August 4, 2005
Tja tja!
Jag kom precis ihåg att vid sekelskiftet skulle alla datorer stendö.
Eftersom jag fortfarande var en liten pojkspoling vid den tiden så tog jag inte reda vart den halv knasiga idén kom ifrån.
Vad var det som satte igång detta ryktet vid skiftet 1999 till 2000?
Martin
August 4, 2005
August 4, 2005
March 11, 2003
martinffs wrote: [quote=denstore][quote=martinffs]Okej. Så det var alltså en dator som bara slumpade fram det årtalet?
Nej, men alla datumregister var konstruerade med tvåsiffrigt årtal från början.
Hmm, kan du förklara det där lite mer? Lite för invecklat för mig 😕
När man från början skrev program där datum skulle användas, t.ex. dateringen av filer i operativsystem, så gjorde man datumet till sexsiffrigt, varav året var två. T.ex. 881029 för 29 oktober 1988. Senare när 2000 närmade sig, insåg man att systemen inte skulle fatta att året 00 skulle vara nyare än 99, utan uppfattas som ett äldre datum.
Även datum som hade ändrats till flersiffrigt årtal befarades bli problem, då många system fortfarande hade inblandning av det gamla systemet, och alltså skulle kunna bli 19100 istället för 2000.
January 15, 2004
Alla datum angavs med två siffror.
Ta till exempel 2005. Det skulle representeras med 05.
En dator skulle få enorma problem att räkna med med två tal som sträcker sig över ett hundårsskifte.
Säg tex. att en dator skulle räkna ut din ålder.
Eftersom du var en liten pojkspoling vid millenniumskiftet så var du väl född 1993 eller något.
Idag är det 2005. För att beräkna din aktuella ålder så tar man nuvarande år och subtraherar ditt födelseår.
2005 - 1993 = 12. (hoppsan du är visst fortfarande en pojkspoling 😉 )
Nu försöker vi göra samma sak men använder oss bara av de två sista siffrorna för att beräkna din ålder.
05 - 93 = -88.
MINUS ÅTTIOÅTTA!?!?
Japp så fel kan det verkligen bli.
Nu var det lyckligt vis så att de flesta datorer och program klarade av millennieskiftet utan problem. En klocka i en bekants bil bara tvärdog.
Liknande problem har drabbat riktigt riktigt gamla människor. Eftersom personnumret bara använder två siffror till att representera årtalet så finns det inget sätt att se på personnumret om en person som har personnumret 050620 skulle vara 3 månader gammal eller 100 år och 3 månader gammal.
Förmodligen skulle man dock kunna avgöra det om man såg personen i fråga.
Det har hänt att pensionärer som precis passerar 100-strecket blivit kallade till barnavårdscentralen.
January 25, 2004
May 10, 2002
.ToL wrote: [quote=abishai]sekelskiftet var ett stort j**la antiklimax. Jag ville ju att flygplan skulle störta och det skulle bli kaos överallt. 😉
Ja då hade det iaf blivit lite spänning i vardan!!!! 😀
Men då hade media byggt upp värsta scenariot där alla datorer slogs ut, hundar muterades till mördar-robottar och microvågsugnar kastade knivar. Och det värsta som händer är att gamlingar får fara till barnavårdscentralen för att få sina blöjor bytta. :arg:
2 Guest(s)