January 12, 2004
Jerry wrote: [quote=obelix][quote=Jerry]Är inte du runt 35?
37. 😎
Ja...du är då verkligen för gammal för att rehabiliteras och få jobba igen. Bara 30 år kvar till pension, för tusan.
Roligt att AMS och försäkringskassan m.fl. är sådana välfungerande system.
Deras tankegång är:
Jag saknar fast jobb att gå tillbaka till, det innebär att jag kommer kosta x mycket pengar med rehabilitering, omskolning och arbetsträning, medans att ge mig sjukpension kostar y.
Och i detta fallet så skulle y bli billigare i det långa loppet.
Varför tror ni att det är så många som blivit sjukpensionerade?
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=Jerry][quote=obelix][quote=Jerry]Är inte du runt 35?
37. 😎
Ja...du är då verkligen för gammal för att rehabiliteras och få jobba igen. Bara 30 år kvar till pension, för tusan.
Roligt att AMS och försäkringskassan m.fl. är sådana välfungerande system.
Deras tankegång är:
Jag saknar fast jobb att gå tillbaka till, det innebär att jag kommer kosta x mycket pengar med rehabilitering, omskolning och arbetsträning, medans att ge mig sjukpension kostar y.
Och i detta fallet så skulle y bli billigare i det långa loppet.
Varför tror ni att det är så många som blivit sjukpensionerade?
För att det är bara i ett kort perspektiv det blir billigare med sjukpensionering. Och i kombination med att den sjukpensionerade i många fall faktiskt strävar efter det, så lär det knappast bli billigast möjligt heller.
March 14, 2004
snyde wrote: [quote=Pingen]Ursäkta OT, men när jag hör "FI", tänker jag bara på "fiende".
Är Feministiskt Initiativ något annat än den lede fi?
Ontopic: Feminister och kommunister - kan man få ett bättre recept på potentiellt hyckleri eller?
Nej kan inte komma på det. Är för kvinnojourer mm men emot feminism.
April 18, 2003
Vad är detta? Är det hacka på Obelix-dagen eller? Varför hålla på och gnälla och ifrågasätta hans tinnitus när det är ryggen som är det största bekymret?
Sen verkar alla tro att jobben växer på träd, det är ju bara att skaffa ett nytt jobb, om det vore så enkelt så undrar jag varför vi har så många som är arbetslös...
Visst finns det många som fuskar med sjukskrivningar, inte tu tal om saken, men är det inte enklare att sätta dom som "bara" är arbetslös i arbete först? Vi lyckas ju inte ens med det, hur ska vi då lyckas lösa ett allvarligare problem?
Sen är defacto utbrändhet ett helvete, finns många inom vård och omsorg osv som blivit det pga att man hela tiden drar ner på personal och resurser samtidigt som det krävs att dom ska sköta jobbet lika bra som tidigare. Det är fler än en som blivit nervvrak av det. Det är lätt att sitta och ironisera över det men jag kan lova att jag inte skulle byta en sekund med dom, trots att "dom bara sitter hemma och softar med en öl i handen".
June 18, 2001
Ja...
Utbrändhet brukar innefatta dessa tre symptom:
Utmattning, cynism och en känsla av otillräcklighet.
De som främst ligger i riskzonen är personer som engagerar sig i sitt arbete till en sådan grad att deras självkänsla är beroende av arbetsprestationen, samtidigt som de inte har kontroll över vad som händer, t.ex. på grund av arbetets organisation. Vad de investerar i arbetet är inte vad de får tillbaka. Är detta människor som är lata?
"Fel jobb"... tjae... man har tydligen inte så bra koll på arbetsmarknaden om man tror att det bara är att byta jobb.
När man väl är utbränd är skadan redan skedd.
November 22, 2001
Jerry wrote:
"Fel jobb"... tjae... man har tydligen inte så bra koll på arbetsmarknaden om man tror att det bara är att byta jobb.
Självklart. Sitter man bara hemma o tycker att det inte finns några arbeten så är det klart att man inte får något. Och om man då tycker sig vara "för bra" för många normala arbeten då är chansen ännu mindre.
January 12, 2004
Är man utbränd så ska man inte arbeta på ett bra tag, dvs innan man anses vara helt frisk.
Om man skiter i det så är risken för varje återfall att det blir kroniskt.
Sedan är det inte bara att söka jobb om man har varit långtidssjukskriven.
den som tror det saknar verkligen en förankring i verkligheten.
November 22, 2001
obelix wrote: Är man utbränd så ska man inte arbeta på ett bra tag, dvs innan man anses vara helt frisk.
Det är ingen som sagt att det är lätt.
Särskilt inte som folk kan få gå i flera år innan det e aktuellt med ett annat jobb.
Någon skrev längre upp att man borde max kunna vara sjukskriven för utbrändhet ett år, det är en bra början även om det oxå är lite väl länge.
Om man bara skämmer bort folk kommer de ju knappast ta tag i att leta jobb eller hur?
March 11, 2003
Jerry wrote: Ja...
De som främst ligger i riskzonen är personer som engagerar sig i sitt arbete till en sådan grad att deras självkänsla är beroende av arbetsprestationen, samtidigt som de inte har kontroll över vad som händer, t.ex. på grund av arbetets organisation. Vad de investerar i arbetet är inte vad de får tillbaka. Är detta människor som är lata?
Poängen är kanske att om man uppbär ersättning för sjukskrivning, så känns det som ett hån att man kan klara av att jobba ihop 25k i månaden på "fritids"-sysselsättning. Hon borde absolut inte haft ersättning för utbrändheten när hon samtidigt hade löneinbringande uppdrag, plus att hon hade tillräckligt med ork för att starta FI.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix]Är man utbränd så ska man inte arbeta på ett bra tag, dvs innan man anses vara helt frisk.
Det är ingen som sagt att det är lätt.
Särskilt inte som folk kan få gå i flera år innan det e aktuellt med ett annat jobb.
Någon skrev längre upp att man borde max kunna vara sjukskriven för utbrändhet ett år, det är en bra början även om det oxå är lite väl länge.
Om man bara skämmer bort folk kommer de ju knappast ta tag i att leta jobb eller hur?
Skulle du sätta en maxgräns på hur länge man får vara sjukskriven för tex cancer?
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=Jerry]Ja...
Poängen är kanske att om man uppbär ersättning för sjukskrivning, så känns det som ett hån att man kan klara av att jobba ihop 25k i månaden på "fritids"-sysselsättning. Hon borde absolut inte haft ersättning för utbrändheten när hon samtidigt hade löneinbringande uppdrag, plus att hon hade tillräckligt med ork för att starta FI.
Man ska inte kunna få någon annan ersättning om man är sjukskriven, det är fel.
June 18, 2001
denstore - Jag håller med dig, men det fanns även kommentarer om generell utbrändhet. Det var snarast de jag svarade på.
Det är klart, kan man försörja sig på annat sätt är sjukersättningar av olika slag inte befogat.
Json_81 - det är bara att hoppas att alla sjukdomar följer de tidsbegränsningar du så lättvindigt sätter upp. Jag kan endast förstå det som att du tycker att sjukdom är någonting man kan välja bort om det leder till ekonomisk förlust.
Med bättre förutsättningar till rehab och hjälp skulle nog de flesta tillfriskna betydligt tidigare än nu. I det långa loppet kanske det är en bättre metod än att strypa ersättningen efter ett år.
November 22, 2001
obelix wrote:
Skulle du sätta en maxgräns på hur länge man får vara sjukskriven för tex cancer?
Det är inte riktigt samma sak.
Är man utbränd så kan man fortfarande sköta ett annat jobb.
Någon som är helt utslagen av cancer har jag svårt att tro att de kan det.
Jerry wrote:
Json_81 - det är bara att hoppas att alla sjukdomar följer de tidsbegränsningar du så lättvindigt sätter upp. Jag kan endast förstå det som att du tycker att sjukdom är någonting man kan välja bort om det leder till ekonomisk förlust.
Med bättre förutsättningar till rehab och hjälp skulle nog de flesta tillfriskna betydligt tidigare än nu. I det långa loppet kanske det är en bättre metod än att strypa ersättningen efter ett år.
Hur mycket friskare blir en utbränd människa av att gå hemma ett par år och sedan komma tillbaka till samma jobb?
Jag kan bara gå på de personer jag sett och de blir sjukskrivna direkt igen.
Det handlar inte bara om att bota för stunden utan att få bort problemet.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix] Skulle du sätta en maxgräns på hur länge man får vara sjukskriven för tex cancer?
Man är utslagen när man är utbränd, på samma sätt man är utslagen om man har tex cancer.
dvs man är sjuk.
Man kan inte sätta en maxgräns på hur lång tid det ska ta att bli frisk, för gör man det på en sjukdom, så måste man göra det med alla.
Det finns ingen generell mall som funkar på alla, vi är alla olika.
Kolla tex på Schizofreni, det kan ta år innan man är frisk nog att börja jobba och leva ett normalt liv igen, eller ska man skriva av dom efter en viss tid?
Hur mycket friskare blir en utbränd människa av att gå hemma ett par år och sedan komma tillbaka till samma jobb?
Jag kan bara gå på de personer jag sett och de blir sjukskrivna direkt igen.Det handlar inte bara om att bota för stunden utan att få bort problemet.
Hur blir dom friskare om man tvingar ut dom i en miljö dom inte klarar av?
June 18, 2001
Json_81 wrote: [quote=obelix] Skulle du sätta en maxgräns på hur länge man får vara sjukskriven för tex cancer?
Jerry wrote:
Jag kan bara gå på de personer jag sett och de blir sjukskrivna direkt igen.
Det handlar inte bara om att bota för stunden utan att få bort problemet.
Hur mycket friskare blir en redan sjuk person att gå till något jobb efter ett år?
Det ligger i arbetsgivarens ansvar att åtgärda de problem som finns på arbetsplatsen så att den sjukskrivna kan återvända när den är frisk igen, oavsett om det tar fyra månader eller två år. Så får man bort problemet, och inte genom att skicka ut sjuka människor till jobb som de är dömda att misslyckas med, samtidigt som dåliga förhållanden fortfarande råder på den gamla arbetsplatsen.
March 11, 2003
obelix wrote:
Man ska inte kunna få någon annan ersättning om man är sjukskriven, det är fel.
Nej just det. Men nu är ju saken att hon har haft inkomster utöver sin sjukersättning. Allt enligt alla regler. Hon kommer att komma undan med detta, och det är det som jag anser är fel. Detta är ett system som gör att det är idealiskt att sjukskriva sig för utbrändhet, då man faktiskt utan problem kan konsulta med liknande arbetsuppgifter utan att bli av med ersättningen.
November 22, 2001
obelix wrote:
Man är utslagen när man är utbränd, på samma sätt man är utslagen om man har tex cancer.
dvs man är sjuk.Man kan inte sätta en maxgräns på hur lång tid det ska ta att bli frisk, för gör man det på en sjukdom, så måste man göra det med alla.
Det finns ingen generell mall som funkar på alla, vi är alla olika.Kolla tex på Schizofreni, det kan ta år innan man är frisk nog att börja jobba och leva ett normalt liv igen, eller ska man skriva av dom efter en viss tid?
Precis som jag skrev så blir ju inte utbrända människor friska om de går tillbaka till samma jobb även om de får vara sjukskrivna i flera år. I alla fall inte med samma sysslor.
Alltså bör man tidsbegränsa det hela.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix] Man är utslagen när man är utbränd, på samma sätt man är utslagen om man har tex cancer.
dvs man är sjuk.Man kan inte sätta en maxgräns på hur lång tid det ska ta att bli frisk, för gör man det på en sjukdom, så måste man göra det med alla.
Det finns ingen generell mall som funkar på alla, vi är alla olika.Kolla tex på Schizofreni, det kan ta år innan man är frisk nog att börja jobba och leva ett normalt liv igen, eller ska man skriva av dom efter en viss tid?
Precis som jag skrev så blir ju inte utbrända människor friska om de går tillbaka till samma jobb även om de får vara sjukskrivna i flera år. I alla fall inte med samma sysslor.
Alltså bör man tidsbegränsa det hela.
Vad man kan göra, och som görs i vissa fall är att dom får prova på arbetsträning, först på sitt riktiga jobb, sedan med andra sysslor eller ett helt annat jobb.
Men då ska dom vara friska nog att klara av det.
Det kan tex gå en bra tid innan dom klarar av att ta hand om sig själva, och deras familj om dom har en.
3 Guest(s)