March 11, 2003
HELIX wrote: Men hur många motorcyklister finns det om man jämför med bilister? Ett vajjerräcke är mycket bättre för bilar då det fjädrar av om man kör in i det.. Det är också billigare har jag för mig..
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....
February 12, 2002
denstore wrote: [quote=Gueno][quote=Starscream]åh.. hur snabbt körde han..
Ingen aning.. förmodligen ganska fort.
Vajerräcken är nog fortfarande det bästa.
Offtopic: Vajerräcken suger oerhört mycket. Borde förbjudas omedelbums!!
Ontopic: Om man läser tråden, så nämns att föraren klarade sig. Ganska enormt mycket tur i så fall.
Hur överlevde han? Trodde de röda på den här bilden var förarens blod efter att räcket krossat/passerat hanns kropp..
http://www.rocketcowboy.net/~rc/Pictures/tsba/wreck/wreck043.jpg
March 11, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Hur överlevde han? Trodde de röda på den här bilden var förarens blod efter att räcket krossat/passerat hanns kropp..
http://www.rocketcowboy.net/~r.....eck043.jpg
Blodet var visst från hans arm. Billig förlust om det nu är sant.
July 19, 2001
denstore wrote: [quote=HELIX]Men hur många motorcyklister finns det om man jämför med bilister? Ett vajjerräcke är mycket bättre för bilar då det fjädrar av om man kör in i det.. Det är också billigare har jag för mig..
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....
Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
March 11, 2003
HELIX wrote:
Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
Hur tänker du egentligen? Så, man skall inte prioritera dödsolyckor då eller? Då kan vi strunta i räckena helt och hållet. Eller var det bara för att motorcyklister är en lite grupp, så gör det inte så mycket att det stryker med några då och då? Om man tittar lite på statistiken över olycker på motorväg, med MC inblandat så talar den sitt tydliga språk. Över 90% av olyckorna beror på att bilisten byter fil utan att ha koll på att det finns en motorcykel i den döda vinkeln. Och varför det då? Jo, bilister är oftast för upptagna med att prata i telefon eller ratta in radion, för att orka ha uppmärksamhet på den kringvarande trafiken. Folk säger att man borde förbjuda motorcyklar. Varför inte förbjuda bilar istället? De dödar fler.
August 16, 2002
HELIX wrote: [quote=denstore][quote=HELIX]Men hur många motorcyklister finns det om man jämför med bilister? Ett vajjerräcke är mycket bättre för bilar då det fjädrar av om man kör in i det.. Det är också billigare har jag för mig..
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....
Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
exakt... det är motorcycklisternas fel att sjukvården inte har pengar!!!
March 10, 2002
keffing wrote: [quote=HELIX][quote=denstore][quote=HELIX]Men hur många motorcyklister finns det om man jämför med bilister? Ett vajjerräcke är mycket bättre för bilar då det fjädrar av om man kör in i det.. Det är också billigare har jag för mig..
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....
Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
exakt... det är motorcycklisternas fel att sjukvården inte har pengar!!!
Kan berätta för er att det fordon det sker flest olyckor med är mopeder. Så klaga fan inte på motorcyklister! Klaga på era kompisar/sysken eller rentav er själv.
July 19, 2001
denstore wrote: [quote=HELIX] Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
Hur tänker du egentligen? Så, man skall inte prioritera dödsolyckor då eller? Då kan vi strunta i räckena helt och hållet. Eller var det bara för att motorcyklister är en lite grupp, så gör det inte så mycket att det stryker med några då och då? Om man tittar lite på statistiken över olycker på motorväg, med MC inblandat så talar den sitt tydliga språk. Över 90% av olyckorna beror på att bilisten byter fil utan att ha koll på att det finns en motorcykel i den döda vinkeln. Och varför det då? Jo, bilister är oftast för upptagna med att prata i telefon eller ratta in radion, för att orka ha uppmärksamhet på den kringvarande trafiken. Folk säger att man borde förbjuda motorcyklar. Varför inte förbjuda bilar istället? De dödar fler.
Jag tänker så att man kan bygga billigare räcken så att det blir mer pengar till sjukvården där man kan rädda fler liv. Var det så konstigt?
Varför förbjuda bilar? De är mycket säkrare än motorcyklar. Är det så konstigt att de dödar fler när det finns så många fler bilar?
March 11, 2003
HELIX wrote:
Jag tänker så att man kan bygga billigare räcken så att det blir mer pengar till sjukvården där man kan rädda fler liv. Var det så konstigt?Varför förbjuda bilar? De är mycket säkrare än motorcyklar. Är det så konstigt att de dödar fler när det finns så många fler bilar?
OK. Varför inte förbjuda privata fordon helt och hållet då? Då behöver man inte bygga några räcken alls och alla blir glada. För det var väl den stora gruppens totala välbefinnande du var ute efter? Det är väl lika bra att skita i om vissa inte vill göra som alla andra. Nä förbjud allt som är farligt. Börja med fordonstrafik, alkohol, och tobak. Hamburgare och pizza ligger jävligt nära till också. Skidåkning kan vara rätt farligt. Förbjud det med. När vi har fått bort de sakerna, så kan vi säkert bekosta både sjukvården, skolor och allt annat som vi inte har råd med. Allt för den stora massans skull.
March 11, 2003
Jerry wrote: Det bästa sättet att rädda liv billigt tror jag är att tillverka mindre bilar, med mindre motorer.
Mindre bilar har oftast en sämre säkerhet än stora. Likaså finns det få saker som tyder på att motorstyrka i sig är farligt. Farligt är män med tron att motoreffekt påverkar deras potens, eller kvinnor som tror att de klarar av att byta på ungarna i baksättet samtidigt som de kör bil. Hade folk kört med insidan av huvudet hade nollvisionen låtit betydligt mindre overklig.
July 19, 2001
denstore wrote: OK. Varför inte förbjuda privata fordon helt och hållet då? Då behöver man inte bygga några räcken alls och alla blir glada. För det var väl den stora gruppens totala välbefinnande du var ute efter? Det är väl lika bra att skita i om vissa inte vill göra som alla andra. Nä förbjud allt som är farligt. Börja med fordonstrafik, alkohol, och tobak. Hamburgare och pizza ligger jävligt nära till också. Skidåkning kan vara rätt farligt. Förbjud det med. När vi har fått bort de sakerna, så kan vi säkert bekosta både sjukvården, skolor och allt annat som vi inte har råd med. Allt för den stora massans skull.
Nu är du bara barnslig.. Det var ju du som började prata om förbud. Det enda jag sade var att man kanske kan använda pengarna bättre till andra saker..
June 18, 2001
denstore - Ja, små bilar har låg säkerhet i förhållande till stora bilar och höga hastigheter. Men är alla bilar små och hastigheten lägre kan man få bort den effekten. Dessutom ger det mopedister, cyklister och gående en bättre chans att klara sig i trafiken. Speciellt vid trafikljus där en lägre acceleration och en mindre bil givetvis ökar chansen att klara en kollision.
March 11, 2003
HELIX wrote:
Nu är du bara barnslig.. Det var ju du som började prata om förbud. Det enda jag sade var att man kanske kan använda pengarna bättre till andra saker..
OK, tar tillbaka det där med förbuden, men det är ändå så att du ser på den stora gruppens nytta framför den lilla gruppens intresse. Ganska osnyggt, enligt mig i alla fall.
Liv skall inte mätas i pengar, och om man uppenbart väljer en sak för att det kostar mindre, men medför en ökad risk för en enskild grupp, så är man ganska krass.
2 Guest(s)