[AB]Fi-ledare för sjuk för att jobba|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]Fi-ledare för sjuk för att jobba
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
872322
April 13, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Vad man kan göra, och som görs i vissa fall är att dom får prova på arbetsträning, först på sitt riktiga jobb, sedan med andra sysslor eller ett helt annat jobb.

Men då ska dom vara friska nog att klara av det.

Det kan tex gå en bra tid innan dom klarar av att ta hand om sig själva, och deras familj om dom har en.

Ja, arbetsprovning är bra.
Ok, det kanske finns människor som faktiskt behöver så lång tid, det vet jag inte. Och det är väldigt drastiskt att sätta en tidsgräns.
Men alla jag sett skulle mycket väl kunna göra något annat efter kort tids sjukskrivning.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
872324
April 13, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=obelix] Vad man kan göra, och som görs i vissa fall är att dom får prova på arbetsträning, först på sitt riktiga jobb, sedan med andra sysslor eller ett helt annat jobb.

Men då ska dom vara friska nog att klara av det.

Det kan tex gå en bra tid innan dom klarar av att ta hand om sig själva, och deras familj om dom har en.

Ja, arbetsprovning är bra.
Ok, det kanske finns människor som faktiskt behöver så lång tid, det vet jag inte. Och det är väldigt drastiskt att sätta en tidsgräns.
Men alla jag sett skulle mycket väl kunna göra något annat efter kort tids sjukskrivning.

Vad man däremot som läkare bör göra, är att inte vara så frikostig med en heltidssjukskrivning.

Json_81
Member
Medlem
872327
April 13, 2005 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Vad man däremot som läkare bör göra, är att inte vara så frikostig med en heltidssjukskrivning.

Ja, det vore ju en bra början.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
872386
April 13, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....08,00.html

Tycker förslaget låter bra, dock så har jag lite invändningar.

obelix
Member
Medlem
872395
April 13, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....08,00.html

Tycker förslaget låter bra

Detta visar att Moderaterna är stora skitstövlar som saknar en verklighetsförankring.

Dom har inte en aning om hur det är att vara sjukskriven, hur det är att få hela sin ekonomi slagen i spillror.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
872398
April 13, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Detta visar att Moderaterna är stora skitstövlar som saknar en verklighetsförankring.

Dom har inte en aning om hur det är att vara sjukskriven, hur det är att få hela sin ekonomi slagen i spillror.

Tycker att sossarna är skitstövlar som tar mina pengar för att ge bort dom till folk som i själva verket kan jobba.

skinner
Member
Medlem
872399
April 13, 2005 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

TYcker att det är bra att dom sänker ersättningen, i alla fall för dom som får 25000kr i månaden av försäkringskassan. Det är för mycket.

Json_81
Member
Medlem
872409
April 13, 2005 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=obelix][quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Tycker att sossarna är skitstövlar som tar mina pengar för att ge bort dom till folk som i själva verket kan jobba.

Håller med.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
872422
April 13, 2005 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Va? Måste vara bland dummaste jag hört på årtionden. Det tog mig 1½ år att ta mig tillbaka till så pass god fysisk form att jag kunde jobba fullt igen efter jag operarat mig, med detta förslag hade det tagit betydligt jävla mycket längre ... finns ju ingen verklighetsförankring i det där överhuvudtaget.

//Andreas

skinner
Member
Medlem
872426
April 13, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Va? Måste vara bland dummaste jag hört på årtionden. Det tog mig 1½ år att ta mig tillbaka till så pass god fysisk form att jag kunde jobba fullt igen efter jag operarat mig, med detta förslag hade det tagit betydligt j**la mycket längre ... finns ju ingen verklighetsförankring i det där överhuvudtaget.

//Andreas

Tänk också på att aftonbladet har vridigt lite på det. Om du läser så var hans utalandede inte riktigt som det stod i början av texten. Det han ville ha fram att det ska vara olika sjukersättninger beroende på skada.

Andreas Galistel
Member
Medlem
872436
April 13, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: ]Tänk också på att aftonbladet har vridigt lite på det. Om du läser så var hans utalandede inte riktigt som det stod i början av texten. Det han ville ha fram att det ska vara olika sjukersättninger beroende på skada.

Jo, visst har dom det och dom blandar väldigt gott och friskt i artikeln med olika personers åsikter med.

Men det står fortfarande svart på vitt att dom vill kapa ersättningen efter 6 månader för alla.

Hans liknelse i slutelse är ju rätt skum också ...

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
872443
April 13, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Vridigt till reportaget eller inte.

Faktum är ju att det finns människor med en mycket krass syn på andra människor och du hör defentivt till den gruppen.

Läs till exempel delph1:s tråd där han berättade om hans situation tidigare. Med människor som närmast kräver att folk som är sjuka ska jobba för annars skjuter vi din ekonomi i sankt är ju i det närmaste horribelt. Visst...det finns människor som fifflar med att vara "sjuka".

Fifflare kommer vi aldrig från dessvärre men det går att minimera.
Det håller jag med om. Tråden här handlar om kvinnan i FI som helt uppenbart har fifflat är inget att snacka om. Hon borde verkligen få betala tillbaka utan snack !

Andreas Galistel
Member
Medlem
872445
April 13, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Fifflare kommer vi aldrig från dessvärre men det går att minimera.
Det håller jag med om. Tråden här handlar om kvinnan i FI som helt uppenbart har fifflat är inget att snacka om. Hon borde verkligen få betala tillbaka utan snack !

:heart: :worship:

//Andreas

skinner
Member
Medlem
872447
April 13, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Vridigt till reportaget eller inte.

Faktum är ju att det finns människor med en mycket krass syn på andra människor och du hör defentivt till den gruppen.

Läs till exempel delph1:s tråd där han berättade om hans situation tidigare. Med människor som närmast kräver att folk som är sjuka ska jobba för annars skjuter vi din ekonomi i sankt är ju i det närmaste horribelt. Visst...det finns människor som fifflar med att vara "sjuka".

Fifflare kommer vi aldrig från dessvärre men det går att minimera.

Har utryckt mig konstigt. Det måste jag erkänna att jag har gjort. Klart att folk ska få vara sjukskrivna men det är inte rätt att man ska få 25000kr för att vara hemma medans t.ex. en lärare får 22000kr. Får ursäckta mig om jag har utryckt mig klantigt och retat upp folk.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
872453
April 13, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Varför skall simulanter få ha en bättre ekonomi än förvärvsarbetande? Det är ju det hela den här diskussionen handlar om. Sverige har en sjukfrekvens som är så förbannat överdriven att det är nästan löjligt. Vi har starka skyddsnät, ren natur och i allmänhet en levnadsstandard som ligger på topp i världen, men ändå har vi västvärldens högsta sjukfrånvaro. Det här beror inte på att sverige är ett hemskt land, där folk får slita hund. Det betyder att sverige är ett land där det lönar sig att fuska. Och där fusket t.o.m. försvaras av de som själva blir drabbade.
Varenda fuskare som stjäl pengar i form av otillbördiga sjukbidrag är jävla svin. Vad ni inte verkar förstå är att de som blir mest drabbade av det här fuskandet är just de som behöver de här pengarna. Det är så det fungerar med en förbestämd budget. Det är inte moderaterna som är svin här, det är tjuvpacket som stjäl sjukförsäkringspengarna som är svinen. Och om det är något (blivande) parti som har dålig verklighetsförankring, så är det Feministiskt Initiativ. Varför skall jag betala högre skatt för att vänstern vägrar straffa våldsmännen, samtidigt som Gudrun och hennes anhang våldtar statskassan?

obelix
Member
Medlem
872457
April 13, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print
[quote=denstore]
Detta blev en felcitering, ber om ursäkt för det... embarassed

Se då till att sätta åt dom som fuskar då för helvete...

när in i glödhetaste helvetet ska vissa här fatta att det är dom som är mest utsatta redan som kommer att drabbas, inte dom idioterna som fuskar.

skinner
Member
Medlem
872459
April 13, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix][quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Varför skall simulanter få ha en bättre ekonomi än förvärvsarbetande? Det är ju det hela den här diskussionen handlar om. Sverige har en sjukfrekvens som är så förbannat överdriven att det är nästan löjligt. Vi har starka skyddsnät, ren natur och i allmänhet en levnadsstandard som ligger på topp i världen, men ändå har vi västvärldens högsta sjukfrånvaro. Det här beror inte på att sverige är ett hemskt land, där folk får slita hund. Det betyder att sverige är ett land där det lönar sig att fuska. Och där fusket t.o.m. försvaras av de som själva blir drabbade.
Varenda fuskare som stjäl pengar i form av otillbördiga sjukbidrag är j**la svin. Vad ni inte verkar förstå är att de som blir mest drabbade av det här fuskandet är just de som behöver de här pengarna. Det är så det fungerar med en förbestämd budget. Det är inte moderaterna som är svin här, det är tjuvpacket som stjäl sjukförsäkringspengarna som är svinen.

Ungefär det jag ville ha fram.

skinner
Member
Medlem
872461
April 13, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix][quote=skinner]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631008,00.html

Varenda fuskare som stjäl pengar i form av otillbördiga sjukbidrag är j**la svin. Vad ni inte verkar förstå är att de som blir mest drabbade av det här fuskandet är just de som behöver de här pengarna. Det är så det fungerar med en förbestämd budget. Det är inte moderaterna som är svin här, det är tjuvpacket som stjäl sjukförsäkringspengarna som är svinen.

Se då till att sätta åt dom då för h*****e...

när in i glödhetaste helvetet ska vissa här fatta att det är dom som är mest utsatta redan som kommer att drabbas, inte dom idioterna som fuskar.

Men när folk ska sättas dit så kommer tyvärr vanligt folk att drabbas. Detta går inte att undvika.

obelix
Member
Medlem
872470
April 13, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=obelix][Se då till att sätta åt dom då för h*****e...

Men när folk ska sättas dit så kommer tyvärr vanligt folk att drabbas. Detta går inte att undvika.

Så det är helt ok i dina ögon att hederligt folks ekonomi ska slås sönder, att dom kan tvingas att gå från hus och hem?

skinner
Member
Medlem
872476
April 13, 2005 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner][quote=obelix] Se då till att sätta åt dom då för h*****e...

Så det är helt ok i dina ögon att hederligt folks ekonomi ska slås sönder, att dom kan tvingas att gå från hus och hem?

Nej det är inte ok. Har inte sagt det heller. Samma sak med rättsväsendet. Tyvärr så drabbas några oskyldiga där också. Men ska man för det upphöra med fängelser och domstolar?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 514
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL