Aktier och fonder? | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Aktier och fonder?
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 14, 2012 - 11:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Hade tänkt sätta mig i aktiehandel och fonder.
Så vart håller ni till och köper och säljer?
Hittade nordnet.se som verkar hålla på med sånt.

Men som sagt, ös på med sidor man kan läsa lite och vart man kan affära lite sedan 🙂

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277149
mars 14, 2012 - 12:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag kör via min bank, Länsförsäkringar Bank. Mest för att jag är lat (och för att jag blir guldkund om jag sparar mer än 500:- i månaden i aktier eller fonder). 🙂

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277151
mars 14, 2012 - 12:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Du har blandannat avanza,swebank och nordnet , säkert fler banker som håller på med det. har själv testat avanza och swebank. Tycker avanza var bäst i den bemärkelsen gällande pris och den gratis k4 blanketten som skrev ut en lapp. Swebank gillar jag mest pga att du har pengar i samma bank om du kör med de vanliga företagen som finns på omx listan. Sen brukar det ta en eller 2 dagar om du för över pengar från din vanliga bank till tex avanza. Beror på hur inpulsiv du är i dina köp ^^ : )

Sen har du isk konto, då slipper du deklarera varje affär, fördel om du gör många köp/sälj orders. Dock utgår en kostnad varje år som en skatt. Bättre om du gör vinster, nackdel om du gör förlust : P

Vanligt aktiekonto högre skatt på vinst, avdrag på förlust.

Jag skulle köra isk konto om du är nybörjare, eftersom det är enkelt.

/n0pax

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1277152
mars 14, 2012 - 1:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Kör med Avanza, av den enkla anledning att de har den bästa fonden. Avanza Zero.

Lundaluppen Intressant blogg.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1277166
mars 14, 2012 - 3:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Kör samma som mini. Det är enkelt 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1277176
mars 14, 2012 - 6:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Har kollat lite på min banks hemsida, har Handelsbanken.
Har möjlighet att starta fondsparande.
Men hittar inget om aktier, men kanske finns där de med =)
Se om man kan få till en fet portfölj, eller om det slutar med en plastpåse från Ica :hb:

Men berätta gärna lite mera om Avanza, vad är det som skiljer den mot t.ex. min bank?

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
Member Since:
februari 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1278181
april 9, 2012 - 6:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Vi går mot sjukt oroliga tider. Jag länkade videon nedan i en annan tråd.

Problemet när du satsar är att du måste försöka förutspå vad som kan hända i framtiden (captain obvious) och det kräver en hel del läsande. I kort så kan du förlora på att satsa i vissa valutor trots att det är samma företag, samt att företagen påverkas av länderna.

I kort så har vi problemet med att det finns alldeles för mycket skulder i systemet. För i tiden så fungerade det så att folk inte accepterade ”fiat valutor” då dessa kunde banken trycka som de ville. Resultatet blev att de skrev ner sina skulder till dig genom att trycka mer pengar. Därför så satsade folk kapital i endast valutor som var knutna till något som inte gick att massproducera, exempelvis guld (representativ valuta).

I Europa var vi tidiga med centralbanker, men USAs politiker kämpade i över hundra år mot införandet av en centralbank. Men under jul-ledigheten 1913 så röstade korrupta politiker in en centralbank i USA som kallades för Federal Reserve. Dessa genomförde en rad nya lagar, exempelvis valutamonopol. Detta innebär att endast FEDs valuta fick användas för handel genom ett statligt monopol. Statligt monopol (tillskillnad från privat) är att de som inte ställer sig i ledet utsätts för övergrepp, med väpnad konflikt som sista utväg där du antingen ger dig eller dör. Sverige fungerar på samma sätt med Riksbanken. Vad de nu gör är att de kan använda en fiat-valuta och trycka pengar som idioter. Vad som händer är att de skriver ner allas tillgångar samtidigt som folk börjar redovisa en massa imaginär vinst som de måste börja vinstskatta för.
Men även så kan centralbanken skuldsätta generationer. De gör inte en skuld som en privat/traditionell bank mellan individer och frivilliga avtal, utan den är en tvångsfinansierad verksamhet.

Bankerna gör betydligt större lån än det finns pengar i systemet, och trycker som idioter. Däremot har det fungerat då våran produktion har ständigt ökat, men eftersom att den billiga oljan är nästan slut så kommer vi att tappa produktion, dvs bli fattigare. Bankerna riskerar att falla som korthus när folk inte längre kan betala skulderna, och har genom korrupta politiker och institutioner garanterat sin verksamhet genom centralbankerna. Dvs att man dumpar skulderna på centralbankerna så skuldsätts hela folket och tvingas genom skatteverket finansiera deras verksamhet.

I USA så styr Goldman Sachs politikerna. De är störst sponsor till Romney- och Obamakampanjen (som har identisk politik) och Goldman Sachs veteraner har monopol på rösträknandet! Obamaadministrationen är fylld med Goldman Sachs personal och även så var George W. Bush och Bill Clinton (där alla hade liknande politik). De gör detta för att FED gör ”bailouts”, köper Goldman Sachs skulder till inga räntor och skuldsätter det amerikanska folket för generationer. Goldman Sachs fick även in Grekland i EU och får bailouts genom ECB/IMF som lägger skulderna på respektive centralbank. När de skuldsatt ”tillräckligt” och köpt upp vad de vill ha, så tror vi en devalvering likt Weimar-republiken kan ske.

Men för att systemet inte ska kollapsa, så måste de säkra att dollarn blir en reservvaluta, samt att ta kontroll över de sista billiga oljereserverna som ligger i Iran.

*Så du har banker som inte kan gå i konkurs och står över lagen, exempelvis Goldman Sachs, som kan vara värt att investera i.
*Däremot så har du risken att valutan går rent åt helvete, vilket gör det värt att kika på andra valutor. Den svenska och euron hänger till stor del ihop med dollarn.
*Du har problemet med produktionen som kommer att gå ner pga olja, vilket gör att alternativa energikällor kan vara intressant att studera närmare, exempelvis Gen IV kärnkraftverk som LFTR (Liquid Fluoride Thorium Reactor).
*Du andra marknader, exempelvis Kina som satsar på Gen IV reaktorer vilket gör att deras energiproduktion kommer bli en bråkdel av exempelvis Tyskland som ska satsa på vindkraftverk. Detta gör att industrin kommer att vilja flytta från Tyskland till Kina.
*Du har råmaterial som håller på ta slut som kommer bli värdefulla. Guld (som har förskräckligt högt värderat idag för alla köper detta pga rädslan), Silver, Litium, Koppar etc.
*Du har ett framtida krig på gång mot Iran för deras billiga olja (satsa i oljebolag?).
*EU och USA har fullständigt inkompetenta och korrupta politiker. Sverige kan helt haverera pga bidragsmentaliteten. Var är människor redo att spotta i nävarna och ta tag i situationen? (USA, Korea, Japan, Kina, Estland, Lettland m.fl.?)

Hur som helst, blev lite långt. Sitter själv med aktiehandel. Här är ett par intressanta föreläsningar.

Peter Schiff lite om framtiden
Peter Schiff – The Fed Unspun: The Other Side of the Story – YouTube

Problemet med olja och produktion. SE DENNA!
Chris Martenson's presentation at the Gold & Silver Meeting in Madrid – YouTube

En konspirationsfilm som tyvärr stämmer ganska bra. Rekommenderas däremot för alla, även icke ekonomiintresserade.
The American Dream By The Provocateur Network – YouTube

Lite om det galna problemet med framtida skulder
THE VOTE PUMP – YouTube

Michael
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
december 5, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295972
december 5, 2014 - 9:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1277274 wrote: Kör med Avanza, av den enkla anledning att de har den bästa fonden. Avanza Zero.

Lundaluppen Intressant blogg.

Jag har tittat på Avanza Zero och kommit fram till att jag ska investera mina pengar i den. Därefter så ska jag spara varje månad och köpa mer av den fonden (inga kostnadet för köp som jag förstått). Det känns ganska bra att jag har tänkt ut det här för grafen talar sitt tydliga språk. Fonden går uppåt hela tiden. Det beror säkert på att den är som en reklamfond för Avanza som bär deras namn, så då måste de vakta den.

Ang;1278304 wrote: Vi går mot sjukt oroliga tider. Jag länkade videon nedan i en annan tråd.

Problemet när du satsar är att du måste försöka förutspå vad som kan hända i framtiden (captain obvious) och det kräver en hel del läsande. I kort så kan du förlora på att satsa i vissa valutor trots att det är samma företag, samt att företagen påverkas av länderna.

I kort så har vi problemet med att det finns alldeles för mycket skulder i systemet. För i tiden så fungerade det så att …

Intressant inlägg. Jo jag har stött på kritik av dagens finansiella system ganska ofta. Finns även sådana datorer som gör snabba transaktioner också för att skapa vinst åt ägarna av dem. Angående kärnreaktorer så har det blivit svårare att öppna fler, i.a.f. i Europa, sedan Fukushima incidenten.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
86 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL