September 27, 2002
Har inte själv kördkort men stort sätt alla mina kompisar körde för fort förut. Var med i en kompis bil vi körde lite över 100 på en 50väg fick vattenplaning. Föl/hoppade ner från en bro 5 m lodrätt och 27 meter vågrätt senare stanade våran bil.
Fick kotförskjutning, kotkompirstion och lite annat spännande. Tog 2 akutbilar 2 ambulanser 3 brandbilar och ett x antal polis för att lyckas rädda livet på oss.
Det här var i påsk för 3 år sedan. Samma år jag tog studenten kunde inte gå rikigt på ca 4 månader. Misssade alla student middagar skoj (NOT!)
Så det finns en baksida att köra för fort...!
Edit: (om någon har en sida där man kan tanka upp bilder kan jag skicka bilder på bilen ) Var en 2 dagar gamal XC70
January 13, 2003
obelix wrote: [quote=Marcan-][quote=obelix]Det är synd att de inte ska börja med att man får böta en procentsats på sin årsinkomst vid fortkörning, typ 10% eller så.
För att...?
för att se till att alla, eller de flesta gasglada idioter lättar på gasen.
Typ 0,5% av årslön per km/h för fort? Då blir det fort pengar av det. :E
Skulle i mitt fall bli runt 1800kr/km/h för fort. Vilket är rätt nära de böterna vi har för 1km/h för fort. Men det skulle bli en extrem stigning, 18papp för att ligga 10 för fort. :E
Ett annat alternativ hade isf varit att införa vanliga dagsböter där hastigheten påverkar antalet dagar.
December 17, 2005
4fun wrote: Har inte själv kördkort men stort sätt alla mina kompisar körde för fort förut. Var med i en kompis bil vi körde lite över 100 på en 50väg fick vattenplaning. Föl/hoppade ner från en bro 5 m lodrätt och 27 meter vågrätt senare stanade våran bil.
Fick kotförskjutning, kotkompirstion och lite annat spännande. Tog 2 akutbilar 2 ambulanser 3 brandbilar och ett x antal polis för att lyckas rädda livet på oss.
Det här var i påsk för 3 år sedan. Samma år jag tog studenten kunde inte gå rikigt på ca 4 månader. Misssade alla student middagar skoj (NOT!)
Edit: (om någon har en sida där man kan tanka upp bilder kan jag skicka bilder på bilen ) Var en 2 dagar gamal XC70
Om man ska köra för fort, kanske man ska kunna hantera en bil också.. Något din kompis troligtvis inte räknat med efter sina ynka 100 mil bilkörning..
August 7, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=4fun]Har inte själv kördkort men stort sätt alla mina kompisar körde för fort förut. Var med i en kompis bil vi körde lite över 100 på en 50väg fick vattenplaning. Föl/hoppade ner från en bro 5 m lodrätt och 27 meter vågrätt senare stanade våran bil.
Om man ska köra för fort, kanske man ska kunna hantera en bil också.. Något din kompis troligtvis inte räknat med efter sina ynka 100 mil bilkörning..
Det handlar inte om skicklighet när det händer en olycka.
Vattenplaning kan även den bästa få och det finns ingen i världen som kan häva en sådan.
April 14, 2002
obelix wrote: [quote=Marcan-][quote=obelix]Det är synd att de inte ska börja med att man får böta en procentsats på sin årsinkomst vid fortkörning, typ 10% eller så.
För att...?
för att se till att alla, eller de flesta gasglada idioter lättar på gasen.
Jo men de med högre inkomst straffas ju hårdare.
dree wrote: Det handlar inte om skicklighet när det händer en olycka.
Vattenplaning kan även den bästa få och det finns ingen i världen som kan häva en sådan.
Häva och häva, de gånger jag fått vattenplaning har jag iallafall inte slutat i diket.
December 17, 2005
csm101 wrote: [quote=Bjornstrom] Om man ska köra för fort, kanske man ska kunna hantera en bil också.. Något din kompis troligtvis inte räknat med efter sina ynka 100 mil bilkörning..
Var fick du hundra ifrån?
Kändes som en rimlig gissning då han säkert är ung och bor i Stockholm..
dree wrote: [quote=Bjornstrom][quote=4fun]Har inte själv kördkort men stort sätt alla mina kompisar körde för fort förut. Var med i en kompis bil vi körde lite över 100 på en 50väg fick vattenplaning. Föl/hoppade ner från en bro 5 m lodrätt och 27 meter vågrätt senare stanade våran bil.
Det handlar inte om skicklighet när det händer en olycka.
öö kräver ingen skicklighet när det händer en olycka.. Nä givetvis när något har hänt så har saken hänt.. Men en skicklig förarare tar sig lättare ur en situation och FÖRHINDRAR EN OLYCKA än en nybörjare.. Så alla som vattenplanar får en fin körning i diket.. Jisses mannen gå och lägg dig
January 12, 2004
Marcan- wrote: Jo men de med högre inkomst straffas ju hårdare.
[quote=dree]Det handlar inte om skicklighet när det händer en olycka.
så de med en hög inkomst ska inte känna av straffet medans de med en låg inkomst ska känna av det?
Meningen med ett straff är väl att det ska vara kännbart?
Det var väl en finne som åkte på närmare 200 000 i fortkörningsböter för nåt år sedan?
August 7, 2001
Bjornstrom wrote: öö kräver ingen skicklighet när det händer en olycka.. Nä givetvis när något har hänt så har saken hänt.. Men en skicklig förarare tar sig lättare ur en situation och FÖRHINDRAR EN OLYCKA än en nybörjare.. Så alla som vattenplanar får en fin körning i diket.. Jisses mannen gå och lägg dig
Nu fattar jag ingenting... läs om läs rätt innan du börjar med nedvärderande kommentarer.
Jag sa bara att man inte kan häva med skicklighet som alla racerputter tror dom besitter.
August 7, 2001
Marcan- wrote: [quote=dree]Det handlar inte om skicklighet när det händer en olycka.
Häva och häva, de gånger jag fått vattenplaning har jag iallafall inte slutat i diket.
Vart har jag sagt att man alltid hamnar i diket eller att det blir en olycka?
December 17, 2005
dree wrote: [quote=Bjornstrom]öö kräver ingen skicklighet när det händer en olycka.. Nä givetvis när något har hänt så har saken hänt.. Men en skicklig förarare tar sig lättare ur en situation och FÖRHINDRAR EN OLYCKA än en nybörjare.. Så alla som vattenplanar får en fin körning i diket.. Jisses mannen gå och lägg dig
Nu fattar jag ingenting... läs om läs rätt innan du börjar med nedvärderande kommentarer.
Jag sa bara att man inte kan häva med skicklighet som alla racerputter tror dom besitter.
Vad ska jag läsa om vad ska jag läsa rätt? 🙄
August 7, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=dree][quote=Bjornstrom]öö kräver ingen skicklighet när det händer en olycka.. Nä givetvis när något har hänt så har saken hänt.. Men en skicklig förarare tar sig lättare ur en situation och FÖRHINDRAR EN OLYCKA än en nybörjare.. Så alla som vattenplanar får en fin körning i diket.. Jisses mannen gå och lägg dig
Du svarade på något helt annat än vad jag skrev iallafall.
December 17, 2005
dree wrote: [quote=Bjornstrom][quote=dree][quote=Bjornstrom]öö kräver ingen skicklighet när det händer en olycka.. Nä givetvis när något har hänt så har saken hänt.. Men en skicklig förarare tar sig lättare ur en situation och FÖRHINDRAR EN OLYCKA än en nybörjare.. Så alla som vattenplanar får en fin körning i diket.. Jisses mannen gå och lägg dig
nähä? Du kan inte utveckla lite då.. Du skrev "olyckor" jag tänkte då generellt och inte bara på olyckan som beskrivs här.. osv osv..
March 31, 2005
Lösning, ge fan i att stanna när ni blir "stannade" 🙂 det är alltid kul med en biljagt + att oddsen för att slippa böta är större än om man stannar 🙂
Så simpel lösning på det hela, sänk plattan eller prejja dom när dom står med sina fula små lasrar, kan ju säga att jag tilhör dom mindre lagliga vad det gäller att hålla hastigheten men bara rakt fram på "bra" vägar ..
August 11, 2005
x850xt wrote: Lösning, ge fan i att stanna när ni blir "stannade" 🙂 det är alltid kul med en biljagt + att oddsen för att slippa böta är större än om man stannar 🙂
Så simpel lösning på det hela, sänk plattan eller prejja dom när dom står med sina fula små lasrar, kan ju säga att jag tilhör dom mindre lagliga vad det gäller att hålla hastigheten men bara rakt fram på "bra" vägar ..
Antingen är jag för trött och missar ironin i det hela eller så är du bara urbota blåst.
August 7, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=dree][quote=Bjornstrom][quote=dree][quote=Bjornstrom]öö kräver ingen skicklighet när det händer en olycka.. Nä givetvis när något har hänt så har saken hänt.. Men en skicklig förarare tar sig lättare ur en situation och FÖRHINDRAR EN OLYCKA än en nybörjare.. Så alla som vattenplanar får en fin körning i diket.. Jisses mannen gå och lägg dig
nähä? Du kan inte utveckla lite då.. Du skrev "olyckor" jag tänkte då generellt och inte bara på olyckan som beskrivs här.. osv osv..
Det är så simpelt som så att skicklighet räddar ingen vid vattenplaning.
Det var det jag menade...
Resten är inte menat till dig utan i allmänhet.
Förövrigt så bryr jag mig inte om någon kör i 130 på motorväg eller 100 på 90väg eller 80 på 70väg. Sen ska man alltid hålla 30 där det är 30. Men kör någon över dom hastigheterna så anser jag den personen vara en idiot.
En rörelsehindrad som jag arbetar med ramlade med rullatorn på ett övergångsställe när en dundrade förbi i fullkarriär på en 30sträcka.
Jag vet ett ställe här i stan där det är 70. Många har gnällt på att det ska vara 90 där. Vips så blev en påkörd och dog.
Vårdslöst är det att köra snabbt för att man kanske tjänar 1timme. Man får helt enkelt gå upp en timme tidigare om t.ex. åker på morgonen. Stress är inte bra i trafiken...
Unga män ligger bakom dom flesta dödsolyckorna.
En annan grej som jag tycker är bra är att man bygger refuger så man inte kan köra om bussar som släpper av och på folk vid skolor.
Där händer många olyckor pga att folk inte bromsar utan dundrar om bussarna i 60-70.
Sen kan man gärna bromsträckan i t.ex. 90 och sen ta den i 140. Räkna också på reaktionstiden. Ett hål i vägen brukar gå bra i 90 men i 140 så går det inte lika bra. Man ser också hålet tidigare i 90.
Och framför allt. Attityden "Alla andra glömmer bort blinkers och kör ut framför en, därför gör det inget om jag kör försnabbt" håller inte.
1 Guest(s)