Aliens?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Aliens?
Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
sp_UserOfflineSmall Offline
371093
July 16, 2003 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=Slass]Det finns inte ens ett bevis för utomjordiskt liv.

Drar mig för att säga det, men jag har fan i mig sett ett (7st) ufo, så nu är det sagt. Kom inte och påstå att jag behöver mer bevis för det.

Nädå, jag tror verkligen inte att du behöver mer bevis, och jag kan inte ge dig några heller! Men möjligtvis är det fortfarande några som är tveksamma till det, jag har till och med hört folk som är tveksamma till om Jultomten finns(!), men till dem kan jag meddela att de behöver de inte vara, jag har själv sett honom...

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
371374
July 17, 2003 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Slass wrote: [quote=desdecado][quote=Slass]Det finns inte ens ett bevis för utomjordiskt liv.

Drar mig för att säga det, men jag har fan i mig sett ett (7st) ufo, så nu är det sagt. Kom inte och påstå att jag behöver mer bevis för det.

Nädå, jag tror verkligen inte att du behöver mer bevis, och jag kan inte ge dig några heller! Men möjligtvis är det fortfarande några som är tveksamma till det, jag har till och med hört folk som är tveksamma till om Jultomten finns(!), men till dem kan jag meddela att de behöver de inte vara, jag har själv sett honom...

Jag har oxo sett en gubbe i röda kläder....och jag avfärdar detta som en gubbe i röda kläder. Solved!
Btw; Dålig paralell hörrö...=)

Some people even argue about the color of shit!

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
371395
July 17, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag ville säga är att det inte är något bevis, vad man själv tror att man sett. Visst, det kan räcka som bevis för sig själv, men då ser jag det som att man är ganska trångsynt.

En kille som har sett ufon eller liknande sju gånger, när övriga 6 miljarder människor inte gjort det, och framför allt inte lyckats bevisa det, då bör man nog fundera på vad det verkligen var man såg.
(nu kommer det givetvis att påpekas att det är flera tusen som sett ufo, ja säkert flera miljoner. Men inte en ända har kunnat bevisa det.)

Jag är själv ganska övertygad om att det finns annat liv i universum än på den här planeten, men med lite logiskt tänkande, hur troligt är det att vi får kontakt med dem? Jag har för mycket kunskaper i fysik och astronomi för att tro på sådant.

(och jo, liknelsen var kanske inte hundra procentig, men var av ganska hyffsad klass för att komma ifrån mig... 😉 )

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
371448
July 17, 2003 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte sett 1 ufo 7 gånger utan 7 st objekt på samma gång...om du förstår. Jag tror inte det var rappa väderballonger eller killarna på KTH som var ute och flög. Fast jag kunde inte räkna dom direkt, kan ha varit 5 eller fler...
Vi var oxo fler som såg det bla vuxna människor (jag var runt 14 vid den tiden).

Vi kommer inte att få kontakt med främmande intelligense, utan det kommer att ske när dom så önskar. Tror inte vi klassas som "mogna" för kontakt ännu...så de väntar väl på att vi (liksom i Star Trek) ska bli tillräckligt utvecklade innan de tar kontakt.... =)

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
371464
July 17, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

chansen må vara liten när det gäller att få kontakt med en utomjordisk civilisation. Ingen har bevis för det. Det spekuleras i tv, i tidningar och på webben, ja överallt huruvida det finns eller inte finns.

SETI är ett sätt att åtminstone på ett vetenskapligt sätt analysera ifall man kan uppfatta radiosignaler från andra planeter än jorden, vilket är bättre än att enbart spekulera om det finns liv någon annanstans eller inte. Det är i alla fall ett sätt att ta reda på det.
Bättre att på något sätt agera och försöka ta reda på det istället för att ha en fast åsikt om att det inte finns. Det tycker iaf jag =)

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
372129
July 18, 2003 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att det antagligen aldrig går att bevisa då denna intelligens antagligen är mycket mer utvecklad än vi. Även om dom parkerade ett ufo på hötorget skulle detta avfärdas...dock inte av dom som ser ufot utan av alla andra. "Bevisen" skulle behöva mätas med våran teknik, dvs kanske en omöjlighet, då man aldrig vet hur de fysikaliska lagarna fungerar för andra livsformer (vi tror vi vet allt redan men det gör vi inte).
Men vem är trovärdig? Arne Weise? Vem ska säga: "dom finns!". Om person A har pratat med rymdmänniskor; vem tror honom eller vem måste han vara för att man ska tro honom? Vilka bevis måste han ha? Han skulle kunna ha det på film och bild och ljudupptagning och tom cellprover från denna aliens men det skulle ändå avfärdas.

Parallel:
Jag har hört talas om ett land som heter Tyskland. Jag vet inte om det existerar men folk påstår det. Jag har sett bilder av det, ja tom på film, men jag har inte varit där själv. Folk påstår att det går att flyga dit och vissa säger att dom har gjort det oxo, men vad ska man tro? Jag känner bara 1 person som säger sig ha varit där, alla andra av mina bekanta har heller aldrig sett till Tyskland.

...samma resonemang apliceras på ufo's. Vem bestämmer om de finns eller ej?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
372253
July 18, 2003 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Problemet är att det antagligen aldrig går att bevisa då denna intelligens antagligen är mycket mer utvecklad än vi. Även om dom parkerade ett ufo på hötorget skulle detta avfärdas...dock inte av dom som ser ufot utan av alla andra. "Bevisen" skulle behöva mätas med våran teknik, dvs kanske en omöjlighet, då man aldrig vet hur de fysikaliska lagarna fungerar för andra livsformer (vi tror vi vet allt redan men det gör vi inte).
Men vem är trovärdig? Arne Weise? Vem ska säga: "dom finns!". Om person A har pratat med rymdmänniskor; vem tror honom eller vem måste han vara för att man ska tro honom? Vilka bevis måste han ha? Han skulle kunna ha det på film och bild och ljudupptagning och tom cellprover från denna aliens men det skulle ändå avfärdas.

Parallel:
Jag har hört talas om ett land som heter Tyskland. Jag vet inte om det existerar men folk påstår det. Jag har sett bilder av det, ja tom på film, men jag har inte varit där själv. Folk påstår att det går att flyga dit och vissa säger att dom har gjort det oxo, men vad ska man tro? Jag känner bara 1 person som säger sig ha varit där, alla andra av mina bekanta har heller aldrig sett till Tyskland.

...samma resonemang apliceras på ufo's. Vem bestämmer om de finns eller ej?

Det sägs att universum är oändligt stort. Vi tänker oss att det är det nu. Eller du kanske har bevis på att där finns en ände? nä. Dåså..
Om universum är oändligt stor måste det finnas oändligt många planeter.
Om det finns oändligt många planeter så måste det finnas nån planet med liv på.
Det är tillochmed så att det måste finnas oändligt många planeter med liv på.
Det finns ett oändligt antal planeter där allting är exakt som på jorden, bortsett från att dina tånaglar är blåa.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
372267
July 18, 2003 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall, du har helt rätt, bortsett från att du har fel. 😀

Universum är oändligt, JA.
Det finns oändligt med planeter, NEJ.

Se universum som ett tomrum. Att tomrummet är oändligt är inte så svårt att förstå, det är ju inget!
I detta tomrummer finns det en specifik mängd massa.
Och där faller ditt resonemang.

Dock tror jag ändå, att det är så pass stor mängd massa, att någonstans borde det finnas en planet med egenskapen att liv kan utvecklas där. Dock, är universum ganska stort, så sannolikheten att vi befinner oss nära dem är försvinnande liten. Och sannolikheten att vi eller dem kan färdas denna sträckan är ännu mindre...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
372365
July 18, 2003 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Slass wrote: Öwall, du har helt rätt, bortsett från att du har fel. 😀

Universum är oändligt, JA.
Det finns oändligt med planeter, NEJ.

Se universum som ett tomrum. Att tomrummet är oändligt är inte så svårt att förstå, det är ju inget!
I detta tomrummer finns det en specifik mängd massa.
Och där faller ditt resonemang.

du vet inte ifall där finns en specifik massa eller inte...
Så du kan antingen anta att det vi ser är det enda som finns, eller att det ser ungefär likadant ut överallt.
Jag tror då snarare att det finns ett oändligt antal världar.

men, ingen av oss kan bevisa någonting.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
372373
July 18, 2003 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Njae...

Vetenskapen är överens om att det finns ändlig massa i universum, dock är mängden inte fast bestämd. (det finns värde på det, men p.g.a sk antimateria så kan dessa avvika kraftigt från korrekt).

Det är inte alls så att vi inte vet mycket om rymden, vi har faktiskt ganska bra koll, det är bara de där första sekunddelarna efter Big Bang som är diffusa. Resten, om universums utvidgning, storlek, ålder etc, har vi ganska bra koll på.

Men visst finns det utrymme för idéer parallella världar, ufon, och allehanda religioner, eftersom vi inte vet allting. Bara en sådan sak som var materia kommer ifrån är ju ganska svårförklarligt (mycket svårare än var liv kommer ifrån).

Jag var på ett mycket intressant seminarium för några år sedan, där en framstående fysiker talade. Han förklarade mycket enkelt tidsföljden vid Big bang för åhörarna:
"Först fanns ingenting, och sen efter att det exploderade...."
Sen var jag borta...

Henrik Berntsson
Admin
373566
July 20, 2003 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

energi och massa är samma sak, fast i olika energinivåer (anser jag). All massa kan omvandlas till energi och vice versa. den materia man kan se/ta på i universum idag motsvarar endast 4% av den energin som frigjordes vid big bang.
att all massa en gång varit enbart energi (om nu så var fallet) kan ju förklara varför han säger att "ingenting" fanns från början? Han kanske menar att det inte fanns någon materia vid bigbang?

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
373926
July 21, 2003 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN]trevligt! =)
Jag jagar LKC10 febrilt så att jag kan komma upp på en hedrande 11:e-plats 😉

Ser att du lagt i en extra växel 12 WUs den 20/7,jag som trodde att jag skulle komma ifatt wink

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
374026
July 21, 2003 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Vi kan alltså enas om att vi inte vet någonting....och att alla har rätt/fel tills det är motbevisat. laugh

Henrik Berntsson
Admin
374681
July 22, 2003 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

High Density wrote: [quote=Henrik aka [NH]ZeNNaN]trevligt! =)

Ser att du lagt i en extra växel 12 WUs den 20/7,jag som trodde att jag skulle komma ifatt wink

hehe kände mig lite hetsad där så jag fick dra upp MHzen på burken lite wink

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
375292
July 22, 2003 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN][quote=High Density][quote=Henrik aka [NH]ZeNNaN]trevligt! =)

hehe kände mig lite hetsad där så jag fick dra upp MHzen på burken lite wink

Får väl ta och göra allvar av mina kluster planer 🙂

Henrik Berntsson
Admin
375429
July 22, 2003 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

då får jag väl dra igång nån burk till då, en p133 eller nåt =)

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
377219
July 24, 2003 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tsss...dra igång skiten på en mac. =)
Hade inte de gammla dual g4:orna 15gflops lr liknande? 🙂

Henrik Berntsson
Admin
377299
July 25, 2003 - 3:44 am
sp_Permalink sp_Print

15 GFlops har jag nog svårt att tänka mig, men visst, en del av de cpuerna presterar bra i seti
men det krävs mer än seti för mig för att gå över till mac 😉

Henrik Berntsson
Admin
379677
July 28, 2003 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har man tagit en hedrande 11:e plats! 😀
ZeNNaN äger LKC10 8) 8)

LKC10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
379783
July 28, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Gaa ZeNNaN kanske dags för mig att starta proget igen på burken bara haft det på @ min www server 166Mhz 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 466
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL