July 19, 2001
denstore wrote: [quote=HELIX] Nu är du bara barnslig.. Det var ju du som började prata om förbud. Det enda jag sade var att man kanske kan använda pengarna bättre till andra saker..
OK, tar tillbaka det där med förbuden, men det är ändå så att du ser på den stora gruppens nytta framför den lilla gruppens intresse. Ganska osnyggt, enligt mig i alla fall.
Liv skall inte mätas i pengar, och om man uppenbart väljer en sak för att det kostar mindre, men medför en ökad risk för en enskild grupp, så är man ganska krass.
Uuhh... Är det inte ganska normalt att tycka att det är viktigare att den stora gruppen fungerar innan den lilla gruppen kan roa sig?
Sedan är det väl ändå inte så konstigt att man inte kan lägga ner skitmycket pengar på vägräcken när sjukvården i övrigt fungerar som skit? Är man inte ganska krass om man gör något sådant?
March 11, 2003
HELIX wrote:
Uuhh... Är det inte ganska normalt att tycka att det är viktigare att den stora gruppen fungerar innan den lilla gruppen kan roa sig?Sedan är det väl ändå inte så konstigt att man inte kan lägga ner skitmycket pengar på vägräcken när sjukvården i övrigt fungerar som skit? Är man inte ganska krass om man gör något sådant?
Bemödar mig knappt att besvara ett sådant inlägg. Vi får ju inte diskutera politik här längre....
April 18, 2003
denstore wrote:
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....
Vad är det för tester du snackar om? Kan ju ta ett exempel från vardagen isf... ta E4:an norr om Gävle, innan vajerräckena kom till så var det en av landets farligaste vägar med åtskilliga dödsolyckor varje år. Efter att dom sattes upp så har det endast skett 1 olycka på 7 år( har för mej att dom sattes upp sommaren -97, kanske var -98). Om inte det är en mätbar skillnad så vet inte jag vad som är det. Vajerräckena är riktigt bra, bygg fler!. Är det även för motorcyklister som kör lagligt! och slipper frontalkrockar.
Sen kan då inte jag påminna mej om att räckena kostat en enda mc-förare livet, rätta mej gärna om jag har fel.
Men vi kanske ska slopa räcken och annat som sparar många liv varje år så att fler hojåkare får köra livet ur sej varje år? Inget pris är för högt bara vi får leka eller?
Nä bygg FLER vajerräcken runt om i landet, det är en fröjd att köra efter dom vägarna då trafiken blir mkt lugnare med mindre vannsinneskörning, plus att man slipper sitta på helspänn hela tiden med ena ögat i backspegeln och vänta på vad dom bakom tänker hitta på.
July 19, 2001
Politik kan vara mycket saker och en stor del är det.. Men det behöver heller inte vara det. Jag tror nog att alla partier vill nog lägga pengar på de billiga alternativet som ändå funkar jättebra..
Sedan tror jag inte direkt att sådanhär "politik" är förbjuden på detta forum..
June 28, 2001
keffing wrote: [quote=HELIX][quote=denstore][quote=HELIX]Men hur många motorcyklister finns det om man jämför med bilister? Ett vajjerräcke är mycket bättre för bilar då det fjädrar av om man kör in i det.. Det är också billigare har jag för mig..
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....
Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
exakt... det är motorcycklisternas fel att sjukvården inte har pengar!!!
nej det är persson som tycker att vi ska ge bidrag istället för att ge vården pengar.
pengar finns, regeringen lägger dom bara på helt fel ställe.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Vad är det för tester du snackar om? Kan ju ta ett exempel från vardagen isf... ta E4:an norr om Gävle, innan vajerräckena kom till så var det en av landets farligaste vägar med åtskilliga dödsolyckor varje år. Efter att dom sattes upp så har det endast skett 1 olycka på 7 år( har för mej att dom sattes upp sommaren -97, kanske var -98). Om inte det är en mätbar skillnad så vet inte jag vad som är det. Vajerräckena är riktigt bra, bygg fler!. Är det även för motorcyklister som kör lagligt! och slipper frontalkrockar.
Anledningen att det är mindre olycker där är ju att det är räcken överhuvudtaget. Inte att vajerräckena skulle vara bättre än barriärräcken.
Jekyll 3000 wrote: Men vi kanske ska slopa räcken och annat som sparar många liv varje år så att fler hojåkare får köra livet ur sej varje år? Inget pris är för högt bara vi får leka eller?
Jag har kört motorcykel olycksfritt i 18 år, så sluta snacka om något du inte vet ett smack om. Om du hade läst vad jag skrev tidigare, så hade du kunnat se vad jag skrev om MC-olyckor på motorväg.
Jekyll 3000 wrote: Nä bygg FLER vajerräcken runt om i landet, det är en fröjd att köra efter dom vägarna då trafiken blir mkt lugnare med mindre vannsinneskörning, plus att man slipper sitta på helspänn hela tiden med ena ögat i backspegeln och vänta på vad dom bakom tänker hitta på.
Vilken fin inställning. Så bra att man sätter upp farliga saker så att folk skräms till att ta det lugnt bakom dig. Vad bra att du inte behöver ha uppmärksamhet bakåt. Skulle tro att du är en sån som blir sur när du blir omkörd också, eller hur?
June 28, 2001
Jerry wrote: denstore - Ja, små bilar har låg säkerhet i förhållande till stora bilar och höga hastigheter. Men är alla bilar små och hastigheten lägre kan man få bort den effekten. Dessutom ger det mopedister, cyklister och gående en bättre chans att klara sig i trafiken. Speciellt vid trafikljus där en lägre acceleration och en mindre bil givetvis ökar chansen att klara en kollision.
men om man kör så jävla långsamt att det inte går att skada någon så betyder det att det går snabbare att cyckla, och det känns ju lite meingslöst.
March 11, 2003
Mind wrote:
nej det är persson som tycker att vi ska ge bidrag istället för att ge vården pengar.
pengar finns, regeringen lägger dom bara på helt fel ställe.
Så sant som det är sagt. Mindre bidrag i onödan och mindre byråkrati, och välfärdsstaten hade fungerat igen.
Men framför allt, ett större ansvarstagande av folk i allmänhet. Det är inte så att det är samhällets fel att man är arbetslös. Folk borde lägga lika mycket tid på att söka jobb som de lägger på att söka bidrag. Men usch, då kanske de hade behövt göra något. Hemska tanke....
January 28, 2003
o fy fan!! måste fan va bland det jävligaste jag sett 😮
för att joina diskussionen om räcken:
det finns en anledning till att vajerräcken är förbjudna i Danmark, varför?
JO, för dom är kanske inte så jävla säkra??
jämnför ett vajerräcke mot betongb barriärerna dom sätter upp i danmark, så ska alla ni som tror att det bara är motorcyklister som är emot vajerräcke upptäcka att det är MYCKET säkrare med betongbarriärer...
Jekyll: va bra att du slipper ha koll bakåt, tänk bara på att det inte gäller alltid 😉
January 17, 2002
denstore wrote: [quote=HELIX] Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
Hur tänker du egentligen? Så, man skall inte prioritera dödsolyckor då eller? Då kan vi strunta i räckena helt och hållet. Eller var det bara för att motorcyklister är en lite grupp, så gör det inte så mycket att det stryker med några då och då? Om man tittar lite på statistiken över olycker på motorväg, med MC inblandat så talar den sitt tydliga språk. Över 90% av olyckorna beror på att bilisten byter fil utan att ha koll på att det finns en motorcykel i den döda vinkeln. Och varför det då? Jo, bilister är oftast för upptagna med att prata i telefon eller ratta in radion, för att orka ha uppmärksamhet på den kringvarande trafiken. Folk säger att man borde förbjuda motorcyklar. Varför inte förbjuda bilar istället? De dödar fler.
Jag hoppar över att läsa resten av inläggen från detta, för det här behöver ett omedelbart svar.
Vad förväntar du dig att se då du hör ett högt tjutande bakom bilen? Jo, en knutte som bränner förbi i 200 på sin gula lilla hoj. Iaf är det det jag förväntar mig, och allt som oftast ser när man sitter i bilen. Ni motorcyklister kör som dårar och struntar högaktningsfullt i allt vad hastighetsgränser heter. Gissa varför ni lyckas trassla in er i vajerräckena? Jo, därför att killen som just bytte fil inte var beredd på att du skulle komma i dubbelt så hög hastighet som han själv och leka flipperkula på hans bil.
Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.
Jag hatar motorcyklister.
July 27, 2002
CoLiC wrote: [quote=denstore][quote=HELIX] Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..
Hur tänker du egentligen? Så, man skall inte prioritera dödsolyckor då eller? Då kan vi strunta i räckena helt och hållet. Eller var det bara för att motorcyklister är en lite grupp, så gör det inte så mycket att det stryker med några då och då? Om man tittar lite på statistiken över olycker på motorväg, med MC inblandat så talar den sitt tydliga språk. Över 90% av olyckorna beror på att bilisten byter fil utan att ha koll på att det finns en motorcykel i den döda vinkeln. Och varför det då? Jo, bilister är oftast för upptagna med att prata i telefon eller ratta in radion, för att orka ha uppmärksamhet på den kringvarande trafiken. Folk säger att man borde förbjuda motorcyklar. Varför inte förbjuda bilar istället? De dödar fler.
Jag hoppar över att läsa resten av inläggen från detta, för det här behöver ett omedelbart svar.
Vad förväntar du dig att se då du hör ett högt tjutande bakom bilen? Jo, en knutte som bränner förbi i 200 på sin gula lilla hoj. Iaf är det det jag förväntar mig, och allt som oftast ser när man sitter i bilen. Ni motorcyklister kör som dårar och struntar högaktningsfullt i allt vad hastighetsgränser heter. Gissa varför ni lyckas trassla in er i vajerräckena? Jo, därför att killen som just bytte fil inte var beredd på att du skulle komma i dubbelt så hög hastighet som han själv och leka flipperkula på hans bil.
Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.
Jag hatar motorcyklister.
Motorcyklar är coola.
Btw.. *Tråd låst*
January 28, 2003
CoLiC wrote: Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.
Jag hatar motorcyklister.
silka ultimata lösningar du kommer med!!
kan ju bara meddela att majoriteten av de som kör som idioter på vägarna INTE är motorcyklister, men däremot så ska alla reta sig så in i helvete om en motorcykel kör om lite häftigt, är det däremot en bil som gör samma sak så är det skit samma..
CoLiC wrote: din j***a dårfink.
är det personangreppens dag?
1 Guest(s)