semester/bubbelbad en nödvändighet.

Dock så tror jag att Prioritera en enkel semester till Skara som ett minne att minnas...

Läs mitt inlägg ovan

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
913813
June 29, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Vi måste fråga oss om semesterresor är något som alla ska ha rätt till?

Ett senario:

Resten??? Du är lite seg va?

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
913831
June 29, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Är rent principiellt emot bidrag. Lägg pengarna på att skapa jobb så att folk kan tjäna sina egna pengar. Är man riktigt funtad borde det kännas bättre än att tigga allmosor av staten.

Hade inbrott i bilen i natt och fick en ruta sönderslagen och stereon snodd. Borde inte jag få lite pengar så att jag blir glad?

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
913845
June 29, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Är rent principiellt emot bidrag. Lägg pengarna på att skapa jobb så att folk kan tjäna sina egna pengar. Är man riktigt funtad borde det kännas bättre än att tigga allmosor av staten.

Hade inbrott i bilen i natt och fick en ruta sönderslagen och stereon snodd. Borde inte jag få lite pengar så att jag blir glad?

vad ska folk göra tills dom får dom jobben? svälta? vad händer om det inte blir jobb till alla och man "slopar" bidragen..
ett samhälle där ingen behövde bidrag vore kanon men sånn är inte världen vi lever i...
Svenska politiker har en förmåga att tappa bort en jävla massa pengar.. kolla tex. försvaret, finland får ett större starkare försvar på mindre pengar än sverige lägger ut på sitt.. så vem vet, om vi kollar över vad som gått så fel kanske vi har råd att skapa både lite jobb och samtidigt ge ut bidrag till dom som verkligen behöver..
Har du råd att ha bil så har du råd att försäkra den wink, stereon går att ta ur dessutom, svårt att lägga fattigdomen i garderoben.

Arny
Member
Medlem
913851
June 29, 2005 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har försäkring på bilen men antar att självrisken är högre än vad det kostar att köpa en ruta på skroten. Stereon köptes begagnad för 200:- så det var ingen större förlust. Lite onödigt att sno något som inte är av värde bara.

Givetvis får man ta det succesivt. Man kan inte dra in alla bidrag på en gång. Eller förresten, testa och se vad som händer. Kanske skulle funka. Man får lära sig att leva efter sina tillgångar.

Har en granne som är snart 40 och varit mammaledig i två år. Hon ska nu ut på arbetsmarknaden igen och är väl inte direkt eftertraktad då hon inte har mer än gymnasial utb. Hon anser iaf att jobb får man alltid. Folk är för lata och kräsna bara. Vill man ha ett jobb får man ligga i för att få det. Lite större press skulle nog inte skada.

Nu går väl forumets främsta vänsteranhängar obelix och ilg@add i taket men det är alltid lika kul. :p

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
913856
June 29, 2005 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Har försäkring på bilen men antar att självrisken är högre än vad det kostar att köpa en ruta på skroten. Stereon köptes begagnad för 200:- så det var ingen större förlust. Lite onödigt att sno något som inte är av värde bara.

Givetvis får man ta det succesivt. Man kan inte dra in alla bidrag på en gång. Eller förresten, testa och se vad som händer. Kanske skulle funka. Man får lära sig att leva efter sina tillgångar.

Har en granne som är snart 40 och varit mammaledig i två år. Hon ska nu ut på arbetsmarknaden igen och är väl inte direkt eftertraktad då hon inte har mer än gymnasial utb. Hon anser iaf att jobb får man alltid. Folk är för lata och kräsna bara. Vill man ha ett jobb får man ligga i för att få det. Lite större press skulle nog inte skada.

Nu går väl forumets främsta vänsteranhängar obelix och ilg@add i taket men det är alltid lika kul. :p

Går bara i taket för att du kallar mig vänsteranhängare.

Det är ungefär som om jag skulle kalla dig för Nazist.

Arny
Member
Medlem
913890
June 30, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Går bara i taket för att du kallar mig vänsteranhängare.

Är du inte en anhängare till vänsterblocket? Således blir du vänsteranhängare wink

Vänsteranhängare är inte samma som kommunist.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
913904
June 30, 2005 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=obelix]Går bara i taket för att du kallar mig vänsteranhängare.

Är du inte en anhängare till vänsterblocket? Således blir du vänsteranhängare wink

Här på forumet verkar nästan humanitär innebära vänster 😕

//Andreas

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
913912
June 30, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Arny][quote=obelix]Går bara i taket för att du kallar mig vänsteranhängare.

//Andreas

vänster (om moderaterna)
man får läsa mellan raderna 😉

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
913925
June 30, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

I helvete heller!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
913944
June 30, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: vänster (om moderaterna)
man får läsa mellan raderna 😉

Ack ja tyvärr.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
913948
June 30, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Suck...
Jag har inte haft råd med semester flera somrar, borde inte jag fått bidrag för det då? Tror inte jag kommer ha det denna sommaren heller.

Helt vansinnigt vad man kan få bidrag för nu.

Håller med vem det nu var som skrev att om hon är så driftig att hon kan driva en sådan här sak i domstol borde hon kunna fixa ett jobb.

obelix
Member
Medlem
913973
June 30, 2005 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=obelix]Går bara i taket för att du kallar mig vänsteranhängare.

Hittils så jag jag alltid legat närmast centern, med en gnutta lutning åt moderaterna.

fast om du tycker att dom ligger åt vänster...

Arny
Member
Medlem
914209
June 30, 2005 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Hittils så jag jag alltid legat närmast centern, med en gnutta lutning åt moderaterna.

Har ganska starkt fått uppfattningen att du är socialdemokrat med lutning åt vänster. Fast det är ju Centern ibland.

"-Vi har alltid velat och kommer alltid att vela" - Sagt av en centerpartist och det stämmer faktiskt in ganska bra. wink
"-Du är varken varm eller kall utan ljum, därför ska jag utspy dig ur min mun" - Stämmer också ganska bra in på Centern.

obelix
Member
Medlem
914212
June 30, 2005 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=obelix]Hittils så jag jag alltid legat närmast centern, med en gnutta lutning åt moderaterna.

Har ganska starkt fått uppfattningen att du är socialdemokrat med lutning åt vänster. Fast det är ju Centern ibland.

"-Vi har alltid velat och kommer alltid att vela" - Sagt av en centerpartist och det stämmer faktiskt in ganska bra. wink
"-Du är varken varm eller kall utan ljum, därför ska jag utspy dig ur min mun" - Stämmer också ganska bra in på Centern.

det sjuka är att bara för att man bryr sig om utsatta och utstöta å är man per automatik placerad i vänsterfacket.

Säger inte det en hel del om högergänget?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
914461
July 1, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Som moderat så måste jag säga Nej, men hjärtat säger Ja.

Det är ju fan synd om barnen, då de kommer sen till skolan får höra att en annan har varit på Disneyland, Liseberg, Spanien, osv.

Och de själva har tillbringat hela sommarn i sin tråkiga stad, klart barnen ska få göra något roligt som kan återberättas.

Pengar är inte allt, visst är det synd att morsan är soss bidragstagare, men om hon har anledning av handikappad pga av en olycka så är det acceptabelt. Men om hon sitter hemma och far pengar är det fel...

Så det är synd om mig för att jag inte varit någonstans de senaste sommrarna?

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
914470
July 1, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Barnen: Ja!
Morsan: Nej för *piiip*

Jag är bra intresserad av vilka argument modern använde för att få igenom sin begäran. En traditionell snyfthistoria vore ett under om det funkade, så hon måste gjort en riktigt vass motivation.

Sen är du ju idiotiskt av länsrätten att ge dem bidrag till något som kan räknas som en familjesemester. Vet inte hur många av er som känner till det som i min barndom kallades "Sommarverksamheten" som gick ut på att man en dag i veckan under sommaren tillsammans med en skara andra barn grillade och gjorde utflykter till djurparker och nöjesfält. Låt barnen var med på nån sån grej istället då. 🙄

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
914490
July 1, 2005 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Arny][quote=obelix]Går bara i taket för att du kallar mig vänsteranhängare.

//Andreas

Ja det stämmer !
Det är så typiskt...men så finns det många som knappt har byggt upp en egen åsikt och tänk ännu. Säger inga namn...men vissa här i forumet skulle behöva bra mycket mer livserfarenhet innan dessa uttalar sig så attans tvärsäkert om dittan och dattan.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
914491
July 1, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Barnen: Ja!
Morsan: Nej för *piiip*

Jag är bra intresserad av vilka argument modern använde för att få igenom sin begäran. En traditionell snyfthistoria vore ett under om det funkade, så hon måste gjort en riktigt vass motivation.

Sen är du ju idiotiskt av länsrätten att ge dem bidrag till något som kan räknas som en familjesemester. Vet inte hur många av er som känner till det som i min barndom kallades "Sommarverksamheten" som gick ut på att man en dag i veckan under sommaren tillsammans med en skara andra barn grillade och gjorde utflykter till djurparker och nöjesfält. Låt barnen var med på nån sån grej istället då. 🙄

Var någonstans var detta "Sommarverksamheten"?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 110
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL