December 11, 2002
Behöver du verkligen göra ett program för det? Min gamla Ti-85 har en inbyggd funktion för det (POLY). Om Ti-83 skulle sakna den är det bara att plotta ekvation och titta var den skär y-axeln (det finns garanterat funktioner för att tala om exakt var det sker).
/Kenrih
May 1, 2003
Kenrih wrote: Behöver du verkligen göra ett program för det? Min gamla Ti-85 har en inbyggd funktion för det (POLY). Om Ti-83 skulle sakna den är det bara att plotta ekvation och titta var den skär y-axeln (det finns garanterat funktioner för att tala om exakt var det sker).
/Kenrih
asså, fattar inte riktigt min sån funktion för ekvationer.. man måste knappa hur mkt som helst..
December 11, 2002
Marron wrote:
asså, fattar inte riktigt min sån funktion för ekvationer.. man måste knappa hur mkt som helst..
Om du har POLY gör du så här:
1. Först skriver du in gradtalet, dvs 2
2. Sedan skriver du in koefficienterna i ekvationen. Exempel 3x^2+2x-3=0 -> 3,2,-3
3. Tryck solve
Om du får svar som ser ut som (1,-1) är ekvationen inte lösbar i det reella talsystemet.
/Kenrih
February 1, 2003
eller som Kenrih skrev (tror jag)
plotta en graf, inte så jobbigt att skriva in en graf =o)
sedan så har du väl en math-knapp där du kan söka rötter/root
hmmm varför inte byta upp dig till en Casio räknare ?
9850 GB-Plus, en fin räknare med färgskärm ... har en till salu eventuellt ... på den har man ett inbygt program för ekvationslösningar, linjära och även för att lösa upp till 3:e grads polynom ...
=o)
jaja ... lycka till ...
just det ... programmet du funderar över ... jag kommer inte ihåg hur du programmerar din Texasräknare men .. nått i stil med:
input P
input Q
A=-(P/2) + Sqrt( (P/2)^2 -q)
B=-(P/2) - Sqrt( (P/2)^2 -q)
output X1 = A
output X2 = B
borde fungera ...
January 23, 2002
Marron wrote: [quote=Steel]Jag kan lägga upp koden till ett program som löser andragradsekvationer när jag kommer hem, om du vill?
Ett program till Ti-83 alltså.
Ja tack 😀
- :Disp ”X^2+PX+Q=0”
:Prompt P,Q
: P^2/4-Q→D
:If D≥0
:Then
:Disp ”X1=”, -P/2+√(D)
:Dsip ”X2=”, -P/2-√(D)
:Else
:Disp ”EJ REELLT”
:End
January 23, 2002
Marcan- wrote: [quote=Marron]tackar.. men skriver man in end, then och det?
😕
Ja
Nej
När du gått in för att skriva ett nytt program och där är en blinkande markör, tryck då på "PRGM" igen så får du fram menyer med olika kommandon som du sedan infogar genom att trycka "ENTER" vid dem.
För att infoga "≥" och "=" trycker du "2nd" och sedan "MATH (TEST)", i den menyn finns olika sådana tecken.
Detta gäller för TI-83 men det bör ju vara samma på TI-83+
April 14, 2002
Steel wrote: [quote=Marcan-][quote=Marron]tackar.. men skriver man in end, then och det?
😕
Ja
Nej
När du gått in för att skriva ett nytt program och där är en blinkande markör, tryck då på "PRGM" igen så får du fram menyer med olika kommandon som du sedan infogar genom att trycka "ENTER" vid dem.
För att infoga "≥" och "=" trycker du "2nd" och sedan "MATH (TEST)", i den menyn finns olika sådana tecken.
Detta gäller för TI-83 men det bör ju vara samma på TI-83+
Vad jag menade var att de måste vara med 😉 Inte att man skriver dem för hand 😀
3 Guest(s)