"Forskare fångna bland 30 björnar"
Hmm, vadan denna förfäran? Är det inte främst forskare och andra akademiker som ideligen hävdar att björnen är ofarlig för människan?
Eller det kanske bara gäller Svenska brunbjörnar?
🙄
*Edit*
Står visst om det i Expressen också: "Björnarna dödade två av deras kollegor"
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
skiroy wrote: Hej på dig du nallebjörnen.
Jämfört med vargen så är björn långt farligare för människan. Men det visste du väl?
Hmm, kan inte erinra mej att jag nämnde något om varg?? Men men, börjar väl bli gammal.
😉
Ironi å sido, vargen utgör väl knappast någon större fara i förhållande till björn, men det av den enkla anledningen att de är så få vargar i Sverige.. (Än så länge iaf) Å andra sidan kan man ju kika på djurens kroppsstorlek för att uppskatta farligheten. (Iofs är inte järven speciellt stor, men knappast något jag skulle vilja träffa på.) Jo, jag möter hellre en varg längs vägen än en björn.
Fast nu ville jag peka på björnen och dess (O)farlighet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
skiroy wrote: Det är fan i mig första gången du medger det för jag minns ditt varghat tidigare. 😉
Medger vaddå?
Hatar inga djur, ser bara mer eller mindre nytta med dem.
Delph1 wrote: Idioter som valde att stanna kvar på stationen när björnarna kom...
//Andreas
Dom hade kanske lyssnat på Svensk björnexpertis, och ansåg att det var ofarligt?
😉
May 6, 2006
Jag förstår inte riktigt det oväntade.. Man har ju uppenbarligen förgripit sig på björnarnas naturliga levnadsmiljö till den grad att den inte längre är beboelig för dem. Försvinner den naturliga födan, får man ta vad som står till buds. Ganska förutsägbart, för att vara ärlig - eller?
September 28, 2003
Tyst, suck, Ilgadd, har du ens läst artikeln?
Drivs av hunger
Invasionen av brunbjörnar i det bebodda området tros bero på antingen en stor ökning av antalet björnar i området, eller på grund av matbrist för björnarna
– Oavsett vad så finns det inte tillräckligt med mat, säger en talesperson för räddningsarbetet rapporterar Reuters.Rovfisket på den ryska tundran har gjort att många björnar tvingas till de bebodda områdena av svält.
Oj, det var troligen människors fel att björnarna blev så desperata.
Och som Delphi sade, de valde att stanna kvar, de kände säkert till risken.
Denna artikeln bevisar inte alls att björn är en hemsk, hiskelig och ond varelse som springer runt i våra skogar och äter barn, män och kvinnor så ofta den kan, tyvärr.
Om du är så rädd för djur, varför inte flytta till någon stad? Där finns det fler jobb så du kan sluta gnälla över bristen på just det i ödemarken. Sundsvall ligger väl rätt nära till där du bor, satsa på det!
fastbullit wrote: Tyst, suck, Ilgadd, har du ens läst artikeln?
Drivs av hunger
Invasionen av brunbjörnar i det bebodda området tros bero på antingen en stor ökning av antalet björnar i området, eller på grund av matbrist för björnarna
– Oavsett vad så finns det inte tillräckligt med mat, säger en talesperson för räddningsarbetet rapporterar Reuters.Rovfisket på den ryska tundran har gjort att många björnar tvingas till de bebodda områdena av svält.
Oj, det var troligen människors fel att björnarna blev så desperata.
Och som Delphi sade, de valde att stanna kvar, de kände säkert till risken.
Denna artikeln bevisar inte alls att björn är en hemsk, hiskelig och ond varelse som springer runt i våra skogar och äter barn, män och kvinnor så ofta den kan, tyvärr.Om du är så rädd för djur, varför inte flytta till någon stad? Där finns det fler jobb så du kan sluta gnälla över bristen på just det i ödemarken. Sundsvall ligger väl rätt nära till där du bor, satsa på det!
Läste du själv citatet du bifogade?
Och NEJ, jag är personligen inte rädd för några djur, vad nu det skulle ha med saken att göra.. Vad får dej att tro det?
Vad detta "bevisar" är att björnen inte alls är främmande för att lägga till människokött på menyn om det behövs. Fast å andra sidan så vet väl redan de flesta att björnen är ett rovdjur som i normalläge äter både kött och grönt.
Ditt inlägg "bevisar" däremot inget alls, mer än möjligtvis inkompetens både vad det gäller djur/naturvetande och läsförståelse.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Läste du själv citatet du bifogade?
Och NEJ, jag är personligen inte rädd för några djur, vad nu det skulle ha med saken att göra.. Vad får dej att tro det?
Vad detta "bevisar" är att björnen inte alls är främmande för att lägga till människokött på menyn om det behövs. Fast å andra sidan så vet väl redan de flesta att björnen är ett rovdjur som i normalläge äter både kött och grönt.
Ditt inlägg "bevisar" däremot inget alls, mer än möjligtvis inkompetens både vad det gäller djur/naturvetande och läsförståelse.
Även människor lägger människor på menyn om det skulle dras så långt.
Artikeln bevisar inget mer än att desperata djur gör desperata saker. För en normal björn i ett område med normalt med mat så står inte människan på menyn ens som aptitretare.
September 28, 2003
ilg@dd wrote: Vad detta "bevisar" är att björnen inte alls är främmande för att lägga till människokött på menyn om det behövs. Fast å andra sidan så vet väl redan de flesta att björnen är ett rovdjur som i normalläge äter både kött och grönt.
Bwahaha, du är så...
Ok nu ska jag vi en liten lektion i hur fauna funkar.
För det första:
Detta "tros bero på antingen en stor ökning av antalet björnar i området" är en spekulation av någon, troligen aftonbladet, idiotblaska nummer ett.
Dessa två är fakta: "På grund av matbrist för björnarna", "Rovfisket på den ryska tundran har gjort att många björnar tvingas till de bebodda områdena av svält.".
Och det leder mig som använder hjärnan en aning till slutsatsen:
Matbrist och svält. ≠ Plötslig massiv populationsexplosion.
😮
Ja, jag vet inte, men jag har ett visst minne av ett antal dylika trådar om vargar, björnar, lodjur, och andra hemska varelser som bara vill sätta tänderna i dina lemmar. Bara säger att det kan ju vara därför..
Wow. Jag står fan inte ut med den ignoranta skiten du spottar ut i forumet. Varannan gång jag är här ser man något som gör en förfärad, och ja där ser man det är den där oändligt underhållande medelålders mannen ifrån bushen. Som obstinat delar med sig en stor dos av sin inställning angående vad han inte tycker om såsom borgare, invandrare, andra än de från hans by eller socken eller vad det är, rika, djur, med mera.
Poängen är den att du är bara för tröttsam, med din argumentationer oftast innehållandes stora delar ad hominem. Här har du ett nästan lika krasst svar som du gav mig, jag inkluderade dock ett argument, så jag antar att jag råkade vara bättre än dig även om det inte var min intention. Och just ja björn är inte ett rovdjur som äter grönt, det är en "Omnivor" bara för att fortsätta vara okamratlig.
Ett tips, lyssna på de som besitter ett större förstånd än dig så lär du dig kanske något! Du kan inte mest för att du är äldst, det funkar tyvärr bara så i grundskolan.
fastbullit wrote:
Ok nu ska jag vi en liten lektion i hur fauna funkar.
För det första:
Detta "tros bero på antingen en stor ökning av antalet björnar i området" är en spekulation av någon, troligen aftonbladet, idiotblaska nummer ett.
Dessa två är fakta: "På grund av matbrist för björnarna", "Rovfisket på den ryska tundran har gjort att många björnar tvingas till de bebodda områdena av svält.".
Ok, så du gillar att vända kappan efter vind, men är du medveten om att du ger ett väldigt lustigt intryck när du i ena meningen förkastar vad som står i AB och i nästa sväljer det med hull och hår?
I mina ögon är det en dubbelmoral som känns smått ointressant att bemöta faktiskt. Den läskunnige upptäcker också att jag också länkade till Expressens artikel vilka behandlar samma sak.
fastbullit wrote:
Och det leder mig som använder hjärnan en aning till slutsatsen:Matbrist och svält. ≠ Plötslig massiv populationsexplosion.
Kan bara beklaga att du har sådan förskräcklig otur när du använder din hjärna. I den reella världen leder svält bland djur till en automatisk decimering av populationen.
fastbullit wrote:
Ja, jag vet inte, men jag har ett visst minne av ett antal dylika trådar om vargar, björnar, lodjur, och andra hemska varelser som bara vill sätta tänderna i dina lemmar. Bara säger att det kan ju vara därför..
Du har dåligt minne.
fastbullit wrote: Wow. Jag står fan inte ut med den ignoranta skiten du spottar ut i forumet. Varannan gång jag är här ser man något som gör en förfärad, och ja där ser man det är den där oändligt underhållande medelålders mannen ifrån bushen. Som obstinat delar med sig en stor dos av sin inställning angående vad han inte tycker om såsom borgare, invandrare, andra än de från hans by eller socken eller vad det är, rika, djur, med mera.
Jadu, du lade ribban själv. Pallar du inte svar på tal bör du nog låta bli att kommentera.
fastbullit wrote:
Poängen är den att du är bara för tröttsam, med din argumentationer oftast innehållandes stora delar ad hominem. Här har du ett nästan lika krasst svar som du gav mig, jag inkluderade dock ett argument, så jag antar att jag råkade vara bättre än dig även om det inte var min intention. Och just ja björn är inte ett rovdjur som äter grönt, det är en "Omnivor" bara för att fortsätta vara okamratlig.
Jaha, kan du fler namn på allätare när du ändå är igång? Om du vore läskunnig så skulle du se att jag redan tagit upp detta.
fastbullit wrote:
Ett tips, lyssna på de som besitter ett större förstånd än dig så lär du dig kanske något! Du kan inte mest för att du är äldst, det funkar tyvärr bara så i grundskolan.
Det låter som något självupplevt, men hav förtröstan, du slutar väl snart?
Dehman wrote: Som vanligt kommer folk med sakliga saker och du kommer dragandes med skit som du inte har en aning om.
Det var en sarkastisk frågeställning.
Frågetecknet i slutet av meningen borde gett dej en hint, men när det gäller dej blir jag aldrig förvånad.
Sakliga saker?? Diverse påhopp såg jag däremot.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Kan bara beklaga att du har sådan förskräcklig otur när du använder din hjärna. I den reella världen leder svält bland djur till en automatisk decimering av populationen.
Öh, det var ju det han skrev...
Vid svält blir det inte en populationsexplosion, dvs populationen ökar inte och det är ju det ni båda säger.
September 28, 2003
ilg@dd wrote: Ok, så du gillar att vända kappan efter vind, men är du medveten om att du ger ett väldigt lustigt intryck när du i ena meningen förkastar vad som står i AB och i nästa sväljer det med hull och hår?
I mina ögon är det en dubbelmoral som känns smått ointressant att bemöta faktiskt. Den läskunnige upptäcker också att jag också länkade till Expressens artikel vilka behandlar samma sak.
Sanningen är den att det står ingenting om populationsboom i Expressens artikel. Också en grej värt att notera är att det jag tog för fakta står i båda tidningarna, och Expressen listade även källa, talespersonen för räddningsarbetet. Vad jag dementerade var något som enbart stod i Aftonbladet, och bör därför rimligtvis ha kommit ifrån dem. Pressen har också ett visst ansvar gentemot läsare och på så vis får de inte göra raka påståenden utan källa, distinktionen ligger i "tros" och "är".
ilg@dd wrote: Kan bara beklaga att du har sådan förskräcklig otur när du använder din hjärna. I den reella världen leder svält bland djur till en automatisk decimering av populationen.
Kort sagt, ja, eller emigration. Vad jag skrev var ju precis detta: "Matbrist och svält. ≠ Plötslig massiv populationsexplosion." Och om du inte förstår det så får jag väl omformulera: "Matbrist och svält." omöjliggör "Plötslig massiv populationsexplosion.".
ilg@dd wrote: Du har dåligt minne.
Hoppa du på, jag kan nog hoppa tillbaka. Inget hjälper ju mot dig. Så man får väl sjunka till din nivå bara för att det är roligt, så:
Ilg@dd du är fanimej helt jävla värdelös enligt mig, ett slöseri med syre, en stor nolla med skygglappar. Det finns ingen mening att tala med dig, eller rättare sagt käfta med dig, kasta skit etc.
ilg@dd wrote: Jadu, du lade ribban själv. Pallar du inte svar på tal bör du nog låta bli att kommentera.
Va!? Var? När jag sa "Tyst" eller kanske när jag tipsade om en flytt för att komma undan dessa bestar?
ilg@dd wrote: Jaha, kan du fler namn på allätare när du ändå är igång? Om du vore läskunnig så skulle du se att jag redan tagit upp detta.
I svenska språket finns bara två. Men jag gillar Omnivor, kom till Sverige från Franskan men kom dit givetvis från Latin, Omni betyder all, och Vor betyder äta eller konsumera etc.
ilg@dd wrote: Det låter som något självupplevt, men hav förtröstan, du slutar väl snart
Ja, jag brukar faktiskt lyssna på folk som kan mer än mig. Det brukar också gagna mig. Jag har inte för avsikt att sluta med det heller, nej.
Detta är över du behöver inte förnedra dig själv mer än du gör av att bara vara. Jag kommer inte svara för jag måste jobba och har inte tid med dig.
csm101 wrote: Öh, det var ju det han skrev...
Vid svält blir det inte en populationsexplosion, dvs populationen ökar inte och det är ju det ni båda säger.
"Matbrist och svält. ≠ Plötslig massiv populationsexplosion."
För mej såg # ut som ett = om det nu har betydelse.
Kanske någon kan förklara för mej som är Svensktalande vad # betyder? Skulle det betyda "inte"?..
🙄
För mej är det en fyrkant som jag sällan eller snarare aldrig använder i skrift.
fastbullit wrote: Sanningen är den att det står ingenting om populationsboom i Expressens artikel. Också en grej värt att notera är att det jag tog för fakta står i båda tidningarna, och Expressen listade även källa, talespersonen för räddningsarbetet. Vad jag dementerade var något som enbart stod i Aftonbladet, och bör därför rimligtvis ha kommit ifrån dem. Pressen har också ett visst ansvar gentemot läsare och på så vis får de inte göra raka påståenden utan källa, distinktionen ligger i "tros" och "är".
Tja, varför inte konsultera källan till det hela, Reuters
"Officials on Kamchatka, nine time zones east of Moscow on the Pacific Ocean, said this year was remarkable for either too many bears or not enough fish.
"Either way there is not enough food," the spokesman said."
För du är väl medveten om att varken Expressen eller Aftonbladet har reportrar ute på Kamchatkahalvön?
fastbullit wrote:
Hoppa du på, jag kan nog hoppa tillbaka. Inget hjälper ju mot dig. Så man får väl sjunka till din nivå bara för att det är roligt, så:
Ilg@dd du är fanimej helt j**la värdelös enligt mig, ett slöseri med syre, en stor nolla med skygglappar. Det finns ingen mening att tala med dig, eller rättare sagt käfta med dig, kasta skit etc.
Som sagt var, du lägger själv ribban.
fastbullit wrote:
Va!? Var? När jag sa "Tyst" eller kanske när jag tipsade om en flytt för att komma undan dessa bestar? .
Bl.a, dock ämnar jag inte flytta, och jag rör mej ganska obehindrat i skog och mark nu liksom tidigare. Du vet häromkring finns det sådant. Här ser vi både djur och natur i 3D och inte i skolböckerna.
fastbullit wrote:
I svenska språket finns bara två. Men jag gillar Omnivor, kom till Sverige från Franskan men kom dit givetvis från Latin, Omni betyder all, och Vor betyder äta eller konsumera etc. .
Så skolad men ändå förstod du inte vad jag menade med "Fast å andra sidan så vet väl redan de flesta att björnen är ett rovdjur som i normalläge äter både kött och grönt."
fastbullit wrote:
Detta är över du behöver inte förnedra dig själv mer än du gör av att bara vara. Jag kommer inte svara för jag måste jobba och har inte tid med dig. .
Dito.
2 Guest(s)