Analog ZTV (Comhem) hackar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Analog ZTV (Comhem) hackar
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 31, 2005 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ända sedan comhem skyfflade om sina kanaler har mitt ZTV börjat hacka.

Det ser ut som om kanalen tappar frames lite då och då helt enkelt.

Ponera att man har tre frames per sekund istället för 25 så ska jag exemplifiera:

Normalt: abc abc abc abc
Men som jag ser det nu ser det ut som: abc abb abc

Kort sagt ser all rörelse onaturlig ut.

Dessutom verkar det som om kanalen drabbats av dålig lip sync också.

Den enda kanalen som är drabbad är ZTV och det är alltså analog mottagning via com hem jag talar om.

Jag bor i Lund btw.

När jag felanmälde det hela så trodde givetvis supporten att jag var skogstokig. Men efter att ha gett en ganska lång utförlig beskrivning av det hela (och även lite resonemang kring det hela) så mjuknade de. Dock sa han att han på förhand i princip kunde lova att ingen tekniker skulel kolla på det här.

Jag bad dem skicka en tekniker ändå men hittar han inget fel får jag betala kalaset. Frågan är ju hur tränat öga teknikern har. Ser han hur det ser ut här så kan han inte med gott samvete fakturera mig eftersom problemet är uppenbart.

Om någon av er märkt samma sak får ni gärna skriva här så att jag har lite kött på benen nästa gång jag talar med comhem!

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
866513
March 31, 2005 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är ju knappast hemma hos dig. Skulle kunna vara i nån digatal/analog omvandlare eller liknande.
Kan ju vara en förstärkare som håller på att bli knasig men tror inte det skulle inte bete sig så då.
Är det som om det stannar upp eller som skuggbild?

Anton Nilsson
Member
Medlem
866515
March 31, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Problemet är ju knappast hemma hos dig. Skulle kunna vara i nån digatal/analog omvandlare eller liknande.
Kan ju vara en förstärkare som håller på att bli knasig men tror inte det skulle inte bete sig så då.
Är det som om det stannar upp eller som skuggbild?

Det ser ut som den tappar frames helt enkelt (eller upprepar frames).

Själva bilden i sig är bra annars.

Anton Nilsson
Member
Medlem
866519
March 31, 2005 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Har fått svar från andra comhemanvä'ndare nu som också ser problemet. De kommer från städer lite varstans i landet (de flesta från skåne dock)

På com hem säger de att INGEN felanmält det här problemet.

Så har ni problemet ring genast annars kommer ingen förbättring att ske.

Jag förklarade precis för dem att jag postat det här på ett par olika diskussionsforum och att jag redan fått in svar från folk som upplever samma problem. Det var dock inget de ville ta med i sin felanmälan, istället bad de mig att säga till "de drabbade" att de också personligen skulle felanmäla det.

För att ett ärende ska få prioritet krävs mellan 20 och 30 felanmälningar.

Om ni har problemet så ring: 0771550000

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
866521
March 31, 2005 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Här i Arlöv funkar det bra, kansek har olika kanal platser här? Tycker att alla i lunda området skulle haft problemet om det sänds ut fel från dem. Är kanske något fel som bara är i huset eller i signalvägen till din lägenhet?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
866525
March 31, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Låter som du kör teven på gamla HL-motorn, med dåliga drivisar..
Provat stänga V-Sync??
:banghead:
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Anton Nilsson
Member
Medlem
866529
March 31, 2005 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Det tål att noteras: på en vanlig bildrörs TV syns problemet inte så jättemycket. Men det syns bara man tittar.

Det är alltså inga jättetydliga hack så det krävs väl kanske ett tränat öga för att se det. När man väl upptäckt det är det dock oerhört enerverande.

Lättast ser man nästan det om man fokuserar en bit vid sidan om TVn.

men som sagt alla ser det inte. problemet finns hos min morsa som bor något kvarter bort men hon kan inte alls se det när jag visar henne.

Likaså kan de grannar jag frågat inte heller se det men när jag frågade om jag fick komma in o kolla så såg jag det direkt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
866535
March 31, 2005 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Det tål att noteras: på en vanlig bildrörs TV syns problemet inte så jättemycket. Men det syns bara man tittar.

laugh

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
866539
March 31, 2005 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=UndaC]Det tål att noteras: på en vanlig bildrörs TV syns problemet inte så jättemycket. Men det syns bara man tittar.

laugh

Gueno, du vet vad du ska göra 😉

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
866542
March 31, 2005 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Har du en platt tv kan den lagga har jag hört kommer inte ihåg vilken tekink det var med bara.

Anton Nilsson
Member
Medlem
866546
March 31, 2005 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Har du en platt tv kan den lagga har jag hört kommer inte ihåg vilken tekink det var med bara.

TVn har inte med problemet att göra. Det är ju bara ZTV som det syns på. Dessutom syns det även på en vanlig bildrörs-TV när jag koppla rin den. 🙂

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
866579
March 31, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Har samma problem hemma!

Ska ta och ringa dom när jag kommer hem från jobbet.
Har bara kollat sporadiskt på ZTV så jag har inte orkat bry mig innan...

BTW: Bor i GBG, you are not alone... 🙂

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
866601
March 31, 2005 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Lättast ser man nästan det om man fokuserar en bit vid sidan om TVn.

Undrar om en sådan kommentar kan få en tekniker att inte sätta detta problem som prio 1? Man kanske kan förutsätta att de flesta som har för avseende att följa ett TV-program fokuserar på just TVn. Man kan säga att den har , i situationen i fråga, en central roll.

Ursäkta UndaC, men jag höll på att trilla av stolen när jag läste att du har problem med TV-bilden och problemet är störst när du fokuserar på sidan av TVn!!! laugh laugh

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
866603
March 31, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

ZTV hackar hos min flickvän men hon har inte comhem. 😕

Anton Nilsson
Member
Medlem
866608
March 31, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=UndaC] Lättast ser man nästan det om man fokuserar en bit vid sidan om TVn.

Undrar om en sådan kommentar kan få en tekniker att inte sätta detta problem som prio 1? Man kanske kan förutsätta att de flesta som har för avseende att följa ett TV-program fokuserar på just TVn. Man kan säga att den har , i situationen i fråga, en central roll.

Ursäkta UndaC, men jag höll på att trilla av stolen när jag läste att du har problem med TV-bilden och problemet är störst när du fokuserar på sidan av TVn!!! laugh laugh

Jag ser det när jag fokuserar mitt i bild. Kommentaren var avsedd för dem som kanske inte har samma hököga för videounderligheter som oss fantaster. 🙂

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
866619
March 31, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du inte skall betala för detta...
Ring upp och be dem göra n notering på att ztv inte fungerar (med datum och tid)...
Säg kort att du inte betalar från och med detta datum till det är åtgärdat...
Ta namn och tjänst på personen du pratar med...
Om denne inte kan svara på dina frågor/hjälpa dig be at få prata med chefen eller annan person som kan.

saita
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
869789
April 7, 2005 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Samma problem för mig i Uppsala. Märks tydligt när man kollar på sport, orkade inte se CL matcherna, höll på att få epilepsianfall. Kompisen på Mallorca fick SMS:a rapporter istället 😛

/mats

Anton Nilsson
Member
Medlem
869899
April 7, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

saita wrote: Samma problem för mig i Uppsala. Märks tydligt när man kollar på sport, orkade inte se CL matcherna, höll på att få epilepsianfall. Kompisen på Mallorca fick SMS:a rapporter istället 😛

/mats

se till att felanmäla det då =)
med tanke på hur många från bara dvdforum.nu som felanmält så måste comhem snart reagera
det har tom. blivit värre de senaste dagarna

av någon anledning är vissa program värre drabbade, fotbollsmatcherna och programmet baluba brukar vara sjukt hackiga

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
869903
April 7, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=saita]Samma problem för mig i Uppsala. Märks tydligt när man kollar på sport, orkade inte se CL matcherna, höll på att få epilepsianfall. Kompisen på Mallorca fick SMS:a rapporter istället 😛

/mats

se till att felanmäla det då =)
med tanke på hur många från bara dvdforum.nu som felanmält så måste comhem snart reagera
det har tom. blivit värre de senaste dagarna

av någon anledning är vissa program värre drabbade, fotbollsmatcherna och programmet baluba brukar vara sjukt hackiga

Även här har ZTV hackat en del och då har jag inte Comhem alls.

Men nu fungerar det som det ska.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
869929
April 7, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Många med olika Kanalleverantörer och olika lösningar verkar ha problemt. Jag skulle nog säga att ZTV själv är problemet.

Alltså att problemet ligger i deras datorer på något vänster 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 561
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL