October 31, 2003
Ja, det är ju jävligt konstigt. När jag hade varit hemma två månader skulle det fyllas i blanketter om rehab och möten med FK och Läkare(som ännu inte hade diagnostiserat vad felet var på armbågen vilket gör rehabträning lite svårt(Landstinget suger)) Men om man är "utbränd" då kan man visst springa runt och göra vad som helst. Varför säger hon inte bara att hon inte trivs på sitt jobb och slutar som man ska göra. Egentligen borde väl alla "utbrända" ha gjort det före sina problem. Klarar man inte sitt jobb så slutar man, eller är folk så snåla?
March 11, 2003
obelix wrote: Vad man ska hålla isär, även om det kanske inte gäller här, är att det är skillnad på arbete och fritidssysselsättning.
Jo, visst är det skillnad. Det ena kan man göra trots att man lyfter bidrag, och det andra får man inte göra. Har man ingen moral, så är det nog inget svårt val......
March 14, 2004
Json_81 wrote: Hoppas hon åker på att betala tillbaka massa pengar till försäkringskassan (kan man det?)
Löjligt det här med utbrändhet, antingen e folk för lata eller så har de helt enkelt fel jobb och borde skaffa ett annat. Inte gå o få bidrag i flera år.
Måste hålla med. Samma sak med "elalergi".
August 7, 2003
Jag tycker det här var ett snyggt citat från Expressen:
Du vet inte varför din inkomst ökade med mer än 100 000 kronor när du blev sjukskriven?
– Nej, min man sköter de-klarationen. Men i dag tjänar jag inte så mycket.
Den senaste deklarationen (inkomståret 2003) visar att du tjänade 297 300 kronor?
– Jaha. Men så mycket får jag inte nu.
Alltså "1) Jag vet ingenting, men rösta på mig 2) Jag feminst, men sånt där svårt som att deklarera, nej det får min man sköta!!! :)"
*asg*
March 11, 2003
Json_81 wrote: Hoppas hon åker på att betala tillbaka massa pengar till försäkringskassan (kan man det?)
Löjligt det här med utbrändhet, antingen e folk för lata eller så har de helt enkelt fel jobb och borde skaffa ett annat. Inte gå o få bidrag i flera år.
Det riktigt tragiska är att de tycker att det är OK att gnälla om att det är jobbet som är för besvärligt, och arbetssamt, samtidigt som de kanske lägger ner 8 timmar per dag på "ideellt" arbete.
Jag blir nästan förbannad över att folk skall få bete sig på detta viset. Normalt folk anser att om man inte hinner med både jobb och "fritids"-engagemang, då blir det till att dra ner på de extra sysslorna.
Hade hon taggat ner på fritiden, istället för att jobba då också, så hade hon med stor säkerhet inte blivit "utbränd".
Det riktigt sjuka är att detta inte är något ovanligt. Det finns massvis med exempel på hur folk blir utbrända av sitt jobb, men när man synar deras liv, så visar det sig att de har haft fullt upp med en massa andra saker. Bland annat läste jag om en börskille, som tyckte att det var konstigt att han inte hann med att läsa heltid på universitetet och träna ett fyratimmarspass varje kväll, samtidigt som han hade sitt ordinarie jobb. Stackars liten.....
March 14, 2004
Laglorden wrote: Jag tycker det här var ett snyggt citat från Expressen:
Du vet inte varför din inkomst ökade med mer än 100 000 kronor när du blev sjukskriven?
– Nej, min man sköter de-klarationen. Men i dag tjänar jag inte så mycket.
Den senaste deklarationen (inkomståret 2003) visar att du tjänade 297 300 kronor?
– Jaha. Men så mycket får jag inte nu.Alltså "1) Jag vet ingenting, men rösta på mig 2) Jag feminst, men sånt där svårt som att deklarera, nej det får min man sköta!!! :)"
*asg*
Kul!
March 14, 2004
denstore wrote: [quote=Json_81]Hoppas hon åker på att betala tillbaka massa pengar till försäkringskassan (kan man det?)
Det riktigt tragiska är att de tycker att det är OK att gnälla om att det är jobbet som är för besvärligt, och arbetssamt, samtidigt som de kanske lägger ner 8 timmar per dag på "ideellt" arbete.
Jag blir nästan förbannad över att folk skall få bete sig på detta viset. Normalt folk anser att om man inte hinner med både jobb och "fritids"-engagemang, då blir det till att dra ner på de extra sysslorna.
Hade hon taggat ner på fritiden, istället för att jobba då också, så hade hon med stor säkerhet inte blivit "utbränd".
Det riktigt sjuka är att detta inte är något ovanligt. Det finns massvis med exempel på hur folk blir utbrända av sitt jobb, men när man synar deras liv, så visar det sig att de har haft fullt upp med en massa andra saker. Bland annat läste jag om en börskille, som tyckte att det var konstigt att han inte han läsa heltid på universitetet och träna ett fyratimmarspass varje kväll, samtidigt som han hade sitt ordinarie jobb. Stackars liten.....
Jo det är sjukt. Tycker dom borde strama åt bidragsystemet så att man inte kan sjukskriva sig som utbrännd. Snart kan man väll sjukskriva sig för att man inte gillar sin chef också (chefsjuka).
March 14, 2004
Idag kostar sjukskriviningarna 120miljarder kronor per år. Om jag fick bestämma så skulle det skäras ner till max 60 miljarder per år. Försäkringskassan måste strama åt och bli hårdare. Även socialen måste stramas åt. Om allt detta görs rätt kan man få ut 100 miljarder kronor. Av det kan man lägga hälften på att fixa jobb och andra hälften på skolor, vård, försvar mm. Det som blir över har man till att betala av stadsskulden med.
January 12, 2004
skinner wrote: Idag kostar sjukskriviningarna 120miljarder kronor per år. Om jag fick bestämma så skulle det skäras ner till max 60 miljarder per år. Försäkringskassan måste strama åt och bli hårdare. Även socialen måste stramas åt. Om allt detta görs rätt kan man få ut 100 miljarder kronor. Av det kan man lägga hälften på att fixa jobb och andra hälften på skolor, vård, försvar mm. Det som blir över har man till att betala av stadsskulden med.
Och hur hjälper det att man sparkar på dom som redan är utsatta och har det dåligt?
Man tjänar inte nåt på att göra det sämre, man behöver däremot satsa mer för att få ut folk i arbete igen, man måste satsa mer på både rehabilitering och kontroll av hur pass dåliga dom är.
Skrota hellre skämtet som kallas försvaret.
5 Guest(s)