March 20, 2001
Tänkte i anslutning till tråden MoNsTeR skapade skapa en omröstning om alkolås i bilar. Vad tycker ni? Själv är jag väldigt positiv till det.
MoNsTeRs tråd.
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=62916
August 14, 2002
February 13, 2003
April 14, 2002
jonte_power wrote: NEJ
låt oss ta lite ansvar själva.. staten ska inte bestämma över allt.. snart får man väl inte ens äta vad man vill utan speciellt tillstånd..
Hellre att staten har ansvar än att nån pundare tycker att han kan köra och så kör han på nån oskyldig människa som får men för resten av sitt liv.
November 9, 2002
jonte_power wrote: NEJ
låt oss ta lite ansvar själva.. staten ska inte bestämma över allt.. snart får man väl inte ens äta vad man vill utan speciellt tillstånd..
jo... vi BORDE KUNNA ta ansvar för oss själva... tyvärr finns d allt för många som inte kan d
o va förlorar en vanlig svensk på att ha alkolås?
d kanske tar 5 sek extra o starta bilen... so what??
om dom börjar krångla så e d ju givetvis jobbigt men annars ser ja ingen anledning att inte ha d
October 27, 2001
Blue_Moon_ wrote: Jag röstade "NEJ" eftersom jag själv har provat alkolås, det är alldeles för krångligt i dagläget. SKulle inte vilja ha det själv i min bil faktiskt.
Jag körde med en alkolås-bil på halkkörningen, det var ju inga som helst problem, bara att blåsa i någon sek och trycka på start (Renaults egna luriga startsystem med ett kort och en stor start knapp).
Eftersom folk inte klarar av att ta eget ansvar borde det bli lag på detta. Om man sparar liv så är några sekunder extra varje gång man ska iväg med bilen inga som helst problem.
jonte_power, du är ju ett lysande exempel på hur cyniska, omogna och egoistiska personer behöver vägledning, eftersom de inte själva kan förstå att de är en stor säkerhetsrisk både för sig själv och för andra.
March 20, 2001
Gueno wrote: Har man alkolås är det ju bara att låta sin nyktra kompis blåsa.. sen är man ute på vägen igen. 😕
ja, klart en kompis kan blåsa. Men vem skulle i nyktert tillstånd blåsa åt en full kompis? inte jag iaf. jag skulle inte ens sätta mig i bilen med han.
Plexan wrote: Nej pga att jag vill inte ha extra vikt i bilen och att det tar längre tid att starta bilen..
extra vikt?!!! vad kan ett alkolås väga?! 2kg? det är fan ingen extravikt om vi säger att medelbilen väger 1300kg. Och att det tar längre tid anser jag att det spelar ingen roll. Tar det 10 sec att starta bilen istället för 5sec så skulle jag gärna göra det istället för att riskera att det är nån som är ute och fyllekör.
CasO wrote: Alkolås borde endast ges till dem som dricker =)
finns faktist dem som aldrig druckit och aldrig kommer dricka 8)
och hur ska det kontrolleras då? Och vad händer om det är nån som är full och bestämmer sig för att sno en bil och hittar en utan alkolås?
1 Guest(s)