November 27, 2003
Mind wrote: Jag förstår inte varför folk driver sig själva så långt att det inte är värt att leva, så länge man lever har man en chans att göra en skillnad, självmord är ett fegt sätt att ge upp på.
Att skriva att man först inte förstår och sen kalla dom fegisar är att skjuta sig själv i foten eller hur ? 😉
//Andreas
June 28, 2001
Delph1 wrote: [quote=Mind]Jag förstår inte varför folk driver sig själva så långt att det inte är värt att leva, så länge man lever har man en chans att göra en skillnad, självmord är ett fegt sätt att ge upp på.
Att skriva att man först inte förstår och sen kalla dom fegisar är att skjuta sig själv i foten eller hur ? 😉
//Andreas
Va nej nu hänger jag inte med riktigt.
tycker du att den meningen motsäger sig själv ?
January 12, 2004
Mind wrote: [quote=obelix][quote=Mind] självmord är ett fegt sätt att ge upp på.
det finns någ ingen mening som retar mig så j**la mycket som just denna... :burn: :banghead:
jeses vad purken du blev där då, förklara för all del varför.
Det är min personliga uppfattning att det är klent att ge upp och ta självmord.
Btw, var nån snubbe på 80talet som konstant lysnade på Ozzy osbourne - Suicide solution och tog sitt liv, ozzy fick massa skit för den och blev stämd, men jag vet inte om han vann eller ej.
majoriteten av dom som begår självmord ser det inte som en enkel snabb utväg, det är den enda utvägen som finns, allt och alla får det bättre än vad dom hade det när dom var i livet.
August 7, 2001
Marcan- wrote: Ja men ingen har sagt att det är enkelt att leva. Är ju alltid bättre att leva än att dö. Finns inget argument som kan mäta sig med detta anser jag.
Tänk så här.
Om vi t.ex. tar Lisa 13år.
Hon är abino och är lite överviktig.
Hon börjar högstadiet och killarna Lasse och Klas i klassen retar henne varje dag med ord som blekfis, tjockis.
Några månader senare övergår blekfis och tjockis till meningar som "Din jävla fitta varför är du så jävla vit och tjock för?" och dom tvingar henne göra saker som t.ex. ta av sig byxorna.
Lärarna och kuratorn tror inte så mycket på henne men ringer hem till föräldrarna och säger "Lisa hamnade i en liten hård ordväxling med några killar i klassen, så hon är lite ledsen men det blir nog bättre imorgon."
Det här fortsätter i flera månader till och blir bara värre och värre.
Föräldrarna börjar förstå mer vad som deras dotter utsätts för och ringer upp killarnas föräldrar.
Nästa dag i skolan så verkar allt bra i skolan.
Men sen när hon ska precis dyker killarna upp och allting blir värre.
Nu är Lisa 15år och orkar inte längre.
Hon kommer över lite tabletter.
Sen är det över.
Ett öde som blir allt vanligare.
Det är inte alltid enkelt att leva. Det är absolut inte fegt att ta sitt liv.
Det är svårt att förstå vad en del går igenom.
July 23, 2002
Delph1 wrote: Än en gång då: "vi" blir deprimerade över att vi inte har något att göra, att allt kommer serverat, att vi har tid att inte göra någonting, utmaningarna uteblir, samhället ställer samtidigt konstiga och overkliga ideal för ungdomar att uppfylla och vi behöver inte bry oss som små om i stort någonting än oss själva, etc.
//Andreas
Var har du läst det där? Tror du nån tar livet av sig för att de inte har någonting att göra?
August 7, 2001
Marcan- wrote: [quote=dree]Ett öde som blir allt vanligare.
Jo tyvärr är det ju så men att ta sitt liv är ju detsamma som att ge upp och låta dem vinna.
Jag känner en som har försökt ta självmord.
Hon berättade att hon tänkte att ifall hon tar självmord så kan hon ge dom så jävla dåligt samvete så dom får leva med det resten av livet.
Hennes självmordsförsök fick den effekten att hennes mobbare började förstå vad dom har gjort. Dom sa förlåt till henne och idag är hon ihop med en av dom.
En grej som är sjukt i sverige är den minimala forskningen.
Flera miljoner läggs på trafiksäkerhet men nada i stort sett på självmord och då dör det fler av självmord varje år.
June 28, 2001
Jo tyvärr är det ju så men att ta sitt liv är ju detsamma som att ge upp och låta dem vinna.
åh kolla en till som tänker utanför kuben.
dree wrote: [quote=Marcan-][quote=dree]Ett öde som blir allt vanligare.
Jag känner en som har försökt ta självmord.
Hon berättade att hon tänkte att ifall hon tar självmord så kan hon ge dom så j**la dåligt samvete så dom får leva med det resten av livet.
