AC-problem|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AC-problem
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2006 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Söker någon som kan en del om AC:n i bilar. Bilen i fråga är en s80 -99 där ac:n strular. Den funkar periodvis men ibland inte alls. Det kommer även en unken lukt från den ibland när den funkar, samma lukt som en ac i vår datorsal gav när det ansamlats vatten i botten på den.

Någon som har någon fundering angående detta?
Funderar på att låta volvo felsöka den men det kostar en del och det är inget så allvarligt problem...

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1056740
July 7, 2006 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

brorsan är bilmeck och säger att de vanligaste felet är att systemet läcker! man har någon maskin som man hittar hålet med och sen så byter man ut till nya ledningar!
är ju tryck i dom där jäklarna vettu. tror att det e kyl mediumet som läcker ut, tycker du ska fixxa det, vore väll bäst!?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1056742
July 7, 2006 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade ungefär samma problem på min fd S70.. bytte kupéfiltret så försvann det.

En sån här kan du testa också; http://www.crceurope.com/csp/w.....AUTOMOTIVE

Men, den fungerade då iaf alltid, du kanske borde provtrycka den.
Kontakta en kyl&frys tekniker så kan han göra det, glöm Volvo och deras snuskiga priser.

csm101
Member
Medlem
1056757
July 7, 2006 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee, jag tror inte det är en läckage faktiskt, bara en känsla 😉 men är det en läckage så är det klart att det är något som måste fixas till, men vill kolla efter andra alternativ först.

starscream, har du testat den du länkar till? Hade du lukt-problemet eller ac-hoppet med?

Starscream
Member
Medlem
1056769
July 7, 2006 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: addeee, jag tror inte det är en läckage faktiskt, bara en känsla 😉 men är det en läckage så är det klart att det är något som måste fixas till, men vill kolla efter andra alternativ först.

starscream, har du testat den du länkar till? Hade du lukt-problemet eller ac-hoppet med?

en kompis testade den där flaskan och det fungerade för han.

Jag själv hade bara luktproblemet men det försvann då jag bytte filtret.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1056772
July 7, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har för lite gas i systemet. Du får helt enkelt fylla på systemet. Rekommenderar att du använder din AC oftare, detta är ett vanligt problem när man inte använder AC att gasen läcker ut. Även på vintern ska du köra med kompressorn.

csm101
Member
Medlem
1056779
July 7, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^, ac:n är på on hela tiden.

Om gasen läcker ut så är det ju pga av läckage, vilket inte ens ska finnas då det ska vara ett helt slutet system. Hr skulle ett infrekvent användande orsaka förlust i kylarmedel?

Starscream
Member
Medlem
1056783
July 7, 2006 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Joni^, ac:n är på on hela tiden.

Om gasen läcker ut så är det ju pga av läckage, vilket inte ens ska finnas då det ska vara ett helt slutet system. Hr skulle ett infrekvent användande orsaka förlust i kylarmedel?

slangarna förstörs..

csm101
Member
Medlem
1056786
July 7, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, då har man lärt sig en sak till då.

Men ac-knappen är alltid igång,även på vintrarna... enda gångerna jag stängt av den var när jag raceade lite o behövde alla hästar i stallen 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1056788
July 7, 2006 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar att söka läckor med en sån där "vaddetnuheterlampa" också..Typ sån där dom har på disco som gör vita kläder lilaaktigt självlysande...Kommer inte på vad dom heter..
AC-systemet skall normalt vara slutet, så det skall inte läcka ut gas, men det vet inte gasen om..:-)
Det vanligaste är att det läckt, så det blir för lite vätska kvar som kan förgasas.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
1056793
July 7, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

UV-lampa menar du?

hmmm... intressnt...

men om det är för lite gas så borde den ju inte kyla alls eller väldigt lite, men rätt ofta kyler den i timmar utan problem...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1056796
July 7, 2006 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: UV-lampa menar du?

hmmm... intressnt...

men om det är för lite gas så borde den ju inte kyla alls eller väldigt lite, men rätt ofta kyler den i timmar utan problem...

Så hette det nog..
Nu är det ju egentligen inte gas i AC-systemet, utan snarare en vätska som förgasas i systemet.
Förklaringen kan forfarande vara för lite vätska/gas.
Kan helt enkelt vara så att allt i systemet förgasats och det har typ blivit "gaslås", så ingen vätska finns att förgasa efter en tid..Kan bli så ifall det är väldigt varmt ute och AC'n går för högtryck mest hela tiden.
Pumpen får alltså ingen "vätska" att förgasa..
Kan ju även vara som någon skrev tidigare, att det är dåligt genomflöde i elementet p.g.a t.ex skitigt filter ifall det sitter ett sådant där.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
1056799
July 7, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ag har ju programmet Vadis, ska kolla igenom efter sånt där och se hur det står till med det...

tackar för tipsen jag fått än så länge!

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1057239
July 9, 2006 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Funkar att söka läckor med en sån där "vaddetnuheterlampa" också..Typ sån där dom har på disco som gör vita kläder lilaaktigt självlysande...Kommer inte på vad dom heter..
AC-systemet skall normalt vara slutet, så det skall inte läcka ut gas, men det vet inte gasen om..:-)
Det vanligaste är att det läckt, så det blir för lite vätska kvar som kan förgasas.

Om man misstänker en läcka i kylsystemet måste spårvätska tillföras. Det är den som ser och inte gasen typ R410.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1057400
July 10, 2006 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: [quote=ilg@dd]Funkar att söka läckor med en sån där "vaddetnuheterlampa" också..Typ sån där dom har på disco som gör vita kläder lilaaktigt självlysande...Kommer inte på vad dom heter..

Om man misstänker en läcka i kylsystemet måste spårvätska tillföras. Det är den som ser och inte gasen typ R410.

Du har säkert rätt i detta, jag har aldrig provat det själv. Bara ett tips jag fick en gång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 223
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL