äckligt sjuk, behöver hjälp mot magont|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
äckligt sjuk, behöver hjälp mot magont
yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2007 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

Sitter här och mår piss. Har spyt så mycket att det inte längre kommer något, har ont i magen så jag inte kan somna sen som extra salt i såret så är jag kraftigt lös i magen, riktigt sjuk diaré.

Nu undrar jag om det finns något som man kan göra för att få bort illamåendet eller magvärken? Efter jag har spyt så mår jag någorlunda bättre, men magvärken kommer tillbaka efter 10 min 🙁

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1106439
January 2, 2007 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Ta det bara lugnt så löser det sig.. Inte fasen behöver man käka några piller... Hur länge har du haft magont btw?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1106441
January 2, 2007 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

drick massa vatten..
du torskar massa vätska när du spyr o har diaree. så drick vatten.. o ännu mer när du spytt eller skitit.. även om det kommer upp igen.. lite går ändå till kroppen.
Annars kommer du må ännu sämre av vätskebristen.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
1106442
January 2, 2007 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Ta det bara lugnt så löser det sig.. Inte fasen behöver man käka några piller... Hur länge har du haft magont btw?

det kom någon gång på eftermiddagen haft det lite smått sen dess, men nu värkar det slå in ordentligt.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1106450
January 2, 2007 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

Samarin! Gör susen för en sur kagge.

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1106474
January 2, 2007 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

en riktig vinterkräksjuka... alltid lika skönt... (man mår verkligen PISS)

ta det lugnt bara... och sen då det är över så tar du det lugnt med maten (VÄLDIGT lugnt)

och tänk på att du smittar 2 dygn efter sista kräkning / diare

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1106481
January 2, 2007 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Sitter här och mår piss. Har spyt så mycket att det inte längre kommer något, har ont i magen så jag inte kan somna sen som extra salt i såret så är jag kraftigt lös i magen, riktigt sjuk diaré.

Nu undrar jag om det finns något som man kan göra för att få bort illamåendet eller magvärken? Efter jag har spyt så mår jag någorlunda bättre, men magvärken kommer tillbaka efter 10 min 🙁

Tror aldrig jag har spytt av någon sjukdom, aldrig någonsin. Och jag har varit riktigt dålig i mina dar. Det verkar bara vara vissa personer som drabbas av detta :roll:. Skulle därför säga att du ska käka fil eller nått annat som får din mage i balans. Vet inte om det hjälper men värt att testa iaf.

/Dani

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1106505
January 2, 2007 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print
yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
1106507
January 2, 2007 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

ser ut att vara vinterkräksjukan 🙁 Kan dricka kanske en klung vatten/cola innan det börjar kännas som jag ska spy igen.

Hur långe håller det här? Skulle just hosta ett lan för mig och några kompisar, tänte skjuta upp det tills imorrn, kanske inte så bra ide?

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1106510
January 2, 2007 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

De e inte trevligt, hade de förra året.
Sket nästan blod.

Ett tips är att du dricker Te och käkar hårt bröd.

bigMan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1106526
January 2, 2007 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade det i Mars förra året, spydde i 3 dagar konstant och mådde skit i 3 till efter det så det lär dröja tyvärr.

Som sagt så smittar det 2 dar efter sista diaren eller spyan så akta dig för att gå ut för tidigt. Du har också en stor chans att få det på nytt säger dom som vet.

yazaka wrote: ser ut att vara vinterkräksjukan 🙁 Kan dricka kanske en klung vatten/cola innan det börjar kännas som jag ska spy igen.

Hur långe håller det här? Skulle just hosta ett lan för mig och några kompisar, tänte skjuta upp det tills imorrn, kanske inte så bra ide?

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1106530
January 2, 2007 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Coca Cola (riktig, inte nån skitcola från ICA eller nått sånt)är bra om man är riktigt kass i kistan, och NEJ jag skämtar inte. 😛

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1106567
January 2, 2007 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

kithiva wrote: Coca Cola (riktig, inte nån skitcola från ICA eller nått sånt)är bra om man är riktigt kass i kistan, och NEJ jag skämtar inte. 😛

Ska väl vara avslagen då?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1106573
January 2, 2007 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, avslagen Coca-Cola sägs hämma magbakterier... Fast jag tror det är försent att hejda trådskaparens besvär.

Gelica
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1106590
January 2, 2007 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Sitter här och mår piss. Har spyt så mycket att det inte längre kommer något, har ont i magen så jag inte kan somna sen som extra salt i såret så är jag kraftigt lös i magen, riktigt sjuk diaré.

Att dricka mycket är viktigt, även om du inte kan äta så måste du dricka.
Cola är bra mot magont. Jag har en värmekudde som jag lägger på magen och efter ett tag känns det mycket bättre.

Dock att jag hade samma problem förra hösten/vintern sen försvann det men kom tillbaka i omgångar.
Efter tre månader gick jag till läkaren och jag hade fått kronisk magkatarr och är nu sjukskriven från skolan och kämpar varje dag med att få i mig mat och mina medeciner. Så om det återkommer i omgångar så gå till läkaren.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1106593
January 2, 2007 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Gelica wrote: [quote=yazaka]Sitter här och mår piss. Har spyt så mycket att det inte längre kommer något, har ont i magen så jag inte kan somna sen som extra salt i såret så är jag kraftigt lös i magen, riktigt sjuk diaré.

Cola är bra mot magont. Jag har en värmekudde som jag lägger på magen och efter ett tag känns det mycket bättre.

Dock att jag hade samma problem förra hösten/vintern sen försvann det men kom tillbaka i omgångar.
Efter tre månader gick jag till läkaren och jag hade fått kronisk magkatarr och är nu sjukskriven från skolan och kämpar varje dag med att få i mig mat och mina medeciner. Så om det återkommer i omgångar så gå till läkaren.

En fråga, magkatarr: Är det när det typ trycker lite under bröstet, vid typ revbenen? Får sånt ibland. Det trycker som fan typ vid revbenen och det går typ inte över med värktabletter utan det är bara härda ut.

Gelica
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1106612
January 2, 2007 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=Gelica][quote=yazaka]Sitter här och mår piss. Har spyt så mycket att det inte längre kommer något, har ont i magen så jag inte kan somna sen som extra salt i såret så är jag kraftigt lös i magen, riktigt sjuk diaré.

En fråga, magkatarr: Är det när det typ trycker lite under bröstet, vid typ revbenen? Får sånt ibland. Det trycker som fan typ vid revbenen och det går typ inte över med värktabletter utan det är bara härda ut.

När doktorn var och rota i min mage så var det precis som du säger lite under bröstet och vid revbenen och på vänster sida och det är där det gör som mest ont. Men ibland känns det som jag har ont i hela magen. Jag hade/har små öppna sår i hela min magsäck och en bit in i tolvfingertarmen så i början sved det ganska rejält i magen utav vissa saker tex läsk, sprit, stark mat mm. Mitt gick inte heller över med värktabletter. Men magvärken är inte där varje dag. Vissa dagar är helt värdelösa när det gör ont men sen kan det gå en vecka utan att det gör ont alls, men illamåendet är värst det kommer till och från hela tiden, varje dag och i november började jag lära mig vilket illamående som ledde till vad. Men jag vet inte alls om det är samma för alla. Finns kanske dom som har ont i magen varje dag.

legacy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
1106618
January 2, 2007 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: ser ut att vara vinterkräksjukan 🙁 Kan dricka kanske en klung vatten/cola innan det börjar kännas som jag ska spy igen.

Om du kan välja mellan att dricka vatten och cola så drick cola, då får du i dig lite socker. Dricker du bara vatten kommer du till slut bli ännu sämre pga lågt blodsopcker och konstig salthalt.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1106687
January 2, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

värme hjälper ju kvinnor mot magont(mens) kanske det kan hjälpa, har du katt så lägg den på magen, har du en gammal pet cola flaska, fyll den med varm vatten och placera på magen, svep in i en tun duk eller annan mjuk trasa för ökat välbehag.
ett annat tips är filmjölk och noga tuggat knäckebröd!
gå på dass, hjälper ofta!
värktablett, alvedon, ipren eller dylikt!
ring till vårdcentralen och fråga om råd, dom vet mycket och kommer nog kunna hjälpa dig bäst! lycka till och krya på dig!

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
1106694
January 2, 2007 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu känns det mycket bättre! I princip bara feber kvar kanske lite lös i magen men käkar koltabletter så det lär lösa sig. Är bara almänt svag nu då jag ätit 2 rostade mackor utan något på. har iaf druckit en massa, mesta dels cola för att få i mig socker och ork.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL