March 20, 2003
Coore wrote: Pim_ varför säger du så?
Det chrippaz säger stämmer, du får inte köra fortare bara för att du ska köra om.
Både du, jag och alla andra vet att man inte skall köra för fort.
Dock finns nog inte en person (med körkort eller som kört olovligt) som kan svära på sin mors grav att man aldrig har kört för fort och inte gillat det.
Det är en av de få risker man kan ta som svensson utan att få dåligt samvete och samtidigt få en billig adrenalinkick.
Jag tillhör den skara som alltid ligger +30 och har klarat mig under många år, när dagen kommer så betalar jag min bot och kör vidare.
Man kanske växer ifrån det (jag kör alltid försiktigare när jag har medpassagerare) men till dess vill jag ha mitt skoj utan att ngn som inte vet vad han/hon pratar om kastar ur sig moraliska predikningar.
July 9, 2003
jag brukar hålla runt 29 för fort på 70 väg eller högre så man slipper bli av med kortet....
jag har för mig att man blir av med det om man ligger 30kmh över hastigheten på 70, 90 eller 110 väg....
har oxå för mig att det räcker med 20 på 50 väg och på 30 väg vet jag inte...
November 4, 2001
Det jag skrev var bara fakta, vet inte när det blev moralisk predikan!?
Vet inte heller vad det har att göra med ifall jag har kört bil eller ej, lagen ändras inte efter första gången man kört bil.
Jag har förövrigt antagligen kört mer bil än de flesta 16åringar, jag kör oftast fortare än hastighetsbegränsingen med undagtag som utanför skolor och i tätbebyggda områden där det är stor risk att ett barn springer ut från från t.ex. bakom en häck.
Har man behov av att köra väldigt fort (lååångt över hastighetsbegränsningar) tycker jag man kan försöka hitta en plats där man kan träffa likasinnade och köra precis så fort som man klarar, där man inte utsätter andra för fara.
June 28, 2001
folk som håller hastighetsbegränsningen blir alltid omkörda på motorvägen ,
skolor och sådan skit tar jag oxå självklart det lungt på.
en polares morsa som haft körkort i närmare 30 år blev av med det i flera månader för att hon körde i 50 utanför en skola.
lite överdrivet om man frågar mig.
April 18, 2003
Pim_ skrev: "Blåslås för dömda och yrkesförare!"
Varför ska yrkesförare blåsa innan dom kör bil? Kör dom full oftare än andra eller vad motiverar du det med? Kom inte med argumentet att det ska vara högre krav på yrkesförare än andra för det håller inte... om du( jag tror inte du är yrkesförare, rätta mej om jag har fel) krockar med mej eller om jag krockar med dej spelar ingen roll, resultatet blir detsamma... Vi är alla i trafiken på samma villkor.
Jag är helt klart för blåslås för dom som blir dömd för rattfylla, dom ska betala apparaturen själv samt ha den under några års tid, säg 2 eller 3 eller nåt sånt.
Om dom inför dessa lås på alla bilar så är det inte långt till nästa steg som polisen redan pratar om, nämligen digitala körkort. Då kan du inte starta bilen med mindre än att du har ett godkänt körkort. Såvitt jag kan se så innebär det att varje gång du ska starta bilen så måste den kontakta nån form av register för att kolla att du har ett giltigt körkort. Det tycker iaf jag låter som 1984 så det räcker och blir över.
Orsaken till att polisen vill ha dessa körkort är att diverse kriminella indivder utan kk och som skiter i det mesta orsakar 20% av alla dödsolyckor och polisen inte kan göra nått för att komma åt dom.
Mind skrev: "en polares morsa som haft körkort i närmare 30 år blev av med det i flera månader för att hon körde i 50 utanför en skola.
lite överdrivet om man frågar mig."
Så bara för att man kört i 30 år så är det okej att köra ihjäl en skolunge? Lika inför lagen säger bara jag.....
// Jekyll 3000
June 28, 2001
Jekyll 3000 wrote: Pim_ skrev: "Blåslås för dömda och yrkesförare!"
Varför ska yrkesförare blåsa innan dom kör bil? Kör dom full oftare än andra eller vad motiverar du det med? Kom inte med argumentet att det ska vara högre krav på yrkesförare än andra för det håller inte... om du( jag tror inte du är yrkesförare, rätta mej om jag har fel) krockar med mej eller om jag krockar med dej spelar ingen roll, resultatet blir detsamma... Vi är alla i trafiken på samma villkor.
Jag är helt klart för blåslås för dom som blir dömd för rattfylla, dom ska betala apparaturen själv samt ha den under några års tid, säg 2 eller 3 eller nåt sånt.
Om dom inför dessa lås på alla bilar så är det inte långt till nästa steg som polisen redan pratar om, nämligen digitala körkort. Då kan du inte starta bilen med mindre än att du har ett godkänt körkort. Såvitt jag kan se så innebär det att varje gång du ska starta bilen så måste den kontakta nån form av register för att kolla att du har ett giltigt körkort. Det tycker iaf jag låter som 1984 så det räcker och blir över.
Orsaken till att polisen vill ha dessa körkort är att diverse kriminella indivder utan kk och som skiter i det mesta orsakar 20% av alla dödsolyckor och polisen inte kan göra nått för att komma åt dom.Mind skrev: "en polares morsa som haft körkort i närmare 30 år blev av med det i flera månader för att hon körde i 50 utanför en skola.
lite överdrivet om man frågar mig."Så bara för att man kört i 30 år så är det okej att köra ihjäl en skolunge? Lika inför lagen säger bara jag.....
// Jekyll 3000
nu blir jag arg´, hurfan kan du misstolka allt ?
yrkeschaförer kör ju oftare än alla andra och därför borde dom ha ett alkolås, taxichaffisar och busschaförer har ju hand om andras säkerhet oxå och därför borde det vara betryggande för dom som åker med.
och straffet att bli av med körkortet i 3 månader är ju ganska högt, hon körde inte över någon unge och med all erfarenhet så borde hon vara ganska säker i trafiken.
en böteslapp motverkar minst lika bra anser jag.
tvivlar starkt på att du kommer att köra i 30 på 30 vägar när du fixar körkort.
April 18, 2003
Med all sin erfarenhet så borde hon inte ha kört 50 på en 30 väg, gör man det så får man skylla sej själv. Jorå jag har körkort och jag kör så gott som jämt 30 där det är 30, samt håller farten nästan jämt i övrigt med, kan inte skriva alltid då jag inte är mer än människa och ibland missar skyltar jag med. En av orsakerna till att jag försöker köra så lagligt jag kan är att jag lever på mitt körkort. Gör du det?
Så bara för att man har mkt erfarenhet så gör det mindre om du kör ihjäl nån? Inte för att hon gjorde det den gången, men det är ju inte för inte som dom sätter ner farten till 30 förbi skolor samt att det blir hårdare straff för det.
// Jekyll 3000
Edit: en sak till, bara för att man haft körkort länge betyder inte det att man har mkt erfarenhet. Min morsa har haft sitt i snart 40 år, alltid kört prickfritt men kör inte mer än kanske 100-200 mil om året, jag är aldrig så åkrädd som när jag åker med henne...
Edit nr 2: dom flesta olyckorna orsakas av vanliga Svensson billister alltså borde ju dom tvingas på rattlås med tanke på oss yrkeschaufförers säkerhet om man ska resonera som du gör. Jag ser bara inte varför du vill peka ut alla oss( yrkesförare) som rattfyllon genom att tvinga på oss alkolås?
February 11, 2003
Ogrebeast wrote:
Har du kompisar som skulle släppa iväg dig full i en bil? Skulle jag vara nykter och en kompis bad mig blåsa skulle jag antingen köra hem honom eller klappa till honom. Ingen av mina kompisar ska köra ihjäl sig själv eller andra på mitt samvete.
Word!
June 3, 2001
Jekyll 3000 wrote: Edit: en sak till, bara för att man haft körkort länge betyder inte det att man har mkt erfarenhet. Min morsa har haft sitt i snart 40 år, alltid kört prickfritt men kör inte mer än kanske 100-200 mil om året, jag är aldrig så åkrädd som när jag åker med henne...
Min farsa har kört över 3000 mil bara i sommar men då är bågen inräknad oxå.
April 18, 2003
Mind visst kan jag hålla med dej på sätt och vis, men genom att sätta in en sån i bussen så pekar man ju automatiskt ut busschaufförerna som rattfyllon. Det är ju ändå så att det inte sker så många, om ens några, olyckor att tala om där dessa varit full. Jag kan inte påminna mej om en enda som orsakats busschauffören. Däremot blir vi lastbilar och till viss del bussar ofta indragna i olyckor på grund av längre bromssträckor, sämre manöverförmåga osv samt ljushuvuden som tar självmord genom att sikta på nått stort och tungt. Ska dom ta livet av sej behöver dom väl inte sabba livet för flera andra... men det är ju en helt annan diskussion. Tanken med alkolås är ju god, men det är fel att peka ut oskyldiga som rattfyllon innan dom kört fulla.
Nä fram för alkolås på dömda rattfyllon, och är dessa yrkesförare ska alkolåset givetvis sitta i lastbilen, bussen eller taxin osv. Givetvis efter dom haft körkortet indraget en lång tid.
Själv kör jag nånstans mellan 15.000 och 25.000 mil per år, har så gjort dom senaste 13 åren. Brukar även hinna med ca. 500 till 700 mil på trampcykeln
// Jekyll 3000
April 18, 2003
Normalt sett så brukar man byta dom innan dom gått 100.000 mil, efter det så brukar underhållet bli allt för dyrt. Men hur många mil man får ur varierar ju självklart beroende på vilken typ av körning det är samt hur mkt dom går per år. Scanian jag körde mellan -90 och -95 gick 129.000 mil innan åkaren sålde iväg den, då var den nästan 6 år. Jag vet inte hur länge han som köpte den körde vidare med den men bilen var nästan i toppskick när den såldes :). Jag har dock alltid jobbat hos åkare som byter bil ofta, det är ganska vanligt att man byter vart 5:e år ungefär, i synnerhet idag då väldigt många åkerier leasar bilarna i stället för att köpa dom, ofta leasas dom även med serviceavtal, då kostar inte reparationerna nåt så länge man inte kört sönder med flit.
Men som med allting annat varierar även detta mellan olika åkare, körning osv. Men det ger väl en ungefärlig bild av hur långt dom går.
// Jekyll 3000
April 18, 2003
Det blir normalt sett lite dyrare än om du köper bilen, men man slipper otrevliga överaskningar i form av tex en rasad växellåda. Byta lådan går väl loss på dryga hundratusen så det är ju inget man ser fram mot
Så går bilen bra så blir det dyrare, krånglar den mkt så blir det billigare. Åkeriet jag jobbar på har även en tidsgräns, 8 timmar, som verkstaden måste ha bilen ute i trafik igen på. Tar det längre tid än så måste Volvo, som står för leasingen, betala skadestånd som täcker kostnader för att hyra en ersättningsbil.
Jag är ju inte åkeriägare själv men jag skulle tro att det är tryggheten i leasing som gör att fler och fler väljer det idag.
// Jekyll 3000
1 Guest(s)