Alltid lika roligt att vara bilägare..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Alltid lika roligt att vara bilägare..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2004 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....74,00.html
Tack miljöpartiet, för att jag slipper behålla 230:- mer/år.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
799197
December 18, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

"#¤@£$ miljöpartiet.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
799205
December 18, 2004 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Mer politik! 🙂

Om miljöpartiet hade fått bestämma allt i detta landet hade vi väl inte haft ett enda företag (läs: arbetsgivare). Ingen hade haft en bil för det hade varit så jävla dyrt. Vägarna skulle va hur kassa som helst och vi skulle kort och gott befinna oss på u-landsnivå.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
799214
December 18, 2004 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Alla behöver fan inte bil! 👿

Fler borde resa kollektivt istället. Jag säger inte att det funkar om alla gör det. På många ställen i landet går det inte, men i storstäderna är det fan inte många som MÅSTE sitta ensamma i sina bilar till och från jobbet varje dag. Om det är nått i det här landet som är sjukt så är det fan det. Ta en titt på bilköerna som sakta ringlar sig genom storstädernas gator på morgonen och eftermiddagen och räkna hur många som sitter ensamma i bilen. Det är åt helvete för många. Eftersom svenska folket inte själva har vett att göra nått åt det så tvingas politikerna ta såna här beslut istället.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
799220
December 18, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Då kan väl du gå och rida på din kamel, medan vi som vill åka bil får göra det i fred! Vilken rätt har staten att tala om för mig och alla andra att vi inte får åka ensamma i våra egna bilar?

Jag ser dessutom inte denna skatt som ett politiskt styrmedel, utan bara ännu ett sätt för staten att finansiera sina misslyckanden.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
799235
December 18, 2004 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Exakt som Snyde säger. Ganska trist attityd och ens tro att folk kommer köra mindre bara för att skatten om 500kr per år finns där. Det kommer inte få många från vägarna. Bil är liksom en standard som ingen vill bli av med.

Och angående sammkörnining. Jätte roligt att sammköra från PUNKT A till PUNKT B som ligger åt VÄST. Sen behöva ta sig igenom köerna till PUNKT C samtidigt. Kommer ta jätte lång tid. Istället för att ta sig via PUNKT A till PUNKT C direkt.

För du tror väl inte alla börjar sammköra över en natt? För själv tror jag aldrig det kommer hända. Alla har sina egna liv, och vill kunna titta till affären även om chauffören inte vill göra det. Eller hämta barnen på dagis. Eller, eller, eller.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
799238
December 18, 2004 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Alla behöver fan inte bil! 👿

Fler borde resa kollektivt istället. Jag säger inte att det funkar om alla gör det. På många ställen i landet går det inte, men i storstäderna är det fan inte många som MÅSTE sitta ensamma i sina bilar till och från jobbet varje dag. Om det är nått i det här landet som är sjukt så är det fan det. Ta en titt på bilköerna som sakta ringlar sig genom storstädernas gator på morgonen och eftermiddagen och räkna hur många som sitter ensamma i bilen. Det är åt h*****e för många. Eftersom svenska folket inte själva har vett att göra nått åt det så tvingas politikerna ta såna här beslut istället.

Alla bor inte i städer..
Ponera att jag skulle nyttja kollektivtrafiken..
Skulle innebära uppstigning 05.30, avgång buss 06.15(10-årige Sonen börjar skola 08.35)..För hemfärd buss klockan 17.00, allt för att åka 2 mil och närvara vid kurs mellan 09.00-13.00...
Med bil kan jag åka snabbt mellan orterna + närvara vid sonens frukost, och fixa middag vid 16.00 som vanligt folk.
Kan ta ett till exempel:
Har jag beställt nått som kommer som paket per post och visar sej vara felaktig vara..
Rutinen blir då att åka till närmsta "post", dvs paketskickningsställe 0,7 mil bort..
Kan då ta buss 08.20, skicka paketet och sedan kliva på buss hem vid 14,20..
Allt enligt tidtabell, och tätast möjliga bussar.
*Edit*
Tycker den skyhöga bensinskatten räcker som börda..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
799245
December 18, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte man är speciellt frisk om man jobbar i stan och åker bil

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
799252
December 18, 2004 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Kamelryttarn]Alla behöver fan inte bil! 👿

Fler borde resa kollektivt istället. Jag säger inte att det funkar om alla gör det. På många ställen i landet går det inte, men i storstäderna är det fan inte många som MÅSTE sitta ensamma i sina bilar till och från jobbet varje dag. Om det är nått i det här landet som är sjukt så är det fan det. Ta en titt på bilköerna som sakta ringlar sig genom storstädernas gator på morgonen och eftermiddagen och räkna hur många som sitter ensamma i bilen. Det är åt h*****e för många. Eftersom svenska folket inte själva har vett att göra nått åt det så tvingas politikerna ta såna här beslut istället.

Alla bor inte i städer..
Skulle innebära uppstigning 05.30, avgång buss 06.15(10-årige Sonen börjar skola 08.35)..För hemfärd buss klockan 17.00, allt för att åka 2 mil och närvara vid kurs mellan 09.00-13.00...
Med bil kan jag åka snabbt mellan orterna + närvara vid sonens frukost, och fixa middag vid 16.00 som vanligt folk.
Kan ta ett till exempel:
Har jag beställt nått som kommer som paket per post och visar sej vara felaktig vara..
Rutinen blir då att åka till närmsta "post", dvs paketskickningsställe 0,7 mil bort..
*Edit*

Alltid lika roligt att se att folk är läskunniga.... Jag skrev inte att ALLA ska åka buss. Jag skrev att det finns en hel del billister som sitter och svär i bilköer varje morgon trots att dom inte behöver det. Det finns dom som faktiskt kan ta sig till jobbet fortare och billigare med kollektivtrafik eller t.ex. cykel men ändå envisas med att sitta och hetsa upp sig i bilen varje dag. Läs hela inlägget nästa gång innan du svarar.

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
799253
December 18, 2004 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

höjda avgifter på saker som bevisat försämrar naturen och/elller människorshälsa är bra... GO MP!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
799257
December 18, 2004 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: [quote=ilg@dd][quote=Kamelryttarn]Alla behöver fan inte bil! 👿

Alla bor inte i städer..
Kan ta ett till exempel:
*Edit*

Alltid lika roligt att se att folk är läskunniga.... Jag skrev inte att ALLA ska åka buss. Jag skrev att det finns en hel del billister som sitter och svär i bilköer varje morgon trots att dom inte behöver det. Det finns dom som faktiskt kan ta sig till jobbet fortare och billigare med kollektivtrafik eller t.ex. cykel men ändå envisas med att sitta och hetsa upp sig i bilen varje dag. Läs hela inlägget nästa gång innan du svarar.

Jag gav dej en inblick i hur det ser ut där jag bor, och nödvändigheten av bil i de trakterna..
Jag läste hela ditt inlägg.
Kanske tolkade det fel när jag antog att du var för en höjning av skatten..

Kamelryttarn wrote: .....Eftersom svenska folket inte själva har vett att göra nått åt det så tvingas politikerna ta såna här beslut istället......

Ursäkta i så fall..
Men kontentan av skattehöjningen innebär faktiskt att ALLA drabbas..

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
799260
December 18, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket klokt sagt, kan inte annat än hålla med dig.

Kamelryttarn wrote: Alla behöver fan inte bil! 👿

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
799263
December 18, 2004 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Men kontentan av skattehöjningen innebär faktiskt att ALLA drabbas..

Jag vet och det är mycket beklagligt. Nu är jag inte så värst insatt, men jag tror att "trängselavgifter" och liknande kan vara ett bättre sätt att försöka reglera det hela lite. Folk som bor i störstäder och inte har mer än nån kilometer till jobbet behöver omöjligen köra bil till jobbet varenda dag. Sen finns det självklart situationer som kräver det ibland, men det är undatagsfall och då kan det kanske va värt att lågga nån krona extra just den gången.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
799264
December 18, 2004 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: [quote=ilg@dd] Men kontentan av skattehöjningen innebär faktiskt att ALLA drabbas..

Jag vet och det är mycket beklagligt. Nu är jag inte så värst insatt, men jag tror att "trängselavgifter" och liknande kan vara ett bättre sätt att försöka reglera det hela lite. Folk som bor i störstäder och inte har mer än nån kilometer till jobbet behöver omöjligen köra bil till jobbet varenda dag. Sen finns det självklart situationer som kräver det ibland, men det är undatagsfall och då kan det kanske va värt att lågga nån krona extra just den gången.

I det håller jag med dej fullständigt..

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
799295
December 18, 2004 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jävla löjligt, dom borde ta och kolla nånstans utanför stockholms stadsgräns nån gång....

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
799299
December 18, 2004 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Detta var ju roligt, det är svindyrt att tanka biljävel, det är svindyrt att lagabiljävel och nu ska man betala extra för att bara äga en. fy fan.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
799301
December 18, 2004 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Man kanske skulle taktikrösta nästa val för att få bort Mp från riksdagen. Alltså rösta på S om de ligger närmast att få bilda regering så att de kan bilda regering utan att vända sig till Mp. Skulle aldrig falla mig in att rösta på S men för att få bort Mp skulle det vara värt det.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
799305
December 18, 2004 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker en bättre idé borde vara att man får en liten bonus om man samåker till jobbet, större företag borde kunna gå ut med en liten bonus som man får en gång i månaden. Då man bevisligen samåker. Tex 200kr/person och månad. Då tjänar den som tar sin bil och hämtar upp alla på morgonen ca 1000kr om det är samma person som kör alla dagar och de andra åker gratis bil till jobbet. 1000/kr/månad kostar väl det nästan att hålla parkering till 4 bilar för företagen iaf med snöröjning, underhåll och ev markhyra.
Jag samåker med en vän till jobbet på morgonen, funkar toppen för mig. Har inte ens min bil påställd, har väldigt tur med bussförbindelser (går 4 linjer förbi här utanför, varav 3 st går 3gånger i timmen och det är inte långt till en hel del andra linjer)

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
799327
December 18, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man tänker efter så har jag tur med kollektivtraffiken, till skolan dock. 🙂 Det går buss tioende minut till stationen och tågen går varje kvart. Tåls att tänka på när man klagar på SL när det är 10 minuters förseningar när det kommer snö igen. 😛

Primus
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
799350
December 18, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas bara de gör nått vettigt för pengarna de får in. T.ex fixar till vildavästern vägarna här ute i landsbyggden. Fan snart åker man på lervägar igen.

Inte nog med att bensinen är dyr o skatten är hög, biljävlarna går ju sönder, blir utslitna, av att åka på dessa skräp vägar. lägg pengarna på upprustning av svenska väg nätet, då kan ja tänka mig betala extra bilskatt.

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 340
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL