September 11, 2002
du har rätt boogey. du får även en pluspoäng. du svarade på ungefär det jag tänkte på med din messiasanknytning, varför han är så viktig för troende inom rastafarin.
Ras betyder prins och Haile Selassies riktiga namn var Tafari Makonnen. han föddes som prins och därav namnet Ras Tafari Makonnen.
han ansågs precis som du sa vara förutspådd ur gamla testamentet och även av någon någorlunda nutida "profet" i början av 1900-talet som en "mörk kung från öst" eller nåt liknande. denne mörka kung skulle frälsa det orättvist behandlade folket.
allt tycktes, iom vissa tal till FN när det var oroligheter i Etiopien, stämma in på tafari makonnen som bytt namn till Haile Selassie I, Haile Selassie betyder för övrigt "den heliga treenigheten" (vilket ego eller 🙂
finns mycket mer fint o veta om honom o rastafarin men nu får det vara slut på föreläsningen.. jag bara svamlar nu
August 27, 2003
*gäsp*
Ingen ny fråga?
Då tar jag och drar en fråga bara för att inte tråden ska falla i glömska.
Vad är skillnaden mellan ett högnivspråk och ett vanligt assembler/maskin språk?
Det är trots allt ett datorforum så nu får ni visa prov på era talanger :blink:
EDIT: God morgon förresten.
EDIT2: En timme är tidsgränsen.
June 20, 2002
fet_loa wrote: du har rätt boogey. du får även en pluspoäng. du svarade på ungefär det jag tänkte på med din messiasanknytning, varför han är så viktig för troende inom rastafarin.
Ras betyder prins och Haile Selassies riktiga namn var Tafari Makonnen. han föddes som prins och därav namnet Ras Tafari Makonnen.
han ansågs precis som du sa vara förutspådd ur gamla testamentet och även av någon någorlunda nutida "profet" i början av 1900-talet som en "mörk kung från öst" eller nåt liknande. denne mörka kung skulle frälsa det orättvist behandlade folket.
allt tycktes, iom vissa tal till FN när det var oroligheter i Etiopien, stämma in på tafari makonnen som bytt namn till Haile Selassie I, Haile Selassie betyder för övrigt "den heliga treenigheten" (vilket ego eller 🙂
finns mycket mer fint o veta om honom o rastafarin men nu får det vara slut på föreläsningen.. jag bara svamlar nu
Fyller på med din profet innan vi sätter punkt.
Marcus Garvey, ledare för Universal Negro Improvement Association och African Communities League, som han bildade efter att ha rest runt och arbetat i Karibien och Syd/Centralamerika, där han märkte att svarta var förtryckta var än han kom.
Hans stora plan var att bilda en afrikansk nationalstat, där han ville återsamla alla svarta som blivit bortförda till andra delar av världen, och lär ha yttrat något i stil med "Se mot Afrika, när en Svart konung ska krönas, ty befrielsedagen är nära."
Allt detta gjorde Rastafari religion av, den Svarte Konungen blev Haile Selassie I, och man kan dra fler paralleller om man vill. Bl.a. det heliga landet, Etiopien, som rastafaris ska återfärdas till när tiden är kommen och deras eviga skallande om att "Alla svarta, var än de kommer ifrån, är Afrikaner".
Intressant religion, om än dock IMHO en ytterst korkad missnöjesreligion.
May 17, 2002
HuGGe wrote: Grr....
Ingen som kunde den här gången heller.
Svaret är i alla fall att högnivåspråk använder sig av yttryck och kommandon, assemblerspråk innebär att alla kod består av siffror och/eller bokstäver.
Kanske lite tidigt på morgonen för att fråga :/
det är inte för tidigt, bara lite för dum programeringsfråga,
NY fråga!
August 27, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=HuGGe]Grr....
Ingen som kunde den här gången heller.
Svaret är i alla fall att högnivåspråk använder sig av yttryck och kommandon, assemblerspråk innebär att alla kod består av siffror och/eller bokstäver.
Kanske lite tidigt på morgonen för att fråga :/
det är inte för tidigt, bara lite för dum programeringsfråga,
NY fråga!
Varför dum? är inte detta ett datorforum? kan inte alla skriva egna operativsystem i assemblerkod? 🙂
Okejdå
Vad är säkerhetfaktorn för personlyft?
Hur mycket klarar en skylift som det står "MAX100KG" på egentligen?
1 timme
May 17, 2002
ManicBlue wrote: Jag tror på de dubbla, var de rätt HuGGe? 🙂
I fortsättningen kan vi väl försöka ta lite frågor mer i stil med vad heter huvudstaden i blabla och mer allmänt kända saker, eller? Alltså mer bredare frågor i stil med Jeopardy.
du menar sådant som går fortare att google fram...
December 15, 2002
Krqagyzzz wrote:
du menar sådant som går fortare att google fram...
De får stå för dig, jag fuskar inte när de gäller så här allvarliga saker. Fast vi kanske borde anordna en tävling på IRC istället så att folk måste svara inom 10 sekunder. Tror inte min lilla idé kring den här tråden håller i praktiken
December 11, 2002
May 17, 2002
Kenrih wrote: [quote=Steel] Vilken är den vanligaste loktypen i Sverige?
RC6 bör det väl vara.
RC6 kan det inte vara.
RC6 gjordes i 60 exemplar, RC4 i 130 exemplar.
Hela RC-serien består av cirka 360 ex (gammla D-serien består av 333 exemplar och RC-serien är större)
min gissning är RC4 eller hela RC-serien
January 23, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Steel]Hmm, inte så att ni googlade på frasen "vanligaste loktypen i Sverige" eller nåt?
Upptäckte att man får en ganska bra första träff då. 🙂
Hade faktiskt nöjt mig med RC som svar också. 🙄
jag googlade inte, jag frågade min tågtåkige morbror.
Ok, jag tror dig.
Finns många ute i landet som gillar tåg det är inte så konstigt.
2 Guest(s)