November 27, 2003
denstore wrote: Alla befästningsverk byggda efter VK1 var bara bortkastade pengar. Det är bara att gå runt dem, och skära av underhållet. Efter första världkriget hade man insett att krig inte avgörs på ett par dagar, och att det inte heller längre var så att man tog sin armé och gich fram till någons stad. Massiva fronter och framför allt logistik var den nya modellen.
Ingen av de befästningar som byggdes mellan 1918 och 1939 användes med någon framgång, och det var inte heller monsterteknik som knäckte dem. Eben Emael föll då fallskärmsenheter landade på taket, och för hand slängde in sprängladdningar. Maginotlinjen struntade man helt enkelt i att anfalla. I Sevastopol brydde man sig knappt om att släpa dit kanonerna. Man hade redan innan kriget insett att flyg enkelt utförde samma uppdrag mycket billigare.Hur intresserad Hitler var av det befintliga pansaret kan vi nog fundera över. Visst använde de både 38T och 35:an en del, framför allt i Polen och Frankrike, men det Hitler ville ha framför allt var industrierna. Där byggdes mycket av den utrustning som senare skulle användas av den tyska försvarsmakten, av människor som inte var så fasligt dåligt inställda till att vara en del av det tyska riket.
Står fast vid att Hitler inte var redo för att ta dom befästningarna. Landskapet som sådant i Sudet tillåter inte speciellt mycket runtgående heller.
Annars är det ju helt sant det du säger.
Hans rustning var inte färdig utan detta var ju snarare precis som du säger ytterliggare ett steg i rustningen. Men att han senare skulle kunna vandra rakt över dom tvekar jag inte på.
Sista meningen antar jag att du syftar på tyskarna/tysktalande som bodde där för slaver hade inte nassarna mycket övers för 😕
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Står fast vid att Hitler inte var redo för att ta dom befästningarna. Landskapet som sådant i Sudet tillåter inte speciellt mycket runtgående heller.Annars är det ju helt sant det du säger.
Hans rustning var inte färdig utan detta var ju snarare precis som du säger ytterliggare ett steg i rustningen. Men att han senare skulle kunna vandra rakt över dom tvekar jag inte på.
Sista meningen antar jag att du syftar på tyskarna/tysktalande som bodde där för slaver hade inte nassarna mycket övers för 😕
//Andreas
Ja, vi kan säkert inte komma någonstans i den debatten, men alla tillfällen efter 1860, då man har förlitat sig på fasta befästningar och andra kostsamma installationer, har visat att de inte har särskilt stor försvarspotential. Klart är att ett par bra placerade bunkrar är bättre än ingenting, men rent kostnadseffektivt är det bättre med infanteri och spadar.
Hitler hade inget emot slaver, så länge de arbetade nästintill gratis för de högre stående tyskarna. Många verkar tro att Hitler och de andra nassarna ville utrota alla slaver och judar. De idéerna kom först efter kriget. Mycket på grund av Albert Speer. Att han kom levande undan är för mig ett mysterium. Han orsakade mer död och förintelse än någon av de andra nazikorifeerna.
November 27, 2003
denstore wrote: Ja, vi kan säkert inte komma någonstans i den debatten, men alla tillfällen efter 1860, då man har förlitat sig på fasta befästningar och andra kostsamma installationer, har visat att de inte har särskilt stor försvarspotential. Klart är att ett par bra placerade bunkrar är bättre än ingenting, men rent kostnadseffektivt är det bättre med infanteri och spadar.
Hitler hade inget emot slaver, så länge de arbetade nästintill gratis för de högre stående tyskarna. Många verkar tro att Hitler och de andra nassarna ville utrota alla slaver och judar. De idéerna kom först efter kriget. Mycket på grund av Albert Speer. Att han kom levande undan är för mig ett mysterium. Han orsakade mer död och förintelse än någon av de andra nazikorifeerna.
Sanning med modifkation men ok. Jag skulle knappas kalla det för human behandling iaf 😉
Speer ... ja där har vi en kille som kom riktigt snett någon gång i livet. 👿
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Sanning med modifkation men ok. Jag skulle knappas kalla det för human behandling iaf 😉Speer ... ja där har vi en kille som kom riktigt snett någon gång i livet. 👿
Det tråkiga är att han nästan har blivit glorifierad av vissa grupper i samhället. Och jag pratar inte om skinnskallar och nazister. Snarare kulturelit och affärsfolk.
Om sanningen skall fram, så hade Adolf en tokig idé om att skicka alla judar till Madagaskar. Dock så visade Speer på att det inte skulle fungera, då det skulle kosta för mycket. Så det fick bli läger istället. Likaså var han vänlig nog att påpeka att det tyska järnvägsnätet inte klarade av att forsla både trupper till fronten och judarna i mer än en riktning. Så det fick bli gaskammare och krematorier istället. Tack för den, Speer.
December 15, 2003
Ja, men det Albert Speer hade inte klarat det utan sin handgångne man Karl Saur som var den som organiserade utlokaliseringen av fabrikerna (små verkstäder som kanske kunde pressa ut tex ett jaktplan i veckan). Utlokaliseringen i slutet på kriget medförde dels att produktionen av militära vapen och fordon ökade mångdubbelt jämfört med i början av kriget trots de allierades bombninga av allt som hade minsta anknytning till industri.
Detta kostade dock mängder av arbetskraft och det var Karl Saur som drev igenom bruket av slavarbetskraft som fick slita tills de dog. Speer var ju mer en politiskt frontfigur.
Intressant diskussion det här, får följa denna tråd nogrannt i fortsättningen. 🙂
November 27, 2003
Akatosh wrote: Ja, men det Albert Speer hade inte klarat det utan sin handgångne man Karl Saur som var den som organiserade utlokaliseringen av fabrikerna (små verkstäder som kanske kunde pressa ut tex ett jaktplan i veckan). Utlokaliseringen i slutet på kriget medförde dels att produktionen av militära vapen och fordon ökade mångdubbelt jämfört med i början av kriget trots de allierades bombninga av allt som hade minsta anknytning till industri.
Detta kostade dock mängder av arbetskraft och det var Karl Saur som drev igenom bruket av slavarbetskraft som fick slita tills de dog. Speer var ju mer en politiskt frontfigur.
Intressant diskussion det här, får följa denna tråd nogrannt i fortsättningen. 🙂
Nja, politisk frontfigur eller inte, utan hans "godkännande" hade nog inte Saur kunnat handla på det sett som skedde, dock håller jag med dig om att Saur är ytterliggare en figur som inte riktigt fått ljus på sig som han kanske borde fått. Det fanns många som inte hamnade i Nürnberg efter kriget, men som borde ha gjort det. 🙁
http://www.dataphone.se/~ms/sp.....welcom.htm <--snubblade på denna sida igår. Den gjorde mig lite fundersam 😕 Även om han var en framstående arktitekt, tycker jag no knappast att det är rätt att hylla honom när han stått för så mycket annat "mindre bra". //Andreas
June 28, 2001
Vitamin-C wrote: ändå när man säjjer andra vrädlskriget så är jag mäst imponerad över rysslands anfall på de japansa besittningarna i kina
Huh, detta har jag inte ens hört talas om, Tell me more.
-----
btw, vad fan är sudet ? det har jag heller aldrig hört talas om.
November 27, 2003
Mind wrote: btw, vad fan är sudet ? det har jag heller aldrig hört talas om.
Nordvästra delen av Böhmen-Mähren i Tjeckien. Ligger precis i gränstrakten till Tyskland. Det är inget "officiellt" område utan kallas Sudet pga. att det bodde många tyskar där. Det ligger i syd -> sydtyskar -> Sudet på tyska.
Krigshistoriskt sett så har området alltid spelat stor roll pga av det naturliga försvar som omgivningen ger.
//Andreas
March 11, 2003
Akatosh wrote: Ja, men det Albert Speer hade inte klarat det utan sin handgångne man Karl Saur som var den som organiserade utlokaliseringen av fabrikerna (små verkstäder som kanske kunde pressa ut tex ett jaktplan i veckan). Utlokaliseringen i slutet på kriget medförde dels att produktionen av militära vapen och fordon ökade mångdubbelt jämfört med i början av kriget trots de allierades bombninga av allt som hade minsta anknytning till industri.
Helt korrekt, men saken är väl att Speer hade Adolfs öra. Av någon anledning litade Hitler mer på Speer än vad han litade på någon annan. Troligtvis p.g.a. Speer var mer en akademiker än militär och utan öppna politiska ambitioner, och den lille korpralen trodde väl därför att han var ofarlig. Intressantast är väl att så många lurades av denna mannens karisma. Speer fick lägst straff av personerna i den inre kretsen, och verkar ha duperat både de inblandade i Nurnberg-processen, och senare Gitta Sereny. Dock verkar Sereny ha insett det framåt slutet, men vill väl inte riktigt erkänna det.
En annan intressant sak med Speer, Saur och utlokaliseringen, är ju att det var Bomber Harris som drev fram den utvecklingen. På grund av de idiotiska massbombningarna av de stora städerna, så blev utlokaliseringen ett måste. Speer och Saur lyckades ändå hålla produktionen på samma nivå, men i.o.m. att allt byggdes i småfabriker, så blev det helt omöjligt att slå ut industrin. Fram till krigets sista dagar hade Tyskland en hyffsat hög produktion av t.ex. jaktplan. Helt makalöst egentligen.
December 15, 2003
Jo det är makalöst, jag har en bok där det berättas om just det. 4482 jaktplan byggdes det i februari 1945 jämfört med ca 900 i månaden ett år tidigare. Och då var det i ett land som knappt hade en hel, icke bombad cykelstig vid den tidpunkten.
Att det knappt fanns bensin i landet var ju en annan sak. 😉
Men då var det till priset av mängder av slavarbetare (visst, tyska folkets kampvilja var ju oerhört hög när det gällde försvaret av hemlandet och de som inte kunde greppa ett gevär höll på med underhållet/produktionen).
January 8, 2003
Kan säga att befästningarna i sudet området var extra effektiva pga de stora bergen de ligger på. Från Dresden upp till högta toppen vid gränsen är det ju 1000m stigning eller nått och på den tiden fanns det inte många Kw i fordonen, om det nu fanns några har hört något om att Tyskarna litade till 80% på hästar på 30 talet. Så bara att gå upp där å sen föra med sig förnödenheter hade tagit sin tid. Vet inte om det finns så många bunkrar kvar ännu men jag vet att de fanns på 60 talet och att min mamma åkte ut med skolklassen och hade en studie dag vid en bunker.
November 27, 2003
Dadde wrote: Kan säga att befästningarna i sudet området var extra effektiva pga de stora bergen de ligger på. Från Dresden upp till högta toppen vid gränsen är det ju 1000m stigning eller nått och på den tiden fanns det inte många Kw i fordonen, om det nu fanns några har hört något om att Tyskarna litade till 80% på hästar på 30 talet. Så bara att gå upp där å sen föra med sig förnödenheter hade tagit sin tid. Vet inte om det finns så många bunkrar kvar ännu men jag vet att de fanns på 60 talet och att min mamma åkte ut med skolklassen och hade en studie dag vid en bunker.
Kan se om jag kan få låna pappas bilder och scanna in dom. Mäktiga saker! 🙂
//Andreas
May 17, 2004
denstore wrote: [quote=Vitamin-C]ändå när man säjjer andra vrädlskriget så är jag mäst imponerad över rysslands anfall på de japansa besittningarna i kina
För guds skull, Vitamin! Fem stavfel i en mening, och inte en enda versal!? Lite bättre kan du nog. Vill du diskutera, så får du allt skärpa dig!
nej.
Sen på tal om Speer så har ni väll hört om brevet han skickade till Hitler? i det då han förklarade at an hoppade av "gänget". Det interesangta var ju att Hitler inte tog livet på Speer. Man kan väll anta på grund av detta att Hitler hade sett eller såg Speer som sin vän.
1 Guest(s)