October 22, 2002
För dieseldrivna personbilar höjs skatten med två procent.
Wiee, tur att man åker diesel, fast skatten är ju tillräckligt dyr på den redan ju.
Danne980 wrote: Tycker en bättre idé borde vara att man får en liten bonus om man samåker till jobbet, större företag borde kunna gå ut med en liten bonus som man får en gång i månaden. Då man bevisligen samåker. Tex 200kr/person och månad. Då tjänar den som tar sin bil och hämtar upp alla på morgonen ca 1000kr om det är samma person som kör alla dagar och de andra åker gratis bil till jobbet. 1000/kr/månad kostar väl det nästan att hålla parkering till 4 bilar för företagen iaf med snöröjning, underhåll och ev markhyra.
Jag samåker med en vän till jobbet på morgonen, funkar toppen för mig. Har inte ens min bil påställd, har väldigt tur med bussförbindelser (går 4 linjer förbi här utanför, varav 3 st går 3gånger i timmen och det är inte långt till en hel del andra linjer)
Varför skulle företagen betala för? Det låter nästan som min klasskamrat som jag höll på att ryka ihop med för att han tyckte det var OK att sno saker från företaget man jobbade för om man hade det dåligt ställt. Företaget vinner ju inget på att betala massa pengar i månaden ju.
macrus wrote: Pinsamt.. då borde de fan åtminstonde sänka priser på busskort osv här i Stockholm.
Varför i h*****e ska dom sänka något i sthlm om hela landets befolkning betalar för det?
June 23, 2002
fisken wrote:
[quote=macrus]Pinsamt.. då borde de fan åtminstonde sänka priser på busskort osv här i Stockholm.
Varför i h*****e ska dom sänka något i sthlm om hela landets befolkning betalar för det?
Var inte riktigt så jag menade, jag syftade på att det var dyrt som fan i Stockholm, har ingen aning om vad det kostar i Göteborg osv därför sa jag inget om det. Vettefan hur det är i andra städer satt säga.
April 10, 2001
Kamelryttarn wrote:
Jag vet och det är mycket beklagligt. Nu är jag inte så värst insatt, men jag tror att "trängselavgifter" och liknande kan vara ett bättre sätt att försöka reglera det hela lite. Folk som bor i störstäder och inte har mer än nån kilometer till jobbet behöver omöjligen köra bil till jobbet varenda dag. Sen finns det självklart situationer som kräver det ibland, men det är undatagsfall och då kan det kanske va värt att lågga nån krona extra just den gången.
Nu är det ju så illa ställt att vi kommer få trängselavgifter i stockholm from. juli-2005. Detta plus den nya skatten gör inget annat än mitt liv svårare.
Bor ca: 2.5 mil från jobbet. (söderort om stockholm, jobbar i solna) Kollektivt tar det mig ca 1 timma om jag åker bara raka vägen.
Med bil raka vägen är jag där på 25 minuter.
Det innebär att jag kan spara 70 minuter varje dag till nått vettigare som att umgås med familjen, hänga på NH eller nörda med datorn.
MEN, nu är det så att jag har två barn, det ena på dagis i liljeholmen, den andra i skola på kungsholmen. För att jag inte skall komma försent till jobb, och även hinna lämna sonen i skola innan 0800 och dottern på dagis så tar denna procedur kollektivt närmare 2 timmar = 4 timmar om dagen.
Det hela visar sig alltså vara ganska absurt att försöka med detta kollektivt då mina barn högst troligt skulle bli sönderstressade och och bli helt ofokuserade i studier osv.
WTG MP
Man bygger en stad som är en knytpunkt för många.
Men man har inte vägar som kan göra denna knytpunkt smidig.
Ringleden vore ju himmla smidig, folk har påtalat problemet i över 20 år men inget görs, när det sen börjar bli ohållbart så lägger man trängselavgift. Denna trängselavgift är i sig ej heller något annat än vägtull. För att oavsett om det är bilköer eller ej, så kommer man fortfarande få betala "trängsel"avgiften.
Så jag har sagt det förr och jag säger det igen.
SKALL jag betala trängselavgift, då skall jag fan ha full valuta för pengarna, då SKALL det vara så trångt på vägarna att det kommer ta mig minst halva dagen att komma till jobbet, annars är det för mig inget annat än ytterliggare en simpel punktskatt, eller vägtull som vi inte får ha i detta landet.
January 28, 2003
Kamelryttarn wrote: Eftersom svenska folket inte själva har vett att göra nått åt det så tvingas politikerna ta såna här beslut istället.
Precis som Stalin tvingades avrätta alla som kritiserade honom, för de inte hade vett nog att inse vad som var rätt?
Och ärligt talat, tror du på sagan att politikerna ansåg sig TVINGADE att ta detta beslutet för att svenska folket inte insåg det själv??
De enda som var tvingade till något, var sossarna som måste gosa med de jävla skogsmullarna i MP för att behålla majoritet.
Det med kollektivtrafiken är något som alldeles för många tror alldeles för mycket på. Sällan det funkar så jäkla bra som det verkar enligt tidtabellerna. MEN, hade det funkat smärtfritt att åka kollektivt, då hade jag med glädje alltid gjort det, och antagligen hade de flesta andra också gjort det.
October 24, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Kamelryttarn]Eftersom svenska folket inte själva har vett att göra nått åt det så tvingas politikerna ta såna här beslut istället.
Precis som Stalin tvingades avrätta alla som kritiserade honom, för de inte hade vett nog att inse vad som var rätt?
Och ärligt talat, tror du på sagan att politikerna ansåg sig TVINGADE att ta detta beslutet för att svenska folket inte insåg det själv??
De enda som var tvingade till något, var sossarna som måste gosa med de j**la skogsmullarna i MP för att behålla majoritet.
Det med kollektivtrafiken är något som alldeles för många tror alldeles för mycket på. Sällan det funkar så jäkla bra som det verkar enligt tidtabellerna. MEN, hade det funkat smärtfritt att åka kollektivt, då hade jag med glädje alltid gjort det, och antagligen hade de flesta andra också gjort det.
Nej, precis som indivier själva inte vet vad som är bäst för en utan behöver andra som bestämmer över en. Samma princip som den förbudspolitik du stödjer. Människan vet inte vad som är bäst för hon helt enkelt, utan andra bör bestämma hur hon ska leva sitt liv.
January 28, 2003
Deuterium wrote: Nej, precis som indivier själva inte vet vad som är bäst för en utan behöver andra som bestämmer över en. Samma princip som den förbudspolitik du stödjer. Människan vet inte vad som är bäst för hon helt enkelt, utan andra bör bestämma hur hon ska leva sitt liv.
Ledsen att göra dig besviken, men att köra bil och skjuta heroin är inget jag jämställer.
Så nu kan du väl ge oss lite statistik över hur många som dog i trafiken förra året, och hur många som dog pga heroinmissbruk. Det skulle vara jättekul att läsa lite sånt faktiskt!
March 27, 2003
Arne_Garflak wrote: j**la löjligt, dom borde ta och kolla nånstans utanför stockholms stadsgräns nån gång....
Jepp, håller med dig. I stockholm finns det alternativ. (tub, bussar osv) men ute i landet är det inte lätt....
*Tänker på den politiker som i ett debattprogarm på tv undrade varför norrlänningarna inte åkte tunnelbanan till jobbet..!?!* :bgrin:
January 22, 2003
Bor man I stockholm eller ska IN till stockholm är kollektivtrafiken mycket snabbare än bil (dock lika dyr snart...) men så fort man åker utanför dom områden som tunnelbanan täcker går det fortare att ta bilen, att åka kommunalt till skolan kommer ta runt 40-50 minuter för mig nästa år, men att köra bil tar max en kvart.
Ändå bor jag så att det inte är för svårt att komma till tåget.
October 24, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Deuterium]Nej, precis som indivier själva inte vet vad som är bäst för en utan behöver andra som bestämmer över en. Samma princip som den förbudspolitik du stödjer. Människan vet inte vad som är bäst för hon helt enkelt, utan andra bör bestämma hur hon ska leva sitt liv.
Ledsen att göra dig besviken, men att köra bil och skjuta heroin är inget jag jämställer.
Så nu kan du väl ge oss lite statistik över hur många som dog i trafiken förra året, och hur många som dog pga heroinmissbruk. Det skulle vara jättekul att läsa lite sånt faktiskt!
http://annualreport.emcdda.eu.int/en/home-en.html där kan du nog hitta hur många som dog av heroin i Sverige detta året, skulle chans på en hundra stycken kanske. Hur många som dog i trafiken har jag inte en aning om.
Saken är dock att det är inte vad det handlar om.
Utan du blir arg över att han tycker att det är ok att vissa (politker i detta fallet) tycker att de vet bättre än "folket" och därför har rätt att göra beslut som påverkar dem utan deras samtycke. Precis samma sak som när du och andra anser sig ha rätten att bestämma ifall Nisse ska röka brass eller inte, precis som ni anser att ni har rätten att bestämma ifall Nisse ska kolla på skräckfilm, precis som ni anser att Nisse och Lotta inte ska få göra upp en deal om att de ska ha sex och Nisse ger en peng i utbyte.
November 22, 2001
azN- wrote: [quote=ilg@dd] och fixa middag vid 16.00 som vanligt folk.
Middag vid 16.00!?! gör vanligt folk det? 😮
Shit,brukar äta vid 18.00 - 18.30 eller liknande...
Jag äter middag 20-21 oftast , fattar inte hur folk hinner tidigare.
Om de vill att folk ska åka kollektivt kanske de skulle fundera på att förbättre kollektivtrafiken istället för att höja bilskatten.
Vet inte hur det ser ut i resten av sverige, men västtrafik har fungerar otroligt dåligt samtidigt som det är vansinniga priser.
azN- wrote: [quote=ilg@dd] och fixa middag vid 16.00 som vanligt folk.
Middag vid 16.00!?! gör vanligt folk det? 😮
Shit,brukar äta vid 18.00 - 18.30 eller liknande...
Alltså, börja fixa middag, inte äta då.
Vid 17.00 är det dags att äta den.
Json_81 wrote:
Jag äter middag 20-21 oftast , fattar inte hur folk hinner tidigare..
Skulle nog kalla intag av föda den tiden för supe'..
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Har misstolkat helt tror jag. Men låter mitt inlägg stå kvar. Lite står kvar som jag ändå tycker.
Men missförstod Deuterium, tror jag. Så inget riktat mot dig. Bara jag som måste läsa bättre, tror jag 😛
Deuterium wrote: http://annualreport.emcdda.eu......me-en.html där kan du nog hitta hur många som dog av heroin i Sverige detta året, skulle chans på en hundra stycken kanske. Hur många som dog i trafiken har jag inte en aning om.
Saken är dock att det är inte vad det handlar om.
Utan du blir arg över att han tycker att det är ok att vissa (politker i detta fallet) tycker att de vet bättre än "folket" och därför har rätt att göra beslut som påverkar dem utan deras samtycke. Precis samma sak som när du och andra anser sig ha rätten att bestämma ifall Nisse ska röka brass eller inte, precis som ni anser att ni har rätten att bestämma ifall Nisse ska kolla på skräckfilm, precis som ni anser att Nisse och Lotta inte ska få göra upp en deal om att de ska ha sex och Nisse ger en peng i utbyte.
Varför din liknelse med knark är löjlig är för att MAJORITETEN av samhället INTE vill ha knark och heroin. Tyvärr. Och därför är den inte tillåten. Men bilar och transportmedel är det MAJORITETEN av folket som vill ha. Men sen att ett sketet parti som Miljöpartiet som har 4.6% eller vad de har kan få igenom ett beslut som nästan RESTEN av befolkningen inte vill ha. Det är inte demokratiskt, rätt eller något överhuvudtaget. Det går inte att likna med narkotika överhuvudtaget.
Problemet är att ett skitparti med 4.6 % kan driva igenom stora skatter och liknande, som ingen egentligen vill ha, för att Socialdemokraterna inte ser till Sveriges bästa, utan till sitt eget. Inte starka nog.
Dessutom drabbar inte heroin övriga samhället. Exempelviss genom sludder på gatan. Langare. Missbrukare som rånar folk från vanliga människor. Eller den dag då de hamnar på sjukhus och kostar skjortan.
Bil är något VI behöver, oavsett vad du tycker. Det är en risk som vi måste ta. Och visst dör det 500-600 personer per år. Men för h-vete , hur många kör inte bil också? Hur många dör och drabbar samhället negativt när de missbrukar, procentuellt? Och vad gör denna drog för nytta?
1 Guest(s)