Abort|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Abort
Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det bara jag som såg dokumentären på fyran allderles nyss? Han fick iaf frågan om han nu skulle ställas inför valet att föda ett barn med samma sjukdom som han hade. Då svarade han nej. Vad tycker ni, är det rätt eller fel att göra abort om man vet att det är något fel på barnet?
Är det att döda barnet? Säg nu vad ni tycker!

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
758678
October 27, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha sett vad han har gått igenom så skulle jag göra abort(om jag va tjej). Andra handikap vet jag inte så mycket om men hade barnet sjukdomen han hade så skulle jag helt klart göra abort.

EDIT: Jag tackar gud för att jag slipper gå igenom det han gått igenom!!

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
758680
October 27, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker det är okey..efter att ha sett dokumentären så lider jag med dom som har den sjukdommen 🙁

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
758682
October 27, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan säger jag bara.
Stackars människa.
Lider med honom

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
758683
October 27, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte att det är skandal om nån gör abort om fostret är "skadat".
Tänk bara i djurriket... minsta fel på ungen och mamman lämnar den åt sitt öde.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
758688
October 27, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde skriva vad jag själv tycker. Jag tycker att det är bättre att göra nått medan man kan. Så länge barnet inte är född har man inte dödat nån individ tycker jag. Skulle man däremot ge upp barnet (som i djurriket, som Gueno refereade till) skulle jag tycka att man var en hemsk människa. Men så länge barnet inte är fött är det helt okej. Man ser ju bara till att folk inte behöver genomlida de hemskheter som tex. han varit med om.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
758694
October 27, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer ihåg en gång i skolan när vi hade debatt i detta ämne.

En tjej tycker att det är helt fel och tycker att man är mördare.
Till slut blir en kille lite sne så han säger:
"Men vafan.. varje gång jag runkar tar jag ju död på miljoner bebisar."

Det tyckte vi andra var rätt kul.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
758696
October 27, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Kommer ihåg en gång i skolan när vi hade debatt i detta ämne.

En tjej tycker att det är helt fel och tycker att man är mördare.
Till slut blir en kille lite sne så han säger:
"Men vafan.. varje gång jag runkar tar jag ju död på miljoner bebisar."

Det tyckte vi andra var rätt kul.

laugh

Dokumentären var ruggigt hemsk. Fyfan!

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
758707
October 27, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

men ändå... ett liv är ett liv ...

jag tycker rent praktiskt och teoretiskt att ett liv blir till vid befruktning, då cellerna börjatt dela på sig, då är livsprocessen igång

jag anser (på grund av den tro jag har) att eftersom Gud den allsmäktige givit oss gåvan LIVET, så är det bara han som är BERÄTTIGAD till att ta någons liv...

en person med den sjukdom som denne man hade kan uträtta stora ting som kanske inte du och jag kan göra, på grund av denne kille så fick vi information som vi annars inte skulle fått, vi fick en insikt och kunskap som kanske gör att vi uppskattar livet på ett annat sätt än vad vi gjorde för några timmar sedan ...

det är så mycket man bör fundera på, men jag tror att jag föredrar att ge någon möjligheten till liv, än att ta ifrån någon denna underbara möjlighet

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
758712
October 27, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad var med killen?
Eftersom dom gjorde abort med ungen, såg inte det där.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
758713
October 27, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg den för någon månad sedan, hemskt..

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
758714
October 27, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man vet att barnet inte kommer få leva ett fullvärdigt liv tycker jag det är helt okej. Om jag hadde en sjukdom som jag mådde jättedåligt av skuyle jag då inte vilja att mitt barn fick samma sak

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
758735
October 27, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

beror lite på hur gammal ungen är.
om jag hade haft en bulle i ugnen och jag visste att den skulle få lida hela sitt liv så tror jag inte att jag skulle ha befriat ungen från det.

jag är för abort i dom flesta fallen.

en polare fick en flickvän på smällen och han ville inte ha ungen medans hon envisades.
grabben var 18 och hon 21, inte särskillt snält att tvinga någon att bli far vid 18 och inte låta han få ta hand om barnet.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
758736
October 27, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Vad var med killen?
Eftersom dom gjorde abort med ungen, såg inte det där.

Det undrar jag oxå?

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
758783
October 27, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:
en polare fick en flickvän på smällen och han ville inte ha ungen medans hon envisades.
grabben var 18 och hon 21, inte särskillt snält att tvinga någon att bli far vid 18 och inte låta han få ta hand om barnet.

Kanske är lite taskig nu, men ändå.
När man har sex så vet de flesta vad som kan hända, det finns ju skydd även om de inte är 100%iga.
Om detta hade hänt mig så hade jag tagit mitt ansvar, det tycker jag är självklart.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
758801
October 27, 2004 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Abort ska vara helt lagligt. Så länge ungen inte är utanför magen och inte för utvecklad så är abort möjlig. Och det ska vara upp till mamman om hon vill göra abort eller inte, ingen annan.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
758803
October 27, 2004 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att det är rätt skulle till och med avliva mit barn om det skadas kraftit under födseln.

tian
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
758815
October 27, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Jag anser att det är rätt skulle till och med avliva mit barn om det skadas kraftit under födseln.

håller med!

har inte sett dokumentären men abort SKA vara en valmöjlighet!
visst vissa anser att man dödar en människa, men förfan skänk eran mat till afrika då, istället för att springa runt å tjata om I-lands problem...

menar abort är ju ett litet problem om man ser till att miljoner dör av svält,aids osv...

dessutom, tänker om vi tarbort abort, och alla dom fulla fjortisarna som nu springer runt å blir gravida får barn.. bidrag.. mer bidrag.. och ännumera socialbidrag.. tror fan vi tjänar på att hakvar aborten. och dom som inte vill ha barn när dom är 14då? abort med galje (osäker på stavning)

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
758832
October 27, 2004 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo abort tycker jag är ok för det sker ju som sagt innan födseln.

Men samtidigt så tycker jag nog ändå inte att abort alltid är det bästa alternativet, man ska tänka över det noga.
Finns säkert människor som får reda på att deras foster är skadat på något vis och kommer få funktionshinder eller kanske en CP-skada och då gör eller vill göra abort.
Men saken är ju att det kanske inte är något som barnet kommer lida varken fysiskt eller psykiskt av sedan, man kan vara funktionshindrad eller CP-skada men ändå i sina egna ögon leva ett ganska värdigt och bra liv, detta vet jag efter att ha kommit i kontakt med både CP-skadade och på annat vis handikappade människor.

Sen ska man inte ta det här med att få barn som en självklarhet, det är vanligare än många tror med par som inte kan få barn med varandra av någon anledning.
Du kan ha tur och bli gravid, upptäcka att det barnet kommer bli skadat och då göra abort bara för att sedan försöka få barn igen och upptäcka att det inte går eller är väldigt svårt.
Har väldigt nära bekanta som har försökt att få barn 5-6 år nu utan att lyckas och det är inte kul kan jag säga, de står i kö för provrörsbefruktning men med dagens svenska sjukvård kan ni ju själva räkna ut hur lång den kön är, vi snackar alltså några års kö i vissa landsting och du får inte åka till ett annat landsting och göra det även om kön där kanske är kortare.
Och skulle du bekosta det hela ur egen ficka så kan du visserligen göra det direkt men då stryks du ur kön till landstinget så skulle den befruktningen som du bekostat själv misslyckas så står du där sist i kön igen.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
758847
October 27, 2004 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

*blitz* wrote: [quote=Mind] en polare fick en flickvän på smällen och han ville inte ha ungen medans hon envisades.

Kanske är lite taskig nu, men ändå.
När man har sex så vet de flesta vad som kan hända, det finns ju skydd även om de inte är 100%iga.
Om detta hade hänt mig så hade jag tagit mitt ansvar, det tycker jag är självklart.

självklart så krävs det ju 2 för att skapa en unge men endå, hon kunde ju ha skaffat unge med någon som ville ha en unge eller som inte skulle ha brytt sig.
btw, hon "glömde" att ta sina piller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 168
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL