[AB]Maskeringsförbud till sommaren|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]Maskeringsförbud till sommaren
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....89,00.html

Tycker detta är bra. Man demostrerar för att visa sina åsikter och inte för att bråka. Då har man inget i demostrationen att göra.

Men hur ska man kunna silja på om det är av religiösa skäl eller inte som man maskerar sig?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
976056
November 11, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....89,00.html

Tycker detta är bra. Man demostrerar för att visa sina åsikter och inte för att bråka. Då har man inget i demostrationen att göra.

Men hur ska man kunna silja på om det är av religiösa skäl eller inte som man maskerar sig?

Springer man och kastar gatstenar så kallar jag inte det religösa skäl.
Men det är en svår fråga. Man kan ju inte bara säga "Kasta av er sjalen" till en muslim.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
976058
November 11, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är tveksam till idén. Jag tycker man ska kunna var fullt anonym när man demonstrerar precis som när man röstar. Det finns tex. högerextrema grupper som för register över folk med vänsteråsikter.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
976062
November 11, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Jag är tveksam till idén. Jag tycker man ska kunna var fullt anonym när man demonstrerar precis som när man röstar. Det finns tex. högerextrema grupper som för register över folk med vänsteråsikter.

Det finns västerextrama grupper som registrerar högerextramas åsikter också.

Men ska man maskera sig så har man inget på en demostration att göra.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
976063
November 11, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Det finns västerextrama grupper som registrerar högerextramas åsikter också.

Men ska man maskera sig så har man inget på en demostration att göra.

Och? Ännu en anledning att tillåta det isåfall.

Man ska kunna ha rätt till sin politiska åsikt i sverige utan att andra vet om det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
976065
November 11, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Har man inte stake att stå för vad man marscherar för ska man inte marschera.

//Andreas

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
976096
November 11, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Har man inte stake att stå för vad man marscherar för ska man inte marschera.

//Andreas

Nej, då kan man fan sitta hemma.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
976110
November 11, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Har man inte stake att stå för vad man marscherar för ska man inte marschera.

//Andreas

Jo visst, "står man inte för sina åsikter är man bara en halv människa" som en kompis till mig brukade säga. Men det här handlar inte om att stå för sina åsikter utan snarare om att skydda sig själv. Skulle jag ha att göra med ett gäng nazister så skulle jag knappast säga vad jag tycker om dom och då undrar jag om någon skulle klandra mig för att jag inte står för mina åsikter.

Tex. om man demonstrerar mot sin arbetsgivare kan man vill skydda sin identitet. Annars kanske man i fortsättningen blir dåligt behandlad på jobbet eller får förtur när personal ska varslas. Eller om man demonstrerar mot nazister så kanske det inte är så kul när man blir fotgraferad och filmad. Nyligen dömdes ett par nynazister för att ha först register över folk med vänsteråsikter. Och även tvärt om som skinner påpekade.

I Sverige ska åsikten kunna vara fri utan att andra vet om det. Jag tycker det här är ett steg i fel riktigtning.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
976120
November 11, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Delph1]Har man inte stake att stå för vad man marscherar för ska man inte marschera.

//Andreas

Jo visst, "står man inte för sina åsikter är man bara en halv människa" som en kompis till mig brukade säga. Men det här handlar inte om att stå för sina åsikter utan snarare om att skydda sig själv. Skulle jag ha att göra med ett gäng nazister så skulle jag knappast säga vad jag tycker om dom och då undrar jag om någon skulle klandra mig för att jag inte står för mina åsikter.

Tex. om man demonstrerar mot sin arbetsgivare kan man vill skydda sin identitet. Annars kanske man i fortsättningen blir dåligt behandlad på jobbet eller får förtur när personal ska varslas. Eller om man demonstrerar mot nazister så kanske det inte är så kul när man blir fotgraferad och filmad. Nyligen dömdes ett par nynazister för att ha först register över folk med vänsteråsikter. Och även tvärt om som skinner påpekade.

I Sverige ska åsikten kunna vara fri utan att andra vet om det. Jag tycker det här är ett steg i fel riktigtning.

Jo, jag är med på den biten, men så vitt jag vet så är det inte där problemet med maskering ligger och i protestmarcherna mot arbetsgivarna brukar man ju inte ha huva heller, inte vad jag sett iaf. Det är just i de mer kontroversiella demonstrationerna som problemet är och jag tror nog det skulle lugna ner sig lite för innest inne är många av de extrema vänster/höger små krakar som inte skulle våga visa sig utan huva i tågen.

Jag tror inte att lagen kommer gå igenom utan undantag, men tycler fortfarande att ett förbud innebär mer plus än minus.

//Andreas

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
976140
November 11, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Maskeringsförbudet gäller inte den som täcker ansiktet av religiösa skäl.

Känns ju jävligt orättvist??? Och hur faen ska de kolla om man e muslim eller nått då? Ska alla behöva ha på sig id-handlingar där ens religion står registrerad? (Judestjärna någon?)

Jag säger att om man vill delta i sådana demonstrationer får man väl faen ta av sig sin slöja, annars får man hitta ngt annat sätt att demonstrera på

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
976141
November 11, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag stödjer det. vill du slåss så slå dig själv. jag anser att om du bär sjöla så gör det, det är inte en masskering då det oftast är en muslimsk kvinna som döljer sig bakom och således så har man en humm om vem det är. speciellt om det är tex "mer islam i skolan" de marcherar för. sen är oftast inte muslimska kvinnor som demonstrerar några som startar upplop.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
976270
November 11, 2005 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det e bra, då klämmer vi åt "reclaim the city" packet och annat slödder

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
976303
November 12, 2005 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Tycker det e bra, då klämmer vi åt "reclaim the city" packet och annat slödder

Jupp... ska de kasta sten får de fan visa vem de är också

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL