Allergi Intyg|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Allergi Intyg
festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2005 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det är så att min polare har ljugit för sin chef och sagt att han har pollen allergi, han ringde och sjukanmälde sig idag. Då bad hans chef honom att ta med läkarintyg nästa dag 😛
Så om det är någon som har ett sådant och kan scana in det eller vet hur det ser ut eller vet vart man kan få tag på ett sådant så skulle jag vara tacksam.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
900608
May 31, 2005 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det var väl typ riktigt korkat.
Men annars får han väl gnugga sig i ögonen i 20 minuter, och kuta ner på vårdcentralen. Oftast brukar de inte ta prover i onödan, särskilt om han säger att han har varit så här ända sedan han var liten, vid samma tid på året.

JohanK
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
900611
May 31, 2005 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det där är brott a la grande och jag tror inte sånt uppmuntras på denna sida ...

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
900623
May 31, 2005 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, taskigt läge

(Ja, skadeglädjen är den enda sanna glädjen 😉

Okej, lite seriösare då. Vad han nu gjort är väl att beteckna som nåt slags litet brott. Vad som kan hände är att arbetsgivaren kan bli sur och misstänksam (med all rätt) mot honom. Han kan väl säga han trodde det var pollenallergi men han var förkyld eller nåt och be om ursäkt.

Vad du föreslår är väl att beteckna som urkundsförfalskning och kan ge betydligt allvarligare konskekvenser

I ett visst läge bör man lära sig (om föräldrarna inte lärt en det som liten) att det är bäst att sluta ljuga och "come clean" så att säga istället för att försöka smita undan på alla mäjliga sätt.

Urkundsförfalskning, brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.

Straffet för utkundsförfalskning är fängelse i upp till 2 år.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
900628
May 31, 2005 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ehm, jag har allergi men jag har inget intyg.
Fick en kortison spruta för att slippa ta tabletterna "loratadin alpharma".
Men intyg har jag inte.

Lixom vad ska man med de till 😛
Chefen har välla inge rättigheter att ställa krav på att få se vad för sjukdommar man har eller allergier?

Edit:
Brott mot urkund är inget kul att råka ut för "gjort".
Fick dagsböter samt böta till brottsoffer fonden, sen fick man anmärkning också.

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
900632
May 31, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.

😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
900663
May 31, 2005 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nu vet jag inte om det här gäller alla arbetsplatser, men på mitt jobb får man vara sjukskriven ett visst antal dagar (tror det gäller att man har läkarintyg från 7:e dagen) och ett visst antal gånger per år (tror det är 5 eller 6).

Om man nu ska fejka sjukdom förstår jag inte varför man väljer pollenallergi.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
900671
May 31, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt;
Fixa riktigt röda ögon på något sätt, och knalla ner till vårdcentralen och hoppas på det bästa.
Har du tur kan du... jag menar, din kompis få ut nåt recept på medicin eller något, det borde väl räcka som bevis?

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
900695
May 31, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är pollenalergiker men intyg? Hmm tror inte jag har något sådant.

denstore
Member
Medlem
900698
May 31, 2005 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Nu vet jag inte om det här gäller alla arbetsplatser, men på mitt jobb får man vara sjukskriven ett visst antal dagar (tror det gäller att man har läkarintyg från 7:e dagen) och ett visst antal gånger per år (tror det är 5 eller 6).

Om man nu ska fejka sjukdom förstår jag inte varför man väljer pollenallergi.

Han har väl testat allt annat.....;)

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
900707
May 31, 2005 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Haha, taskigt läge

(Ja, skadeglädjen är den enda sanna glädjen 😉

Okej, lite seriösare då. Vad han nu gjort är väl att beteckna som nåt slags litet brott. Vad som kan hände är att arbetsgivaren kan bli sur och misstänksam (med all rätt) mot honom. Han kan väl säga han trodde det var pollenallergi men han var förkyld eller nåt och be om ursäkt.

Vad du föreslår är väl att beteckna som urkundsförfalskning och kan ge betydligt allvarligare konskekvenser

I ett visst läge bör man lära sig (om föräldrarna inte lärt en det som liten) att det är bäst att sluta ljuga och "come clean" så att säga istället för att försöka smita undan på alla mäjliga sätt.

Urkundsförfalskning, brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.

Straffet för utkundsförfalskning är fängelse i upp till 2 år.

Jaja, jag vet det men nu var de inte det jag frågade efter. Hs på dig, hej då laugh

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
900708
May 31, 2005 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

:)R Rätt åt klantskallen... laugh

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
900772
May 31, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Jag är pollenalergiker men intyg? Hmm tror inte jag har något sådant.

Skaffa BUMS!
När man t.ex ska söka jobb så är det bra att ha det.
Annars kan du få jobba mitt ute i skogen och vara halvdöd innan förmiddagsfikat.

Jag klarar inte av att jobba ute och inte som städpersonal heller (vilket jag visserligen inte vill göra heller).
Så lite tur i oturen har man. 😀

whak
Member
Medlem
900775
May 31, 2005 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote:

Skaffa BUMS!
När man t.ex ska söka jobb så är det bra att ha det.
Annars kan du få jobba mitt ute i skogen och vara halvdöd innan förmiddagsfikat.

Jag klarar inte av att jobba ute och inte som städpersonal heller (vilket jag visserligen inte vill göra heller).
Så lite tur i oturen har man. 😀

Ah fan, unda vad arbetsförmedlingen säger när jag kommer med "massa" sjukintyg hela tiden.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
900781
May 31, 2005 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Ah fan, unda vad arbetsförmedlingen säger när jag kommer med "massa" sjukintyg hela tiden.

Förmodligen samma som med mig:
"-Jaha, det var ju otur."
"-Ja verkligen." 🙄

whak
Member
Medlem
900786
May 31, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote:

Förmodligen samma som med mig:
"-Jaha, det var ju otur."
"-Ja verkligen." 🙄

Hehe jo, men sen får man väl jobb därefter, stå på någon däckfirma och slå däck hela dagarna. 🙄

denstore
Member
Medlem
900789
May 31, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu skall det nog vara färdigsnackat om de här sakerna. Att förfalska intyg är ett grovt brott, och bör inte diskuteras här på forumet.
Att man sedan överhuvudtaget är en sån idiot att man tvunget skall sjukskriva sig utan giltig anledning är bara ytterligare ett bevis på hur korkade människor är....
Låst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 466
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL