July 27, 2002
Jag gillar filmer från denna tid, spec. de som handlar om judeförintelsen. Jag brukar inte bli påverkad av filmer, men av de här filmerna kan jag bli riktigt jävla nedstämd av. Nu vet man (Jag) ju inte om det verkligen var så BRUTALT som alla filmer visar, var det?
T.ex så tycker jag att i de flesta filmerna så är Tyskarna helt okänsliga, bara rakt på. Skjut 10 judar i rad, inge mer med det. För vilken jude gör motstånd? Det måste ju vara något liknande, faktum står ju kvar att många dog under tiden.
Sen undrar hur man kunde plötsligt bli en sån mördare under tiden, asså tyska medborgare som lever som människor, att de efter lite gnäbb gnäbb från Hitler kan gå ut och mörda för det? Krig förstår man, men judarna då? De gjorde ju inget på det sättet, det var ju liksom barn och kvinnor också.
Nu ska jag ut på morgonpromenad 8)
April 4, 2003
Att SSvakterna var brutala kanske inte var så kanstigt, om de inte gjorde sig kända som hårda skulle de riskera att skickas till krigsfronten istället. Sedan så gjorde judarna inget motstånd eftersom när de fick veta vad som väntade dem var det försent. De sa ju att de skulle förflyttas till landet, inte till ett förintelseläger. Det blev dock upplopp i ett kancentrationsläger, dock minns jag inte namnet utantill...
*nu ska jag hem från saunalan XIV*
June 18, 2001
Det gjordes ett test på sextiontalet, om jag inte minns fel. Försökspersonerna blev tillsagda att de skulle vara med i ett experiment rörande inlärning, men i själv verket handlade om att se hur långt personer kan gå när de blir tillsagda någonting av en auktoritet.
Försökspersonerna fick veta att i rummet bredvid satt en annan person som blev skulle lära sig saker utantill och sedan svara på frågor. När denna person svarade fel skulle försökspersonen ge den en elchock, vilket han kunde kontrollera från där han satt. Försökspersonen kunde inte se den andra personen, bara höra honom. Försökspersonen blev också informerad om de olika nivåer av chocker man kunde ge, och när det blev dödligt.
Nåväl, så småningom började försökspersonerna bli tillsagda att höja nivån. Efter ett tag, som ni förstår, nådde de en nivå där de trodde att de gav en dödlig dos.
Det var 60% som gav den dödliga dosen utan att ifrågasätta någonting.
Vad säger det? Att ett gradvis ökande av våld döljer vad man egentligen gör, och att man kan gå långt när man "bara följer order."
May 17, 2002
Callister wrote: Jag gillar filmer från denna tid, spec. de som handlar om judeförintelsen. Jag brukar inte bli påverkad av filmer, men av de här filmerna kan jag bli riktigt j**la nedstämd av. Nu vet man (Jag) ju inte om det verkligen var så BRUTALT som alla filmer visar, var det?
T.ex så tycker jag att i de flesta filmerna så är Tyskarna helt okänsliga, bara rakt på. Skjut 10 judar i rad, inge mer med det. För vilken jude gör motstånd? Det måste ju vara något liknande, faktum står ju kvar att många dog under tiden.
Sen undrar hur man kunde plötsligt bli en sån mördare under tiden, asså tyska medborgare som lever som människor, att de efter lite gnäbb gnäbb från Hitler kan gå ut och mörda för det? Krig förstår man, men judarna då? De gjorde ju inget på det sättet, det var ju liksom barn och kvinnor också.
Nu ska jag ut på morgonpromenad 8)
Just det där du beskriver har skett i princip varje krig sedan kriget uppfanns. Det sker alltid etnisk rensning, massmord på civilbefolkningen samt förföljelse i krig, det är lite av grejen.
Den psykiska påfrestningen under krig är den som tar knäcken, inte den fysiska, den bara dödar.
1 Guest(s)