December 6, 2006
Ja, som topic lyder ska man iväg till Puttgarden / Rödeby (?!) / Spritvaruhuset :bgrin: om någon vecka eller två och min fråga är vad händer om jag inte har pass ?
Räcker inte bara ett EU-körkort ?
Vad händer om jag åker fast i en kontroll och inte har pass med mig utan bara körkortet ?
Eftersom jag är utanför Sveriges gränser en gång vart 10 år och varken har tid eller lust att söka nytt pass just nu..
Är det värt att chansa ?
EDIT:
Kanske ska tillägga att vi ska köra egen bil dit ner.. vi åker genom Helsingborg / Helsingör och sedan över.
April 23, 2003
Vad man egentligen ska ha istället för pass är i så fall ett nationellt id-kort, vilket man skaffar hos polisen (som med pass). Men eftersom schengenavtalet också i princip tar bort alla gränskontroller är det löjligt liten risk att du skulle kontrolleras. Så länge man inte åker flyg dvs.
April 24, 2007
POE wrote: Vad man egentligen ska ha istället för pass är i så fall ett nationellt id-kort, vilket man skaffar hos polisen (som med pass). Men eftersom schengenavtalet också i princip tar bort alla gränskontroller är det löjligt liten risk att du skulle kontrolleras. Så länge man inte åker flyg dvs.
Det mest troliga är ändå en rutinkontroll där polisen kollar körkort osv. Så Han borde klara sig utan kan man tycka.
July 14, 2005
Ja resor går väldigt smidigt inom EU och har kört bil ända till Portugal utan en enda kontroll.
Däremot då man körde ToR till Serbien fick man köa två timmar vid Ungerska gränsen i nästan 50 gradig värme vilken var en pärs då dom två gånger gick igenom bilen som var smockfull med presenter från Ex-Fruns släktingar.
May 17, 2002
Dehman wrote: Har aldrig pass med mig när jag ska till Tyskland. Sen kan man fråga sig varför ni inte tar bron. 😮
Bron mellan Rödby och Puttgarden är inte färdigbyggd på många år ännu...
Egentligen så ska du väl ha passet med dig i och med att våra körkort fram tills nyligen inte var godkänt som identitetshandling utanför sveriges gräns. Även om du inte behöver pass när du reser inom EU så skall du fortfarande kunna identifiera dig korrekt, men ingen bryr sig om du väl har ett körkort med dig.
November 19, 2007
opA87 wrote: Perfekta svar ! 🙂
Men jag fick inte svar på min fråga vad som händer om jag nu åker fast i en kontroll och bara har körkort med mig ?
Böter ?
Straff ?
Fängelse ? :bgrin:
Böter blir det. Men fråga inte hur mycket bara. Man är skyldig att kunna styrka sin nationalitet inom EU och Schengen också har jag för mig.
Sen ska du tänka på att du kan stöta på en taskig snut/tullare och kan bli tvungen att åke men till stationen osv...
Inte värt det, ta med passet.
March 10, 2002
Krqagyzzz wrote: Bron mellan Rödby och Puttgarden är inte färdigbyggd på många år ännu...
Egentligen så ska du väl ha passet med dig i och med att våra körkort fram tills nyligen inte var godkänt som identitetshandling utanför sveriges gräns. Även om du inte behöver pass när du reser inom EU så skall du fortfarande kunna identifiera dig korrekt, men ingen bryr sig om du väl har ett körkort med dig.
Vill minnas att där står en emellan Lernacken och Kastrup.
August 11, 2005
Kamikazepilot wrote: Böter blir det. Men fråga inte hur mycket bara. Man är skyldig att kunna styrka sin nationalitet inom EU och Schengen också har jag för mig.
Sen ska du tänka på att du kan stöta på en taskig snut/tullare och kan bli tvungen att åke men till stationen osv...
Inte värt det, ta med passet.
Blir inga straff ö.h.t.
August 7, 2001
Om du åker tåg så blir du avkastad i Padborg om du inte har pass.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Padborg
Bil har jag aldrig blivit kollad med och jag har kört mycket i Tyskland.
Dock kan det väl bli problem om man åker in i en rutinkontroll.
Man kan få sitta ett tag i ett rum på en polisstation om man har otur. Tills dom har identifierat dig. Anledning till det är att det är väldigt mycket knarksmuggling och polisen blir ofta misstänksam om man inte kan identifiera sig rätt.
Såg på en tysk tv-kanal hur dom stoppade utländska bilar vid gränserna pga all knarksmuggling. Dom står ju även och vinkar av bilar rätt ofta i puttgarden och gör stickkontroller... Då kan det vara bra att ha pass. 🙂
Jag har alltid med mig passet när jag kör där dock. Just in case.
August 11, 2005
dree wrote: Om du åker tåg så blir du avkastad i Padborg om du inte har pass.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PadborgBil har jag aldrig blivit kollad med och jag har kört mycket i Tyskland.
Dock kan det väl bli problem om man åker in i en rutinkontroll.
Man kan få sitta ett tag i ett rum på en polisstation om man har otur. Tills dom har identifierat dig. Anledning till det är att det är väldigt mycket knarksmuggling och polisen blir ofta misstänksam om man inte kan identifiera sig rätt.Såg på en tysk tv-kanal hur dom stoppade utländska bilar vid gränserna pga all knarksmuggling. Dom står ju även och vinkar av bilar rätt ofta i puttgarden och gör stickkontroller... Då kan det vara bra att ha pass. 🙂
Jag har alltid med mig passet när jag kör där dock. Just in case.
Det är inte direkt svenskregistrerade bilar de stoppar i första hand i sin jakt på knark 😉
1 Guest(s)