December 6, 2006
Saken är den att jag har inget pass 🙂
Har aldrig behövt och på så sätt aldrig haft.. samt med mitt extremt trånga schema har jag inte tid att åka 5 mil till polisstation för att få ett ( samt att dom 400-500 kr det kostar känns helt meningslöst när jag som sagt är utomlands 1 gång vart 100 år ).
Så jag chansar hellre då det tydligen låter som man kan hinna undan =)
August 7, 2001
opA87 wrote: Saken är den att jag har inget pass 🙂
Har aldrig behövt och på så sätt aldrig haft.. samt med mitt extremt trånga schema har jag inte tid att åka 5 mil till polisstation för att få ett ( samt att dom 400-500 kr det kostar känns helt meningslöst när jag som sagt är utomlands 1 gång vart 100 år ).
Så jag chansar hellre då det tydligen låter som man kan hinna undan =)
Jo du har marginalerna på din sida med råge.
Jag som har varit i tyskland 7gånger redan i år vill inte chansa på att jag hamnar i den sitsen.
Och jag kommer åka dit iaf 5gånger till i år.
Borde tillägga att till föregående inlägg att jag har en kompis som åkte dit för överlast i puttgarden och han hade inget pass.
Han fick sitta i det där fina förhörsrummet. 😛
Polisen där var tvungen att säkerställa att han kom från sverige genom passet.
Dom vet ju inte hur lätt det är att kopiera körkort i sverige ofta så dom menade på att han lika gärna skulle kunna vara från holland t.ex.
Dock behöver det väl tilläggas att han iofs hade kofångaren i backen nästan haha.
Jag får skylla på eventuella grammatikfel och stavfel på öl nu. 😛
August 7, 2001
Jekyll 3000 wrote: Det låter som att man behöver pass om man ska flyga till Tyskland? Flyger kanske ner senare i höst så nu blev jag osäker då jag levde i tron att pass inte behövs inom Schengen. Lugnast att ringa flygbolaget och kolla innan med andra ord.
Ja pass måste du ha, annars släpper dom inte ens på dig på flygplanet.
Var en svensk som inte kom med senast jag flög hem från münchen pga att hon glömt sitt pass på hotellrummet.
August 7, 2001
whak wrote: Det fungerar inte med bara leg?
Jag och en polare skall innanför gränsen och vända typ.
Vi ska till bordershop.
Han sa att när han och hans farsa var dit behövde dom inte visa nå körkort eller så.
Du behöver troligtvis ingenting när du kör bil. Men har du otur så hamnar du i en stickkontroll i tyskland och då kan det bli problem utan pass eller nationellt id-kort.
http://www.polisen.se/Service/.....-Schengen/
"Är körkortet ett nationellt id-kort?
Nej. Körkortet innehåller ingen uppgift om medborgarskap. Körkortet kan inte användas som resehandling vid resa till ett Schengenland."
Edit: länkade visst till fel sida...
http://www.polisen.se/Service/.....m-ID-kort/
January 1, 2002
Det är väl egentligen bara sverige som har väldigt konstiga regler när det gäller id-handlingar. Överallt är pass det är en värdehandling. Här duger det inte för att söka id-kort utan att den invandrade personen måste bott ihop med sin pv/fv/respektive i 6 mån.
De rosa körkorten (mitt är från 2001) har ju hologram och fungerar väl även för att styrka nationalitet. Har dock ingen koll på om de ändrat körkorten nåt sen dess.
August 7, 2001
Hehe kom precis hem från tyskland.
Jag fastnade i en stickkontroll på tågstationen i München.
Jag hade låst in min väska i en box och mitt pass var där i.
En civilklädd polis kom fram till mig och visade brickan, han sa att det var en kontroll och frågade efter pass. Jag visade körkortet och han avfärdade det direkt.
Polisen kunde inte speciellt bra engelska så han tog med mig till ett rum där jag blev visiterad och jag fick vänta på en engelskspråkig polis.
När jag förklarade för henne så följde hon med mig till boxen där väskan var så jag kunde visa passet.
Efter jag visade passet var allt lugnt.
Så jag vet inte om det var så cool lugnt i en stickkontroll utan pass som många påstod här.
Tyckte det var lite komiskt i och med att jag kom och tänka på den här tråden när det hände. 🙂
Som hon förklarade så var det enligt svenska polisens rekommendationer Pass eller nationellt id-kort som gäller... körkort gäller inte för det visar ingen nationalitet.
Och om jag inte haft pass med mig så skulle jag troligtvis få vänta minst en timma i det rummet innan dom fått svar från andra myndigheter om min nationalitet och troligtvis fått böter.
August 11, 2005
dree wrote: Hehe kom precis hem från tyskland.
Jag fastnade i en stickkontroll på tågstationen i München.
Jag hade låst in min väska i en box och mitt pass var där i.En civilklädd polis kom fram till mig och visade brickan, han sa att det var en kontroll och frågade efter pass. Jag visade körkortet och han avfärdade det direkt.
Polisen kunde inte speciellt bra engelska så han tog med mig till ett rum där jag blev visiterad och jag fick vänta på en engelskspråkig polis.
När jag förklarade för henne så följde hon med mig till boxen där väskan var så jag kunde visa passet.
Efter jag visade passet var allt lugnt.Så jag vet inte om det var så cool lugnt i en stickkontroll utan pass som många påstod här.
Tyckte det var lite komiskt i och med att jag kom och tänka på den här tråden när det hände. 🙂Som hon förklarade så var det enligt svenska polisens rekommendationer Pass eller nationellt id-kort som gäller... körkort gäller inte för det visar ingen nationalitet.
Och om jag inte haft pass med mig så skulle jag troligtvis få vänta minst en timma i det rummet innan dom fått svar från andra myndigheter om min nationalitet och troligtvis fått böter.
De kan inte ge dig böter ifall du kommer med körkortet med ursäkten att den inte visar nationalitet, för det gör den, stort och fint, en blå EU-flagga med ett stort fint vitt S i mitten, högst upp till vänster.
August 7, 2001
csm101 wrote: De kan inte ge dig böter ifall du kommer med körkortet med ursäkten att den inte visar nationalitet, för det gör den, stort och fint, en blå EU-flagga med ett stort fint vitt S i mitten, högst upp till vänster.
Som ovanstående talare sa. Det visar bara att det är ett svenskt körkort. Inte vart innehavaren kommer ifrån.
T.ex. för att få köra bil i kina måste jag ha ett kinesiskt körkort(eller ett särskilt tillstånd). Men det betyder inte att jag är kinesisk medborgare.
2 Guest(s)