Airbrush|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Airbrush
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2007 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte försöka mig på konsten att airbrusha lite.
Så har kollat runt lite på diverse grejer, vill komma undan så billigt som möjligt men ända få grejer som funkar.
Vad exakt behöver man, kommer bara lacka mina RC-karosser, iaf till en början.

Hade tänkt mig denna kompressor från Jula.
60 W. Luftförbrukning: 65 l/min. Anslutning 1/4". Max tryck: 3,5 bar. Vikt: 4,5 kg. 230 V.

http://jula.se/Butik/docs/prod.....=SE-200038

Sedan denna spruta från Aztek
Aztek A320

http://www.modellhobby.com/pro.....ts_id=4556

Kommer bli ca 1300 + färg och maskering.
Eller kommer det inte bli någon hitt att köpa så billigt?

Tittade på detta paket men tyckte det var lite dyrt som nybörjar paket.
http://www.daveart.com/airshop.....undermeny=

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1150109
August 2, 2007 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen hade jag kollat runt bland din bekantskapskrets, och sett om någon har tillgång till trycklufts eller kolsyretuber. Och då menar jag något i lite större storlek. Dykartuber lär gå bra också. Sen om du känner någon rörmokare eller liknande, så kan han säkert hjälpa dig med en tryckregulator. En sån setup borde kunna gå på runt 500kr, och är betydligt trevligare än en stor väsnande kompressor. Lägg sedan resten av pengarna på en vettig spruta. I början så är en singel-action klart bäst. T.ex. en Badger eller liknande. Aztekarna brukar vara svinjobbiga att hålla rena.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1150110
August 2, 2007 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Personligen hade jag kollat runt bland din bekantskapskrets, och sett om någon har tillgång till trycklufts eller kolsyretuber. Och då menar jag något i lite större storlek. Dykartuber lär gå bra också. Sen om du känner någon rörmokare eller liknande, så kan han säkert hjälpa dig med en tryckregulator. En sån setup borde kunna gå på runt 500kr, och är betydligt trevligare än en stor väsnande kompressor. Lägg sedan resten av pengarna på en vettig spruta. I början så är en singel-action klart bäst. T.ex. en Badger eller liknande. Aztekarna brukar vara svinjobbiga att hålla rena.

Det där med kolsyretub/trycklufts tuber verkar ju rätt smart, blir det ju tyst och skönt 🙂 Vart skulle man tänkas kunna få tag i det och hur fyller man dom igen? Vad är skillnaden på singel och dubbel action system?

denstore
Member
Medlem
1150192
August 3, 2007 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns firmor som sysslar med gas och tryckluft i nästan alla städer. Ta gula sidorna och ring runt en stund.
Singel action och double action skiljer i att med double action styr du både luftflöde och färgflöde i airbrushen, medans med single action styr man bara luften. Single action är billigare, och lämpar sig bättre för täckning av större ytor, medans double action är mer finlir.
Är man seriös med airbrushning kan resultaten bli ofattbra bra, men då krävs mycket övning, och bra grejer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1150214
August 3, 2007 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog vilja påstå att sprutor som man inte kan styra både luft och färg med kan man lämna utanför funderingarna om man vill ha ett bra resultat. Kan väl tillägga att jag inte hade hört talas om att det fanns båda sorter.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
1150219
August 3, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Skulle nog vilja påstå att sprutor som man inte kan styra både luft och färg med kan man lämna utanför funderingarna om man vill ha ett bra resultat. Kan väl tillägga att jag inte hade hört talas om att det fanns båda sorter.

Skulle tro att 90% av de färgsprutor som säljs är single-action.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1150223
August 3, 2007 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Skulle nog vilja påstå att sprutor som man inte kan styra både luft och färg med kan man lämna utanför funderingarna om man vill ha ett bra resultat. Kan väl tillägga att jag inte hade hört talas om att det fanns båda sorter.

Men du...om du inte hade en aning om att det finns "båda sorter" så är du knappast mannen att yttra dig i denna tråd i fortsättningen. 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1150241
August 3, 2007 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=ilg@dd]Skulle nog vilja påstå att sprutor som man inte kan styra både luft och färg med kan man lämna utanför funderingarna om man vill ha ett bra resultat. Kan väl tillägga att jag inte hade hört talas om att det fanns båda sorter.

Men du...om du inte hade en aning om att det finns "båda sorter" så är du knappast mannen att yttra dig i denna tråd i fortsättningen. 😉

Använder bara den som finns på jobbet.. Vi lackar bilar där bl.a.. En del motivlack.. Så jag tror nog jag har en del inblick i vad det gäller lackeringar.
Ser ingen som helst anledning till att använda sprutor som man inte kan reglera både luft och färgbild på..
Att Jula och biltema kränger mängder av dåliga sprutor till glada amatörer är knappast att lasta mej för..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
1150268
August 3, 2007 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=skiroy][quote=ilg@dd]Skulle nog vilja påstå att sprutor som man inte kan styra både luft och färg med kan man lämna utanför funderingarna om man vill ha ett bra resultat. Kan väl tillägga att jag inte hade hört talas om att det fanns båda sorter.

Använder bara den som finns på jobbet.. Vi lackar bilar där bl.a.. En del motivlack.. Så jag tror nog jag har en del inblick i vad det gäller lackeringar.
Ser ingen som helst anledning till att använda sprutor som man inte kan reglera både luft och färgbild på..
Att Jula och biltema kränger mängder av dåliga sprutor till glada amatörer är knappast att lasta mej för..

Det handlar knappast om amatörsprutor hos jula. Jag vet inte vad ni har för grejer, men de flesta billackare jag har träffat på använder single-action, just för att man har bättre möjlighet att ha kontroll på flödet och få ett jämt och fint resultat. Overspray och liknande är mindre väsentligt, då det som kanske är en av hörnstenarna i all airbrushning är väl utförd maskering. Vill man kunna sprua en stor variation av media, t.ex. tjocka lacker, metal-flake och liknande använder man kanske t.o.m. en external mix single action, då de är ännu mindre känsliga. Alla pistol-grip-sputor är single action, och det är oftast sprutor av den typen man ser hos lackverkstäder. Double action behöver man ju mest om man behöver om man behöver ändra färgbilden under själva penseldraget, eller att man behöver minska lufttrycket för att minimera risken för spatter eller overspray när man gör extremt tunna linjer.
Visst använder man ofta double action för motivlackering, men frågan är varför man ska punga ut med ett par tusen för en bra DA-spruta om man ska spraya lexan-karosser till RC-bilar. Men visst, vi amatörer vet ju ingenting om airbrushar, så vi lämnar det i dina professionella händer.... 🙄

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1150280
August 3, 2007 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det var alltså dags igen. 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1150293
August 4, 2007 - 3:53 am
sp_Permalink sp_Print

Men inte ska ni bråka nu pojkar 🙂

Men visst skulle jag kunna använda en stor vanlig kompressor som man kör muttersnurror och dyligt med?

Farsan har en sådan och då behöver jag ju bara köpa själva sprutan 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1150295
August 4, 2007 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: Men inte ska ni bråka nu pojkar 🙂

Men visst skulle jag kunna använda en stor vanlig kompressor som man kör muttersnurror och dyligt med?

Farsan har en sådan och då behöver jag ju bara köpa själva sprutan 🙂

Funkar aldeles utmärkt, se bara till att ha en shysst regulator och vätskeavskiljare på den.

Denstore: Jag tänker inte diskutera detta ämne med dej, det var inte du som frågade om tips. Dina teorier lär du ha föga nytta av när du står där med sprutan.
Men visst, det kan vara onödigt med en dyr spruta för ett engångsjobb, kanske lika bra att spraya med sprayburk istället om det bara skulle handla om en RC-Bilkaross.

denstore
Member
Medlem
1150328
August 4, 2007 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Denstore: Jag tänker inte diskutera detta ämne med dej, det var inte du som frågade om tips. Dina teorier lär du ha föga nytta av när du står där med sprutan.
Men visst, det kan vara onödigt med en dyr spruta för ett engångsjobb, kanske lika bra att spraya med sprayburk istället om det bara skulle handla om en RC-Bilkaross.

Om du inte ska diskutera med mig, varför envisas du då med att kommentera mina inlägg, i frågor där du uppenbarligen inte vet vad du pratar om? Jag skiter i vad du har lekt med i bilverstan. Om du inte känner till att det finns single respektive doubleaction-airbrushar, då är det ju rent ut sagt barnsligt att propagera för den ena eller den andra. Att sedan börja prata om amatörbruk och kvaliteten på julas sprutor verkar ganska omotiverat när man inte ens känner till grundverktygen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1150672
August 6, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Denstore: Jag tänker inte diskutera detta ämne med dej, det var inte du som frågade om tips. Dina teorier lär du ha föga nytta av när du står där med sprutan.

Om du inte ska diskutera med mig, varför envisas du då med att kommentera mina inlägg, i frågor där du uppenbarligen inte vet vad du pratar om? Jag skiter i vad du har lekt med i bilverstan. Om du inte känner till att det finns single respektive doubleaction-airbrushar, då är det ju rent ut sagt barnsligt att propagera för den ena eller den andra. Att sedan börja prata om amatörbruk och kvaliteten på julas sprutor verkar ganska omotiverat när man inte ens känner till grundverktygen.

Hur ofta ringer det folk till dej och vill ha diverse attiraljer lackerade? Hur många år har du lackerat saker med riktiga sprutor?
Erbjuds du mycket pengar för att lacka en bil eller båge t.ex?
Jag är inget teoretiker som du, jag är mer praktiskt lagd och får saker utförda, sen om folk kallar det singleaction etc etc rör mej liksom inte i ryggen. Sprutor skall fungera bra, och gå att ställa in på såväl färgbild/tryck som luftbild/tryck, det räcker för mej.
Själv har jag lackerat med hög/lågtryck, elektrostat och en del brush, dock inte så det kan räknas i år med brush (Scallops och flames mestadels.), det är en liten marknad på det här och nu.
Numera är det mest koppspruta (överliggande) och vattenbaserade färger som är på tapeten.
Ska det diskuteras lacksprutor, så är det rent löjeväckande att ens nämna Jula/Biltema etc.. Kan duga för amatörbruk, typ lacka moppen när man är 15 eller så..

denstore
Member
Medlem
1150676
August 6, 2007 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ska det diskuteras lacksprutor, så är det rent löjeväckande att ens nämna Jula/Biltema etc.. Kan duga för amatörbruk, typ lacka moppen när man är 15 eller så..

Det är du som diskuterar jula, inte jag. Jag har lackat motorcyklar, RC-modeller, skateboards, datorer och hockeymaskar sen jag i tonåren. Jag har haft kanske 20 olika airbrushar under den tiden, och har fortfarande ett par. Bl.a. en single action Badger 200, och kommer troligtvis aldrig göra mig av med den. Den är varken den dyraste sprutan jag har, eller den som kan göra det mest exakta jobbet, men den är bra som allrondspruta, och ypperlig för någon som inte har sprutat så mycket innan. Att t.ex. rekommendera en Iwata HP-C är ju det enda rätta för någon som ska lacka RC-bilar. Det är ju själklart att han har nytta av en spruta för runt tre papp.
Däremot så kan jag ju inte säga att jag har de djupa kunskaperna om verktygen som du verkar ha. Självklart är det ju så att om du har jobbat på lackeri, så är du ju rätt person att rekommendera airbrushar, oavsett om du inte har en aning om vad som skiljer de olika typerna åt. Det är ju mycket bättre att kritisera andras erfarenheter baserat på vem de är, istället för att inse att man kanske inte är så kunnig som man tror.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1150678
August 6, 2007 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Ska det diskuteras lacksprutor, så är det rent löjeväckande att ens nämna Jula/Biltema etc.. Kan duga för amatörbruk, typ lacka moppen när man är 15 eller så..

Det är du som diskuterar jula, inte jag. Jag har lackat motorcyklar, RC-modeller, skateboards, datorer och hockeymaskar sen jag i tonåren. Jag har haft kanske 20 olika airbrushar under den tiden, och har fortfarande ett par. Bl.a. en single action Badger 200, och kommer troligtvis aldrig göra mig av med den. Den är varken den dyraste sprutan jag har, eller den som kan göra det mest exakta jobbet, men den är bra som allrondspruta, och ypperlig för någon som inte har sprutat så mycket innan. Att t.ex. rekommendera en Iwata HP-C är ju det enda rätta för någon som ska lacka RC-bilar. Det är ju själklart att han har nytta av en spruta för runt tre papp.
Däremot så kan jag ju inte säga att jag har de djupa kunskaperna om verktygen som du verkar ha. Självklart är det ju så att om du har jobbat på lackeri, så är du ju rätt person att rekommendera airbrushar, oavsett om du inte har en aning om vad som skiljer de olika typerna åt. Det är ju mycket bättre att kritisera andras erfarenheter baserat på vem de är, istället för att inse att man kanske inte är så kunnig som man tror.

:)R
Du är allt en rolig typ du.. Mej veterligen har jag inte rekommenderat någon specifik spruta eller kritiserat andras erfarenheter, det har emellertid du gjort.
Och som jag skrev tidigare, jag är ingen teoretiker, men jag är en jäkel på att få till fin lack..

denstore
Member
Medlem
1150728
August 7, 2007 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Du är allt en rolig typ du.. Mej veterligen har jag inte rekommenderat någon specifik spruta eller kritiserat andras erfarenheter, det har emellertid du gjort.
Och som jag skrev tidigare, jag är ingen teoretiker, men jag är en jäkel på att få till fin lack..

Nej, du har inte rekommenderat någon spruta. Du har faktiskt inte tillfört något nyttigt alls i den här diskussionen. Du har bara kritiserat min rekommendation av verktyg, enbart utifrån ett perspektiv om att du vet bättre än mig, oavsett om du inte är insatt i verktygen eller inte. Hela din argumentation i den här tråden följer din vanliga modell, alltså att du vet bäst, baserat på att du har gjort det ena eller det andra. Om någon annan inte håller med dig, då har dem fel.
Problemet är att du kan vara hur bra som helst på att måla, men det har ingen betydelse när det kommer till rekommendationer om sprutor, när du uppenbart inte vet vad det är vad du använder. Men såklart, nu råkar det ju vara jag som rekommenderade något, och då ska du själklart vara motvals. Du är så patetisk i din kritik att det är skrattretande. Du försvarar din okunskap i det teoretiska med att du är duktig på det praktiska. Hur stor betydelse har det i den här diskussionen? Och vad vet du om mina kunskaper? Vi diskuterar inte dina slutresultat, vi diskuterar lämplig och prisvärd utrustning för en förstagångsanvändare.
Jag har inte kritiserat dina erfarenheter. Du kanske är en jävel på motivlackering. Men det har ingen som helst betydelse för rekommendation av lämplig hårdvara, när du inte är insatt i ämnet. Det är precis lika idiotiskt som att påstå att alla som är bra på att köra bil, också är duktiga mekaniker. Det jag kritiserar dig för, är att du anser att du vet nog att kritisera andras rekommendationer, bara för att du har jobbat på lackshop, oavsett om du faktiskt inte kan ett skit om sprutorna i sig själv.
Jag tycker faktiskt du ska vara tyst, tills du själv kan klämma ur dig en prisvärd rekommendation, och då gärna förklara för oss amatörer, utan dina praktiska erfarenheter, varför han ska välja just den sprutan....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1150734
August 7, 2007 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Nej, du har inte rekommenderat någon spruta. Du har faktiskt inte tillfört något nyttigt alls i den här diskussionen. Du har bara kritiserat min rekommendation av verktyg, enbart utifrån ett perspektiv om att du vet bättre än mig, oavsett om du inte är insatt i verktygen eller inte. Hela din argumentation i den här tråden följer din vanliga modell, alltså att du vet bäst, baserat på att du har gjort det ena eller det andra. Om någon annan inte håller med dig, då har dem fel.
Problemet är att du kan vara hur bra som helst på att måla, men det har ingen betydelse när det kommer till rekommendationer om sprutor, när du uppenbart inte vet vad det är vad du använder. Men såklart, nu råkar det ju vara jag som rekommenderade något, och då ska du själklart vara motvals. Du är så patetisk i din kritik att det är skrattretande. Du försvarar din okunskap i det teoretiska med att du är duktig på det praktiska. Hur stor betydelse har det i den här diskussionen? Och vad vet du om mina kunskaper? Vi diskuterar inte dina slutresultat, vi diskuterar lämplig och prisvärd utrustning för en förstagångsanvändare.
Jag har inte kritiserat dina erfarenheter. Du kanske är en j**el på motivlackering. Men det har ingen som helst betydelse för rekommendation av lämplig hårdvara, när du inte är insatt i ämnet. Det är precis lika idiotiskt som att påstå att alla som är bra på att köra bil, också är duktiga mekaniker. Det jag kritiserar dig för, är att du anser att du vet nog att kritisera andras rekommendationer, bara för att du har jobbat på lackshop, oavsett om du faktiskt inte kan ett skit om sprutorna i sig själv.
Jag tycker faktiskt du ska vara tyst, tills du själv kan klämma ur dig en prisvärd rekommendation, och då gärna förklara för oss amatörer, utan dina praktiska erfarenheter, varför han ska välja just den sprutan....

Så där såg mitt första inlägg ut, och det står jag fortfarande för oavsett hur du vill vända och vrida på huruvida någon kritiserat den andre. Själv blev jag påhoppad av 2 moderatorer för det där inlägget och förklarades i princip inkompetent för det trots att jag varit yrkeslackerare i åtminstone 5-6 år officiellt.
Jag har svårt att tänka mej att öht använda en spruta där man inte kan reglera luft/färg efter hur jag vill ha sprutbilden., Skulle nog mest kännas som att spruta med en spruta från 70-talet eller sprayburk det.

denstore
Member
Medlem
1150740
August 7, 2007 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Så där såg mitt första inlägg ut, och det står jag fortfarande för oavsett hur du vill vända och vrida på huruvida någon kritiserat den andre. Själv blev jag påhoppad av 2 moderatorer för det där inlägget och förklarades i princip inkompetent för det trots att jag varit yrkeslackerare i åtminstone 5-6 år officiellt.
Jag har svårt att tänka mej att öht använda en spruta där man inte kan reglera luft/färg efter hur jag vill ha sprutbilden., Skulle nog mest kännas som att spruta med en spruta från 70-talet eller sprayburk det.

Du blev inte påhoppad av två moderatorer. Du uttalade dig om något du inte har en susning om. Det är för både mig och Skiroy, ganska förvånande att man som "yrkeslackerare", uttalar sig om vertyg som man själv säger att man inte har kunskap om. Sånt gör man enbart för att antingen hävda sig, eller så split på forumet. Inget av det är väl iofs något ovanligt för dig.
Vad jag tycker är mest fantastiskt, är att du ihärdigt fortsätter att kommentera single-actionsprutornas vara eller inte vara, utan att ha en aning om hur de fungerar. Vi pratar alltså inte alls om bättre eller sämre kvalitet, eller billig respektive dyr. I en single action styr avtrycket enbart luftmängden. Färgmängden får man justera med nålinställningen. På en double-action har man avtrycket i två dimensioner. För man avtryckaren neråt, så ändrar man luftflödet, och för man avtryckaren bakåt, så ändras färgmängd. För de flesta nybörjare är det klart tillräckligt att först ställa in önskad färgbild med hjälp av nålen, och sedan ha fast färgbild under sprutningen. Avstånd och vinkeln man sprutar på ger möjlighet att styra färgbilden hjälpligt. Double action är klart mer lämpad för avancerade användare, då det kräver mer av användaren, men också ger större frihet och möjligheter.
Utöver de två bastyperna, så finns det en hel del annat att tänka på. Ska man ha en siphon-fed, side-fed eller gravity-fed airbrush? Vad är lämplig munstyckesstorlek? Storlek på reservoar? Prisläge? Lätt att rengöra? Vilka typer av färg har man tänkt att använda? Det finns mängder med faktorer som spelar roll för valet av airbrush, men självklart vet du det bäst, då du ju jobbar som yrkeslackare...eller har gjort det någon gång.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1150757
August 7, 2007 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Så där såg mitt första inlägg ut, och det står jag fortfarande för oavsett hur du vill vända och vrida på huruvida någon kritiserat den andre. Själv blev jag påhoppad av 2 moderatorer för det där inlägget och förklarades i princip inkompetent för det trots att jag varit yrkeslackerare i åtminstone 5-6 år officiellt.

Du blev inte påhoppad av två moderatorer. Du uttalade dig om något du inte har en susning om. Det är för både mig och Skiroy, ganska förvånande att man som "yrkeslackerare", uttalar sig om vertyg som man själv säger att man inte har kunskap om. Sånt gör man enbart för att antingen hävda sig, eller så split på forumet. Inget av det är väl iofs något ovanligt för dig.
Vad jag tycker är mest fantastiskt, är att du ihärdigt fortsätter att kommentera single-actionsprutornas vara eller inte vara, utan att ha en aning om hur de fungerar. Vi pratar alltså inte alls om bättre eller sämre kvalitet, eller billig respektive dyr. I en single action styr avtrycket enbart luftmängden. Färgmängden får man justera med nålinställningen. På en double-action har man avtrycket i två dimensioner. För man avtryckaren neråt, så ändrar man luftflödet, och för man avtryckaren bakåt, så ändras färgmängd. För de flesta nybörjare är det klart tillräckligt att först ställa in önskad färgbild med hjälp av nålen, och sedan ha fast färgbild under sprutningen. Avstånd och vinkeln man sprutar på ger möjlighet att styra färgbilden hjälpligt. Double action är klart mer lämpad för avancerade användare, då det kräver mer av användaren, men också ger större frihet och möjligheter.
Utöver de två bastyperna, så finns det en hel del annat att tänka på. Ska man ha en siphon-fed, side-fed eller gravity-fed airbrush? Vad är lämplig munstyckesstorlek? Storlek på reservoar? Prisläge? Lätt att rengöra? Vilka typer av färg har man tänkt att använda? Det finns mängder med faktorer som spelar roll för valet av airbrush, men självklart vet du det bäst, då du ju jobbar som yrkeslackare...eller har gjort det någon gång.

Känns lite patetiskt att besvara såna här inlägg må jag säga, det är rent otroligt vad en del drar stora växlar på en enkel mening "Skulle nog vilja påstå att sprutor som man inte kan styra både luft och färg med kan man lämna utanför funderingarna om man vill ha ett bra resultat.".
Vad dom egentligen heter på fackspråk de olika sprutorna har jag förklarat att jag inte bryr mej speciellt mycket om, det finns akademiker/teoretiker som håller så bra reda på sådant.
Min erfarenhet och mitt tycke är att ju fler inställningsmöjligheter ju bättre resultat får du när du väl börjat komma överens med sprutan, och det är min fasta övertygelse att typ Jula/Biltema inte har någon som helst vettig spruta för regelbunden användning på dessa butiker.

Nu tänker jag inte diskutera detta mer, jag tror inte Bjornsson blir klokare i sitt sprutval.
Är det något Bjornsson vill fråga mej, så kan han ta det per PM.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL