denstore wrote: [quote=ilg@dd] Klipper lite eftersom jag inte ids kritisera allt i ditt inlägg, delvis beroende på att jag oftast misslyckas fatalt med citeringarna, dels för att jag är en bekväm herre.
Men att det skulle kosta 24k/mån för en företagare att anställa någon med en lön på 10k/mån är rent skitsnack och taget direkt ur den borgerliga propagandadynghögen.
I realiteten handlar det om ~20k/mån, dvs ~30% lägre skatt/soc avgifter än du vill påskina.
Men det är ju klart som fasen att en företagare hellre vill behålla dessa slantar, den anställdes sämre och i värsta framtidsscenariot ingen rätt alls till sjuk/socialförsäkring drabbar ju inte honom personligen.
Det är inte skitsnack. Det är kostnaden. För att du skall ha 16000kr före skatt, så är kostnaden cirka 24000kr för arbetsgivaren. Det är inte så fasligt svårt att kolla upp.
Bommade att han skrev efter skatt.
Annars är det kutym att räkna löner före skatt.
Typ ska en anställd ha 16k/mån(Före skatt), så kostar han/hon i runda slängar företaget 32k/mån. Det var så min tankegång gick. Dvs den anställde kostar företaget dubbelt så mycket som hans/hennes månadslön före skatt.
Boomhauer wrote:
Vill man ha en långsiktig förändring så är det alliansen som gäller eftersom de är de enda som vågar erkänna detta. Hävdar man att arbetslösheten ligger runt 3% så lär man inte sänka den med mer heller.
Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Boomhauer wrote:
För övrigt visar ju bara s och v hur fullständigt arroganta och usla förlorare de är. Persson har fortfarande inte gratulerat Reinfeldt, det är han alldeles för stolt för.
Det måste vara något stort fel på din teve, eller så är det min som visar saker som enligt dej inte hänt. Igårkväll/natt var det iaf en fet gube med glasögon som gratulerade Reinfeldt till valvinsten.
Boomhauer wrote:
Ohly kan inte ens låta bli att resa långfingret i tv4's morgonsoffa efter förlusten och Ulvskog kallar Leijonborg för en våldtäktsman som skyller på offret.
Han gav en arrogant högerdebattör fingret för att hon förolämpade honom. Inte borgarblocket.
Boomhauer wrote:
Nej fyfan, tack och lov att vi blivit av med denna arrogans. Låt dem hållas i sandlådan..
Samma sandlåda som du?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2004
ilg@dd wrote: Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Tja, sossarnas siffror stämmer uppenbarligen inte överrens med AMS som hävdar drygt en miljon medan Persson hävdar 225.000.
ilg@dd wrote: Det måste vara något stort fel på din teve, eller så är det min som visar saker som enligt dej inte hänt. Igårkväll/natt var det iaf en fet gube med glasögon som gratulerade Reinfeldt till valvinsten.
Det måste jag missat i sådana fall. Såvitt jag kunde se blev Persson kritiserad av Bildt för just avsaknaden av detta. Har även letat runt lite i tidningar och på nätet efter just detta.
ilg@dd wrote: Han gav en arrogant högerdebattör fingret för att hon förolämpade honom. Inte borgarblocket.
Det är tur att vänsterpartiet har en partiledare som vet hur man håller stilen.
ilg@dd wrote: Samma sandlåda som du?
Och så försöker vi undvika såna löjliga små påhopp?
June 8, 2001
Edit: Måste även tillägga att jag blev innerligt förbannad på svt igår när de tog in nån j**la gitarrfjant istället för att lyssna på Reinfeldts segertal. Det var det sista beviset jag behövde för att vi har en sossestyrd "public service" media. Bottennivå.
Hah hah, hur var det på fyran då? Ständigt avbruten valuppvaka p.g.a. reklam? 😉
Boomhauer wrote: [quote=ilg@dd]Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Tja, sossarnas siffror stämmer uppenbarligen inte överrens med AMS som hävdar drygt en miljon medan Persson hävdar 225.000.
Man gör skillnad på öppet arbetslösa och arbetslösa..
Arbetslösa kan t.ex vara studerande som är reggade som arbetssökande på AF.
Titta på siffran, 1 miljon??
Det skulle innebära nästan 10% av befolkningen som går sysslolösa enligt din siffra..
I den siffran gissar jag att samtliga över 18, sjukskrivna, förtidspensionärer och även studenter finns med. Dert går inte att mäta arbetslöshet på det viset.
*Edit*
Hittade lite siffror på SCB's hemsida som verkar mer trovärdiga:
Arbetslöshet 5,7 %
(augusti 2006)
Folkmängd 9 090 113
(31 juli 2006)
*Edit 2*
Det börjar bra för alliansen ser jag..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 2, 2001
Boomhauer wrote: [quote=ilg@dd]Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
1 miljon? 225 000? Var har du fått dessa siffror ifrån? Arbetslösheten i Sverige ligger på 5,5% enligt svensk definition eller 8.2% enligt internationell definition (April i år). Skillnaden är att den internationella definitionen även räknar med en hel del studerande. Det kan vara värt att notera att genomsnittet i EU ligger på runt 10% om jag inte minns helt fel.
Källa:
scb.se/statistik/_publikationer/AA9999_2006K01_TI_A28ST0602.pdf
January 13, 2004
Kaleid wrote: Hah hah, hur var det på fyran då? Ständigt avbruten valuppvaka p.g.a. reklam? 😉
Jo eller nyheterna. Och vad visade man där?
Tycker överlag att valvakan var bättre upplagd förr då man kunde följa vilka som röstade på vad och vilka röster som återstod att räkna.
ilg@dd wrote: Man gör skillnad på öppet arbetslösa och arbetslösa..
Arbetslösa kan t.ex vara studerande som är reggade som arbetssökande på AF.
Titta på siffran, 1 miljon??
Det skulle innebära nästan 10% av den arbetsföra befolkningen som går sysslolösa enligt din siffra..
I den siffran gissar jag att samtliga över 18, sjukskrivna, förtidspensionärer och även studenter finns med. Dert går inte att mäta arbetslöshet på det viset.
Jag ska inte påstå att jag heller vet särskilt mycket om vad exakt som ingår i den slutna arbetslösheten, men faktum är att sossarna föredrar att prata om den öppna arbetslösheten. Jag aldrig sett eller hört Persson ta upp något annat. Det är knappast helt utan anledning som GP/s valde att inte beställa en undersökning från AMS som de normalt brukar göra.
Siffror som knappast ingår i den öppna arbetslösheten är i alla fall människor som inte får arbeta. Folk som förtidspensioneras eller klassas som oförmögna att jobba emot sin vilja.
Hur är det sedan med invandrare som ännu inte fått medborgarskap men som står utan jobb? De är knappast heller med i den öppna arbetslösheten. Finns säkert fler grupper som skulle kunna räknas upp också. *spekulera*
February 17, 2004
nXsty wrote: [quote=Boomhauer][quote=ilg@dd]Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
1 miljon? 225 000? Var har du fått dessa siffror ifrån? Arbetslösheten i Sverige ligger på 5,5% enligt svensk definition eller 8.2% enligt internationell definition (April i år). Skillnaden är att den internationella definitionen även räknar med en hel del studerande. Det kan vara värt att notera att genomsnittet i EU ligger på runt 10% om jag inte minns helt fel.
Glöm inte att en del av de studerande hellre hade velat ha "riktigt" arbete. Så kände iaf jag de sista åren på högskolan. Inte att förglömma Psons snitsiga arbetsmarknadsåtgärder :P, som drog ner statistiken rejält.
5,7% är nog ett önsketänkande, möjligtvis statistiskt korrekt men speglar knappast verkligheten.
/Dani
Dani wrote: [quote=nXsty][quote=Boomhauer][quote=ilg@dd]Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Glöm inte att en del av de studerande hellre hade velat ha "riktigt" arbete. Så kände iaf jag de sista åren på högskolan. Inte att förglömma Psons snitsiga arbetsmarknadsåtgärder :P, som drog ner statistiken rejält.
5,7% är nog ett önsketänkande, möjligtvis statistiskt korrekt men speglar knappast verkligheten.
/Dani
Så du anser att SCB bör intervjua högskolestudenterna huruvida dom är där för att förkovra sej, eller bara bidar sin tid, för att sedan omvandla detta till siffror i statistiken? 🙄
Ursäkta mej, men jag tror inte vi lever i samma land, eller åtminstone har vi en jäkla skillnad i verklighetsförankringen.
February 17, 2004
ilg@dd wrote:
Så du anser att SCB bör intervjua högskolestudenterna huruvida dom är där för att förkovra sej, eller bara bidar sin tid, för att sedan omvandla detta till siffror i statistiken? 🙄
Ursäkta mej, men jag tror inte vi lever i samma land, eller åtminstone har vi en jäkla skillnad i verklighetsförankringen.
inte alls vad jag menade :). Tänkte mer att man inte ska stirra sig blind på statistiken, den förmedlar inte alltid hela sanningen.
/Dani
September 12, 2001
Dani wrote: [quote=ilg@dd] Så du anser att SCB bör intervjua högskolestudenterna huruvida dom är där för att förkovra sej, eller bara bidar sin tid, för att sedan omvandla detta till siffror i statistiken? 🙄
inte alls vad jag menade :). Tänkte mer att man inte ska stirra sig blind på statistiken, den förmedlar inte alltid hela sanningen.
/Dani
Ja men du förlitade dig mer på statisktik före valet.
Dani wrote: [quote=ilg@dd] Så du anser att SCB bör intervjua högskolestudenterna huruvida dom är där för att förkovra sej, eller bara bidar sin tid, för att sedan omvandla detta till siffror i statistiken? 🙄
/Dani
Ungefär som du gjorde nyligen då.
June 18, 2001
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Klipper lite eftersom jag inte ids kritisera allt i ditt inlägg, delvis beroende på att jag oftast misslyckas fatalt med citeringarna, dels för att jag är en bekväm herre.
Men att det skulle kosta 24k/mån för en företagare att anställa någon med en lön på 10k/mån är rent skitsnack och taget direkt ur den borgerliga propagandadynghögen.
I realiteten handlar det om ~20k/mån, dvs ~30% lägre skatt/soc avgifter än du vill påskina.
Men det är ju klart som fasen att en företagare hellre vill behålla dessa slantar, den anställdes sämre och i värsta framtidsscenariot ingen rätt alls till sjuk/socialförsäkring drabbar ju inte honom personligen.
Det är inte skitsnack. Det är kostnaden. För att du skall ha 16000kr före skatt, så är kostnaden cirka 24000kr för arbetsgivaren. Det är inte så fasligt svårt att kolla upp.
Arbetsgivaravgiften är strax över 30% av bruttolönen.
kostnad = bruttolön + 0.3 * bruttolön
kostnad = 1.3 * bruttolön
kostnad = 1.3 * 1,5 * nettolön
kostnad = 1,95 * nettolön
kostnad = 1,95 * 10000
kostnad = 19500
Arbetsgivaravgiften är i realiteten någon procent mer, och kommunalskatten i många fall lägre, men det stämmer på ett ungefär.
Här har du en tabell över marginalskatten:
http://www.svensktnaringsliv.se/index.asp?pn=1166115
Glöm heller inte grundavdraget. Det ger i genomsnitt en reduktion på 500:- i skatt varje månad. (givet att gränsen är 18000. Den kanske är lägre?)
July 23, 2006
ilg@dd wrote:
Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Är du medveten om hur många som är i statliga arbetsmarknadsåtgärder i förhållande till då?
Så du anser att SCB bör intervjua högskolestudenterna huruvida dom är där för att förkovra sej, eller bara bidar sin tid, för att sedan omvandla detta till siffror i statistiken?
Ja... ELLER, så tar man med de studenter som öppet söker arbete i statistiken, helt enkelt.
Boomhauer wrote: Siffror som knappast ingår i den öppna arbetslösheten är i alla fall människor som inte får arbeta. Folk som förtidspensioneras eller klassas som oförmögna att jobba emot sin vilja.
Av någon outgrundlig anledning har antalet förtidspensionerade ökat markant sen jobben började försvinna... Go figure.
Det var det sista beviset jag behövde för att vi har en sossestyrd "public service" media. Bottennivå.
http://bubblare.se/partiet_tac....._insatser/
Jerry wrote: Arbetsgivaravgiften är strax över 30% av bruttolönen.
Jag får 19500 till strax över 9000 efter skatt. Grundavdraget, är mig veterligen, på runt 16000, något som högern vill höja.
Sen får man inte glömma vår "tillfälligt" införda moms... All in all, så tar staten en jävla massa pengar från oss på alla ställen i lönekedjan de finner möjligt. Dessa pengar hade kunnat användas till ökade investeringar och mer konsumtion, vilket hade skapat fler arbetstillfällen.
March 11, 2003
Jerry wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd] Klipper lite eftersom jag inte ids kritisera allt i ditt inlägg, delvis beroende på att jag oftast misslyckas fatalt med citeringarna, dels för att jag är en bekväm herre.
kostnad = 1,95 * 10000
kostnad = 19500
Arbetsgivaravgiften är i realiteten någon procent mer, och kommunalskatten i många fall lägre, men det stämmer på ett ungefär.
Glöm heller inte grundavdraget. Det ger i genomsnitt en reduktion på 500:- i skatt varje månad. (givet att gränsen är 18000. Den kanske är lägre?)
Jag tror du har missat något här. Arbetsgivaravgiften är drygt 32% av den totala lönekostnaden. Alltså så får du dela den utbetalda bruttolönen med 0,67 för att få beloppet innan arbetsgivaravgiftens procentsats drogs.
August 2, 2001
WinstonS wrote: [quote=ilg@dd] Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Är du medveten om hur många som är i statliga arbetsmarknadsåtgärder i förhållande till då?
Varför upplyser du oss inte, du som tycks veta?
nXsty wrote: [quote=WinstonS][quote=ilg@dd] Är du medveten om att arbetslösheten beräknats på samma sätt de senaste 15-20 åren? Dvs även 91-94.
Varför upplyser du oss inte, du som tycks veta?
Hittade lite om detta i SvD:
"Enligt Ams var antalet arbetslösa och antalet sysselsatta i åtgärder tillsammans 355 000 personer i augusti.
Om man, som Fredrik Reinfeldt, plussar ihop siffror från SCB och Ams blir det en liten felkälla i statistiken, enligt Hans Tydén, utredare, Ams.
– Men det är det enda sättet om man vill lägga ihop den officiella arbetslöshetssiffran med antalet personer i åtgärder, säger han."
Artikeln finns i sin helhet HÄR.
Jag har dessvärre inte bemödat mej att leta siffrorna på SCB's sajt.
Personligen ser jag inte dessa siffror som någon större katastof, det bekräftar bara att de blå målat faen på väggen i vanlig ordning.
Vore intressant att se Boomhauers källa som talade om en hel miljon..
July 23, 2006
ilg@dd wrote:
Jag har dessvärre inte bemödat mej att leta siffrorna på SCB's sajt.
Personligen ser jag inte dessa siffror som någon större katastof, det bekräftar bara att de blå målat faen på väggen i vanlig ordning.
Heter du möjligtvis Göran Persson och anser att vi kommer ha arbetskraftsbrist inom något år?
June 18, 2001
denstore wrote: [quote=Jerry][quote=denstore][quote=ilg@dd] Klipper lite eftersom jag inte ids kritisera allt i ditt inlägg, delvis beroende på att jag oftast misslyckas fatalt med citeringarna, dels för att jag är en bekväm herre.
kostnad = 1,95 * 10000
kostnad = 19500
Jag tror du har missat något här. Arbetsgivaravgiften är drygt 32% av den totala lönekostnaden. Alltså så får du dela den utbetalda bruttolönen med 0,67 för att få beloppet innan arbetsgivaravgiftens procentsats drogs.
Nej, jag skulle nog säga att jag inte missade något. Kolla t.ex.
och klicka på "marginalskatt"
Jag räknade nog inte helt rätt. Det blir mer än 19500. Runt 20000. Sedan får man dock som sagt dra bort grundavdraget också.
1 Guest(s)