December 27, 2003
http://www.aftonbladet.se/vss/.....49,00.html
man kan inte göra annat än att skratta egentligen. det är ju sorgligt!
samtidigt läser man https://www.nordichardware.se/.....8;forum=17
hehe
EDIT: Expressen har lite mer detaljer om vad som kan väntas...
December 28, 2004
Jerry wrote: Klarar ni er inte utan el några dagar?
Lumpen räcker för mig att säga att jag behöver el, värme, innande vatten och en riktig toalett för att kunna leva.
Det är ju sjukt jobbigt, smutsigt osv. att inte ha dessa sakerna.
"Klarar man sig utan el några dagar?"
På vintern: Nej
På sommaren: JA!
October 15, 2001
Snart är Finlands nya kärnkraftverk klart o då kan vi importera miljövänligare el av dem istället för polen.
Alla nöjda och glada:
Miljönissarna slipper de svenska kärnreaktorerna och är nöjda
Vi vanliga människor slipper koleldad el från polen och finnarna blir rikare.
edit: Politikerna får sin el med prestigen i behåll.
August 11, 2005
Det är inte en fråga om en individ klara sig utan el i några dagar, utan ett sådant avbrott påverkar hela samhället. Jag klarade mig hurbra som helst utan el efter gudruns orgie i fjol men man hade ju inte ett skit att göra eftersom ALLTING är beroende av el.
Tycker att miljönissarna kan hoppa upp o sätta sig på sina jävla ideer. Stor mening och stänga ett fungerande kärnkraftverk och skapa jävelskap för de som arbetade där och sen vara nöjda med att importra el från finskt kärnkraft. Det är u bara SÅÅÅÅ mycket bättre *not*
September 30, 2004
July 27, 2002
Det dumma är ju att de kärnkraftverk vi har är så hemskt säkra att det finns inte. Det är ju inbyggt allt möjligt som skulle skydda från läckage även om det värsta inträffade. Det som hände i Ryssland var ju en helt annan sak! Deras pampverk var sisådär 500% ggr sämre än våra, de testkörde ju den medvetet så den blev överbelastad, idioter!
April 14, 2002
Callister wrote: Det dumma är ju att de kärnkraftverk vi har är så hemskt säkra att det finns inte. Det är ju inbyggt allt möjligt som skulle skydda från läckage även om det värsta inträffade. Det som hände i Ryssland var ju en helt annan sak! Deras pampverk var sisådär 500% ggr sämre än våra, de testkörde ju den medvetet så den blev överbelastad, idioter!
Japp, och ändå anser man att importera el från länder med bra mycket osäkrare verk är en bättre lösning.
November 4, 2001
Smäller ett kärnkraftverk i någon av sveriges grannländer är det lika illa ändå.
Har man ett eget verk sätter man upp sina egna gränser/säkerhetskrav. Finns ju en ny teknik som betyder att man får ur 99% av energin mot dagen runt 1%.. detta betyder ju att man kan minska kärnbränslet med nästan 100% och ändå få ut lika mycket energi.
Men som vanligt.
August 11, 2005
Att behålla kärnkraften verkar för mig vara det enda rätta.
Kritikerna hävdar att förvaringen av kärnavfallet inte är bra etc och därför vill avveckla kärnkraften idag. Men plutoniums halveringstid är dryga 250 000 år. Således kommer det inte spela någon roll om ve avvecklar kärnkraften idag eller om 50 år, avfallet kommer vara med oss ändå. MEN! MEN, skillnaden mot att avveckla kärnkraften idag mot om 50 år är att vi om 50 år med största sannolikhet kan hantera avfallet på ett mycket bättre och säkrare sätt än idag. Därutöver så lär alla andra miljövänligare allternativ utvecklats mycket mer.
Så personligen tycker jag att man under tiden man väntar ska utnyttja kärnkraften...
Men politikerna vet ju som alltid bäst, det är nämligen därför de är politiker... *host*
January 13, 2004
Callister wrote: Det dumma är ju att de kärnkraftverk vi har är så hemskt säkra att det finns inte. Det är ju inbyggt allt möjligt som skulle skydda från läckage även om det värsta inträffade. Det som hände i Ryssland var ju en helt annan sak! Deras pampverk var sisådär 500% ggr sämre än våra, de testkörde ju den medvetet så den blev överbelastad, idioter!
Den mänskliga faktorn kommer alltid att finnas. Trots vår "enorma" säkerhet har det bl.a. hänt att man lyckats passera burnoutpunkten i kylarvattnet (På svenska - när man nått en nivå där minsta effektökning ökar vattnets temperatur från storleksordnigen 100 till ca 10.000 grader. Samma fenomen som i Tjernobyl). Stavarna började smälta. Jag är för kärnkraft, men tycker inte man ska inbilla sig att det finns någon 100% säkerhet.
Att just barsebäck stängdes ner är egentligen inte så konstigt med tanke på att en olycka där hade kunnat göra hela Danmark obeboeligt.
June 21, 2004
De svenska politikerna är ju så j**la dumma i huvudet, hur f*n kan man tro att man ta ut lika mycket ström som vanligt om man har tagit bort en del av den producerande delen ??!?!?!?!?!
Miljönissarna kan gå och slänga sig i väggen...som någon sa tidigare så kan det ju knappast vara miljövänligt att köpa olje-eldad el som bidrar till föroreningar osv.
Om det är så här politiker fungerar innanför pannbenet så förtjänar de inte att få styra Sverige !!!
csm101 wrote: Att behålla kärnkraften verkar för mig vara det enda rätta.
Kritikerna hävdar att förvaringen av kärnavfallet inte är bra etc och därför vill avveckla kärnkraften idag. Men plutoniums halveringstid är dryga 250 000 år. Således kommer det inte spela någon roll om ve avvecklar kärnkraften idag eller om 50 år, avfallet kommer vara med oss ändå. MEN! MEN, skillnaden mot att avveckla kärnkraften idag mot om 50 år är att vi om 50 år med största sannolikhet kan hantera avfallet på ett mycket bättre och säkrare sätt än idag. Därutöver så lär alla andra miljövänligare allternativ utvecklats mycket mer.
Så personligen tycker jag att man under tiden man väntar ska utnyttja kärnkraften...Men politikerna vet ju som alltid bäst, det är nämligen därför de är politiker... *host*
Problemet med kärnkraften är inte bara som så många vill vinkla det till "farligheten" med dem under drift, inte för oss i Sverige och våra Svenska kraftverk.
Största problematiken kommer när de börjar bli uttjänta och ska avvecklas/rivas.
Livslängden är typ 25-30 år, sen skall dom avvecklas/rivas vilket tar i runda slängar en 50 år.
Det skall även utvecklas metoder för att ta hand om allt radioaktivt skrot som blir, vilket forfarande idag är en oknäckt nöt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)