[AB]Strömbrist|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]Strömbrist
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 30, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....49,00.html
man kan inte göra annat än att skratta egentligen. det är ju sorgligt!

samtidigt läser man https://www.nordichardware.se/.....8;forum=17
hehe

EDIT: Expressen har lite mer detaljer om vad som kan väntas...

http://www.expressen.se/index......p?a=496730

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
996751
December 30, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Så går det när gröna idioter stänger ner den fungerande kärnkraften i sverige...

Så nu är vi beroende av danskt och polskt kol-el med då... toppen...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
996753
December 30, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Elbrist...pyttsan.

Vi exporterar så pass mycket el att det räcker med att strypa exporten.

csm101
Member
Medlem
996755
December 30, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Elbrist...pyttsan.

Vi exporterar så pass mycket el att det räcker med att strypa exporten.

Är det därför många är upprörda över att sverige imoprterar el från kolkraftverk från bland annat polen?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
996757
December 30, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Klarar ni er inte utan el några dagar?

Det kanske är på tiden att det stängs av ett tag.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
996761
December 30, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Klarar ni er inte utan el några dagar?

Lumpen räcker för mig att säga att jag behöver el, värme, innande vatten och en riktig toalett för att kunna leva.
Det är ju sjukt jobbigt, smutsigt osv. att inte ha dessa sakerna.

"Klarar man sig utan el några dagar?"
På vintern: Nej
På sommaren: JA!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
996763
December 30, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Klarar ni er inte utan el några dagar?

Det kanske är på tiden att det stängs av ett tag.

kanske blir lite kallt... men jag har inget emot att ligga i sängen hela dagarna laugh

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
996768
December 30, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Snart är Finlands nya kärnkraftverk klart o då kan vi importera miljövänligare el av dem istället för polen.

Alla nöjda och glada:
Miljönissarna slipper de svenska kärnreaktorerna och är nöjda
Vi vanliga människor slipper koleldad el från polen och finnarna blir rikare.

edit: Politikerna får sin el med prestigen i behåll.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
996772
December 30, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Don't say oops, say UPS!

csm101
Member
Medlem
996775
December 30, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte en fråga om en individ klara sig utan el i några dagar, utan ett sådant avbrott påverkar hela samhället. Jag klarade mig hurbra som helst utan el efter gudruns orgie i fjol men man hade ju inte ett skit att göra eftersom ALLTING är beroende av el.

Tycker att miljönissarna kan hoppa upp o sätta sig på sina jävla ideer. Stor mening och stänga ett fungerande kärnkraftverk och skapa jävelskap för de som arbetade där och sen vara nöjda med att importra el från finskt kärnkraft. Det är u bara SÅÅÅÅ mycket bättre *not*

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
996776
December 30, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför stängde dom ner kärnkraften.. j..la tokar.
Har för mig att sverige har ett stort olje kraftverk, inte kan det va så svårt att få igång det.
För tänker dom bryta stömmen där jag bor så då blir jag arg

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
996780
December 30, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det dumma är ju att de kärnkraftverk vi har är så hemskt säkra att det finns inte. Det är ju inbyggt allt möjligt som skulle skydda från läckage även om det värsta inträffade. Det som hände i Ryssland var ju en helt annan sak! Deras pampverk var sisådär 500% ggr sämre än våra, de testkörde ju den medvetet så den blev överbelastad, idioter!

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
996783
December 30, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det dumma är ju att de kärnkraftverk vi har är så hemskt säkra att det finns inte. Det är ju inbyggt allt möjligt som skulle skydda från läckage även om det värsta inträffade. Det som hände i Ryssland var ju en helt annan sak! Deras pampverk var sisådär 500% ggr sämre än våra, de testkörde ju den medvetet så den blev överbelastad, idioter!

Japp, och ändå anser man att importera el från länder med bra mycket osäkrare verk är en bättre lösning.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
996785
December 30, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Smäller ett kärnkraftverk i någon av sveriges grannländer är det lika illa ändå.
Har man ett eget verk sätter man upp sina egna gränser/säkerhetskrav. Finns ju en ny teknik som betyder att man får ur 99% av energin mot dagen runt 1%.. detta betyder ju att man kan minska kärnbränslet med nästan 100% och ändå få ut lika mycket energi.

