Airbagen fungerar inte alltid...|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Airbagen fungerar inte alltid...
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
501472
January 6, 2004 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=HELIX] Nu är du bara barnslig.. Det var ju du som började prata om förbud. Det enda jag sade var att man kanske kan använda pengarna bättre till andra saker..

OK, tar tillbaka det där med förbuden, men det är ändå så att du ser på den stora gruppens nytta framför den lilla gruppens intresse. Ganska osnyggt, enligt mig i alla fall.
Liv skall inte mätas i pengar, och om man uppenbart väljer en sak för att det kostar mindre, men medför en ökad risk för en enskild grupp, så är man ganska krass.

Uuhh... Är det inte ganska normalt att tycka att det är viktigare att den stora gruppen fungerar innan den lilla gruppen kan roa sig?

Sedan är det väl ändå inte så konstigt att man inte kan lägga ner skitmycket pengar på vägräcken när sjukvården i övrigt fungerar som skit? Är man inte ganska krass om man gör något sådant?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
501493
January 6, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote:
Uuhh... Är det inte ganska normalt att tycka att det är viktigare att den stora gruppen fungerar innan den lilla gruppen kan roa sig?

Sedan är det väl ändå inte så konstigt att man inte kan lägga ner skitmycket pengar på vägräcken när sjukvården i övrigt fungerar som skit? Är man inte ganska krass om man gör något sådant?

Bemödar mig knappt att besvara ett sådant inlägg. Vi får ju inte diskutera politik här längre....

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
501529
January 6, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Åh fy helvete säger jag bara!

Tror dock han körde lite för fort.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
501584
January 6, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....

Vad är det för tester du snackar om? Kan ju ta ett exempel från vardagen isf... ta E4:an norr om Gävle, innan vajerräckena kom till så var det en av landets farligaste vägar med åtskilliga dödsolyckor varje år. Efter att dom sattes upp så har det endast skett 1 olycka på 7 år( har för mej att dom sattes upp sommaren -97, kanske var -98). Om inte det är en mätbar skillnad så vet inte jag vad som är det. Vajerräckena är riktigt bra, bygg fler!. Är det även för motorcyklister som kör lagligt! och slipper frontalkrockar.

Sen kan då inte jag påminna mej om att räckena kostat en enda mc-förare livet, rätta mej gärna om jag har fel.

Men vi kanske ska slopa räcken och annat som sparar många liv varje år så att fler hojåkare får köra livet ur sej varje år? Inget pris är för högt bara vi får leka eller?

Nä bygg FLER vajerräcken runt om i landet, det är en fröjd att köra efter dom vägarna då trafiken blir mkt lugnare med mindre vannsinneskörning, plus att man slipper sitta på helspänn hela tiden med ena ögat i backspegeln och vänta på vad dom bakom tänker hitta på.

Helix
Member
Medlem
501591
January 6, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Bemödar mig knappt att besvara ett sådant inlägg. Vi får ju inte diskutera politik här längre....

Politik? Detdär handlar väl mer om vad som är bäst att lägga pengar på..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
501595
January 6, 2004 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=denstore]Bemödar mig knappt att besvara ett sådant inlägg. Vi får ju inte diskutera politik här längre....

Politik? Det där handlar väl mer om vad som är bäst att lägga pengar på

= POLITIK

denstore
Member
Medlem
501596
January 6, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote:
Politik? Detdär handlar väl mer om vad som är bäst att lägga pengar på..

Och vad tror du politik är för något då?

Helix
Member
Medlem
501598
January 6, 2004 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Politik kan vara mycket saker och en stor del är det.. Men det behöver heller inte vara det. Jag tror nog att alla partier vill nog lägga pengar på de billiga alternativet som ändå funkar jättebra..

Sedan tror jag inte direkt att sådanhär "politik" är förbjuden på detta forum..

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
501612
January 6, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=HELIX][quote=denstore][quote=HELIX]Men hur många motorcyklister finns det om man jämför med bilister? Ett vajjerräcke är mycket bättre för bilar då det fjädrar av om man kör in i det.. Det är också billigare har jag för mig..

Tester har visat på att vajerräcken inte ger mätbara fördelar när det gäller bilolyckor. Däremot kostar det rejält mycket mindre. Men det är ju fint att man kan tycka att det är OK att offra livet på några motorcyklister om året, så att vägverket skall få sin budget att gå ihop....

Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..

exakt... det är motorcycklisternas fel att sjukvården inte har pengar!!!

nej det är persson som tycker att vi ska ge bidrag istället för att ge vården pengar.
pengar finns, regeringen lägger dom bara på helt fel ställe.

denstore
Member
Medlem
501615
January 6, 2004 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Vad är det för tester du snackar om? Kan ju ta ett exempel från vardagen isf... ta E4:an norr om Gävle, innan vajerräckena kom till så var det en av landets farligaste vägar med åtskilliga dödsolyckor varje år. Efter att dom sattes upp så har det endast skett 1 olycka på 7 år( har för mej att dom sattes upp sommaren -97, kanske var -98). Om inte det är en mätbar skillnad så vet inte jag vad som är det. Vajerräckena är riktigt bra, bygg fler!. Är det även för motorcyklister som kör lagligt! och slipper frontalkrockar.

Anledningen att det är mindre olycker där är ju att det är räcken överhuvudtaget. Inte att vajerräckena skulle vara bättre än barriärräcken.

Jekyll 3000 wrote: Men vi kanske ska slopa räcken och annat som sparar många liv varje år så att fler hojåkare får köra livet ur sej varje år? Inget pris är för högt bara vi får leka eller?

Jag har kört motorcykel olycksfritt i 18 år, så sluta snacka om något du inte vet ett smack om. Om du hade läst vad jag skrev tidigare, så hade du kunnat se vad jag skrev om MC-olyckor på motorväg.

Jekyll 3000 wrote: Nä bygg FLER vajerräcken runt om i landet, det är en fröjd att köra efter dom vägarna då trafiken blir mkt lugnare med mindre vannsinneskörning, plus att man slipper sitta på helspänn hela tiden med ena ögat i backspegeln och vänta på vad dom bakom tänker hitta på.

Vilken fin inställning. Så bra att man sätter upp farliga saker så att folk skräms till att ta det lugnt bakom dig. Vad bra att du inte behöver ha uppmärksamhet bakåt. Skulle tro att du är en sån som blir sur när du blir omkörd också, eller hur?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
501616
January 6, 2004 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: denstore - Ja, små bilar har låg säkerhet i förhållande till stora bilar och höga hastigheter. Men är alla bilar små och hastigheten lägre kan man få bort den effekten. Dessutom ger det mopedister, cyklister och gående en bättre chans att klara sig i trafiken. Speciellt vid trafikljus där en lägre acceleration och en mindre bil givetvis ökar chansen att klara en kollision.

men om man kör så jävla långsamt att det inte går att skada någon så betyder det att det går snabbare att cyckla, och det känns ju lite meingslöst.

denstore
Member
Medlem
501623
January 6, 2004 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:
nej det är persson som tycker att vi ska ge bidrag istället för att ge vården pengar.
pengar finns, regeringen lägger dom bara på helt fel ställe.

Så sant som det är sagt. Mindre bidrag i onödan och mindre byråkrati, och välfärdsstaten hade fungerat igen.
Men framför allt, ett större ansvarstagande av folk i allmänhet. Det är inte så att det är samhällets fel att man är arbetslös. Folk borde lägga lika mycket tid på att söka jobb som de lägger på att söka bidrag. Men usch, då kanske de hade behövt göra något. Hemska tanke....

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
501632
January 6, 2004 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahapp...

Den här tråden har tagit en helt annan vändning ser jag.
Håll er till topic eller så slänger jag på ett lås.

Callister
Member
Medlem
501634
January 6, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jahapp...

Den här tråden har tagit en helt annan vändning ser jag.
Håll er till topic eller så slänger jag på ett lås.

Skiroy, Om vi ska bli rädda måste du ger mer läskiga smiles. wink

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
501638
January 6, 2004 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

o fy fan!! måste fan va bland det jävligaste jag sett 😮

för att joina diskussionen om räcken:
det finns en anledning till att vajerräcken är förbjudna i Danmark, varför?

JO, för dom är kanske inte så jävla säkra??

jämnför ett vajerräcke mot betongb barriärerna dom sätter upp i danmark, så ska alla ni som tror att det bara är motorcyklister som är emot vajerräcke upptäcka att det är MYCKET säkrare med betongbarriärer...

Jekyll: va bra att du slipper ha koll bakåt, tänk bara på att det inte gäller alltid 😉

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
501639
January 6, 2004 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=HELIX] Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..

Hur tänker du egentligen? Så, man skall inte prioritera dödsolyckor då eller? Då kan vi strunta i räckena helt och hållet. Eller var det bara för att motorcyklister är en lite grupp, så gör det inte så mycket att det stryker med några då och då? Om man tittar lite på statistiken över olycker på motorväg, med MC inblandat så talar den sitt tydliga språk. Över 90% av olyckorna beror på att bilisten byter fil utan att ha koll på att det finns en motorcykel i den döda vinkeln. Och varför det då? Jo, bilister är oftast för upptagna med att prata i telefon eller ratta in radion, för att orka ha uppmärksamhet på den kringvarande trafiken. Folk säger att man borde förbjuda motorcyklar. Varför inte förbjuda bilar istället? De dödar fler.

Jag hoppar över att läsa resten av inläggen från detta, för det här behöver ett omedelbart svar.

Vad förväntar du dig att se då du hör ett högt tjutande bakom bilen? Jo, en knutte som bränner förbi i 200 på sin gula lilla hoj. Iaf är det det jag förväntar mig, och allt som oftast ser när man sitter i bilen. Ni motorcyklister kör som dårar och struntar högaktningsfullt i allt vad hastighetsgränser heter. Gissa varför ni lyckas trassla in er i vajerräckena? Jo, därför att killen som just bytte fil inte var beredd på att du skulle komma i dubbelt så hög hastighet som han själv och leka flipperkula på hans bil.

Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.

Jag hatar motorcyklister.

Callister
Member
Medlem
501644
January 6, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=denstore][quote=HELIX] Det finns nog andra viktiga saker som man kan lägga pengar på.. Bättre sjukvård och skola t.ex.. Om man nu måste åka motorcykel kan man väl vara lite försiktig.. Det är väl mest unga personer som råkar ut för sådana olyckor..

Hur tänker du egentligen? Så, man skall inte prioritera dödsolyckor då eller? Då kan vi strunta i räckena helt och hållet. Eller var det bara för att motorcyklister är en lite grupp, så gör det inte så mycket att det stryker med några då och då? Om man tittar lite på statistiken över olycker på motorväg, med MC inblandat så talar den sitt tydliga språk. Över 90% av olyckorna beror på att bilisten byter fil utan att ha koll på att det finns en motorcykel i den döda vinkeln. Och varför det då? Jo, bilister är oftast för upptagna med att prata i telefon eller ratta in radion, för att orka ha uppmärksamhet på den kringvarande trafiken. Folk säger att man borde förbjuda motorcyklar. Varför inte förbjuda bilar istället? De dödar fler.

Jag hoppar över att läsa resten av inläggen från detta, för det här behöver ett omedelbart svar.

Vad förväntar du dig att se då du hör ett högt tjutande bakom bilen? Jo, en knutte som bränner förbi i 200 på sin gula lilla hoj. Iaf är det det jag förväntar mig, och allt som oftast ser när man sitter i bilen. Ni motorcyklister kör som dårar och struntar högaktningsfullt i allt vad hastighetsgränser heter. Gissa varför ni lyckas trassla in er i vajerräckena? Jo, därför att killen som just bytte fil inte var beredd på att du skulle komma i dubbelt så hög hastighet som han själv och leka flipperkula på hans bil.

Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.

Motorcyklar är coola.
Btw.. *Tråd låst*

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
501646
January 6, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan väl säga så här...

Det finns massor av små och stora filmklipp av komplett galna amatörer som kör MC på vägarna som kompletta dårar.

Men men...samma sak när det gäller dom som kör bilar.
Det är lika illa där med.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
501647
January 6, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Denstore, nu får du nog reda ut saker och ting för mej här. Är du för eller emot mitträcken? Kan inte riktigt svara dej innan jag vet vilket...

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
501648
January 6, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.

silka ultimata lösningar du kommer med!!

kan ju bara meddela att majoriteten av de som kör som idioter på vägarna INTE är motorcyklister, men däremot så ska alla reta sig så in i helvete om en motorcykel kör om lite häftigt, är det däremot en bil som gör samma sak så är det skit samma..

CoLiC wrote: din j***a dårfink.

är det personangreppens dag?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 85
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL