November 22, 2001
jag har kollat lite på nätet och fått fram att man i snitt förbränner ca 2cl 40% sprit i timmen.
Hittade en tabell på ett annat ställe där det stod att i en 33cl starköl (5,5%) så finns det 5 cl sprit.
Det borde väl då logiskt betyda att man förbänner den på ca 2,5h?
Men om man dricker mer då? Läggs det liksom bara på hela tiden? Vi säger om man dricker en öl så tar det 2,5h. Tar det då 10h om man dricker 4 st öl? Eller går det liksom långsammare när du har druckit en del? Man förbränner ju iofs kanske direkt när man börjar dricka, så dricker du under 5 timmar har du väl redan då i så fall förbrännit 2 öl?
mvh
pemani
November 27, 2003
Det är inte fråga om en linjär kurva här utan desto mer du dricker desto sämre blir kroppen. Det varierar dessutom något fruktansvärt från människa till människa, kroppsmassa och ålder är även det två faktorer som spelar in. Den allmäna formen m.m.
Så för att sammanfatta: generaliseringar funkar inte och du kan inte räkna ut det på något vettigt sätt utan borde helt enkelt sätta dig ner och göra ordentliga experiment istället.
33*0.055=1.815cl för övrigt. 😉
//Andreas
November 22, 2001
Mean Machine wrote: Vet inte hur du räknar, men 5.5% av 33cl är då inte 5cl. Snarare 1.5cl sprit, om jag räkat rätt. Resten vet jag inget om.
enligt vägverket:
http://www.vv.se/templates/pag.....__449.aspx
vet inte om jag fattat fel..
November 27, 2003
Pemani wrote: [quote=Mean Machine]Vet inte hur du räknar, men 5.5% av 33cl är då inte 5cl. Snarare 1.5cl sprit, om jag räkat rätt. Resten vet jag inget om.
enligt vägverket:
http://www.vv.se/templates/page3____449.aspx
Du har missförstått 😉
Det är lika mycket alkohol i en starköl som i 5cl starksprit.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote: [quote=Pemani][quote=Mean Machine]Vet inte hur du räknar, men 5.5% av 33cl är då inte 5cl. Snarare 1.5cl sprit, om jag räkat rätt. Resten vet jag inget om.
enligt vägverket:
http://www.vv.se/templates/page3____449.aspx
Du har missförstått 😉
Det är lika mycket alkohol i en starköl som i 5cl starksprit.
//Andreas
ahaaa...
trodde det var 5 cl sprit i en starköl... det förklarar ju saken och man inte behöver vänta typ 3 dar efter en fylla innan man kan köra =)
August 11, 2005
Du ska inte tro allt vägverket säger.
Kan för övrigt nämna att förbränningen av sprit är enligt en normalfördelning och där mitten faktiskt ligger på 4 cl förbränning per timme. men för at få en mer generell siffra så säger man 2 cl/h -> fler människor som omfattas av den siffran.
Således stämmer det som de andra sagt här, en person kanske förbvränner 1 cl/h medan en annan förbränner 4 cl/h. Beror helt på de kroppsliga egenskaperna hos en individ.
August 11, 2005
.ToL wrote: Men ändå blir det inte samma effekt av en 33:a öl som en 5:a starksprit har jag för mig. Har läst allt detta någonstans.
Självklart kommer jag ju inte ihåg var.
Det låter rätt troligt eftersom du ändå "sköljer ner" de 1,8 cl som ölen har med resten av ölinhållet.
November 23, 2001
Delph1 wrote:
33*0.055=1.815cl för övrigt. 😉
Men då är det ren sprit. Man räknade i motsvarande 40%-ig sprit.
Vilket då blir 33cl 5.5% = 33/(40/5,5) = 4,125cl 40%
Dricker man istället en 50cl så blir motsv. spritmängd 6,125 cl. (50/(40/5.5)).
Så 4cl stämmer ganska bra och det tar i snitt då 2 timmar att förbränna, men kan beroende på kropp ta allt från 1-4 timmar.
Tycker det ser ut som om VV:s tabell stämmer bra. Däremot kan man inte räkna så att 2 öl per automatik tar t.ex. 4 timmar då detta är en vågfunktion och en ny öl bygger på det som är kvar av den gamla och kan öka ganska snabbt om man tar några snabbt.
Själv räknar jag alltid en timme per 2 cl drucken sprit och räknar ihop alla timmar och lägger till detta när jag drack den sista. Tex. jag dricker 30cl en kväll (5st 50cl starköl) så räknar jag 15h, från sista ölen (brukar vara runt 2) vilket blir snabbt räknat kl 17. Då, först då, är man riktigt safe på att kunna köra och vara nykter. (Det här sättet att räkna funkar inte lika bra för folk som halsar en kvarting (35cl starksprit) kl. 2 på natten)
EDIT: Jag menade 5st öl ~30cl sprit.
November 22, 2001
jarlen wrote: [quote=Delph1] 33*0.055=1.815cl för övrigt. 😉
Så 4cl stämmer ganska bra och det tar i snitt då 2 timmar att förbränna, men kan beroende på kropp ta allt från 1-4 timmar.
Tycker det ser ut som om VV:s tabell stämmer bra. Däremot kan man inte räkna så att 2 öl per automatik tar t.ex. 4 timmar då detta är en vågfunktion och en ny öl bygger på det som är kvar av den gamla och kan öka ganska snabbt om man tar några snabbt.
Själv räknar jag alltid en timme per 2 cl drucken sprit och räknar ihop alla timmar och lägger till detta när jag drack den sista. Tex. jag dricker 30cl en kväll (4st 50cl starköl) så räknar jag 15h, från sista ölen (brukar vara runt 2) vilket blir snabbt räknat kl 17. Då, först då, är man riktigt safe på att kunna köra och vara nykter. (Det här sättet att räkna funkar inte lika bra för folk som halsar en kvarting (35cl starksprit) kl. 2 på natten)
tack för välskrivet svar men hur får du 4 st starköl till 30 cl sprit om en öl var strax över 6 cl? Borde det inte blir ca 24-25cl? Lr la du på lite extra för att det byggs på?
mvh
pemani
October 7, 2003
Aftonbladets egna spridator räknar ut hur länge du måste vänta. Vet inte om det kan vara intressant för någon men jag ger er länken iaf:
http://www.aftonbladet.se/kvin.....ount4.html
Själv skulle jag nog inte lita på denna så mycket. Det finns oerhört många saker som spelar in på hur mycket du förbränner. Om man skulle nämna alla skulle det bli många sidor text 😛
alla kroppar förbränner olika fort, beror på hur snabbt du druckit, hur mycket och vad du ätit osvosovosv....
Så lägg inte allt för stor vikt vid den sk "spritdatorn", men jag skickar länken till den iaf. Jag tror dem utågr ifrån 2cl/h på den.
August 11, 2005
jarlen wrote: [quote=Delph1] 33*0.055=1.815cl för övrigt. 😉
Jag hänger inte riktigt med i uträkningen här, skulle du kunna förklara tydligare?
Menar du att alkoholmängden i 33 cl 5,5 %ig öl är lika mycket som ho 4,125 cl 40 %ig sprit?
November 23, 2001
dree wrote: Jag brukar plussa på timmarna efter den sista ölen/whiskeyn/vinet enbart för att få en marginal.
Har en polare som åkte dit för dagen efter fylla när han försökte räkna ut exakt och körde på det "exakta" värdet han fick fram.
Jo, det är så jag också gör. Det är det säkraste sättet. Bara räkna från den sista ölen/whiskeyn/vinarn.
csm101 wrote: [quote=jarlen][quote=Delph1] 33*0.055=1.815cl för övrigt. 😉
Jag hänger inte riktigt med i uträkningen här, skulle du kunna förklara tydligare?
Menar du att alkoholmängden i 33 cl 5,5 %ig öl är lika mycket som ho 4,125 cl 40 %ig sprit?
Om jag säger såhär då (mindre exakta siffror).
33cl 5,5% = 16cl 11% = 8cl 22% = 4cl 44%.
Hänger du med då? Det är volymprocent vilket påvisar mängden rensprit i förhållande till hur mycket man har av övrig dryck. Det betyder alltså att det är lika mycket sprit som 4cl 40%ig, men att du får pissa ut mer när du druckit ölen och kroppen måste jobba mer med att ta upp spriten också (p.g.a det andra joxet du druckit).
Men spriten från ölen kommer att tas upp (a.k.a. lagom full under längre tid), men det går fortare ut i blodet om du snapsar 4cl sprit (a.k.a pangfull direkt).
August 28, 2004
Kr4Ntz wrote: Aftonbladets egna spridator räknar ut hur länge du måste vänta. Vet inte om det kan vara intressant för någon men jag ger er länken iaf:
http://www.aftonbladet.se/kvin.....ount4.html
Själv skulle jag nog inte lita på denna så mycket. Det finns oerhört många saker som spelar in på hur mycket du förbränner. Om man skulle nämna alla skulle det bli många sidor text 😛
alla kroppar förbränner olika fort, beror på hur snabbt du druckit, hur mycket och vad du ätit osvosovosv....
Så lägg inte allt för stor vikt vid den sk "spritdatorn", men jag skickar länken till den iaf. Jag tror dem utågr ifrån 2cl/h på den.
Du har cirka 2.54 promille i kroppen, och bör vänta minst 17 timmar innan du kör bil igen.
2.54 promille utav 4 DL sprit? 😕 Skulle inte tro det.
November 23, 2001
Lodisen wrote: [quote=Kr4Ntz]Aftonbladets egna spridator räknar ut hur länge du måste vänta. Vet inte om det kan vara intressant för någon men jag ger er länken iaf:
http://www.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html
Du har cirka 2.54 promille i kroppen, och bör vänta minst 17 timmar innan du kör bil igen.
2.54 promille utav 4 DL sprit? 😕 Skulle inte tro det.
En stund efter att du har druckit det ja, om du sveper 4dl så kommer det att toppa i ca 2.5promille, alltså 0,0025% (rätt?) av ditt blod är alkohol.
17 timmar stämmer även överens med vårat tidigare mått att räkna (ca 2cl/h), vilket gav 20h.
2 Guest(s)