Men som vanligt.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
996791
December 30, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har sänt ett undrande brev till våran statsminister..:)

csm101
Member
Medlem
996794
December 30, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Att behålla kärnkraften verkar för mig vara det enda rätta.

Kritikerna hävdar att förvaringen av kärnavfallet inte är bra etc och därför vill avveckla kärnkraften idag. Men plutoniums halveringstid är dryga 250 000 år. Således kommer det inte spela någon roll om ve avvecklar kärnkraften idag eller om 50 år, avfallet kommer vara med oss ändå. MEN! MEN, skillnaden mot att avveckla kärnkraften idag mot om 50 år är att vi om 50 år med största sannolikhet kan hantera avfallet på ett mycket bättre och säkrare sätt än idag. Därutöver så lär alla andra miljövänligare allternativ utvecklats mycket mer.
Så personligen tycker jag att man under tiden man väntar ska utnyttja kärnkraften...

Men politikerna vet ju som alltid bäst, det är nämligen därför de är politiker... *host*

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
996796
December 30, 2005 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det dumma är ju att de kärnkraftverk vi har är så hemskt säkra att det finns inte. Det är ju inbyggt allt möjligt som skulle skydda från läckage även om det värsta inträffade. Det som hände i Ryssland var ju en helt annan sak! Deras pampverk var sisådär 500% ggr sämre än våra, de testkörde ju den medvetet så den blev överbelastad, idioter!

Den mänskliga faktorn kommer alltid att finnas. Trots vår "enorma" säkerhet har det bl.a. hänt att man lyckats passera burnoutpunkten i kylarvattnet (På svenska - när man nått en nivå där minsta effektökning ökar vattnets temperatur från storleksordnigen 100 till ca 10.000 grader. Samma fenomen som i Tjernobyl). Stavarna började smälta. Jag är för kärnkraft, men tycker inte man ska inbilla sig att det finns någon 100% säkerhet.
Att just barsebäck stängdes ner är egentligen inte så konstigt med tanke på att en olycka där hade kunnat göra hela Danmark obeboeligt.

codemaster
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
996818
December 30, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

De svenska politikerna är ju så j**la dumma i huvudet, hur f*n kan man tro att man ta ut lika mycket ström som vanligt om man har tagit bort en del av den producerande delen ??!?!?!?!?!

Miljönissarna kan gå och slänga sig i väggen...som någon sa tidigare så kan det ju knappast vara miljövänligt att köpa olje-eldad el som bidrar till föroreningar osv.

Om det är så här politiker fungerar innanför pannbenet så förtjänar de inte att få styra Sverige !!!

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
996845
December 30, 2005 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur att tjejen köper mycket ljus

🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
996857
December 30, 2005 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Att behålla kärnkraften verkar för mig vara det enda rätta.

Kritikerna hävdar att förvaringen av kärnavfallet inte är bra etc och därför vill avveckla kärnkraften idag. Men plutoniums halveringstid är dryga 250 000 år. Således kommer det inte spela någon roll om ve avvecklar kärnkraften idag eller om 50 år, avfallet kommer vara med oss ändå. MEN! MEN, skillnaden mot att avveckla kärnkraften idag mot om 50 år är att vi om 50 år med största sannolikhet kan hantera avfallet på ett mycket bättre och säkrare sätt än idag. Därutöver så lär alla andra miljövänligare allternativ utvecklats mycket mer.
Så personligen tycker jag att man under tiden man väntar ska utnyttja kärnkraften...

Men politikerna vet ju som alltid bäst, det är nämligen därför de är politiker... *host*

Problemet med kärnkraften är inte bara som så många vill vinkla det till "farligheten" med dem under drift, inte för oss i Sverige och våra Svenska kraftverk.
Största problematiken kommer när de börjar bli uttjänta och ska avvecklas/rivas.
Livslängden är typ 25-30 år, sen skall dom avvecklas/rivas vilket tar i runda slängar en 50 år.
Det skall även utvecklas metoder för att ta hand om allt radioaktivt skrot som blir, vilket forfarande idag är en oknäckt nöt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 209
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL