January 12, 2004
skinner wrote: [quote=skinner][quote=obelix] Se då till att sätta åt dom då för h*****e...
när in i glödhetaste helvetet ska vissa här fatta att det är dom som är mest utsatta redan som kommer att drabbas, inte dom idioterna som fuskar.
Men när folk ska sättas dit så kommer tyvärr vanligt folk att drabbas. Detta går inte att undvika.
Så det är helt ok i dina ögon att hederligt folks ekonomi ska slås sönder, att dom kan tvingas att gå från hus och hem?
Nej det är inte ok. Har inte sagt det heller. Samma sak med rättsväsendet. Tyvärr så drabbas några oskyldiga där också. Men ska man för det upphöra med fängelser och domstolar?
Skillnaden är att är man oskyldigt dömd, så får man skadestånd.
November 22, 2001
obelix wrote:
[quote=skinner][quote=skinner][quote=obelix] Se då till att sätta åt dom då för h*****e...när in i glödhetaste helvetet ska vissa här fatta att det är dom som är mest utsatta redan som kommer att drabbas, inte dom idioterna som fuskar.
Men när folk ska sättas dit så kommer tyvärr vanligt folk att drabbas. Detta går inte att undvika.
Så det är helt ok i dina ögon att hederligt folks ekonomi ska slås sönder, att dom kan tvingas att gå från hus och hem?
Nej det är inte ok. Har inte sagt det heller. Samma sak med rättsväsendet. Tyvärr så drabbas några oskyldiga där också. Men ska man för det upphöra med fängelser och domstolar?
Förutsatt att man lyckas bevisa det ja.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix]
[quote=skinner][quote=skinner][quote=obelix] Se då till att sätta åt dom då för h*****e...när in i glödhetaste helvetet ska vissa här fatta att det är dom som är mest utsatta redan som kommer att drabbas, inte dom idioterna som fuskar.
Förutsatt att man lyckas bevisa det ja.
Och om någon inte får upprättelse, hur vet du då att den är oskyldig?
det är en haltande jämförelse som inte funkar.
March 11, 2003
obelix wrote: Se då till att sätta åt dom då för h*****e...
när in i glödhetaste helvetet ska vissa här fatta att det är dom som är mest utsatta redan som kommer att drabbas, inte dom idioterna som fuskar.
Ibland vet jag inte om du spelar eller om du verkligen är så paranoid? Eller är du orolig att du inte skall kvalificera?
Det som diskuteras här i tråden är först och främst att det är något galet, när det så här uppenbart fuskas med sjukersättning, och då börjar du gala om att det är oskyldiga som kommer att drabbas. Jaha. Och vem fasen är det som drabbas av att folk fuskar då? Gudrun Schyman?
De mest utsatta är inte de som sitter på sjukersättning. De mest drabbade är de som inte får någon ersättning trots att de är sjuka.
Eller folk som är arbetslösa utan A-kassa. Eller varför inte fattigpensionärer?
Om man hade tagit itu med det här problemet tidigare, så hade det inte ens behövts funderas över en sänkt ersättning. Men nu är det ju så förbannat viktigt att behålla rösterna, att man inte ens vågar ifrågasätta de 114 miljarderna som skiten kostar varje år. Och din lösning på problemet tidigare i tråden var, om jag inte minns fel, att man skulle skrota försvaret. Jo, det känns ju som den rätta lösningen. Man bränner ytterligare 40 miljarder till ingen nytta. Bra idé....
March 14, 2004
denstore wrote: [quote=obelix]Se då till att sätta åt dom då för h*****e...
Ibland vet jag inte om du spelar eller om du verkligen är så paranoid? Eller är du orolig att du inte skall kvalificera?
Det som diskuteras här i tråden är först och främst att det är något galet, när det så här uppenbart fuskas med sjukersättning, och då börjar du gala om att det är oskyldiga som kommer att drabbas. Jaha. Och vem fasen är det som drabbas av att folk fuskar då? Gudrun Schyman?
De mest utsatta är inte de som sitter på sjukersättning. De mest drabbade är de som inte får någon ersättning trots att de är sjuka.
Om man hade tagit itu med det här problemet tidigare, så hade det inte ens behövts funderas över en sänkt ersättning. Men nu är det ju så förbannat viktigt att behålla rösterna, att man inte ens vågar ifrågasätta de 114 miljarderna som skiten kostar varje år. Och din lösning på problemet tidigare i tråden var, om jag inte minns fel, att man skulle skrota försvaret. Jo, det känns ju som den rätta lösningen. Man bränner ytterligare 40 miljarder till ingen nytta. Bra idé....
Kan bara hålla med ännu en gång. Skrota Sveriges livförsäkring för att fler ska kunna fuska till sig bidrag. Tror inte riktigt på iden.
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix]Se då till att sätta åt dom då för h*****e...
Jag har aldrig motsatt mig att man ska göra nåt åt fusket, tvärt om så tycker jag att man ska göra nåt åt det, och om det fanns lite mer stake i landets befolkning så skulle fusket minska, men det ska inte ske på oskyldigas bekostnad, det är det som gör mig förbannad.
De som blir mest drabbade är dom låginkomsttagarna som redan har svårt att klara sig på den lönen dom har, ska man då sänka deras ersättning när dom är sjuka....
March 11, 2003
skinner wrote: Kan bara hålla med ännu en gång. Skrota Sveriges livförsäkring för att fler ska kunna fuska till sig bidrag. Tror inte riktigt på iden.
Sveriges försvar är ungefär lika mycket livförsäkring som en slangbella mot en inbrottstjuv. För min del får de gärna skrota skiten. Men jag vill inte att pengarna återigen skall sänkas i bidragsträsket, bara för att en massa dönickar skall tycka att det är OK att blåsa systemet.
March 14, 2004
denstore wrote: [quote=skinner]Kan bara hålla med ännu en gång. Skrota Sveriges livförsäkring för att fler ska kunna fuska till sig bidrag. Tror inte riktigt på iden.
Sveriges försvar är ungefär lika mycket livförsäkring som en slangbella mot en inbrottstjuv. För min del får de gärna skrota skiten. Men jag vill inte att pengarna återigen skall sänkas i bidragsträsket, bara för att en massa dönickar skall tycka att det är OK att blåsa systemet.
Inte är det dugligt men bättre en ingenting. Tycker absolut att vi ska ha kvar det men det passas inte att duskuteras i denna tråd.
Någon måste göras åt problemet för som det är nu så ignorerar bara sossarna problemet. Gör man inget åt det du så kommer det att bli värre i framtiden.
March 11, 2003
skinner wrote:
Någon måste göras åt problemet för som det är nu så ignorerar bara sossarna problemet. Gör man inget åt det du så kommer det att bli värre i framtiden.
Allvarligt talat är det försvaret vi har idag sämre än ingenting. Det är bara ytterligare ett sätt för regeringen att kunna påstå att de har löst uppgiften. Och felet är inte bara sossarnas. Det är lika mycket vänsterns daltande med kriminalitet, som moderaternas syn på skattefifflande. Men framför allt är det nog den liberalistiska synen på individens rätt och bästa kontra samhället. Samhällsbyggnad och gemensamma värderingar är vad som saknas. Idag bryr sig folk bara om vad som finns i den egna plånboken. Alla vill ha ut mer av skattepengarna, men ingen drar sig från att fuska om de kan. Folk tror att det går att skruva upp löner och bidrag i det oändliga. Det verkar som om de tror att det bara är att öppna kranen ett varv till. Blir flödet för litet, så är det ju bara att skära ner på försvaret. Men när det gäller försvaret är det snart färdigstrypt, och jag välkomnar den dagen. Då skall det bli intressant att se vad bidragsförespråkarna hittar på för lösning. Vad blir nästa sak man skall avveckla? Skolan? Vården? Pensionerna? Men oj, det har vi visst redan varit framme och pillat på.......
June 18, 2001
Tycker man det är viktigare att sätta dit sådana som utnyttjat systemet än att hjälpa de som systemet är till för, vad anser man då sjukersättningen vara? Ett lockbete?
När det gäller brott finns det någonting som heter oskyldig till motsatsen bevisats. Det fungerar inte felfritt, men grundtanken är i alla fall sund. Ska man göra samma sak där som med sjukersättningen, fängsla alla som kan ha begått ett brott?
Kosta vad det kosta vill. Någonting som offentliga organisationer kan göra som inte fungerar med privatföretag är att medvetet gå med ekonomisk förlust om det gynnar andra mål. Låt det gälla här. Annars kan vi lika gärna lägga ned all verksamhet. Allt som inte utmynnar i en nyinvestering är en ekonomisk förlust. Mat, vatten...
June 18, 2001
denstore wrote: [quote=skinner] Någon måste göras åt problemet för som det är nu så ignorerar bara sossarna problemet. Gör man inget åt det du så kommer det att bli värre i framtiden.
Allvarligt talat är det försvaret vi har idag sämre än ingenting. Det är bara ytterligare ett sätt för regeringen att kunna påstå att de har löst uppgiften. Och felet är inte bara sossarnas. Det är lika mycket vänsterns daltande med kriminalitet, som moderaternas syn på skattefifflande. Men framför allt är det nog den liberalistiska synen på individens rätt och bästa kontra samhället. Samhällsbyggnad och gemensamma värderingar är vad som saknas. Idag bryr sig folk bara om vad som finns i den egna plånboken. Alla vill ha ut mer av skattepengarna, men ingen drar sig från att fuska om de kan. Folk tror att det går att skruva upp löner och bidrag i det oändliga. Det verkar som om de tror att det bara är att öppna kranen ett varv till. Blir flödet för litet, så är det ju bara att skära ner på försvaret. Men när det gäller försvaret är det snart färdigstrypt, och jag välkomnar den dagen. Då skall det bli intressant att se vad bidragsförespråkarna hittar på för lösning. Vad blir nästa sak man skall avveckla? Skolan? Vården? Pensionerna? Men oj, det har vi visst redan varit framme och pillat på.......
Daltande med brottslingar... Det är bevisat om och om igen att straff inte hjälper mot brottslighet. Det är en myt som lever kvar för att folk är hämdlystna och primitiva, plus att det gör att inget ansvar behöver läggas någon annanstans än på individen. Det är lätt och smidigt.
March 11, 2003
Jerry wrote: Tycker man det är viktigare att sätta dit sådana som utnyttjat systemet än att hjälpa de som systemet är till för, vad anser man då sjukersättningen vara? Ett lockbete?
Ja, för fuskarna är det inget annat än ett lockbete. Ett stort och flottigt bete, som är jäkligt trevligt att få sätta tänderna i. Det är ju den perfekta extrainkomsten. I och med att det är en försäkringsutbetalning, så är det heller inte inkomstprövat. Det är alltså inga problem att både bära sjukersättning och förvärvsarbeta samtidigt. Så länge man har en lämplig lögn redo, om att man kan göra ett visst arbete, men inte det som man är sjukskriven ifrån, så är det riskfritt. Och det var ju precis det som Susanne Linde har gjort.
Jerry wrote:
När det gäller brott finns det någonting som heter oskyldig till motsatsen bevisats. Det fungerar inte felfritt, men grundtanken är i alla fall sund. Ska man göra samma sak där som med sjukersättningen, fängsla alla som kan ha begått ett brott?
Uppenbarligen fungerar inte det system något vidare. I.o.m. att det alltid kan finnas tvivel, så kommer förhärdade kriminella undan med grova brott oftare och oftare. Desto mer brott de har begått, detso mer lär de hur de skall hitta kryphålen i systemet. Och på samma sätt fungerar det med bidragssystemen. Har du insett att du kommer undan med ett litet fusk, jag då blir anledningen att inte fuska mindre och mindre.
Jerry wrote:
Kosta vad det kosta vill. Någonting som offentliga organisationer kan göra som inte fungerar med privatföretag är att medvetet gå med ekonomisk förlust om det gynnar andra mål. Låt det gälla här. Annars kan vi lika gärna lägga ned all verksamhet. Allt som inte utmynnar i en nyinvestering är en ekonomisk förlust. Mat, vatten...
Detta är nog en av de få sakerna jag kan hålla med om här. Stora statliga verk skall inte drivas i vinstintresse. Post, kommunikationer, skola, försvar, rättsväsende och sjukvård bör inte ha vinstkrav. De skall vara gratis, och därmed befoga skattebördan som staten belägger oss med. Det är ju hela poängen med att lägga ansvaret på folkvalda. Dock så verkar inte varken de folkvalda eller väljarna förstå det. Det viktigaste idag verkar vara att ljuga väljarna fulla, samtidigt som man gör en karriär. Och det är här Feministiskt Initiativ kommer in.
Det är ett hån mot alla underbetalda kvinnor som tvingas slita ut sig
för att "Personalschefen" ska kunna vara sjukskriven och driva sitt och
mannens företag vid sidan om, och samtidigt bygga sin karriär. Och ändå kommer 50% av deras röster att komma ifrån samma underbetalda kvinnor, bara för att de inbillar sig att dessa karriärkvinnor med klara överklasstendenser skall ta deras parti. Inte en chans. Gudrun har ju redan visat alla att hon först och främst är sig själv närmast.
March 14, 2004
obelix wrote: Det "komiska" är att effekten kommer att bli att folk kommer att gå tillbaka till jobbet tidigare än vad dom borde, vilket kommer att resultera i mer sjukskrivning, samt att fusket kommer troligen att öka pga att folk inte kommer att ha råd att vara sjuka.
Men varför funkar mer "slimmade" system bra i t.ex. Tyskland då?
March 11, 2003
Jerry wrote:
Daltande med brottslingar... Det är bevisat om och om igen att straff inte hjälper mot brottslighet. Det är en myt som lever kvar för att folk är hämdlystna och primitiva, plus att det gör att inget ansvar behöver läggas någon annanstans än på individen. Det är lätt och smidigt.
Det finns garanterat ett straff som hjälper mot återfallsförbrytelser....
Och de "bevis" som finns för att strängare straff inte skulle hjälpa är bara hypoteser och teoribildning. Brottsforskare har en fantastisk förmåga att sila mygg och svälja elefanter. Visst, om man tittar på downtown LA, så ser man ingen skillnad på kriminalitet oavsett om man har långa eller korta straff. De har nämligen hela tiden nya villiga förövare. Men om man istället tittar på statestiken 30 mil innåt landet, i städer som är stora som en normalstor svensk stad, då ser man den motsatta effekten.
Dock är det helt säkert att den totala återfallsfrekvensen inte ökar med långa fängelsestraff. En yrkeskriminell hinner helt enkelt med mindre brott, om han sitter inne under halva sitt liv.....
June 18, 2001
Det var inte dåligt hur snabbt det gick att ogiltigförklara all forskning som gjorts kring brott och straff, och de metoder som används av psykologer och sociologer för att nå slutsatser. Du får gärna vidareutveckla.
Jag ger dig rätt i en sak, och det är att ingen kan begå brott medan de sitter inne. Problemet är att brottet redan har begåtts. Problemet är att det inte är avskräckande för någon annan. Problemet är att man får upprätthålla livstids fängelse eller dödsstraff oavsett brott såvida man inte vill ha återfallsförbrytare.
Återigen handlar det mer om att straffa gärningsmännen än att hjälpa samhället genom att förhindra brott. Knappast rationellt.
January 12, 2004
skinner wrote: [quote=obelix]Det "komiska" är att effekten kommer att bli att folk kommer att gå tillbaka till jobbet tidigare än vad dom borde, vilket kommer att resultera i mer sjukskrivning, samt att fusket kommer troligen att öka pga att folk inte kommer att ha råd att vara sjuka.
Men varför funkar mer "slimmade" system bra i t.ex. Tyskland då?
vilket då?
March 11, 2003
Jerry wrote:
Återigen handlar det mer om att straffa gärningsmännen än att hjälpa samhället genom att förhindra brott. Knappast rationellt.
Det är just här du har fel. Sociologin konstaterar inte att brott inte skulle kunna förhindras av stränga straff. Däremot är det inget som säger att brottslingarna skulle bli mindre våldsamma eller brottbenägna. Kanske tvärt om. Jag har dock inte de senaste rönen. Kanske det har kommit några paradigmomstörtande upptäckter de senaste tre åren, men så såg det ut sist jag pluggade.
Det som rättssociologin konstaterade när jag läste ämnet var mest att normen gällande kriminellt beteende har förändrats ganska mycket under de senaste 100 åren. Om det är till det bättre eller sämre låter jag vara osagt.
Men jag skiter högaktningsfullt i gärningsmannen. Det är är samhället, och kanske framför allt brottsoffret jag vill hjälpa. Och tveklöst så är det så att det är just det man gör genom att låsa in dem. För mig är det här en rent moral och samhällsekonomisk fråga. Brott skall inte löna sig. Och det gör det idag.
June 18, 2001
Bra, då vet du vem Hirschi är? Hans teori står sig överraskande bra fortfarande. Straff är avskräckande i den måtta man har någon social status att förlora. Dvs. det är snarast det att bli dömd som hindrar personer från att begå brott, inte straffet som sådant. Detta leder till följande: som grupp bryr sig de som inte har någon social status att förlora inte lika mycket om samhällets regler och eventuella rättsliga konsekvenser av sitt handlande.
Detta stöds i närmast all forskning som har gjorts. De ungdomar är överrepresenterade i brottsstatistiken som har dålig kontakt med föräldrar och samhället, som presterar dåligt i skolan (och därför inte har en lika ljus framtid att se fram emot ekonomiskt), och som har låg social kompetens. Ju svagare band man har med samhället, ju högre är risken att begå brott. Vad kan då öka brottsbenägenheten? T.ex. fattigdom (föräldrar med dålig ekonomi är ofta mer deprimerade och har mindre tid med sina barn är föräldrar med högre ekonomisk status, dessutom har ungdomarna inga positiva förebilder som kan ge dem hopp om framtiden) och dålig intergration i samhället (se på hur stor del av alla brott som begås av invandrare). Höga krav i skolan. Brist på jobb. Tillgång till alkohol etc. etc.
Den största delen av all brottslighet begås alltså på grund av under vilka omständigheter man lever.
Så, vad ska man lägga pengarna på? Att förvara den oundvilkliga andel människor som kommer att begå brott - en andel som växer i takt med ökade samhällsklyftor - eller på prevention vilket faktiskt kan förhindra brott innan de sker?
Jag säger inte att straff inte är effektivt under några omständigheter, utan att det inte är effektivt på de grupper som faktiskt begår den absoluta majoriteten av alla grova brott.
Och angående huruvida straff faktiskt ökar risken för återfall. Det finns blandade resultat där vissa undersökningar visar att det leder till en högre grad av återfall (det bryter gärningsmannens band med samhället ytterligare) medan andra visar att det inte ökar, men att det heller inte verkar förebyggande. Jag såg en intressant sak häromdagen där personer som har fått spendera de sista månaderna av sitt fängelsestraff hemma med fotboja visade en lägre grad av återfall, eftersom de fick möjligheten och förtroendet att anpassa sig till samhället igen.
4 Guest(s)