Airbagen fungerar inte alltid...|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Airbagen fungerar inte alltid...
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
501721
January 6, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Men peter... du har väl någon gång brassat på rejält också? :P..

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
501726
January 6, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Men peter... du har väl någon gång brassat på rejält också? :P..

Brassade av vägen som passagerare i 170kmh för 18 år sen.. det räcker..

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
501737
January 6, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är det som denstore skriver att farten som enda olycksorsak är överdriven, men saken är ju den att olyckorna blir ju så väldigt mkt allvarligare med höjd fart, så även om olyckan inte direkt beror på farten så kan den vara orsak till dödsfall.

Det största problemet i mitt tycke och säkert många andras är ju att folk kör ju inte bil, mc osv numera... dom bara åker med. Dom har inte en aning om vad som händer och sker runt omkring dom och när det väl smäller så sitter dom i andra tankar och missar att väja, eller bromsa för att undvika en kollision...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
501738
January 6, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag tror det beror på hur ens föräldrar kör.
Min farsa kör iaf inte lagligt. 🙂
Han har kört snart 35 år och deltagit i många tävlingar och aldrig krockat i hela sitt liv. Men han kör inte lagligt. Dock så riskerar han inget om det inte är väldigt lite trafik osv.
T.ex om det kommer någon bmw/porche och kör förbi honom ska han om.
Det är just bmw och porche det gäller. Hastigheten kvittar.
På väg till uppsala var vi uppe i 240 km/h. :cy:
Och vi "vann". :bgrin: wink

Bevisar bara på dåligt omdöme och agerar dålig förebild.. :hrm:

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
501754
January 6, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Näe, det bevisar att folk inte alltid följer lagen, och ibland bryter den med glädje.

Det glädjer mig, jag skulle inte vilja leva i ett land där ingen tog sig friheter lite då och då.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
501762
January 6, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Visst är det som denstore skriver att farten som enda olycksorsak är överdriven, men saken är ju den att olyckorna blir ju så väldigt mkt allvarligare med höjd fart, så även om olyckan inte direkt beror på farten så kan den vara orsak till dödsfall.

Det största problemet i mitt tycke och säkert många andras är ju att folk kör ju inte bil, mc osv numera... dom bara åker med. Dom har inte en aning om vad som händer och sker runt omkring dom och när det väl smäller så sitter dom i andra tankar och missar att väja, eller bromsa för att undvika en kollision...

Precis. Men det är också här man märker skillnaden mellan folk som kör mycket, och folk som bara tror att de kör mycket. Motorentusiaster och yrkesförare är oftast hyffsat bra förare. Det är inte dessa som är siffrorna i statistiken. Och nej, jag räknar inte in "valpige Pelle", som precis har fått en ny GSXR1000 av pappa som MC-entusiast. Inte heller "Nils Petter, pensionerad lastbilschaffis", som yrkesförare. De är inte bra representanter för dessa grupper.
Men värst är ändå "slipprige Lennart" i BMW:n, med mobiltelefonen i vänstran och DN uppslagen över ratten. Vet inte hur många gånger jag har träffat på honom ute på vägen. Hans uppfattning om bra överblick är att kunna både kunna läsa tidningen och rota i portföljen samtidigt.
Varför tror män mellan 30 och 45 att de inte behöver vaken titta framåt eller bakåt, bara för att de har en hyffsat effektstark pråm?
Mitt favoritexempel var när vi körde från Falsterbo upp mot Malmö. Framför oss såg vi något som såg väldigt suspekt ut. Självklart en BMW, som låg och småpendlade mellan filerna. Efter ett par minuter tröttnar min polare, och kör upp jämsides med bilen. I den sitter "Lennart" och läser tidningen. Frippe, min polare slår på lite choke, och sträcker ut högran och ger mannen fingret. Ungefär en decimeter från förarfönstret. Efter tjugo sekunder, minst, märker "Lennart" det, och vinglar tillbaka över till högerfilen. Det intressantaste var att se att han tog tid till att vika ihop tidningen och lägga ner den i sin attackväska. Hur fan kan man ge en sådan person körkort! Han trodde nog att det var autopilot i hans nya, fina BMW, för han såg ut precis som om han satt på tunnelbanan....

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
501808
January 6, 2004 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=HELIX]Nu en fråga till Gueno som skrev topicen :P.. Hur vet man att airbagen inte funkade? Det åkte ju en stor stålpelare rakt igenom den 😛

Topicen heter ju att den inte fungerar i vissa fall.
I detta fall fungerade den inte.
Den fungerade säkert som den ska, men inte emot denna typ av krock :blink:

Mmm.. exakt.

Vet dock exempel på där man har krockar och kudden inte löstes ut och andra när den explodera bara så där utan vidare.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
501824
January 6, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom igen gubbar. Jag är ingen liten mespojke på 12 år. Tror ni inte jag klarar av att åka i en bil fort?
Jag körde 220 km/h med snöskotter(stava) uppe i fjällen för någon vinter sedan.
Dessutom har jag nog förstånd att inte köra sådär fort om jag inte känner mig säker på saken och inte riskerar någons hälsa.
Har man bilen och kunskapen så klarar man det mesta på vägen.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
501828
January 6, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar inte hur han har överlevt, pålen går ju precis där föraren ska sitta.
Såg han den komma och slängde sig åt höger eller? 😕

Ful baslåda han hade för övrigt. 🙄

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
501869
January 6, 2004 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Kom igen gubbar. Jag är ingen liten mespojke på 12 år. Tror ni inte jag klarar av att åka i en bil fort?
Jag körde 220 km/h med snöskotter(stava) uppe i fjällen för någon vinter sedan.
Dessutom har jag nog förstånd att inte köra sådär fort om jag inte känner mig säker på saken och inte riskerar någons hälsa.
Har man bilen och kunskapen så klarar man det mesta på vägen.

Först av allt är det ju bara att gratulera till den bedriften, inte alls illa med tanke på att svenska fartrekordet med snöskoter ligger på 227 km/h eller nått sånt, med en toktrimmad turbo arctic cat, så 220 är ju inte illa....

Sen är det ju skrämmande den attityden du har "Har man bilen och kunskapen så klarar man det mesta på vägen"... det enda jag har att säga om det är att betydligt bättre förare än dej har resonerat så, inte alla av dom lever idag...

Callister
Member
Medlem
501874
January 6, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

"bara" 227 km/h? Kan det vara på en raksträcka då? som jag körde. 😕
Iaf. Jag säger inte att jag kmr åka i 240 km/h men jag känner mig säker att göra det med pappa.
Eftersom han har tävlat med bilar har han kört snabbare än det t.o.m.
Och när jag säger "har man kunskapen och bilen bla bla"
det är väl säkrare o t.ex köra 200 km/h med en sänkt bmw m5 än en fiat uno topptrimmad?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
501896
January 6, 2004 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp det är 227 eller 228km/h på en plan sjöis, frifart åt båda hållen med en turbo kittad 1000cc t-catta, man kommer inte upp så mkt fortare än så då grejorna inte klarar av det, variatorrem och drivmatta osv. Så det är därför det låter otroligt när du säger att du har åkt 220 🙂 Vet ju hur fort jag har åkt trots att jag provat eller ägt dom snabbaste maskinerna som går att köpa, och det är en bra bit från 220. Men jag vet ju inte vad du åkte för maskin 🙂

När dom kör dragracing på asfalt så är rekordet på 220km/h, det sattes i somras av Urban Eriksson.

Säkrare är kanske fel ord, men det är mindre risk att bilen ska orsaka en olycka, men du vet aldrig vad som springer ut ur skogen, det kan vara en älg, bärplockare, en liten unge eller vad som helst. Dubblar du farten så fyrdubblar du stoppsträckan.

EDIT: lägger in en länk så kan du själv kolla farterna på div skotrar.
http://www.tikka.se/speedrun/index.htm

Callister
Member
Medlem
501901
January 6, 2004 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vettefan.. Tyckte 220 km/h inte var så sjuk. 😕
Vad jag åkte vet jag inte.. den var röd iaf.. 🙂
Jag har alltid åkt snabbt med saker.. Men om rekordet är 228 km/h så är ju 220 km/h lite skumt.. men jag är fan 99% säker på att det var 220.. 🙄
ajja gn nu :bok:

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
501906
January 6, 2004 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag vettefan.. Tyckte 220 km/h inte var så sjuk. 😕
Vad jag åkte vet jag inte.. den var röd iaf.. 🙂
Jag har alltid åkt snabbt med saker.. Men om rekordet är 228 km/h så är ju 220 km/h lite skumt.. men jag är fan 99% säker på att det var 220.. 🙄
ajja gn nu :bok:

220 km/h på en motorcykel är ganska jobbigt. :S

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
501915
January 6, 2004 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Kom igen gubbar. Jag är ingen liten mespojke på 12 år. Tror ni inte jag klarar av att åka i en bil fort?

Man behöver ju inte direkt göra så mycket som passagerare..

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
501925
January 6, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Jerry]denstore - Ja, små bilar har låg säkerhet i förhållande till stora bilar och höga hastigheter. Men är alla bilar små och hastigheten lägre kan man få bort den effekten. Dessutom ger det mopedister, cyklister och gående en bättre chans att klara sig i trafiken. Speciellt vid trafikljus där en lägre acceleration och en mindre bil givetvis ökar chansen att klara en kollision.

men om man kör så j**la långsamt att det inte går att skada någon så betyder det att det går snabbare att cyckla, och det känns ju lite meingslöst.

Du behöver inte överdriva. Har vi en högsta tillåtna gräns på 110 km/t finns det heller ingen anledning att ha bilar som klarar högre hastigheter.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
502134
January 7, 2004 - 5:26 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Callister]Jag tror det beror på hur ens föräldrar kör.
Min farsa kör iaf inte lagligt. 🙂
Han har kört snart 35 år och deltagit i många tävlingar och aldrig krockat i hela sitt liv. Men han kör inte lagligt. Dock så riskerar han inget om det inte är väldigt lite trafik osv.
T.ex om det kommer någon bmw/porche och kör förbi honom ska han om.
Det är just bmw och porche det gäller. Hastigheten kvittar.
På väg till uppsala var vi uppe i 240 km/h. :cy:
Och vi "vann". :bgrin: wink

Bevisar bara på dåligt omdöme och agerar dålig förebild.. :hrm:

Jag håller med, visst min farsa kör inte heller lagligt. Men han har iaf vett och förstånd att inte hålla 240km/h och riskera medtrafikanternas liv och även andras.

Nej såna borde inte få ha körkort. 😡
Racing hör inte hemma på Sveriges allmäna bilvägar.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
502248
January 7, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Har åkt me peter & han kör vettig ingen fartdåre vad jag kunde se när han kom & hämtade mig i sthlm & vi åt en bit mat ihop..*flört flört*...

En väldig trevligt kille som kör bra bil...

kanske lite off topic.....

Men kör lungt på vägarna så räddas många liv.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL