April 18, 2003
Visst är det som denstore skriver att farten som enda olycksorsak är överdriven, men saken är ju den att olyckorna blir ju så väldigt mkt allvarligare med höjd fart, så även om olyckan inte direkt beror på farten så kan den vara orsak till dödsfall.
Det största problemet i mitt tycke och säkert många andras är ju att folk kör ju inte bil, mc osv numera... dom bara åker med. Dom har inte en aning om vad som händer och sker runt omkring dom och när det väl smäller så sitter dom i andra tankar och missar att väja, eller bromsa för att undvika en kollision...
February 1, 2002
Callister wrote: Jag tror det beror på hur ens föräldrar kör.
Min farsa kör iaf inte lagligt. 🙂
Han har kört snart 35 år och deltagit i många tävlingar och aldrig krockat i hela sitt liv. Men han kör inte lagligt. Dock så riskerar han inget om det inte är väldigt lite trafik osv.
T.ex om det kommer någon bmw/porche och kör förbi honom ska han om.
Det är just bmw och porche det gäller. Hastigheten kvittar.
På väg till uppsala var vi uppe i 240 km/h. :cy:
Och vi "vann". :bgrin:
Bevisar bara på dåligt omdöme och agerar dålig förebild.. :hrm:
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Visst är det som denstore skriver att farten som enda olycksorsak är överdriven, men saken är ju den att olyckorna blir ju så väldigt mkt allvarligare med höjd fart, så även om olyckan inte direkt beror på farten så kan den vara orsak till dödsfall.
Det största problemet i mitt tycke och säkert många andras är ju att folk kör ju inte bil, mc osv numera... dom bara åker med. Dom har inte en aning om vad som händer och sker runt omkring dom och när det väl smäller så sitter dom i andra tankar och missar att väja, eller bromsa för att undvika en kollision...
Precis. Men det är också här man märker skillnaden mellan folk som kör mycket, och folk som bara tror att de kör mycket. Motorentusiaster och yrkesförare är oftast hyffsat bra förare. Det är inte dessa som är siffrorna i statistiken. Och nej, jag räknar inte in "valpige Pelle", som precis har fått en ny GSXR1000 av pappa som MC-entusiast. Inte heller "Nils Petter, pensionerad lastbilschaffis", som yrkesförare. De är inte bra representanter för dessa grupper.
Men värst är ändå "slipprige Lennart" i BMW:n, med mobiltelefonen i vänstran och DN uppslagen över ratten. Vet inte hur många gånger jag har träffat på honom ute på vägen. Hans uppfattning om bra överblick är att kunna både kunna läsa tidningen och rota i portföljen samtidigt.
Varför tror män mellan 30 och 45 att de inte behöver vaken titta framåt eller bakåt, bara för att de har en hyffsat effektstark pråm?
Mitt favoritexempel var när vi körde från Falsterbo upp mot Malmö. Framför oss såg vi något som såg väldigt suspekt ut. Självklart en BMW, som låg och småpendlade mellan filerna. Efter ett par minuter tröttnar min polare, och kör upp jämsides med bilen. I den sitter "Lennart" och läser tidningen. Frippe, min polare slår på lite choke, och sträcker ut högran och ger mannen fingret. Ungefär en decimeter från förarfönstret. Efter tjugo sekunder, minst, märker "Lennart" det, och vinglar tillbaka över till högerfilen. Det intressantaste var att se att han tog tid till att vika ihop tidningen och lägga ner den i sin attackväska. Hur fan kan man ge en sådan person körkort! Han trodde nog att det var autopilot i hans nya, fina BMW, för han såg ut precis som om han satt på tunnelbanan....
June 3, 2001
Callister wrote: [quote=HELIX]Nu en fråga till Gueno som skrev topicen :P.. Hur vet man att airbagen inte funkade? Det åkte ju en stor stålpelare rakt igenom den 😛
Topicen heter ju att den inte fungerar i vissa fall.
I detta fall fungerade den inte.
Den fungerade säkert som den ska, men inte emot denna typ av krock :blink:
Mmm.. exakt.
Vet dock exempel på där man har krockar och kudden inte löstes ut och andra när den explodera bara så där utan vidare.
July 27, 2002
Kom igen gubbar. Jag är ingen liten mespojke på 12 år. Tror ni inte jag klarar av att åka i en bil fort?
Jag körde 220 km/h med snöskotter(stava) uppe i fjällen för någon vinter sedan.
Dessutom har jag nog förstånd att inte köra sådär fort om jag inte känner mig säker på saken och inte riskerar någons hälsa.
Har man bilen och kunskapen så klarar man det mesta på vägen.
April 18, 2003
Callister wrote: Kom igen gubbar. Jag är ingen liten mespojke på 12 år. Tror ni inte jag klarar av att åka i en bil fort?
Jag körde 220 km/h med snöskotter(stava) uppe i fjällen för någon vinter sedan.
Dessutom har jag nog förstånd att inte köra sådär fort om jag inte känner mig säker på saken och inte riskerar någons hälsa.
Har man bilen och kunskapen så klarar man det mesta på vägen.
Först av allt är det ju bara att gratulera till den bedriften, inte alls illa med tanke på att svenska fartrekordet med snöskoter ligger på 227 km/h eller nått sånt, med en toktrimmad turbo arctic cat, så 220 är ju inte illa....
Sen är det ju skrämmande den attityden du har "Har man bilen och kunskapen så klarar man det mesta på vägen"... det enda jag har att säga om det är att betydligt bättre förare än dej har resonerat så, inte alla av dom lever idag...
July 27, 2002
"bara" 227 km/h? Kan det vara på en raksträcka då? som jag körde. 😕
Iaf. Jag säger inte att jag kmr åka i 240 km/h men jag känner mig säker att göra det med pappa.
Eftersom han har tävlat med bilar har han kört snabbare än det t.o.m.
Och när jag säger "har man kunskapen och bilen bla bla"
det är väl säkrare o t.ex köra 200 km/h med en sänkt bmw m5 än en fiat uno topptrimmad?
April 18, 2003
Japp det är 227 eller 228km/h på en plan sjöis, frifart åt båda hållen med en turbo kittad 1000cc t-catta, man kommer inte upp så mkt fortare än så då grejorna inte klarar av det, variatorrem och drivmatta osv. Så det är därför det låter otroligt när du säger att du har åkt 220 🙂 Vet ju hur fort jag har åkt trots att jag provat eller ägt dom snabbaste maskinerna som går att köpa, och det är en bra bit från 220. Men jag vet ju inte vad du åkte för maskin 🙂
När dom kör dragracing på asfalt så är rekordet på 220km/h, det sattes i somras av Urban Eriksson.
Säkrare är kanske fel ord, men det är mindre risk att bilen ska orsaka en olycka, men du vet aldrig vad som springer ut ur skogen, det kan vara en älg, bärplockare, en liten unge eller vad som helst. Dubblar du farten så fyrdubblar du stoppsträckan.
EDIT: lägger in en länk så kan du själv kolla farterna på div skotrar.
http://www.tikka.se/speedrun/index.htm
March 10, 2002
Callister wrote: Jag vettefan.. Tyckte 220 km/h inte var så sjuk. 😕
Vad jag åkte vet jag inte.. den var röd iaf.. 🙂
Jag har alltid åkt snabbt med saker.. Men om rekordet är 228 km/h så är ju 220 km/h lite skumt.. men jag är fan 99% säker på att det var 220.. 🙄
ajja gn nu :bok:
220 km/h på en motorcykel är ganska jobbigt. :S
June 18, 2001
Mind wrote: [quote=Jerry]denstore - Ja, små bilar har låg säkerhet i förhållande till stora bilar och höga hastigheter. Men är alla bilar små och hastigheten lägre kan man få bort den effekten. Dessutom ger det mopedister, cyklister och gående en bättre chans att klara sig i trafiken. Speciellt vid trafikljus där en lägre acceleration och en mindre bil givetvis ökar chansen att klara en kollision.
men om man kör så j**la långsamt att det inte går att skada någon så betyder det att det går snabbare att cyckla, och det känns ju lite meingslöst.
Du behöver inte överdriva. Har vi en högsta tillåtna gräns på 110 km/t finns det heller ingen anledning att ha bilar som klarar högre hastigheter.
June 23, 2002
Starscream wrote: [quote=Callister]Jag tror det beror på hur ens föräldrar kör.
Min farsa kör iaf inte lagligt. 🙂
Han har kört snart 35 år och deltagit i många tävlingar och aldrig krockat i hela sitt liv. Men han kör inte lagligt. Dock så riskerar han inget om det inte är väldigt lite trafik osv.
T.ex om det kommer någon bmw/porche och kör förbi honom ska han om.
Det är just bmw och porche det gäller. Hastigheten kvittar.
På väg till uppsala var vi uppe i 240 km/h. :cy:
Och vi "vann". :bgrin:
Bevisar bara på dåligt omdöme och agerar dålig förebild.. :hrm:
Jag håller med, visst min farsa kör inte heller lagligt. Men han har iaf vett och förstånd att inte hålla 240km/h och riskera medtrafikanternas liv och även andras.
Nej såna borde inte få ha körkort. 😡
Racing hör inte hemma på Sveriges allmäna bilvägar.
1 Guest(s)