Hennes självmordsförsök fick den effekten att hennes mobbare började förstå vad dom har gjort. Dom sa förlåt till henne och idag är hon ihop med en av dom.
ok, detdär var väldigt bizzart.
Detta får mig genast att tänka på stockholmssyndromet, http://susning.nu/Stockholmssyndromet
http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_syndrome
Delph1 wrote: [quote=Mind]tycker du att den meningen motsäger sig själv ?
Ja i allra högsta grad 😉
//Andreas
men hur ?!
January 12, 2004
Nu är det så för dig, men den dagen du står där (om du hamnar dä) så lovar jag att du troligen inte tänker så...
January 12, 2004
Mind wrote: [quote=Marcan-][quote=dree]Ett öde som blir allt vanligare.
Du menar "åh, en till som inte vet vad denne pratar om"
June 28, 2001
obelix wrote: [quote=Mind][quote=Marcan-][quote=dree]Ett öde som blir allt vanligare.
Du menar "åh, en till som inte vet vad denne pratar om"
Nej en till som sett ljuset i tunneln och tagit det röda pillret (matrix)
Låt mig försvara mig med ett citat
"Society often forgives the criminal... never the dreamer."
-- Oscar Wilde
Du obelix och väldigt många fler har samma åsikt om en sak, sedan finns det få som inte tycker samma, vi är så få att vi anses vara udda och folk vägrar att aceptera våra åsikter.
Du har sett din syn på folk som tar självmord och jag har sett min.
January 12, 2004
Mind wrote:
Nej en till som sett ljuset i tunneln och tagit det röda pillret (matrix)Låt mig försvara mig med ett citat
"Society often forgives the criminal... never the dreamer."
-- Oscar WildeDu obelix och väldigt många fler har samma åsikt om en sak, sedan finns det få som inte tycker samma, vi är så få att vi anses vara udda och folk vägrar att aceptera våra åsikter.
Du har sett din syn på folk som tar självmord och jag har sett min.
vet var min syn kommer ifrån?
Den kommer från psykiatrin, som enligt min ringa mening borde veta vad dom talar om.
Det handlar om att våga öppna ögonen och ta till sig verkligheten, även om den hotar att rucka på den lilla sfär man kallar rätt och riktigt enligt en själv.
November 26, 2002
obelix, kan du inte förklara istället för att bara konstatera att du har rätt?
jag får uppfattningen att du och psykiatrin stöder självmord som om det vore en ok lösning på problem..
jag skulle vilja hävda att det alltid går att lösa sina problem på ett eller annat sätt, och att de som begår självmord är de som antingen inte vågar eller orkar försöka.
January 12, 2004
Öwall wrote: obelix, kan du inte förklara istället för att bara konstatera att du har rätt?
jag får uppfattningen att du och psykiatrin stöder självmord som om det vore en ok lösning på problem..jag skulle vilja hävda att det alltid går att lösa sina problem på ett eller annat sätt, och att de som begår självmord är de som antingen inte vågar eller orkar försöka.
själmord är ingen lösning, och psykiatrin ser det inte som en ok väg att gå, dvs att det är en lösning vilket det inte är.
Jag skrev tidigare om hur det är i majoriteten av fallen, att dom ser det som den enda och riktiga lösningen, att dom efterlevande och värden i övrigt har det bättre utan dom i livet.
November 27, 2003
nilsrock wrote: [quote=Delph1]Än en gång då: "vi" blir deprimerade över att vi inte har något att göra, att allt kommer serverat, att vi har tid att inte göra någonting, utmaningarna uteblir, samhället ställer samtidigt konstiga och overkliga ideal för ungdomar att uppfylla och vi behöver inte bry oss som små om i stort någonting än oss själva, etc.
//Andreas
Var har du läst det där? Tror du nån tar livet av sig för att de inte har någonting att göra?
Tror? nej det händer. Bristen på utmaningar är inte naturligt för det mänskliga psyket och det är få människor som fungerar bra om man inte får anstränga sig lite grann.
När man växer upp och får allt serverat på silverfat så blir man avtrubbad. Det känns meningslöst eftersom allt kommer och ordnar sig ändå.
//Andreas
August 7, 2001
Öwall wrote: obelix, kan du inte förklara istället för att bara konstatera att du har rätt?
jag får uppfattningen att du och psykiatrin stöder självmord som om det vore en ok lösning på problem..jag skulle vilja hävda att det alltid går att lösa sina problem på ett eller annat sätt, och att de som begår självmord är de som antingen inte vågar eller orkar försöka.
Det är lätt att vara tuff när man inte har varit i den situationen som dom med självmordstankar befinner sig i.
2 Guest(s)