October 10, 2004
jonte_power wrote: hatar sånna här trådar med en massa moralkakor..
Det finns för mkt söndagsförare ute på vägarna. Dem som sitter o visslar och bara följer strömmen... Vem tror ni har bäst reaktion? Den passiva föraren som bara följer strömmen eller den aktiva föraren som är mer medveten om vad som händer..
Nu säger jag absolut inte att man ska ligga i 180, men att köra 20-30km/h för fort är inga problem på dom flesta vägar här i sverige.. Sen gäller det att man kan köra bil.. Om man lyckas köra mot rött som någon här gjort, kan man inte köra bil enligt mig.. om man missar en lampa som lyser rött är det lika stor chans att man missar en fotgängare eller liknande... Och man ska absolut anpassa hastigheten efter väglag vilket många idioter har missat..
Och en rak landsväg med viltstängsel och mitträcke? Där kan man definitivt ligga i 150 utan problem.Dom flesta olyckor sker pga rattfylla eller att någon somnar bakom ratten... i båda fallen är man en ganska passiv förare.. och alltså inte hastigheten som spelar roll...
att höja böter för fortkörare? Vad hjälper det.. antingen är man en person som kör för fort eller så är man inte det... Inte fan sitter fortköraren och räknar sin ekonomi innan han/hon bestämmer sig för att han har råd att åka fast?
BTW, har läst någonstans att det är fler som dör av att man ramlat/halkat eller liknande än som dör i trafiken..
Tycker att man ska höja hastigeheterna i sverige förutom vid skolor och där mkt männiksor befinner sig.. men som det är nu blir det lätt så att man ledsnar och kör för fort överallt.. Vet att det är fler som inte respekterar 30-gränser nu när dom har satt det på alla mindre vägar i tätbebyggt område, istället som det var förut, endast utanför skolor m.m.
EDIT: och ja, för er som undrar.. jag har åkt fast. 3ggr och klararde mig med en tillsägelse av gångerna. Men jag har aldrig varit i närheten av att krocka och kör inte vårdslöst. Kör bara fort rakt fram, använder blinkers och kör alltid om på vänster sida m.m.
Kan vi inte sänka straffet på pedofileri? Antingen är man psykist sjuk eller inte, inte fan sitter man och tänker på straffet när man ska ha sex med ett oskyldigt barn. 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 (Känns som det behövs en hel del av roll)
Ärligt, att ha höga böter ska finnas och kanske ännu högre? Varför inte? Om vi skulle sänka straffet på fortkörning skulle garanterat fler folk köra fort. Själv skulle jag aldrig köra fort då man vet att det skulle svida i plånboken, fort är då att köra 150 eller mer på motorväg.
Det jag kan hålla med om är att vissa vägar är löjliga och borde höja hastighetsbegränsningen. Men det är inte till oss att bestämma vad som är en rimlig hastighet på en väg, utan hastigheterna är där för att följas annars är det bort med körkortet.
btw, man ska vara en moralkaka även om man inte följer skiten själv. För man vet att man gör fel hursomhelst.
January 21, 2003
Varför prioriterar polisen 90 & 110 vägar istället för 30, 50 & 70 vägar! (Jo, för att de flesta åker ju dit, just på 90 & 110 vägar!).
Varför är det så? - Jo, det handlar om pengar & att det är så enkelt att haffa bilister på 90 & 110 vägarna. Några 10-30 km/h på 90-110 vägar är nog inte ingenting att bry sig om. Samtidigt får ju trafikpolisen mer att göra på lugna dagar. Småbrott exempelvis bilstölder o.s.v prioriteras inte så högt.
Värsta verkliga faran på vägarna är faktiskt yrkesförarna (speciellt utländska), som inte håller vilotiderna & att brotten för dito är endast böter... Varför har SV de högsta bilskatterna när vägarna knappt underhålls?
Varför är dieselskatten löjligt hög? (Jag kör själv dieselbil). . Är det p.g.a miljön. I så fall borde skatten höjas på flygfotogen, som ligger på Ca: 3 kr/l. Jämfört med 10kr/l + på diesel!!! Hur mycket sot & skit släpper jetflygplanen? Varför varvas & "stampas" dieselbilarna upp på maxvarv på bilprovningarna, så att mätvärden hamnar på en viss gräns? (normal körning, ej mätbart)!!! Så mycket dumhet & felaktigheter, så man blir tokig!
Eftersom du har prövotiden kvar, måste du förmodligen ta om uppkörningen...
November 8, 2004
Du får göra om allt nu, halkan, uppskrivning samt uppkörning. Tänk på att från detta år så måste man klara av både uppskrivning och uppkörning inom en viss tids period, så var det kanske förrut också men då hade man väl ett år iaf, nu är det typ 1 månad.
btw, denna vecka är det extra fartkontroller över hela Europa.
October 9, 2002
July 27, 2002
Polisen är ett jäkla pack som följer reglerna efter egna behag ..
Min kusin, en känd rallyförare (Rickard Rydell) har åkt fast cirka 15 gånger för fortkörning, bara två av dessa ggr har polisen gjort något..
Min farsa åkte fast för 130 på motorväg, han hävdade helt sonika att bmwn går billigast på 130 och polisen gick med på detta då han var själv såld på bmw. Lite övertygelse krävdes ju men han har ju varit förare själv och kör bil i yrket osv.
Kontentan är att är man en ung vasker som i detta fall, så åker körkortet lättare.
January 21, 2003
Bötesbelopp för fortkörning:
http://www.poliskontroll.se/tr.....egler.html
Det är en guldgruva för polisen. 🙄
Zeth wrote: Bötesbelopp för fortkörning:
http://www.poliskontroll.se/tr.....egler.htmlDet är en guldgruva för polisen. 🙄
Och ett dumt sätt att göra av med pengar.. Jag menar, hur svårt kan det vara att hålla hastighetsbegränsningarna?
Mycket har jag råkat ut för, men aldrig en endaste fortkörningsbot.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Zeth]Bötesbelopp för fortkörning:
http://www.poliskontroll.se/trafikregler.htmlDet är en guldgruva för polisen. 🙄
Och ett dumt sätt att göra av med pengar.. Jag menar, hur svårt kan det vara att hålla hastighetsbegränsningarna?
Kanske ska införskaffa dig en coolare bil då? 🙄 inte så lätt att köra fortare än 110 km/h med en volvo från 69
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Zeth]Bötesbelopp för fortkörning:
http://www.poliskontroll.se/trafikregler.htmlDet är en guldgruva för polisen. 🙄
Kanske ska införskaffa dig en coolare bil då? 🙄 inte så lätt att köra fortare än 110 km/h med en volvo från 69
Mycket möjligt.. Själv åker jag Saab 9000 -89..
Har f.ö haft en -64 Amazon Combi som toppade runt 200Km/h, så visst finns det gamla Volvo som går fort också.
😛
Utgifter har jag så det räcker ändå, finner ingen anledning att krydda utgiftkontot med något som är så lätt att undvika.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 19, 2003
Har blivit stoppat en del ggr men klarat mig hyggligt.
Saker de stoppat mig för.
Fortkörning, oskattad, vinterdäck, utan bälte - fick ställa bilen men ingen böter.
Fortkörning - tillsägelse
Utan nummerplåt bak - tillsägelse
Utan nummerplåt bak samt kepa mot vägtullar fram - böter
Utan bälte passagerare och förare - böter
Gammalt skattemärke - tillsägelse
två av ggr'na så har jag inte haft körkort utan bara legg också.
Min "merit"lista:
Dåliga bromsar: Indraget körkort 2 månader. 500:-?(Minns inte exakt faktiskt)
Utslitet framdäck: 200:-
Kört omkull med en TGB 11: 150:- (10 dagsböter a 15:-)
Inget de senaste 20 åren.
August 7, 2001
Zeth wrote: Varför prioriterar polisen 90 & 110 vägar istället för 30, 50 & 70 vägar! (Jo, för att de flesta åker ju dit, just på 90 & 110 vägar!).
Varför är det så? - Jo, det handlar om pengar & att det är så enkelt att haffa bilister på 90 & 110 vägarna. Några 10-30 km/h på 90-110 vägar är nog inte ingenting att bry sig om. Samtidigt får ju trafikpolisen mer att göra på lugna dagar. Småbrott exempelvis bilstölder o.s.v prioriteras inte så högt.Värsta verkliga faran på vägarna är faktiskt yrkesförarna (speciellt utländska), som inte håller vilotiderna & att brotten för dito är endast böter... Varför har SV de högsta bilskatterna när vägarna knappt underhålls?
Varför är dieselskatten löjligt hög? (Jag kör själv dieselbil). . Är det p.g.a miljön. I så fall borde skatten höjas på flygfotogen, som ligger på Ca: 3 kr/l. Jämfört med 10kr/l + på diesel!!! Hur mycket sot & skit släpper jetflygplanen? Varför varvas & "stampas" dieselbilarna upp på maxvarv på bilprovningarna, så att mätvärden hamnar på en viss gräns? (normal körning, ej mätbart)!!! Så mycket dumhet & felaktigheter, så man blir tokig!Eftersom du har prövotiden kvar, måste du förmodligen ta om uppkörningen...
Skitsnack att dom prioterar 70 och 90 vägar.
Dom står lika mycket om inte mer på 50 och 30.
Fartkameror fungerar ju inte direkt på 50 och 30 sträckor.
January 21, 2003
dree wrote: [quote=Zeth]Varför prioriterar polisen 90 & 110 vägar istället för 30, 50 & 70 vägar! (Jo, för att de flesta åker ju dit, just på 90 & 110 vägar!).
Varför är det så? - Jo, det handlar om pengar & att det är så enkelt att haffa bilister på 90 & 110 vägarna. Några 10-30 km/h på 90-110 vägar är nog inte ingenting att bry sig om. Samtidigt får ju trafikpolisen mer att göra på lugna dagar. Småbrott exempelvis bilstölder o.s.v prioriteras inte så högt.Värsta verkliga faran på vägarna är faktiskt yrkesförarna (speciellt utländska), som inte håller vilotiderna & att brotten för dito är endast böter... Varför har SV de högsta bilskatterna när vägarna knappt underhålls?
Varför är dieselskatten löjligt hög? (Jag kör själv dieselbil). . Är det p.g.a miljön. I så fall borde skatten höjas på flygfotogen, som ligger på Ca: 3 kr/l. Jämfört med 10kr/l + på diesel!!! Hur mycket sot & skit släpper jetflygplanen? Varför varvas & "stampas" dieselbilarna upp på maxvarv på bilprovningarna, så att mätvärden hamnar på en viss gräns? (normal körning, ej mätbart)!!! Så mycket dumhet & felaktigheter, så man blir tokig!Eftersom du har prövotiden kvar, måste du förmodligen ta om uppkörningen...
Det står: "90 & 110"!? Enligt mig verkar de prioritera 90 & 110 vägar.
Jag kör extremt mycket bil & har faktiskt aldrig fått böter.
August 7, 2001
Zeth wrote: [quote=dree][quote=Zeth]Varför prioriterar polisen 90 & 110 vägar istället för 30, 50 & 70 vägar! (Jo, för att de flesta åker ju dit, just på 90 & 110 vägar!).
Det står: "90 & 110"!? Enligt mig verkar de prioritera 90 & 110 vägar.
Jag kör extremt mycket bil & har faktiskt aldrig fått böter.
Ok fel av mig men vad gör det för skillnad i min poäng?
3 Guest(s)