February 17, 2004
Har börjat fundera på att dra iväg utomlands under en längre period. Är lite nyfiken på Australien eller Nya Zeeland. Tanken är att åka iväg, se landet och försöka hitta ett jobb. Längden på vistelsen skulle vara upp till ett år, sen får vi se. Undrar lite vad som behövs i form av Visum och arbetstillstånd i landet. Nån som vet? Tittade lite på Deparment of immigration men hittade inget direkt. Där går att ansöka om visum, vet inte hur länge det gäller.
February 17, 2004
Coore wrote: Det du ska ansöka om du vill jobba i Australien är ett "Working hollidat visa". Då får du bo och jobba i Australien i upp till ett år. Dock ej längre än 6 månader hos en arbetsgivare.
Låter ju perfa!
Läste nånstans att det inte går att söka ett jobb förrän du har ett work permit. Fattar inte vad de menar 🙄
Hur funkar det med boende i landet? Svårt att få tag i lägenhet, kanske bättre att fixa det innan jag åker dit, typ en hyresrätt. Har hört talas om Backpackers in, antar att det är vandrarhem.
April 14, 2002
Jag är i Australien på ett "Working Holiday Visa" (WHV) just nu. Det kostar ~1000SEK att ansöka för och då får du som sagt vara i landet i ett år. Dock får du, som Coore sa, bara jobba för en och samma arbetsgivare i 6 månader. Vill du stanna längre så kan du göra såkallad "Regional Work" i tre månader och då kan du få ditt visum förlängt till upp till två år.
Angående lägenhet beror det lite på vart du vill bosätta dig. Jag bor mitt i Melbourne CBD med min tjej och det var inte svårt alls att hitta lägenhet alls.
January 4, 2001
Lägenhet kan vara väldigt lätt att få tag på, men även jättesvårt, beroende på vilket sits man är i.
Det är få som vill hyra ut en kortare tid (< 6mån ). Det kan även vara svårt att få hyra om man är flera grabbar som vill bo ihop.
Vi lyckades dock hyra en lägenhet i 3 månader och vi var 4 snubbar som bodde ihop, så det går allt.
Finns säkert någon fin lägenhet ledig i Nimbin! 😉
February 17, 2004
Marcan- wrote: Jag är i Australien på ett "Working Holiday Visa" (WHV) just nu. Det kostar ~1000SEK att ansöka för och då får du som sagt vara i landet i ett år. Dock får du, som Coore sa, bara jobba för en och samma arbetsgivare i 6 månader. Vill du stanna längre så kan du göra såkallad "Regional Work" i tre månader och då kan du få ditt visum förlängt till upp till två år.
Angående lägenhet beror det lite på vart du vill bosätta dig. Jag bor mitt i Melbourne CBD med min tjej och det var inte svårt alls att hitta lägenhet alls.
Aha nice ju, trodde du bodde i London :P.
Grejen är den att jag har passerat 30 bast, är 31år så då skiter ju sig working holiday visa:t :(. Har kontaktat department of immigration in Australia, så ska se om det finns nåt alternativ.
Kanske kan jag via min konsultfirma hitta nåt alternativ, men vet ej hur.
Om du vet fler alternativ till Visum för visstidsvistelse så skriv gärna upp så undersöker jag det.
PM:a gärna vad du har för erfarenheter av landet och vad man bör tänka på osv, om du orkar 8-).
November 27, 2003
Dani wrote: PM:a gärna vad du har för erfarenheter av landet och vad man bör tänka på osv, om du orkar 8-).
http://en.wikipedia.org/wiki/P....._Australia 😉
//Andreas
April 24, 2007
Delph1 wrote: http://en.wikipedia.org/wiki/P....._Australia 😉
//Andreas
Väldigt liberal syn på sånt där 😮
April 14, 2002
Dani wrote: Skriv gärna vad du har för erfarenheter av landet och vad man bör tänka på osv, om du orkar, positivt o negativt 😎
Jag har bara bott här i lite mer än en månad så är väl kanske inte den bästa personen att svara på den typen av frågor.
Vad jag kan utala mig om dock är att Australien är ett väldigt stort land och det skiljer väldigt mycket beroende på var du bor. QLD till exempel är rena paradiset, tropiskt väder i de norra delarna och en mild vinter som inte ofta sträcker sig under 20-grader strecket.
Själv bor jag som sagt förtillfället i Melbourne, VIC. Vädret här är lustigt, under vintern är det kallt och på sommaren är det jättevarmt (upp till 40-grader). Staden i sig är väldigt cool och livlig. Full med resturanger och billig mat.
Hitills så storm trivs jag i Australien. Försöker att få jobb ute i WA, där olja, gas och gruv-industrin är enorm, och det finns mycket pengar att tjäna. Kunde jag bo var som helst i landet så skulle det utan tvekan vara QLD.
Är man ung (tror det är under 30) så är det inga konstigheter som helst att få ett WHV (Working Holiday Visa). Med det visumet så får du bo i Australien i upp till ett år men du får endast jobba för en och samma arbetsgivare i 6 månader. Om du jobbar ute på landet i s.k "rural work" (fruktplockning etc.) så kan du få ditt visum förlängt upp till 2år.
Blev lite lägre än jag tänkt men säg till om det är nått du undrar så ska jag försöka svara på det åt dig.
May 29, 2006
Jag har bott i Rockhampton (QLD) i 2 veckor nu. Visst är det lite som Marcan säger men jag tycker det är lite väl varmt för att vara "paradiset" men det är ju en smaksak. Rockhampton är dock ingen backpacker stad direkt. Har endast träffat en person som inte är från Australien och det var en Irländska som var väldigt trevlig. Hon hade bott här en månad och trivdes bra med Rockhamton. Hon tyckte det var lagom stort för henne. Vad jag själv tycker är att människorna är oftast väldigt trevliga eller så ser dom en som en utomjording. Men Rockhampton är inget ställe för att göra en massa roliga aktiviteter och se en massa fin natur men det är helt ok ett tag. Om en vecka drar jag upp med min kompis till det natursköna Mackay, får se vad man tycker om det.
January 4, 2001
kacktjarn wrote: Jag har bott i Rockhampton (QLD) i 2 veckor nu. Visst är det lite som Marcan säger men jag tycker det är lite väl varmt för att vara "paradiset" men det är ju en smaksak.
Nu ligger ju iofs Rockhampton väldigt långt norrut i Australien, så klimatet där skiljer sig ju väldigt mycket från klimatet i tex Sydney.
Men tycker du verkligen att det är för varmt där nu?
Jag bodde på guldkusten samma tid för ett par år sedan, då var det långt ifrån för varmt, gick inte ens att gå i t-shirt utan att frysa häcken av sig.
May 29, 2006
Coore wrote: Nu ligger ju iofs Rockhampton väldigt långt norrut i Australien, så klimatet där skiljer sig ju väldigt mycket från klimatet i tex Sydney.
Men tycker du verkligen att det är för varmt där nu?
Jag bodde på guldkusten samma tid för ett par år sedan, då var det långt ifrån för varmt, gick inte ens att gå i t-shirt utan att frysa häcken av sig.
För varmt kan jag inte säga (ca 30-35grader) men jag menar att det ideala skulle kanske vara 5-10 grader kallare. Just nu svettas man hela tiden medans solen är uppe + några timmar till på kvällen och det spelanr ingen roll om du är inne eller i skuggan. Det är inte riktigt optimalt.
2 Guest(s)