December 15, 2003
Löjligt att han överhuvudtaget häktades och fick gå till domstol. Visst, han spydde ju galla över homosexuella, men då får man tänka på att han är en gammal, inkrökt gubbe med värderingar från förra århundradet.
Åke G fick ju kämpa för att folk överhuvudtaget skulle lägga märke tillvad han sagt så jag skulle vilja misstänka att det var planerat från hans sida för att få igång en debatt.
Personligen tycker jag att yttrandefriheten är väldigt viktigt och att folk då skall kunna säga precis vad de vill utan att bli häktade för det. Jag menar att det är ju helt upp till lyssnaren då att avgöra om det är värt att lyssna på. (Visst om Åke Gren hade tex kedjat fast mig någonstans och munkavlat mig så jag inte kunnat överrösta honom så jag fått genomlida en hatpredikan så hade jag fanimig fått polis att häkta honom.)
June 30, 2003
June 18, 2001
Vilket tonfall hade han? Hur var stämningen i kyrkan? Hur påverkades åskådarna? Det beror helt på om han verkligen sade det på ett sådant sätt och i ett sådant sammanhang att det finns möjlighet att tro att han kan ha "hetsat" någon. Det vet inte jag.
Men ja, "hets mot folkgrupp" faller inte in under yttrandefrihetslagen. Det gör heller inte mobbning, hot etc.
October 24, 2002
nXsty wrote: Självklart ska det finnas begränsningar. Annars skulle man ju kunna skrika "HJÄLP! HAN HAR EN BOMB!" på en flyplats och sen kalla det för yttrandefrihet.
Det är flygplatsens lokal och därför deras regler där, dessutom får folk lära sig att acceptera att omgivningen inte uppskattar sådant, är man så efterbliven så man inte förstår det stoppas man nog inte av en lag...
2 Guest(s)