January 28, 2003
skiroy wrote: Man kan väl säga så här...
Det finns massor av små och stora filmklipp av komplett galna amatörer som kör MC på vägarna som kompletta dårar.
Men men...samma sak när det gäller dom som kör bilar.
Det är lika illa där med.
det finns betydligt mer klipp med bilar men av någon anledning så ser folk motorcyklar som mycket farligare..
en bil som kommer i 200 kan skada kringvarande BETYDLIGT värre än en motorcykel i samma hastighet..
lite mer tyngd bakom bilen och betydligt sämre bromsar och väghållning
March 11, 2003
CoLiC wrote: Jag hoppar över att läsa resten av inläggen från detta, för det här behöver ett omedelbart svar.
Vad förväntar du dig att se då du hör ett högt tjutande bakom bilen? Jo, en knutte som bränner förbi i 200 på sin gula lilla hoj. Iaf är det det jag förväntar mig, och allt som oftast ser när man sitter i bilen. Ni motorcyklister kör som dårar och struntar högaktningsfullt i allt vad hastighetsgränser heter. Gissa varför ni lyckas trassla in er i vajerräckena? Jo, därför att killen som just bytte fil inte var beredd på att du skulle komma i dubbelt så hög hastighet som han själv och leka flipperkula på hans bil.
Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.
Jag hatar motorcyklister.
Ojdå, ytterligare en person som tror att vägen är hans personliga egendom. Hur fan vet du hur jag kör? Jag har aldrig varit inblandad i en trafikolycka och har ungefär 10000mils erfarenhet på motorcykel.
Jag kan också lägga till att det nästan är säkrare att köra om bilister så fort som möjligt, än att försiktigt smyga om dem. Varför? Jo för att det är sjukligt många bilister som tror att det är OK att försöka förhindra medtrafikanterna att köra om! Precis som det är upp till dem själva att bestämma hur trafikrytmen är. Och varför i helvete skulle inte jag få lov att köra om dig på en motorväg?
Gud, vad jag hatar alla självgoda jävla bilister.
July 27, 2002
denstore wrote: [quote=CoLiC]Jag hoppar över att läsa resten av inläggen från detta, för det här behöver ett omedelbart svar.
Vad förväntar du dig att se då du hör ett högt tjutande bakom bilen? Jo, en knutte som bränner förbi i 200 på sin gula lilla hoj. Iaf är det det jag förväntar mig, och allt som oftast ser när man sitter i bilen. Ni motorcyklister kör som dårar och struntar högaktningsfullt i allt vad hastighetsgränser heter. Gissa varför ni lyckas trassla in er i vajerräckena? Jo, därför att killen som just bytte fil inte var beredd på att du skulle komma i dubbelt så hög hastighet som han själv och leka flipperkula på hans bil.
Kör du motorcykel så får du anpassa dig efter bilarna, motorcyklar är knappast en majoritet på vägarna. Kör lika fort som alla andra, kör på utsidan om du inte vill titta på räcket och kör för fan inte om på en motorväg din j***a dårfink.
Jag hatar motorcyklister.
Ojdå, ytterligare en person som tror att vägen är hans personliga egendom. Hur fan vet du hur jag kör? Jag har aldrig varit inblandad i en trafikolycka och har ungefär 10000mils erfarenhet på motorcykel.
Jag kan också lägga till att det nästan är säkrare att köra om bilister så fort som möjligt, än att försiktigt smyga om dem. Varför? Jo för att det är sjukligt många bilister som tror att det är OK att försöka förhindra medtrafikanterna att köra om! Precis som det är upp till dem själva att bestämma hur trafikrytmen är. Och varför i h*****e skulle inte jag få lov att köra om dig på en motorväg?
Gud, vad jag hatar alla självgoda j**la bilister.
Kul att du delar med dig om vad du hatar.
Själv hatar jag snus. 🙂
April 18, 2003
denstore wrote:
Anledningen att det är mindre olycker där är ju att det är räcken överhuvudtaget. Inte att vajerräckena skulle vara bättre än barriärräcken.
Kan inte vänta på ditt svar om du är för eller emot mitträcken, då tråden verkar bli låst när som helst...
VTI släppte en rapport i fjol om mc och vägräcken. Läs den!
Ung. 3 mcförare dör varje år vid kollision med vägräcken, dvs alla räcken ink, dom till höger. Enligt dom så är inte vajrarna farligare mer än att man riskerar att fastna i dom och riva sönder stället, det kan lätt avhjälpas mha en plastbalk eller dylikt som läggs utanför stolparna.
denstore wrote:
Jag har kört motorcykel olycksfritt i 18 år, så sluta snacka om något du inte vet ett smack om. Om du hade läst vad jag skrev tidigare, så hade du kunnat se vad jag skrev om MC-olyckor på motorväg.
Jag har läst vad du skrev tidigare det enda jag ser är att du nämner nått om att bli upptryckt mot räcket i 110+... vaddå 110+? är inte 110 högsta tillåtna farten för dej med mc oxå eller? Sen kan jag ju tala om för dej att 90% av mc olyckor inte alls beror på att dom blir trängda av bilister med telefonen i örat. Vad var det du skrev... jo just ja... snacka inte om nått du inte vet ett smack om...
Tror jag vet vad jag snackar om... kör mellan 15-20.000 mil per år har gjort så i snart 14 års tid... har hunnit sett både ett och annat under den tiden kan jag lova dej....
denstore wrote:
Vilken fin inställning. Så bra att man sätter upp farliga saker så att folk skräms till att ta det lugnt bakom dig. Vad bra att du inte behöver ha uppmärksamhet bakåt. Skulle tro att du är en sån som blir sur när du blir omkörd också, eller hur?
Jag har inte det minsta problem med att folk kör om mej så länge dom gör det säkert och utan att tvinga mej eller mötande att bromsa, väja osv... då blir jag irriterad.
Kör lagligt så har du inget problem med att du riskerar att trängas upp mot mitträcken eller dylikt... men att säga åt en sporthojsåkare att köra lagligt är ju värre än att svära i kyrkan av nån konstig anledning....
April 18, 2003
MrWeizel wrote: Jekyll: va bra att du slipper ha koll bakåt, tänk bara på att det inte gäller alltid 😉
Hmmm 14 års dagligt körande av tunga fordon sätter sina spår så backspegeln släpper man inte med blicken 🙂 Det ska mkt till innan nån lyckas smyga sej på mej bakifrån utan att jag ser det... 🙂
July 27, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=MrWeizel]Jekyll: va bra att du slipper ha koll bakåt, tänk bara på att det inte gäller alltid 😉
Hmmm 14 års dagligt körande av tunga fordon sätter sina spår så backspegeln släpper man inte med blicken 🙂 Det ska mkt till innan nån lyckas smyga sej på mej bakifrån utan att jag ser det... 🙂
" 🙂 "
April 10, 2001
MrWeizel wrote: o fy fan!! måste fan va bland det jävligaste jag sett 😮
för att joina diskussionen om räcken:
det finns en anledning till att vajerräcken är förbjudna i Danmark, varför?JO, för dom är kanske inte så j**la säkra??
Danmark är kanske inte ett så bra land att ta efter vad gäller trafiksäkerhet, tänker tex på att det är helt ok att köra i pruttigt tillstånd (0.5 promille)
Vidare så kan man säga som så, så länge ALLA följer hastighetsbegränsningarna så är det inga problem.
Dessvärre så är det alltid en del som överskattar sin förmåga bakom ratten/styret och anser att det är helt ok att riskera livet på sina medtrafikanter. Men dessa personer och andra sidan har iochmed trafikregelsöverträdelser redan frånsagt sig sin rätt att komma med krav på vilken typ av räcken osv vi har i trafiken.
denstore wrote: Precis som det är upp till dem själva att bestämma hur trafikrytmen är. Och varför i h*****e skulle inte jag få lov att köra om dig på en motorväg?
Gud, vad jag hatar alla självgoda j**la bilister.
TRafikrytmen bestämms av hastighetsbegränsningen, rådande väglag och andra tillfälliga faktorer som kan spela in. Oavsett hur bra förhållanden så skall inte trafikrytmen vara högre än hastighetsbegränsningen. Du som erfaren trafikant borde definitivt veta det och tillika att det förutom då alkohol är höga hastigheter som är de största hoten i trafiken.
Märk väl att jag inte bryr mig om det är bil eller mc, finns ruttna förare i båda lägren.
Håll hastigheten och spola kröken så skulle vi kunna ha räcken av pappkartonger 🙂
July 27, 2002
HELIX wrote: Nu en fråga till Gueno som skrev topicen :P.. Hur vet man att airbagen inte funkade? Det åkte ju en stor stålpelare rakt igenom den 😛
Topicen heter ju att den inte fungerar i vissa fall.
I detta fall fungerade den inte.
Den fungerade säkert som den ska, men inte emot denna typ av krock :blink:
April 10, 2001
Callister wrote: Är du nykterist Peter? :bgrin:
Nope.. har nog fan spilt ur med sprit än va de flesta av er tillsammans lyckats dricka..
Men på vägen är jag nykterist finns inget annat val, tillika har jag sen jag fick barn för 9 år sen slutat köra över gällande hastighetsbegränsningar, med en ev. marginal på +-5kmh
March 11, 2003
Jekyll 3000 skrev en massa som känns onödigt att citera, men:
Jag tror att du och jag egentligen har ungefär samma uppfattning om allt det här. Anledningen att jag skrev 110+ är inte att ja är någon notorisk vansinnespilot på plastraket. Jag har vuxit ifrån det beteendet. Men det jag inte kan acceptera är att man gör saker som man från början vet kan vara farligt, bara för att spara lite pengar som ändå slutar i vägverkets styrelses fickor.
Mitträcken är bra, precis som alla former av vägar där man har eliminerat risken som möte medför. Dock får man inte tro att man därmed kan slappna av och sitta och halvsova i 110km/h. Inte heller läsa dagens aktiekurs eller snacka i telefon. Jag har precis som du sett de flesta exempel på idioti på våra vägar, och det som gör mig mest förvånad är att folk tror att det är fortkörningen som är den vanligaste olycksrisken. Alkohol lär vara rätt rejält överrepresenterat i den statistiken.;)
Nu giter jag inte längre svara på saker i den här tråden. Det börjar bli lite väl personligt för vissa här....
July 27, 2002
Jag tror det beror på hur ens föräldrar kör.
Min farsa kör iaf inte lagligt. 🙂
Han har kört snart 35 år och deltagit i många tävlingar och aldrig krockat i hela sitt liv. Men han kör inte lagligt. Dock så riskerar han inget om det inte är väldigt lite trafik osv.
T.ex om det kommer någon bmw/porche och kör förbi honom ska han om.
Det är just bmw och porche det gäller. Hastigheten kvittar.
På väg till uppsala var vi uppe i 240 km/h. :cy:
Och vi "vann". :bgrin:
July 27, 2002
HELIX wrote: [quote=Callister][
Topicen heter ju att den inte fungerar i vissa fall.
I detta fall fungerade den inte.
Den fungerade säkert som den ska, men inte emot denna typ av krock :blink:
Jo, så kan han ju menat.. Men man vet alldrig riktigt när man har att göra med Gueno 😉
Speciellt inte när det har med sex o göra. :cy:
April 10, 2001
Callister wrote: Jag tror det beror på hur ens föräldrar kör.
Min farsa kör iaf inte lagligt. 🙂
Han har kört snart 35 år och deltagit i många tävlingar och aldrig krockat i hela sitt liv. Men han kör inte lagligt. Dock så riskerar han inget om det inte är väldigt lite trafik osv.T.ex om det kommer någon bmw/porche och kör förbi honom ska han om.
Det är just bmw och porche det gäller. Hastigheten kvittar.
På väg till uppsala var vi uppe i 240 km/h. :cy:
Och vi "vann". :bgrin:
Du menar att han själv sätter sig över alla andra och anser sig kapabel till att bedömma alla farhågor och oförhappande händelser som kan ske på vägarna?
Att vidare köra i 240km/h med sin familj/barn i bilen och medtrafikanter på vägarna talar ju ett tydligt språk angående personens ansvarskänsla.
Nope dessa personer skall definitivt inte ha körkort.
3 Guest(s)