October 6, 2003
Om jag ska rekommendera en bank för dig så tycker jag att ICA Banken är en riktigt bra bank. (Ja, ICA Banken. "Haha" Jätteroligt va?") Du kan skaffa konton med kort som du kan handla med över internet, i butiker och det är inte kredit. Du kan ta ut pengar i bankomater plus att du kan handla med det och ta ut pengar på alla ICA-butiker i hela Sverige.
Där jag bor har vi inga bankomater i närheten så jag tar ut mina pengar på ICA istället. Funkar hur bra som helst.
Huruvida det är billigt eller inte har jag ingen aning om, bara att det är en jäkligt smidig bank.
Ett litet tips bara 🙂
February 4, 2003
BearznaiL: Det är något jag ska kolla lite mer noggrant. Hur pass bra funkar deras internetbank? Bra? Smidig? Alla väsentliga tjänster?
Någon som har en aning om CSN's bidrag kan gå in på ett ICA konto automatiskt, eller är jag tvungen att ha FSB först?
Annars kan jag säga upp FSB kanske.
October 6, 2003
davidhellmyrs wrote: BearznaiL: Det är något jag ska kolla lite mer noggrant. Hur pass bra funkar deras internetbank? Bra? Smidig? Alla väsentliga tjänster?
Eftersom att jag inte är myndig än så har jag en "Light"-tjänst på mitt kort. Med det kan jag handla i butik (Legetimation krävs), skicka efter saker på postförskott, föra över pengar mellan olika konton och ta ut via bankomat, alltså det mest väsentliga. Det jag inte kan däremot är att betala för låt oss säga ett spel med månadskostnad (Till exempel Tibia eller WoW). Men detta klarar farsans kort från ICA-banken, så det sköter han.
Och deras internetbank är sjukt smidig, enkla menyer och riktigt stilrent.
November 27, 2003
BearznaiL wrote: [quote=davidhellmyrs]BearznaiL: Det är något jag ska kolla lite mer noggrant. Hur pass bra funkar deras internetbank? Bra? Smidig? Alla väsentliga tjänster?
Eftersom att jag inte är myndig än så har jag en "Light"-tjänst på mitt kort. Med det kan jag handla i butik (Legetimation krävs), skicka efter saker på postförskott, föra över pengar mellan olika konton och ta ut via bankomat, alltså det mest väsentliga. Det jag inte kan däremot är att betala för låt oss säga ett spel med månadskostnad (Till exempel Tibia eller WoW). Men detta klarar farsans kort från ICA-banken, så det sköter han.
Och deras internetbank är sjukt smidig, enkla menyer och riktigt stilrent.
Den är klart bättre än FSBs 🙂
//Andreas
May 19, 2003
skinner wrote: 16 år gäller för Visa/Mastercard. Skillnaden mellan Mastercard och Maestro är att Visa fungerar att betala på nätet med. Det gör ej Maestro men förövrigt så är det inte någon stor skillnad.
Det är väl 18 på Visa/mastercard? Jag fick då inte skaffa det, så farsan fick betala en grej åt mig online förrut.
February 4, 2003
Fråga 1 nu utredd. Diskussion om den behöver inte försikomma. Men givetviss får "sakliga inlägg" ske. Tack för att ni inte skräpar allt för mycket. Annars blir tråden så kluddig 😛
Fråga 2
I en rondell. Där man ska köra rakt fram i rondellen, och sen efter rondellen fortsätta köra rakt fram så kör man ju in i högra "körfältet" (ni vet hur trafikskolor vill att man planerar sin körning...)
http://upl.silentwhisper.net/u.....rsning.JPG
Som bilden ovanför visar. (stämmer den? det bör den väl göra?)
Men om man tänker svägna VÄNSTER direkt efter rondellen, så ska man ju ta VÄNSTRA körfältet (om jag förstått allt jag lärt mig rätt). Men hur gör man då?
Är det som
http://upl.silentwhisper.net/u.....rsning.JPG
eller är det som
http://upl.silentwhisper.net/u.....sning1.JPG
Visar?
Eller är båda fel?
Då kan ni gärna använda följande mall och rita och beskriva:
http://upl.silentwhisper.net/u.....el_tom.JPG
Hoppas ni förstår bilderna. Man ska alltså VÄLJA körfält INNAN ingången på den nya vägen, eller så. Som ni ser är det SPÄRRAD linje direkt efter rondellen, så där kan jag inte allt för gärna byta körfält (lite sent om det är mycket trafik..). Den grå inre ringen på rondellen föreställer avskiljningar mellan körfälten, för att lättare kunna "visa er".. Dessa finns inte i verkligheten.
February 4, 2003
Hehe.
Här nere så tror jag inte man får köra så. Man ska använda intersta körfältet (tror jag). Men vet inte när man ska köra ur inre ringen riktigt.
Någon annan som är säker får gärna svara. Vad som är "okej" enligt VV och körlärare rent generellt.
För i verkligheten får man ju köra i princip hur som helst. Men det får man ju inte för VV. Tyvärr.
Och Snorch. Dina lärare i Edsbyn / Bollnäs ger jag inte mycket för 😛 Folk i Hälsingland har inte sett så mycket trafik som finns här nere 😛
Mohaaa 😛
March 14, 2001
Hahah har du rätt.. fast nu är det utbildade lärare som jobbar inom transporttekniska gymnasieprogammet, men va hjälper det.. 😀
Ämen jag har alltid lärt mig att man inte ska åka innersta om man inte ska svänga vänster i rondelen, alltså åka 3/4 varv.. Så ska man rakt fram tar man de yttersta..
February 4, 2003
Jo det är sant att man ska ta "yttersta" om man ska köra rakt fram, och sen rakt fram i nästa korsning.
Men i Halmstad finns rondeller med två filler, och jag tror att andra regler gäller där. Enligt vad jag förstått. Men inte riktigt säker.
Om man ska köra rakt fram, och sen rakt fram = yttre
Om man ska köra frakt fram, och sen vänster = inner, och växla ur PRECIS innan (tror jag)
Vänster och sen rakt i fortsätt färd = ta inner och växla ut efter 3/4
Vänster och sen vänster körfält för fortsatt färd = ta inner och växla ut precis INNAN.
Men inte riktigt 100% säker.
😛
Hehe... Hoppas någon svarar under natten. Kör 7.40 imorgon.
Jaja. Tack för hjälpen ändå Snorch. Hur går det annars för Edsbyn? Går hyffsat i bandyn vad jag sett. Annars lika skön stämning (folket) som alltid? (förutom jävlarna från Alfta, som tror de äger byn=)
March 10, 2003
Har ett visa sedan jag varit 18år. Det har ingen kredit och jag har aldrig råkat ut för att handla för mycket syndromet.
Jag har koll på hur mycket pengar jag har på det kontot. Om inte kan man alltid överföra lite extra om man vet att man skall handla extra.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 4, 2003
Jo. Jag har hyffsat stor koll på min ekomi. Och kommer inte handla dyra saker på det, utan mest om man tänkte gå ut och äta nångång, eller kanske köpa lite saker i närbutiken. Utan att behöva sticka inom stan för att hämta sedeln (vilket ibland är jobbigt, även om det är bra då det ofta gör att saker uteblir och man tjänar pengarna=)
Kommer inte våga ta med kortet när jag går ut på fredagkvällen. Får bli kontanter. Lika bra 😛
Ska gå och höra med lokala sparbanken i Laholm. Antagligen ger de mig inte ett VISA kort, eftersom jag är 18 år och de är oroliga för min ekonomi (övertrakasering). De har haft beskyddar-inställning tidigare nämligen. Men det har jag full förståelde för.
I så fall får jag gå bland andra banker. Eller så får det bli MEASTRO. Även om ICA banken verkar jävligt lockande just nu. Men tycker om FB's E-kort som inte ICA har.
Får tänka lite.
Mvh/D
March 14, 2001
Nä kanske inte ska säga något mer utifall de är fel så skiter i de.. 😛
Jo de är väl bara bra i Edsbyn.. Inte speciellt intresserad av bandy men visst de går bra för dem, spöar skiten ur allt 🙂 Alltid skön stämmning här självklart..
Ähh Alftaborna är bara en hög med idioter som lyckats hamna på ett och samma ställe, men tur är väl det att de hamnade just där och inte i byn.. 😛
2 Guest(s)