alkoholister|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
alkoholister
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 20, 2008 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Aftonbladet har en artikel idag om alkoholister.

Åsikterna om alkoholister är många, och det finns olika läger, en del säger att de får skylla sig själva, en del säger att de är sjuka, en del tycker synd om dom, andra inte.

Hur är er syn på alkoholister?

Är det synd om dom, eller får de skylla sig själva?
Anser ni det vara en sjukdom eller inte (vad tycker ni, oavsett vad forskarna säger?)

Jag kan själv villigt erkänna att jag avskyr alkoholister som grupp, men hyser en stark beundran för de som har tagit sig ur missbruket och blivit nyktra.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1185830
March 20, 2008 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte synd om dom direkt, men inte heller att de får skylla sig själva.

Det är ett drogberoende och svårt att ta sig ur. Man hamnar oftast där på grund av miljöfaktorer som man gånger själv inte kan kontrollera.

Överlag så håller jag med om att det krävs en stark människa att komma till insikt och ta sig ur det, precis som med allt drogberoende.

//Andreas

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1185869
March 20, 2008 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

På sätt och vis är det synd om dem.
Det jag menar när jag säger att det är "synd om dom" är att dom inte har haft någon i sin närhet som har sett när det har gått snett.
Eller ingen som brytt sig.
Jag tror att större delen av alkoholisterna är "födda alkoholister". Jag menar, man väljer ju inte att bli alkoholist. Sånt där går vidare i släkten, tro mig.
Sedan så beror det även på umgänget och miljön man lever i. Har en släkting som har jobbat på båt, kan säga att alkoholen är en vardag för somliga där.
Inte bara att dom ser den.
Sedan så alkisarna som vi ser på stan är bara 5% av Sveriges alkoholister.

Over and out

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1185942
March 21, 2008 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

På ett sätt är det synd om dem, då vissa är mer benägna att bli alkoholister från början. På ett sätt har dom också sig själva att skylla...

Angående om det är en sjukdom eller inte; det blir ju som en sjukdom då du skapat dig ett beroende. Eller?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1185945
March 21, 2008 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Nja, synd och synd. Det är väl jävligt att de ska bli så pass fast i alkoholens klor. Det lär kräva en oerhörd viljestyrka att ta sig ur ett sådant beroende.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1185962
March 21, 2008 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte synd om dom. Men visst ser jag en alkoholist en solig söndag i parken kl 12 aspackad, klart jag funderar lite. Men som med allt annat här i livet så är det val vi gör, både bra och dåliga. Jag har aldrig varit tösstig så förstår inte riktigt hur de hamnar i den situationen :roll:. Troligtvis går det i arv från föräldrarna.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1185984
March 21, 2008 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen, absolut ingen tvingar dom att ta till flaskan som utväg.

Därimot borde vi göra något åt dem som har problem. Så som det är nu är verkligen kasst. De hänger på buss och tåg terminaler och spyr/pissar ner sig för att sedan bli omhändertagna, bli utsläppta, och så går det runt och runt. Som ett kretslopp. Soc. pengarna super dom upp. Får dom en lägenhet så kommer dom att förstöra den.

Har dom ingen lya så begår dom brott bara för att bli lobbade så de kan få lite värme, eller skadar sig så de kan värma sig på akutmott. Är spriten och pengarna slut så är det sjukhusets desinfektions flaskor som snattas.

Allt detta kostar naturligtvis pengar, pengar som vi andra betalar för att de inte hade självdiciplin nog att lösa sina egna problem. Är detta rättvist?

Tvinga dom till Happaranda och ett "happy camp" där det inte finns en droppe alkohol. Efter ett år får dom åka ut, om de blir omhändertagna igen så är det 5 år. Sen 10 år på sista pricken. Då måste man förstå att man inte ska dricka.

Det är egentligen en ganska inhuman lösning, men det hade nog fungerat. Nu är det ju helt katastrofalt.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1185985
March 21, 2008 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Jag kan själv villigt erkänna att jag avskyr alkoholister som grupp, men hyser en stark beundran för de som har tagit sig ur missbruket och blivit nyktra.

Samma här.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1185987
March 21, 2008 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Ingen, absolut ingen tvingar dom att ta till flaskan som utväg.

Därimot borde vi göra något åt dem som har problem. Så som det är nu är verkligen kasst. De hänger på buss och tåg terminaler och spyr/pissar ner sig för att sedan bli omhändertagna, bli utsläppta, och så går det runt och runt. Som ett kretslopp. Soc. pengarna super dom upp. Får dom en lägenhet så kommer dom att förstöra den.

Har dom ingen lya så begår dom brott bara för att bli lobbade så de kan få lite värme, eller skadar sig så de kan värma sig på akutmott. Är spriten och pengarna slut så är det sjukhusets desinfektions flaskor som snattas.

Allt detta kostar naturligtvis pengar, pengar som vi andra betalar för att de inte hade självdiciplin nog att lösa sina egna problem. Är detta rättvist?

Tvinga dom till Happaranda och ett "happy camp" där det inte finns en droppe alkohol. Efter ett år får dom åka ut, om de blir omhändertagna igen så är det 5 år. Sen 10 år på sista pricken. Då måste man förstå att man inte ska dricka.

Det är egentligen en ganska inhuman lösning, men det hade nog fungerat. Nu är det ju helt katastrofalt.

Du tror inte det där "campet" skulle kosta en hel del att driva också då?

Men visst jag håller med dig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1185993
March 21, 2008 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Tvinga dom till Happaranda och ett "happy camp" där det inte finns en droppe alkohol. ......

Och vad har du emot Happaranda då?
😕

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1185996
March 21, 2008 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och vad har du emot Happaranda då?
😕

Eller så menar han att Happaranda är ett så roligt ställe att man inte behöver alkohol för att liva upp stämningen... 😛

Som sagts tycker jag inte synd om dem som grupp, men det är klart det finns enskilda fall där jag tycker synd om dem som har ett sådant beroende och även dem som tar sig ur ett sånt beroende.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1186001
March 21, 2008 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vadå är alkoholism något dålig? De ser alltid ut att ha så trevligt på stationen.

Nej jag tycker inte synd om dem och ja de får "skylla" sig själv. Tror inte på att det är en sjukdom eller att det är genrelaterat.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1186006
March 21, 2008 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Du tror inte det där "campet" skulle kosta en hel del att driva också då?

Kan ju alltid tvinga dom att jobba för sitt uppehälle.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1186007
March 21, 2008 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Ingen, absolut ingen tvingar dom att ta till flaskan som utväg.

Vad du generaliserar.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1186077
March 22, 2008 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Nej jag tycker inte synd om dem och ja de får "skylla" sig själv. Tror inte på att det är en sjukdom eller att det är genrelaterat.

Och homosexuella får skylla sig själva som har valt att vara homosexuella.
Dom ska inte få adoptera barn för dom har valt att leva med en av det egna könet och på så vis valt att inte kunna skaffa egna barn.
Hallå vakna upp pojkar.

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1186080
March 22, 2008 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en polare som tyvärr har gått ner sig en hel del de senaste åren.
Jag och hans vänner har tjatat på honom och givit honom vår syn på saken.
Men tyvärr så skojar han bort det varje gång. Nu har vi lagt ner vår kampanj då han ändå inte verkar bry sig.

Jag kan känna sympati för de alkoholister som försöker/vill ta sig ur sitt beroende, resten skiter jag fullständigt i.
När man väljer spriten före sina vänner så har det gått för långt...

Kan tillägga att jag själv inte har druckit något med alkohol sedan början av 2003.
Min flickvän hade nämligen en far som gick bort delvis pga alkoholism.
Utav respekt för henne så dricker jag inte en droppe. Och delvis för att jag lider av panikångest.

hawkie
Member
Medlem
1186190
March 23, 2008 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Vad du generaliserar.

Japp.

Tycker synd om de sköterskor som får dessa på sina avdelningar. När spriten är slut, då gör det "ont" överallt, bara så de kan komma in på en avdelning och trycka i sig handspriten. Eller ännu bättre, tigga till sig något smärtstillande. Det lustiga är att de vet vilka medel som ger mest effek, senaste igår var det en som gnällde dels över vilket medel det var och dels på mängden. De kan ju detta bättre än sjuksköterskorna!! Ständigt jävla gnäll också.

hawkie
Member
Medlem
1186191
March 23, 2008 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Du tror inte det där "campet" skulle kosta en hel del att driva också då?

Jajemän, det gör det nog.

Men tänk vilka resurser det tar att hålla ordning på dessa redan idag. Som jag skrev ovanför gör dessa vad som hellst för att komma in i lite värme och få i sig lite gottigott. De kan gnälla till sig en plats på en avdelning i 4-5 dagar när de inte äns har ont, bara för att soc. tagit deras lya för att de börjat supa igen. Sen när vintern kommer är det samma visa igen, "dags att bli ren nu". Pffft. Säkert. När sommarn kommit är dom ute igen, alltid samma personer mer eller mindre. Vet man också var dessa soc. lägenheter ligger så vet man var det blir problem. Inbrott i förråden, tvättstugor etc.

Så, med tanke på hur mycket resurser de låser upp (tid och pengar) som hederliga människor förtjänar så tror jag inte att en sådann camp är "dyr". Jag kan betala 100 kr extra varje månad, tom 200.

Dom har det för bra, det är därför dom fortvarande existerar! De tjänar inget på att sluta, de får ju allt endå.

hawkie
Member
Medlem
1186193
March 23, 2008 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och vad har du emot Happaranda då?
😕

Jag tänkte mest på att det låg i buschen. Men sig, 5 mil norr om Happaranda 🙂

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1186369
March 25, 2008 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte synd om dem för fem öre, man väljer själv om man vill dricka eller inte. Sen undrar jag lite var gränsen till alkoholism går?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 360
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL