March 1, 2004
Det är så att min polare har ljugit för sin chef och sagt att han har pollen allergi, han ringde och sjukanmälde sig idag. Då bad hans chef honom att ta med läkarintyg nästa dag 😛
Så om det är någon som har ett sådant och kan scana in det eller vet hur det ser ut eller vet vart man kan få tag på ett sådant så skulle jag vara tacksam.
August 7, 2003
Haha, taskigt läge
(Ja, skadeglädjen är den enda sanna glädjen 😉
Okej, lite seriösare då. Vad han nu gjort är väl att beteckna som nåt slags litet brott. Vad som kan hände är att arbetsgivaren kan bli sur och misstänksam (med all rätt) mot honom. Han kan väl säga han trodde det var pollenallergi men han var förkyld eller nåt och be om ursäkt.
Vad du föreslår är väl att beteckna som urkundsförfalskning och kan ge betydligt allvarligare konskekvenser
I ett visst läge bör man lära sig (om föräldrarna inte lärt en det som liten) att det är bäst att sluta ljuga och "come clean" så att säga istället för att försöka smita undan på alla mäjliga sätt.
Urkundsförfalskning, brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.
Straffet för utkundsförfalskning är fängelse i upp till 2 år.
March 19, 2003
Ehm, jag har allergi men jag har inget intyg.
Fick en kortison spruta för att slippa ta tabletterna "loratadin alpharma".
Men intyg har jag inte.
Lixom vad ska man med de till 😛
Chefen har välla inge rättigheter att ställa krav på att få se vad för sjukdommar man har eller allergier?
Edit:
Brott mot urkund är inget kul att råka ut för "gjort".
Fick dagsböter samt böta till brottsoffer fonden, sen fick man anmärkning också.
November 22, 2001
Nu vet jag inte om det här gäller alla arbetsplatser, men på mitt jobb får man vara sjukskriven ett visst antal dagar (tror det gäller att man har läkarintyg från 7:e dagen) och ett visst antal gånger per år (tror det är 5 eller 6).
Om man nu ska fejka sjukdom förstår jag inte varför man väljer pollenallergi.
March 11, 2003
Json_81 wrote: Nu vet jag inte om det här gäller alla arbetsplatser, men på mitt jobb får man vara sjukskriven ett visst antal dagar (tror det gäller att man har läkarintyg från 7:e dagen) och ett visst antal gånger per år (tror det är 5 eller 6).
Om man nu ska fejka sjukdom förstår jag inte varför man väljer pollenallergi.
Han har väl testat allt annat.....;)
March 1, 2004
Laglorden wrote: Haha, taskigt läge
(Ja, skadeglädjen är den enda sanna glädjen 😉
Okej, lite seriösare då. Vad han nu gjort är väl att beteckna som nåt slags litet brott. Vad som kan hände är att arbetsgivaren kan bli sur och misstänksam (med all rätt) mot honom. Han kan väl säga han trodde det var pollenallergi men han var förkyld eller nåt och be om ursäkt.
Vad du föreslår är väl att beteckna som urkundsförfalskning och kan ge betydligt allvarligare konskekvenser
I ett visst läge bör man lära sig (om föräldrarna inte lärt en det som liten) att det är bäst att sluta ljuga och "come clean" så att säga istället för att försöka smita undan på alla mäjliga sätt.
Urkundsförfalskning, brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.
Straffet för utkundsförfalskning är fängelse i upp till 2 år.
Jaja, jag vet det men nu var de inte det jag frågade efter. Hs på dig, hej då
June 3, 2001
whak wrote: Jag är pollenalergiker men intyg? Hmm tror inte jag har något sådant.
Skaffa BUMS!
När man t.ex ska söka jobb så är det bra att ha det.
Annars kan du få jobba mitt ute i skogen och vara halvdöd innan förmiddagsfikat.
Jag klarar inte av att jobba ute och inte som städpersonal heller (vilket jag visserligen inte vill göra heller).
Så lite tur i oturen har man. 😀
November 29, 2003
Gueno wrote:
Skaffa BUMS!
När man t.ex ska söka jobb så är det bra att ha det.
Annars kan du få jobba mitt ute i skogen och vara halvdöd innan förmiddagsfikat.Jag klarar inte av att jobba ute och inte som städpersonal heller (vilket jag visserligen inte vill göra heller).
Så lite tur i oturen har man. 😀
Ah fan, unda vad arbetsförmedlingen säger när jag kommer med "massa" sjukintyg hela tiden.
March 11, 2003
Nu skall det nog vara färdigsnackat om de här sakerna. Att förfalska intyg är ett grovt brott, och bör inte diskuteras här på forumet.
Att man sedan överhuvudtaget är en sån idiot att man tvunget skall sjukskriva sig utan giltig anledning är bara ytterligare ett bevis på hur korkade människor är....
Låst.
2 Guest(s)