WinstonS wrote: [quote=ilg@dd] Jag har dessvärre inte bemödat mej att leta siffrorna på SCB's sajt.
Personligen ser jag inte dessa siffror som någon större katastof, det bekräftar bara att de blå målat faen på väggen i vanlig ordning.
Heter du möjligtvis Göran Persson och anser att vi kommer ha arbetskraftsbrist inom något år?
http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175666189
Det går säkert att hitta böcker/trycksaker som talar till SAP's fördel också, men det har föga lite med saken att göra.
(Men av förklarliga skäl knappast hos Timbro då, för du är väl medveten om deras politiska inriktning?)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 23, 2006
ilg@dd wrote: [quote=WinstonS][quote=ilg@dd] Jag har dessvärre inte bemödat mej att leta siffrorna på SCB's sajt.
Personligen ser jag inte dessa siffror som någon större katastof, det bekräftar bara att de blå målat faen på väggen i vanlig ordning.
Heter du möjligtvis Göran Persson och anser att vi kommer ha arbetskraftsbrist inom något år?
Det går säkert att hitta böcker/trycksaker som talar till SAP's fördel också, men det har föga lite med saken att göra.
(Men av förklarliga skäl knappast hos Timbro då, för du är väl medveten om deras politiska inriktning?)
Det är väl klart jag vet att Timbro är marknadsliberalt. Vad det har med saken att göra vet jag dock inte, eftersom att siffrorna inte är påhittade, utan trots allt kommer från SCB själva.
March 11, 2003
Jerry wrote:
Nej, jag skulle nog säga att jag inte missade något. Kolla t.ex.http://www.svensktnaringsliv.s.....pn=1166115
och klicka på "marginalskatt"Jag räknade nog inte helt rätt. Det blir mer än 19500. Runt 20000. Sedan får man dock som sagt dra bort grundavdraget också.
Hmmh, jag ringde nämligen skattemyndigheten här i Lund och frågade, och de menade att det inte var på det viset. De var ganska klara med att det var ca 32% av arbetskostnaden, och någon procent mindre om det handlade om egenavgifter. De sade att det var en enkel uträkning, om man tog sin bruttolön multiplicerat faktorn 1,4 om man ville ha reda på företagets kostnad för lönen inklusive arbetsgivaravgiften.
WinstonS wrote: [quote=ilg@dd][quote=WinstonS][quote=ilg@dd] Jag har dessvärre inte bemödat mej att leta siffrorna på SCB's sajt.
Det är väl klart jag vet att Timbro är marknadsliberalt. Vad det har med saken att göra vet jag dock inte, eftersom att siffrorna inte är påhittade, utan trots allt kommer från SCB själva.
Hahaha, ja, författarna hävdar det ja..Och du..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 2, 2001
WinstonS wrote: [quote=WinstonS]Det går säkert att hitta böcker/trycksaker som talar till SAP's fördel också, men det har föga lite med saken att göra.
Det var precis SCB's siffror från i år jag postade i ett tidigare inlägg i den här tråden. Enligt SCB låg arbetslösheten på 5,5% eller 8,2%, om man räknar med internationella mått som även tar med en hel del studerande, i April i år. Enligt boken du länkade till hade Sverige en arbetlöshet på hela 17% förra året. Antingen är det någon som förvränger statistiken eller så var den rödgröna regeringen verkligen suveräna på att skapa jobb.
nXsty wrote: [quote=WinstonS][quote=ilg@dd][Det går säkert att hitta böcker/trycksaker som talar till SAP's fördel också, men det har föga lite med saken att göra.
Det var precis SCB's siffror från i år jag postade i ett tidigare inlägg i den här tråden. Enligt SCB låg arbetslösheten på 5,5% eller 8,2%, om man räknar med internationella mått som även tar med en hel del studerande, i April i år. Enligt boken du länkade till hade Sverige en arbetlöshet på hela 17% förra året. Antingen är det någon som förvränger statistiken eller så var den rödgröna regeringen verkligen suveräna på att skapa jobb.
Kanske Timbro blandar ihop procentsiffrorna med DESSA?
🙄
*Edit*
Citeringen stämde inge vidare.
November 27, 2003
WinstonS wrote: [quote=ilg@dd] Jag har dessvärre inte bemödat mej att leta siffrorna på SCB's sajt.
Timbro är inte en godkänd sida i en seriös debatt. Ledsen men vill du bli tagen seriöst ska du nog utgå ifrån något som inte är extremt överdrivet partiskt vinklat.
//Andreas
July 23, 2006
nXsty wrote: [quote=WinstonS][quote=WinstonS]Det går säkert att hitta böcker/trycksaker som talar till SAP's fördel också, men det har föga lite med saken att göra.
SCB räknar arbetsmarknadspolitiska åtgärder som riktiga anställningar.
Eftersom vi i Sverige har extremt många förtidpensionerade(av någon outgrundlig anledning 🙄 ), så måste även en andel av dessa räknas in. Det är visserligen lite av ett gissningsspel och man kan ju självklart aldrig helt lita på de siffror man får fram. Det är dock egentligen oviktigt i sammanhanget, för det viktiga är väl ändå att S försökte dölja hur hög arbetslösheten var egentligen.
Delph1 wrote: Timbro är inte en godkänd sida i en seriös debatt. Ledsen men vill du bli tagen seriöst ska du nog utgå ifrån något som inte är extremt överdrivet partiskt vinklat.
//Andreas
Guilt by association. Eftersom siffrorna kommer från SCB ser jag inte problemet.
Men visst, när t.o.m. LO inte längre kan stå bakom de officiella siffrorna så står väl allt rätt till, antar jag?
http://tv4.se/nyheter/val06/486711.html
WinstonS wrote: [quote=nXsty][quote=WinstonS][quote=WinstonS]Det går säkert att hitta böcker/trycksaker som talar till SAP's fördel också, men det har föga lite med saken att göra.
SCB räknar arbetsmarknadspolitiska åtgärder som riktiga anställningar.
Eftersom vi i Sverige har extremt många förtidpensionerade(av någon outgrundlig anledning 🙄 ), så måste även en andel av dessa räknas in. Det är visserligen lite av ett gissningsspel och man kan ju självklart aldrig helt lita på de siffror man får fram. Det är dock egentligen oviktigt i sammanhanget, för det viktiga är väl ändå att S försökte dölja hur hög arbetslösheten var egentligen.
Delph1 wrote: Timbro är inte en godkänd sida i en seriös debatt. Ledsen men vill du bli tagen seriöst ska du nog utgå ifrån något som inte är extremt överdrivet partiskt vinklat.
//Andreas
Guilt by association. Eftersom siffrorna kommer från SCB ser jag inte problemet.
Men visst, när t.o.m. LO inte längre kan stå bakom de officiella siffrorna så står väl allt rätt till, antar jag?
Det viktiga är väl ändå att M försökte dölja hur låg arbetslösheten var egentligen.
Jadda jadda jadda.. Och det är ganska stor skillnad på 7,4% och 17% också.
April 10, 2003
denstore wrote: [quote=Jerry] Nej, jag skulle nog säga att jag inte missade något. Kolla t.ex.
http://www.svensktnaringsliv.se/index.asp?pn=1166115
och klicka på "marginalskatt"Jag räknade nog inte helt rätt. Det blir mer än 19500. Runt 20000. Sedan får man dock som sagt dra bort grundavdraget också.
Hmmh, jag ringde nämligen skattemyndigheten här i Lund och frågade, och de menade att det inte var på det viset. De var ganska klara med att det var ca 32% av arbetskostnaden, och någon procent mindre om det handlade om egenavgifter. De sade att det var en enkel uträkning, om man tog sin bruttolön multiplicerat faktorn 1,4 om man ville ha reda på företagets kostnad för lönen inklusive arbetsgivaravgiften.
Enligt min senaste lönepjäs som jag rotade fram så tjänade jag brutto c:a 15800 och total kostnad var c:a 21000.
July 23, 2006
ilg@dd wrote:
Det viktiga är väl ändå att M försökte dölja hur låg arbetslösheten var egentligen.
Skärp dig. Det är väl ändå värre att den sittande regeringen lägger folkets pengar på att snygga till statistiken, enbart för att öka sina chanser till att behålla makten? Att sen högern må ha haft fel i sina siffror kan man väl tycka vad man vill om, men jag själv ser det iaf som mycket viktigare att sittande regering inte ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet och samtidigt använder stulna pengar för att finansiera deras frisering av statistiken.
March 11, 2003
Tyrfing wrote:
Enligt min senaste lönepjäs som jag rotade fram så tjänade jag brutto c:a 15800 och total kostnad var c:a 21000.
Om så är fallet, så erkänner jag mina bristande kunskaper. Jag utgick bara ifrån vad jag har hört från folk med egna företag, och sedan vad de kläckte ur sig här på verket.
WinstonS wrote: [quote=ilg@dd] Det viktiga är väl ändå att M försökte dölja hur låg arbetslösheten var egentligen.
Skärp dig. Det är väl ändå värre att den sittande regeringen lägger folkets pengar på att snygga till statistiken, enbart för att öka sina chanser till att behålla makten? Att sen högern må ha haft fel i sina siffror kan man väl tycka vad man vill om, men jag själv ser det iaf som mycket viktigare att sittande regering inte ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet och samtidigt använder stulna pengar för att finansiera deras frisering av statistiken.
Och det tycker du trots att bägge lägren påstår sej ta siffrorna från samma källa..
Och som tidigare sagt, man beräknar arbetslösheten på samma sätt nu som tidigare. I slutänden så är det ändå inte så stor arbetslöshet som vissa vill ge sken av. Personligen tror jag siffran ligger någonstans runt 4,5-5%
denstore wrote: [quote=Tyrfing] Enligt min senaste lönepjäs som jag rotade fram så tjänade jag brutto c:a 15800 och total kostnad var c:a 21000.
Om så är fallet, så erkänner jag mina bristande kunskaper. Jag utgick bara ifrån vad jag har hört från folk med egna företag, och sedan vad de kläckte ur sig här på verket.
För ca: 1,5 år sedan fick jag på en starta egetkurs lära mej att man skulle räkna med att dubbla den anställdes lön (Före skatt) för att hamna ungefär på vad han/hon kostar företaget.
July 23, 2006
ilg@dd wrote:
Och det tycker du trots att bägge lägren påstår sej ta siffrorna från samma källa..
Och som tidigare sagt, man beräknar arbetslösheten på samma sätt nu som tidigare. I slutänden så är det ändå inte så stor arbetslöshet som vissa vill ge sken av. Personligen tror jag siffran ligger någonstans runt 4,5-5%
Det jag sa har ingenting med det där att göra ju. Det jag påstår är att det är värre att den sittande regeringen ljuger och använder skattepengar för att förbättra hur statistiken ser ut.
För ca: 1,5 år sedan fick jag på en starta egetkurs lära mej att man skulle räkna med att dubbla den anställdes lön (Före skatt) för att hamna ungefär på vad han/hon kostar företaget.
En uträkning jag såg, visade att för att genomsnittsarbetaren ska få ut 10000 måste ett företag tjäna in nästan 50000 med alla skatter och avgifter. Då var inte företagens behov av investeringar, osv, inräknade. Vem som helst kan se att det är ohållbart i det långa loppet.
Egentligen behöver man inte ens se det från ett perspektiv så högt upp i hierarkin, utan det funkar även på gräsrotsnivå. En genomsnittsarbetare måste arbeta mer än en halv dag för att anställa en annan genomsnittsarbetare en timme. Helt absurt, egentligen.
WinstonS wrote: [quote=ilg@dd] Och det tycker du trots att bägge lägren påstår sej ta siffrorna från samma källa..
Det jag sa har ingenting med det där att göra ju. Det jag påstår är att det är värre att den sittande regeringen ljuger och använder skattepengar för att förbättra hur statistiken ser ut.
🙄 😮
WinstonS wrote:
En uträkning jag såg, visade att för att genomsnittsarbetaren ska få ut 10000 måste ett företag tjäna in nästan 50000 med alla skatter och avgifter. Då var inte företagens behov av investeringar, osv, inräknade. Vem som helst kan se att det är ohållbart i det långa loppet.Egentligen behöver man inte ens se det från ett perspektiv så högt upp i hierarkin, utan det funkar även på gräsrotsnivå. En genomsnittsarbetare måste arbeta mer än en halv dag för att anställa en annan genomsnittsarbetare en timme. Helt absurt, egentligen.
Jaja, du kollade väl upp det någonstans hos Timbro antar jag..
:bok:
*Edit*
Får faen inte till citeringen, men du vet ju vad du skrivit.
November 27, 2003
WinstonS wrote: [quote=Delph1]Timbro är inte en godkänd sida i en seriös debatt. Ledsen men vill du bli tagen seriöst ska du nog utgå ifrån något som inte är extremt överdrivet partiskt vinklat.
//Andreas
Statistik är siffror och de är alltid statiska. Presentation och vinklingen av sifforna, hur man adderar och subtraherar med enligt tycke för att få dom att se bättre ut är däremot helt upp till den som räknar. Statistik må vara statistkt, men presentation av den är en helt annan sak. Timbro är och kommer aldrig vara en godtycklig källa i en debatt på samma sätt som bgf.nu eller info14 är för den "sverigeälskande" sidan.
//Andreas
August 28, 2004
Nä, sossarna tog in så hiskeligt mycket invandrare. Bidrag till dem = Röst på sossarna. Inte så svårt val folk som nyss (Några år) kommit till ett land, och inte hunnit etablera sig än gör.
Sossar = Pengar
Moderater = Inte pengar
Nej, sossarna tänker bara på sig själva, och deras pensioner.
Det folk inte verkar förstå är att med mindre bidrag till folk, så skapas även fler arbeten. Låt säga att Sverige sparar några miljarder här och där, som sedan kan användas till att dra nya järnvägar där det behövs, vilket skapar jobb. Som exempel alltså.
June 26, 2004
Lodisen wrote: Nä, sossarna tog in så hiskeligt mycket invandrare. Bidrag till dem = Röst på sossarna. Inte så svårt val folk som nyss (Några år) kommit till ett land, och inte hunnit etablera sig än gör.
Sossar = Pengar
Moderater = Inte pengarNej, sossarna tänker bara på sig själva, och deras pensioner.
Det folk inte verkar förstå är att med mindre bidrag till folk, så skapas även fler arbeten. Låt säga att Sverige sparar några miljarder här och där, som sedan kan användas till att dra nya järnvägar där det behövs, vilket skapar jobb. Som exempel alltså.
I dagens samhälle så är det väl kanske bättre att säga att det "kanske" blir mer jobb med mindre bidrag.
Men det är väl upp till bevis nu för borgarna att visa att deras modell som dom har tjatat om så i många år verkligen fungerar.
Jag hoppas verkliget att den fungerar (Står själv på den röda sidan), för om den inte skulle fungera så kommer en väldigt massa människor inte att få det lätt med ekonomin.
Om det går som tidigare när borgarna har lyckats tagits sig till regeringsposition så beklagar jag sorgen.
Men man ska ju som sagt inte rita fan på väggen innan vi börjar se både dom positiva och negativa konsekvenserna av deras sk nya politik.
Lodisen wrote: Nä, sossarna tog in så hiskeligt mycket invandrare. Bidrag till dem = Röst på sossarna. Inte så svårt val folk som nyss (Några år) kommit till ett land, och inte hunnit etablera sig än gör.
Sossar = Pengar
Moderater = Inte pengarNej, sossarna tänker bara på sig själva, och deras pensioner.
Jo, naturligtvis kommer det att poppa upp en massa jobb när folk får mindre pengar att röra sej med?
Knappast, för om man stryper köpkraften hos delar av medborgarna kommer givetvis efterfrågan på varor/tjänster också att minska, således måste människor friställas från sina jobb p.g.a att det helt enkelt inte finns efterfrågan på deras varor/tjänster.
Så jag undrar stilla, hur i helv*t* menar du att moderaterna ska kunna minska arbetslösheten genom att strypa intäkterna för som nu en del påstår uppåt 17% av den vuxna arbetsföra befolkningen?
En gammal sanning är att ju fortare pengarna cirkulerar i samhället, desto bättre är det för landet.
Angående sossarna och deras pensioner, så kan man väl tillägga att samma regler gäller för samtliga tidigare anställda i regeringsposition, detta gäller även sk. fallskärmar för dem. Skulle vara kul om Reinfeldt avsäger sej en del lönen han kommer att få. Upplysningsvis låg lönen för GP på ~116 000:-/mån.
Att man vill sänka "bidragen" förstår jag, men att tafsa på A-Kassan för vilket folk betalat varje månad i tron om att det är en arbetslöshetsförsäkring är att rent ut sagt stjäla pengar.
Jag personligen ser A-Kassan som vilken slags försäkring som helst. Köper jag en bil för 100papp och den blir stulen, så skall jag naturligtvis få ut dessa pengar på min försäkring ifall den var försäkrad. Har jag däremot ingen försäkring, ja då får jag stå mitt kast.
3 Guest(s)