Alliansvinst i riksdagsvalet|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Alliansvinst i riksdagsvalet
[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
sp_UserOfflineSmall Offline
1079469
September 20, 2006 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det är väl bara att gratulera alla som röstat blått, och hoppas att ni har ett säkert fast arbete och aldrig behöver stämpla, alternativt lyckas bra med det egna företaget.
Jag utgår ifrån att ni är medvetna om att den sociala skyddsnätet kommer att krympa åtskilligt.

Hallå? Sossarna har suttit i tolv år, idag är det högkonjunktur, vårdköerna är rekordlånga, det finns inga jobb, alla skattemedel försvinner spårlöst, kriminaliteten ökar något enormt etc. Tror du att det blir så mycket sämre nu?

Btw. jag som egenföretagare är trött på att av de 700 000 tusen min firma drar in så får jag skatta över 510 000...

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1079473
September 20, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Lodisen]Nä, sossarna tog in så hiskeligt mycket invandrare. Bidrag till dem = Röst på sossarna. Inte så svårt val folk som nyss (Några år) kommit till ett land, och inte hunnit etablera sig än gör.

Sossar = Pengar
Moderater = Inte pengar

Nej, sossarna tänker bara på sig själva, och deras pensioner.

Det folk inte verkar förstå är att med mindre bidrag till folk, så skapas även fler arbeten. Låt säga att Sverige sparar några miljarder här och där, som sedan kan användas till att dra nya järnvägar där det behövs, vilket skapar jobb. Som exempel alltså.

Jo, naturligtvis kommer det att poppa upp en massa jobb när folk får mindre pengar att röra sej med?
Knappast, för om man stryper köpkraften hos delar av medborgarna kommer givetvis efterfrågan på varor/tjänster också att minska, således måste människor friställas från sina jobb p.g.a att det helt enkelt inte finns efterfrågan på deras varor/tjänster.
Så jag undrar stilla, hur i helv*t* menar du att moderaterna ska kunna minska arbetslösheten genom att strypa intäkterna för som nu en del påstår uppåt 17% av den vuxna arbetsföra befolkningen?
En gammal sanning är att ju fortare pengarna cirkulerar i samhället, desto bättre är det för landet.
Angående sossarna och deras pensioner, så kan man väl tillägga att samma regler gäller för samtliga tidigare anställda i regeringsposition, detta gäller även sk. fallskärmar för dem. Skulle vara kul om Reinfeldt avsäger sej en del lönen han kommer att få. Upplysningsvis låg lönen för GP på ~116 000:-/mån.
Att man vill sänka "bidragen" förstår jag, men att tafsa på A-Kassan för vilket folk betalat varje månad i tron om att det är en arbetslöshetsförsäkring är att rent ut sagt stjäla pengar.
Jag personligen ser A-Kassan som vilken slags försäkring som helst. Köper jag en bil för 100papp och den blir stulen, så skall jag naturligtvis få ut dessa pengar på min försäkring ifall den var försäkrad. Har jag däremot ingen försäkring, ja då får jag stå mitt kast.

Håller fullständigt med dig, det kommer inte att bli mer arbeten bara för att dom stryper ersättningen för dom arbetslösa.
Men när man läser på Aftonbladets blogg, så blir man mörkrädd när man hör hur folk kan vräka ur sig att arbetslösa och sjuka är "Lata" soffliggare som nu ska få smaka på det sura äpplet.
Borgarna måste vara några egendomliga figurer som helt omöjligt kan bli sjuk eller arbetslös.
Vi har mängder av människor som är sjuka i Cancer, Stroke, Hjärtsjukdomar, Ledskador, psykiskt relaterade etc..
Jag har aldrig läst en enda forskningsrapport där kraftigt försämrad hushållsekonomi har triggat immunförsvaret att bota tex cancer eller andra sjukdomar.
Men när man är borgare så har man så att säga inte dom problemen, man
är osårbar helt enkelt 🙂
Jag känner en som hade ett företag och han hade åsikter som man hör många av borgarna har.
Han tyckte att sjuka var lata och att folk i allmänhet kände efter förmycket.
Men tillslut så gick han in i väggen, han sitter idag med sjukpenning och
knaprar piller.
Han erkänner idag att han inte kunde förstå hur det var att bli sjuk förrän han blev det själv.
Men vår mentalitet är ju ofta att "Mig händer det aldrig, det är bara dom andra som får problem"...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1079477
September 20, 2006 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=ilg@dd]Det är väl bara att gratulera alla som röstat blått, och hoppas att ni har ett säkert fast arbete och aldrig behöver stämpla, alternativt lyckas bra med det egna företaget.
Jag utgår ifrån att ni är medvetna om att den sociala skyddsnätet kommer att krympa åtskilligt.

Hallå? Sossarna har suttit i tolv år, idag är det högkonjunktur, vårdköerna är rekordlånga, det finns inga jobb, alla skattemedel försvinner spårlöst, kriminaliteten ökar något enormt etc. Tror du att det blir så mycket sämre nu?

Btw. jag som egenföretagare är trött på att av de 700 000 tusen min firma drar in så får jag skatta över 510 000...

Tja, vårdköer är tydligen väldigt vanligt i och runt storstäderna, och där är det väl ganska vanligt med privata sjukhus eller? Inte vet jag, men landstingets sjukhus i Sundsvall har inte speciellt långa vårdköer, iaf inte för yngre människor.

Samtidigt så motsäger du dej själv lite med att "det finns inga jobb", trots att ett flertal "tillförlitliga källor", och tydligen med lång erfarenhet av politik här NH hävdar motsatsen, dvs att det finns hur mycket jobb som helst, men folk vill inte jobba p.g.a att de kan stämpla hur länge som helst utan att ens ha jobbat någon gång alls.. wink

Som egen företagare var du nog på det klara vad som gällde när du drog igång..Det har liksom inte hänt mycket på den fronten de senaste 20-25 åren. Man kan liksom inte skylla på systembolaget för att man blev sketfull av spriten dom sålde... wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079486
September 20, 2006 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Tja, vårdköer är tydligen väldigt vanligt i och runt storstäderna, och där är det väl ganska vanligt med privata sjukhus eller? Inte vet jag, men landstingets sjukhus i Sundsvall har inte speciellt långa vårdköer, iaf inte för yngre människor.

Min morfar dog i kö för cancerbehandling (över ett års väntetid). Lustigt att du inte märkt av den...

ilg@dd wrote:
Samtidigt så motsäger du dej själv lite med att "det finns inga jobb", trots att ett flertal "tillförlitliga källor", och tydligen med lång erfarenhet av politik här NH hävdar motsatsen, dvs att det finns hur mycket jobb som helst, men folk vill inte jobba p.g.a att de kan stämpla hur länge som helst utan att ens ha jobbat någon gång alls.. wink

Bidragspartiet har ju knappast gjort något för att stimulera folk att börja jobba, utan bara slängt bidrag efter de som inte vill.

ilg@dd wrote:
Som egen företagare var du nog på det klara vad som gällde när du drog igång..Det har liksom inte hänt mycket på den fronten de senaste 20-25 åren. Man kan liksom inte skylla på systembolaget för att man blev sketfull av spriten dom sålde... wink

Klart att jag var medveten om det, men det stimulerar knappast tillväxt. Och lustigt är det när jag som jobbar 80 timmar i veckan får mindre pengar än min granne som har "dålig rygg" och får bidrag. Det har säkert kommit in ett tiotal anmälningar på honom att han fuskar men ingenting görs...

"Det låter stort när katten skiter" skulle man kunna sammanfatta vänsterns politik med. Det lovar stort men absolut inget händer...

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
1079499
September 20, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print
[Gamepredator] Sulan:

Det var tråkigt att din morfar dog i kön för cancerbehandling.
Jag håller med dig om att det måste göras någonting åt vårdköerna, dom är många
gånger bedrövliga.
Jag har själv erfarenhet av detta pga av min
son som är hyperaktiv.
Vi skrek om hjälp men fick vänta i flera år innan
det överhuvudtaget hände något.
Men å andra sidan så var det andra som fick hjälp hur snabbt som helst.
Det har mycket att göra med vilken kommun och landsting man tillhör, tyvärr!
Visst finns det dom som fuskar med sjukpenning och annat.
Men om vi råkar se att 1 eller 10 person fuskar så blåser vi lätt upp den personen eller personerna till en massa.
Vi får för oss att hela landet fuskar fastän det inte är på det viset.
Ungefär som med främligsfietligheten, om 10 invandrare ställer till problem så är helt plötsligt alla kriminella, men verkligheten är ju en annan!
Vi har lätt att dra alla över samma kam och då får många oskyldiga lida, tråkigt nog 🙁

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1079506
September 20, 2006 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Referens till det?

Jag menar det folk ofta påstår (enligt mig) är att det inte finns några jobb, på grund av höga skatter. Höga skatter behöver man för att bekosta välfärdssamhället och sociala försäkringar. Detta är faktiskt en stor skillnad mot det du påstår "oss" säga.

Alltså finns det inga jobb således, eller i alla fall inte i den omfattning som det borde kunna vara. Plus att det samtidigt finns en hög "bidragsdel". Lite av moment22.

Detta är två problem som går hand i hand med varandra. Det ena leder till det andra. Svårt det ska vara så svårt för vänstern se det tydliga sambandet.

Dock ska nämnas att sociala försäkringar är bra, då det tryggar också. På samma sätt går detta också hand i hand. Som vänstern i alla fall har förstått. En trygghet leder till att folk inte få leva på gatan så fort det finns en "kortare kris". Detta är också nödvändigt för en trygg ekonomi. Men bidragsberoende en längre tid är farligt.

Kort och gott. Allt hänger ihop, går hand i hand. Men inget av det Sulan sagt går väl "emot" varandra?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1079510
September 20, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=ilg@dd]

Referens till det?

Jag menar det folk ofta påstår (enligt mig) är att det inte finns några jobb, på grund av höga skatter. Höga skatter behöver man för att bekosta välfärdssamhället och sociala försäkringar. Detta är faktiskt en stor skillnad mot det du påstår "oss" säga.

Alltså finns det inga jobb således, eller i alla fall inte i den omfattning som det borde kunna vara. Plus att det samtidigt finns en hög "bidragsdel". Lite av moment22.

Detta är två problem som går hand i hand med varandra. Det ena leder till det andra. Svårt det ska vara så svårt för vänstern se det tydliga sambandet.

Dock ska nämnas att sociala försäkringar är bra, då det tryggar också. På samma sätt går detta också hand i hand. Som vänstern i alla fall har förstått. En trygghet leder till att folk inte få leva på gatan så fort det finns en "kortare kris". Detta är också nödvändigt för en trygg ekonomi. Men bidragsberoende en längre tid är farligt.

Kort och gott. Allt hänger ihop, går hand i hand. Men inget av det Sulan sagt går väl "emot" varandra?

Det är ju bara för dej att kolla runt lite i olika trådar här om politik, speciellt i dom högerinriktades inlägg..
Finns ju jobb påstår dom, men samtidigt hävdar dom högljutt att folk hellre stämplar än lyfter på röven och jobbar.
Jag hävdar nog tvärtom, det finns lite jobb, men många som vill jobba.
Observera även smileyn egter mitt förra inlägg.
😎

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
1079511
September 20, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Snokande runt lite på nätet och hittade en massa sidor om Moderaternas bidrag till samhälletsutveckling 🙂

Moderaternas historiska val

* 1904-1918: Nej till allmän rösträtt.

* 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.

* 1927: Nej till folkskolereform.

* 1934: Nej till a-kassa.

* 1935: Nej till höjda folkpensioner.

* 1938: Nej till två veckors semester.

* 1946: Nej till fria skolmåltider.

* 1960-talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC.

* 1963: Nej till fri sjukvård.

* 1970: Nej till 40-timmars arbetsvecka.

* 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej.

* 1976: Nej till femte semesterveckan.

* 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.

* 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU-parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.

* 2001: Nej till jämställdhet inom EU. EU-parlamentet röstade om att män och kvinnor ska behandlas lika när det gäller rätten till arbete, utbildning, karriärmöjligheter och arbetsvillkor. Moderaterna röstade nej.

* 2002: Nej till fri abort inom EU. EU ska inte lägga sig i enskilda länders abortlagstiftning, anser moderaterna som röstade nej till att vissa medlemsländer ska ändra sin lagstiftning.

* 2003: Ja till Irakkriget.

* 2004: Nej till bättre miljö inom EU. Moderaterna röstade emot nio av tolv miljövänliga förslag, till exempel mot försiktighetsprincipen för cancerframkallande ämnen i EUs kemikaliestrategi och mot att främja el från förnybara källor.

* 2004: Ja till Bush. En enkätundersökning från Svenska dagbladet visar att 20 av 23 moderata riksdagsledamöter vill att Bush vinner valet.

* 2004: Ja till sänkt a-kasse ersättning och sjukpenning.

* 2004: Ja till samarbete, där Moderaterna ingår i International Democrat Union (http://www.idu.org) och samarbetar med partier som Alianza Republicana Nacionalista, Arena, i El Salvador (dödskvadronernas parti under inbördeskriget), och New National Party, NNP, i Sydafrika, som regerade under apartheidtiden. Republikanerna i USA ingår också i IDU.

Lysande ideér från ett parti som påstår sig vara på folkets sida, så det skulle vara intressant med en förklaring av ovanstående från dom
som har röstat på moderaterna!

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079513
September 20, 2006 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Det är ju bara för dej att kolla runt lite i olika trådar här om politik, speciellt i dom högerinriktades inlägg..
Finns ju jobb påstår dom, men samtidigt hävdar dom högljutt att folk hellre stämplar än lyfter på röven och jobbar.
😎

Jag skrev aldrig nåt om bidrag i mitt första inlägg eller att folk stämplar i stället för att jobba. Var motsäger jag mig själv!?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1079524
September 20, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=ilg@dd] Det är ju bara för dej att kolla runt lite i olika trådar här om politik, speciellt i dom högerinriktades inlägg..
😎

Jag skrev aldrig nåt om bidrag i mitt första inlägg eller att folk stämplar i stället för att jobba. Var motsäger jag mig själv!?

"Hallå? Sossarna har suttit i tolv år, idag är det högkonjunktur, vårdköerna är rekordlånga, det finns inga jobb, alla skattemedel försvinner spårlöst, kriminaliteten ökar något enormt etc. Tror du att det blir så mycket sämre nu?"
Underförstått, slöseri med bidrag, vilket många här på NH läser _A-Kassa_.

Och sedan:
"Bidragspartiet har ju knappast gjort något för att stimulera folk att börja jobba, utan bara slängt bidrag efter de som inte vill. "
Fast det senare var i ditt andra inlägg, men jag förstod redan av ditt första vart du ville komma.

*Edit*
Ser att det blivit lite fel, jag menade att "Samtidigt motsäger _det sej lite själv_, med NH's flitiga skribenter på borgarsidan i åtanke...
Sorry..

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079527
September 20, 2006 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jimbo66 wrote: Snokande runt lite på nätet och hittade en massa sidor om Moderaternas bidrag till samhälletsutveckling 🙂

Längre ner på samma sida:

Kommunisternas bidrag till samhällsutveckling... hohoho...
-är helt obefintlig!

* Rösträtt? Glöm det!

* 8-timmars arbetsdag? Glöm det!

* Förskola? Bra ställe att indoktrinera folk!

* A-kassa? Visste du inte att det inte finns arbetslöshet, bara menlös arbete?

* Folkpension? Tär inte på statens medel!

* Semester? Ja på arbetsfälten!

* Fria skolmåltider? När folk svälter? HA!

* Apartheid? Nä men vi skickar alla oliktänkande till Gulag och Sibirien!

* Fri sjukvård? Ja men mutorna får du betala själv!

* 40-timmars arbetsvecka? Du skall JOBBA HELA VECKAN!

* Abort? Du dödar nya kamrater! Till Sibirien med dig!

* Semester? Och du vill ha en vecka till? HAHAHAHahahahah.... (enkel biljet till semesterorten Gulag)

* Homosexuella? Finns inga!

* Homosexuellas rättigheter? Jag sa ju att det inte finns några!

* Jämställdhet? Javisst! Du skall vara lika jämställd som din granne och lovorda kommunismen!

* Irakkrig? Han får väl skylla sig själv som litade på USA! Förresten vi har våra egna krig att vinna!

* Miljö? Vi skiter i miljön bara vi kan visa att vi är bäst!

* Vi ställer självklart upp bakom våra högt ärade kamratledare (annars avrättas vi)!

* Akassa? Du skall icke tära på statens finanser!

* Samarbete? Jodå, vi samarbetar med Kina, Nord-korea, Kuba......

Ice att förglömma:

300 000 000 döda under 70 år.... Inga offer är för smmå för våra LEDARE

Hör inte riktigt hit, men den är mitt i prick...

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
1079533
September 20, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Jimbo66]Snokande runt lite på nätet och hittade en massa sidor om Moderaternas bidrag till samhälletsutveckling 🙂

Längre ner på samma sida:

-är helt obefintlig!

* Rösträtt? Glöm det!

* 8-timmars arbetsdag? Glöm det!

* Förskola? Bra ställe att indoktrinera folk!

* A-kassa? Visste du inte att det inte finns arbetslöshet, bara menlös arbete?

* Folkpension? Tär inte på statens medel!

* Semester? Ja på arbetsfälten!

* Fria skolmåltider? När folk svälter? HA!

* Apartheid? Nä men vi skickar alla oliktänkande till Gulag och Sibirien!

* Fri sjukvård? Ja men mutorna får du betala själv!

* 40-timmars arbetsvecka? Du skall JOBBA HELA VECKAN!

* Abort? Du dödar nya kamrater! Till Sibirien med dig!

* Semester? Och du vill ha en vecka till? HAHAHAHahahahah.... (enkel biljet till semesterorten Gulag)

* Homosexuella? Finns inga!

* Homosexuellas rättigheter? Jag sa ju att det inte finns några!

* Jämställdhet? Javisst! Du skall vara lika jämställd som din granne och lovorda kommunismen!

* Irakkrig? Han får väl skylla sig själv som litade på USA! Förresten vi har våra egna krig att vinna!

* Miljö? Vi skiter i miljön bara vi kan visa att vi är bäst!

* Vi ställer självklart upp bakom våra högt ärade kamratledare (annars avrättas vi)!

* Akassa? Du skall icke tära på statens finanser!

* Samarbete? Jodå, vi samarbetar med Kina, Nord-korea, Kuba......

Ice att förglömma:

300 000 000 döda under 70 år.... Inga offer är för smmå för våra LEDARE

Hör inte riktigt hit, men den är mitt i prick...

Mitt i prick?
Du sköt just ett väldigt bra stolpskott må jag säga!
Hur man kan jämföra Socialdemokratin med Kommunismen eller snarare Stalismen är för mig obegripligt?????
Men många ser ju bara vad dom vill se och skapar sin egen lilla värld där
fakta blir fiction!

Edit: Karl Marx grundade kommunismen, men tyvärr så lyckades Stalin
skapa sin egen lilla kommunistiska syn så att folk har fått en förutfattad mening om vad kommunismen står för.
År 1848 skrevs det kommunistiska manifestet och då blev denna skrift helt klart mest känd:

Vad sa ni till mannen där borta?
- Jag sa, att han skulle arbeta fortare.
- Vilken rätt har ni att befalla över honom?
- Jag betalar honom för det.
- Hur mycket betalar ni honom för det?
- 10 kronor om dagen.
- Varifrån får ni pengarna att betala honom med?
- Jag säljer sten.
- Vem hugger stenen som ni säljer?
- Det gör han.
- Hur mycket hugger han om dagen?
- Åh, han hugger en hel del sten på en dag.
- Hur mycket får ni för det?
- Ungefär 50 kronor.
- Men då är det ju han som betalar er 40 kronor för att ni
går omkring och befaller honom att arbeta fortare.
- Ja, men jag äger ju verktygen och maskinerna.
- Hur blev ni ägare av dem då?
- Jag sålde huggen sten och fick in så mycket pengar på
den att jag kunde köpa in verktyg och maskiner.
- Vem hade huggit den stenen?
- Tyst, han kan höra dig!

Kommunismen står för att alla är lika värda och ska ha möjlighet till
lika villkor.
Men tyvärr så fungerar det inte i praktiken, åtminstone inte som vi människor fungerar mentalt idag, det kräver för mycket moral och solidaritet!

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079561
September 20, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jimbo66 wrote:
Mitt i prick?
Hur man kan jämföra Socialdemokratin med Kommunismen eller snarare Stalismen är för mig obegripligt?????
fakta blir fiction!

Vart, vart, vart har jag jämfört kommunism och socialdemokrati?!

Och för det andra, kommunism är oförsvarbart. Det går inte att försvara en ideologi som har dödat hundratals miljoner människor, och fortfarande gör så att en fjärdedel av jordens befolkning lever under förtryck.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1079565
September 20, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Jimbo66] Mitt i prick?
fakta blir fiction!

Och för det andra, kommunism är oförsvarbart. Det går inte att försvara en ideologi som har dödat hundratals miljoner människor, och fortfarande gör så att en fjärdedel av jordens befolkning lever under förtryck.

Jag kan inte undvika att dra paraleller med kristendomen när det gäller kommunismen.
Varken kommunismen och kristendomen går ut på att döda en massa människor, lik förbaskat har företrädare för dessa läger pysslat med sådant.
Hyser du samma agg mot kristna?

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
1079572
September 20, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print
[Gamepredator] Sulan:

Om jag citerar dig

"Längre ner på samma sida:
-är helt obefintlig"

Men jag kanske missuppfattade din synpunkt!!!!

Helt klart så kan man inte försvara det som dom i tex Kina kallar kommunism.
I Kina så skapade Mao Zedong "Maoism" och Stalin skapade hade sin egen tolkning av Marx "Stalismen".
Helt klart så har många sk kommunistiska regimer
begått skrämmande folkbrott och gör det än idag.
Men själva grund ideén med kommunismen är inte att begå folkbrott utan dom sk kommunistiska ledarna har tolkat Marx ideér på sitt eget lilla grymma vis.
Men kommunism skulle ändå aldrig fungera om vi nu skulle följa Marx till punkt och pricka.
Det strider mot allt vad intigritet och frihet heter, så
man kan säja att det är Vänsterns motsvarighet (Har blivit pga av missbruk) till högerns extrema Nazipartier.

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
1079585
September 20, 2006 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=Jimbo66] Mitt i prick?
fakta blir fiction!

Jag kan inte undvika att dra paraleller med kristendomen när det gäller kommunismen.
Varken kommunismen och kristendomen går ut på att döda en massa människor, lik förbaskat har företrädare för dessa läger pysslat med sådant.
Hyser du samma agg mot kristna?

Bra paralell 🙂
Du har rätt i att det konstigt att vi kan acceptera religon medans ett visst politiskt tänkande är helt oacceptabelt, fastän samma grymma brott har begåtts i både kommunismen och kristendomens namn!
Det är ju som sagt ledarna som har förvrängt och förvränger än idag både religon och politiskt tänkande till sitt eget syfte, tyvärr.
Men om man inte har läst speciellt mycket om hur det verkligen ligger till så är det lätt att halka dit och då blir det förutfattade meningar om både religon och politiskt-tänkande.
Titta bara på arabvärlden där dom i islams namn gör det ena efter det andra.
Men islam är inte en grym relgion, utan den blir det i folkmun pga
av alla som gör dumheter och påstår att dom gör det i dess namn.
Dom förvränger till sin egen fördel så att dom ska få en orsak till sina handlingar.
Ungefär som kristendomen när dom brände "häxor" på löpande band.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1079604
September 21, 2006 - 5:27 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Jimbo66] Mitt i prick?
fakta blir fiction!

Ja du drar upp det som ett motargument till Moderaternas bidrag till samhällets utveckling, det är svårt att inte tro att du faktiskt försöker svärta ner vänsterpartierna genom det. Det känns bara aningen ogenomtänkt 😉

//Andreas

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079631
September 21, 2006 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Ja du drar upp det som ett motargument till Moderaternas bidrag till samhällets utveckling, det är svårt att inte tro att du faktiskt försöker svärta ner vänsterpartierna genom det. Det känns bara aningen ogenomtänkt 😉

//Andreas

Jag skrev det inte som motargument, längst ned i mitt inlägg står det att det hör inte riktigt hit. Folk idag verkar inte kunna läsa?

Ang. kristendom. Visst, kristendomens dåd är oförsvarbara men merparten skedde på medeltiden. Kommunismen skördar tusentals liv varje dag i nutid. Det är en viss skillnad.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1079669
September 21, 2006 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Delph1] Ja du drar upp det som ett motargument till Moderaternas bidrag till samhällets utveckling, det är svårt att inte tro att du faktiskt försöker svärta ner vänsterpartierna genom det. Det känns bara aningen ogenomtänkt 😉

//Andreas

Jag skrev det inte som motargument, längst ned i mitt inlägg står det att det hör inte riktigt hit. Folk idag verkar inte kunna läsa?

Ang. kristendom. Visst, kristendomens dåd är oförsvarbara men merparten skedde på medeltiden. Kommunismen skördar tusentals liv varje dag i nutid. Det är en viss skillnad.

Moderaternas historia, och alla de andras, är i högsta grad relevant.

//Andreas

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079748
September 21, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Moderaternas historia, och alla de andras, är i högsta grad relevant.
//Andreas

Vart skrev jag att moderaternas historia eller de andras är orelevant? Fan nu är jag less på att folk inte kan läsa vad man skriver... 👿

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL