[AB]Fi-ledare för sjuk för att jobba|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]Fi-ledare för sjuk för att jobba
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
871998
April 12, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan jag ställer mig är, ska man kuna sjukskriva sig för tinnitus?

Enligt mig så ska man inte kunna göra det om det inte är för behansling.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
872001
April 12, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahaha, man vet inte om man ska skratta eller gråta!
helt sanslöst haha :)R

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
872004
April 12, 2005 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: hahahaha, man vet inte om man ska skratta eller gråta!
helt sanslöst haha :)R

Vi borde fixa ut den där så att alla ser den. Vore ju synd att få ennu ett gräsmatte/kommunistparti i riksdagen.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
872014
April 12, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=obelix][quote=skinner] Får man fråga vad du är sjukskriven för?

Dålig rygg (vet inte vad som felas än, för än så länge så har läkaren kommit fram till att mina problem kan inte vara så stora pga det felet han har hittat och det är utslitna diskar tror jag ) och Tinnitus.

Men det går inte för dig att få jobb någon stans där man sitter ner vid en dator eller något liknande, eller? För som det är nu så går du bara hemma eller?

Jag kan sitta korta stunder, jag kan stå korta stunder och jag sover bara korta stunder.

Som mest så sover jag ca 3h per gång, sedan gör det för ont.

Och iom att jag sover så dåligt så blir min Tinnitus värre.

Innan jag blev helt sjukskriven så pluggade jag, och det funkade inte pga värken.

För att försöka beskriva det lite enkelt så är det som om någon har stoppat in ett par stålkulor efter ryggraden på ett område ca 5-10 cm långt, vilket gör att jag är känslig för tryck och belastning.

Jag kan få ont av att ett täcke ligger mot ryggraden på det stället för länge.

Och iom att jag måste hålla ryggraden på "plats" så får jag även spasmer/kramper i ryggmuskulaturen, där jag saknar lite delar pga av muskelbristning x 2.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
872015
April 12, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

sjuk eller inte, alla kan jobba som "politiker" det är lika krävande som att sitta på soffan å pilla navelludd med en pilsner i näven

skinner
Member
Medlem
872020
April 12, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: sjuk eller inte, alla kan jobba som "politiker" det är lika krävande som att sitta på soffan å pilla navelludd med en pilsner i näven

Dom känar då i alla fall bra. Plus att man kan fara på lyxiga resor med regeringplanet samt resa runt på skattebetalarnas kostnas. Kolla bara på Sveriges egna megahycklare Schyman.

obelix
Member
Medlem
872022
April 12, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Frågan jag ställer mig är, ska man kuna sjukskriva sig för tinnitus?

Varför inte?

Tinnitus som uppstår genom bullerskada är kronisk, dvs den är icke behandlingsbar.

Det är den trevliga varianten jag har, det innebär att jag måste kliva av bussen när det kommer på skrikiga och skräniga ungdomar och barn.

Det innerbär även att jag inte kan gå på café längre pga bakgrundljudet som blilr, jag kan inte heller gå i för stora affärer som tex Coop i Borås pga alla ljud.

Jag kan inte gå på bio m.m.

Jag har blivit extremt ljudkänslig, och det är uttröttande att ha Tinnitus.

Alla kan inte lära sig att leva med det, det är en hel del som har tagit livet av sig pga det, det finns även dom som har punkterat sina trumhinnor i hopp om att deras nuvunna dövhet ska få tyst på ljudet som aldrig kan stängas av...

Btw, jag har kämpat med det sedan 22 år tillbaka...

skinner
Member
Medlem
872034
April 12, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dåren]Frågan jag ställer mig är, ska man kuna sjukskriva sig för tinnitus?

Varför inte?

Tinnitus som uppstår genom bullerskada är kronisk, dvs den är icke behandlingsbar.

Det är den trevliga varianten jag har, det innebär att jag måste kliva av bussen när det kommer på skrikiga och skräniga ungdomar och barn.

Det innerbär även att jag inte kan gå på café längre pga bakgrundljudet som blilr, jag kan inte heller gå i för stora affärer som tex Coop i Borås pga alla ljud.

Alla kan inte lära sig att leva med det, det är en hel del som har tagit livet av sig pga det, det finns även dom som har punkterat sina trumhinnor i hopp om att deras nuvunna dövhet ska få tyst på ljudet som aldrig kan stängas av...

Men vad hindrar folk med tinnitus från att jobba någonstans där det är tyst? Anser att bara tinnitus ska inte vara en anledning för att sjuksriva sig. Klarar man inte av sin arbetsplats pga hög ljudnivå så ska man kräva hörselskydd eller byta jobb.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
872037
April 12, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dåren]Frågan jag ställer mig är, ska man kuna sjukskriva sig för tinnitus?

Varför inte?

Och då är det helt omöjligt att hitta ett jobb? För av någon konstig anledning, så finns det rätt många människor som har klarat av att jobba med värre handikapp än tinnitus. Jag vill inte påstå att det inte är jobbigt, men samtidigt blir kanske inte situationen bättre av att du är sjukskriven?
Att sjukskriva folk i mer än 1 år anser jag är rent idiotiskt. Redan Keynes insåg att långtidsarbetslöshet skapade mer problem än vad det löste, och ändå har socialdemokratin lyckats förbise just hysterisiseffekten, trots att de har anamat i stort sett de flesta av Keynes andra teorier.
På fullt allvar tror jag att man idag använder sjukskrivning som ett sätt att legitimera både medömkan och lathet. I alla tider har folk tyckt att det är tråkigt att behöva arbeta för sitt uppehälle, och den enda anledningen att man inte har behövt göra det är att folk har haft medlidande med sjuka. Idag finns det alla möjligheter att omutbilda sig till ett bättre passande yrke, men ändå sitter det folk och beklagar sig över att de inte kan jobba med just det som de vill jobba med. Bland det värsta jag har hört var en kvinna som jobbade på företaget där jag jobbar just nu. Hon menade på fullt allvar att det var ett för stort steg ner i hennes karriär att börja om. Precis som att hennes 5 senaste år av sjukskrivningar var ett steg upp i karriären.....
Och jo, jag vet hur det är att ha ont. Jag har min andel av krämpor. Ändå har jag inte haft sjukersättning en enda dag i hela mitt liv. Den totala andelen av bidrag har varit studiebidrag och en månads socialbidrag mellan att jag muckade och att jag började läsa.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
872038
April 12, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte?

Vad har att inte du kan gå på café med om du kan jobba eller inte att göra? Tycker det är orelevant i sammanhanget. Visst jag fattar att du inte kan jobba som servitris men det finns mer yrken än så. Min farsa har grav tinnitus men han kan fortfarande jobba på ett kontor.

obelix
Member
Medlem
872042
April 12, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojkar...

Kom ihåg att jag skrev att jag var sjukskriven pga både rygg och tinnitus.

öronen är mitt minsta bekymmer.

Får jag bara ryggen under kontroll så kommer jag att börja jobba igen.

Det är inplanerat att jag ska omskolas från mentalskötarjobbet jag hade.

skinner
Member
Medlem
872044
April 12, 2005 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Pojkar...

Ok när ska det göras? Samt är du sjukskriven för ryggen, tinnitus eller både och?

obelix
Member
Medlem
872045
April 12, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=obelix]Pojkar...

Ok när ska det göras? Samt är du sjukskriven för ryggen, tinnitus eller både och?

100% rygg och 25 % öron.

Det kommer börja så fort ryggen blir tillräckligt bra.
Och om f-kassan inte tar tillbaka sitt löfte, för dom har redan backat om rehabilitering av ryggen, jag är på gränsen till att vara för gammal nu.
Det blir billigare för dom att ge mig sjukpenion snart.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
872062
April 12, 2005 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte du runt 35?

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
872065
April 12, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har inte personligen tinitus men många runt mig har och det kan påverka sömn (som påverkar arbetsförmågan) för är man trött på en arbetsplats kan olyckor ske.. tex om man är truckförare...

obelix
Member
Medlem
872069
April 12, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Är inte du runt 35?

37. 😎

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
872077
April 12, 2005 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Jerry]Är inte du runt 35?

37. 😎

Så tinnitusen är inte direkt en yrkesskada?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
872078
April 12, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Jerry]Är inte du runt 35?

37. 😎

Ja...du är då verkligen för gammal för att rehabiliteras och få jobba igen. Bara 30 år kvar till pension, för tusan.

Roligt att AMS och försäkringskassan m.fl. är sådana välfungerande system.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
872085
April 12, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

vi har mycket att klaga på i det här landet

obelix
Member
Medlem
872104
April 12, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix][quote=Jerry]Är inte du runt 35?

37. 😎

Så tinnitusen är inte direkt en yrkesskada?

Jupp, jag jobbade som disckjockey när jag var ung och dum (mellan 15-20) :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 291
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL