February 10, 2003
Jag köpte och blev blåst på BLOCKET med 2000,-Spänn.Gjorde Polisanmällan vilket dröjde 2ÅR att utreda för Polisen.Polisen sa att dett är helt klart och det gälla nu Bedrägeri.Men Åklagere ställde Fallet in som "för Geringfögigt" Also jag skrita nu också i Lagerna-har ja ingen Invärkan på Nogontingen.
Förlåt den usla Stavningen,är Tysk.....Mvh.......Klaus
February 12, 2002
Köpte en cross för ett tag sen, ville verkligen ha den men den var en bit bort så jag ringde och sa åt killen att han kunde få 5k i förskott om han höll den åt mig.
Då frågade killen, men tänk om jag blåser dig då och tar pengarna. Jag svarade med att, då letar jag rätt på dig och spöar skiten ur dig. Efter ett framkrystat osäkert skratt från killen i andra ändan så säger han att han litar på mig och att han håller den tills jag kommer.
Orelevant historia, typ. Vart jag ville komma är ett i dagens samhälle om man vet personens kontonummer eller telefonnummer så är det inte speciellt svårt att hitta dem så bara för att jag är nyfiken vad är det som har hänt?
Sen varför ger ni pengar till dem utan säkerhet, tex att de kan bekräfta vem de är? Nästan så man får skylla sig själv då.
December 27, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Köpte en cross för ett tag sen, ville verkligen ha den men den var en bit bort så jag ringde och sa åt killen att han kunde få 5k i förskott om han höll den åt mig.
Då frågade killen, men tänk om jag blåser dig då och tar pengarna. Jag svarade med att, då letar jag rätt på dig och spöar skiten ur dig. Efter ett framkrystat osäkert skratt från killen i andra ändan så säger han att han litar på mig och att han håller den tills jag kommer.
Orelevant historia, typ. Vart jag ville komma är ett i dagens samhälle om man vet personens kontonummer eller telefonnummer så är det inte speciellt svårt att hitta dem så bara för att jag är nyfiken vad är det som har hänt?
Sen varför ger ni pengar till dem utan säkerhet, tex att de kan bekräfta vem de är? Nästan så man får skylla sig själv då.
sant. men frågan är: hur vet du att personnumret är äkta? Han kan lika gärna ha "lånat" någon annans namn och personnummer.
Får man fråga om vem det handlar om? Han/hon är väl garanterat bannad redan, men jag skulle ändå vilja veta?
January 20, 2003
Blev blåst för ett par år sedan via Blocket.
Hade följande information: Namn som personen angav, e-mail och kontonummer...
Detta är mer än nog för att göra en polisanmälan, det tar dem inte länge för att hitta personen.
I mitt fall var det någon skojare, fick hem en sammanställning av rättegången, över 200 personer som blivit blåsta.
Han blev fälld och personerna som hade hjälpt fick böter, i detta fallet handlade om att personen använt någon bekants telefon för att sätta in annonserna.
Några pengar fick jag inte för personen åkte in och hade inga pengar, lösningen heter Brottsoffermyndigheten som tar väldigt lång tid.
Hela historien tog totalt runt en 1½ år för mig, dock så sitter snubben fortfarande inne så jag är nöjd med resultatet 😛
March 10, 2003
Tråden skall finnas kvar och blev enligt vad jag vet endast låst och användaren är bannad från forumet.
Sökfunktionen i forumet är som vanligt helt keff så jag orkar inte manuellt leta upp tråden nu.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
Nej tråden är borta:
https://www.nordichardware.se/.....20155.html
Google-cache minns däremot allt...
January 20, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men nästa lösning då, använd telefon istället för e-post. Finns sen inte deras nummer att hitta.se eller på eniro, gör inte affärer med dem...
Tvärtom, ingenting loggas genom ett telefonsamtal, med e-post finns det både loggar och IP-nummer på både i din klient och hos din operatör.
January 31, 2004
Oftast är det väl så, att personerna som sysslar med detta har stora fodringar på sig. Så att få tillbaka pengar närmaste tiden är tyvärr att hoppas på för mkt.
Hade bilinbrott i lördags, men för att dra en lång historia kort. Killen lade ut grejerna på eniros köp och sälj, och jag såg dem. Polisen tog killen och hittade mängder med stöldgods i hans lägenhet.
Bara i mitt fall, så kräver jag honom på självrisken på bilförsäkringen. Men då kommer även mitt försäkringsbolag kräva honom på skadorna, dvs runt 15000:-, deras krav hamnar högre än mitt så om han har pengar så får först försäkringsbolaget sina pengar sen jag.
Enkelt räknat har han då 10st bilar på sitt samvete med liknande skador, så skall han punga ut 150 000:- innan jag kan räkna med några pengar.
March 10, 2003
Snorch wrote: Nej tråden är borta:
https://www.nordichardware.se/.....20155.htmlGoogle-cache minns däremot allt...
Ok, skumt för Mean_Machine låste bara tråden. Isf har den flyttats till stängda delen på forumet.
Eller i värsta fall har någon av de nyare moderatorerna råkat ta bort den av misstag.
Jag vet iaf inte var den tagit vägen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 12, 2003
Den enda infon jag fick av min polisanmälan var "Förundersökning kommer inte inledas", men jag var väl först, och min anmälan rörde bara försök till bedrägeri, då jag inte hade betalt något. Ni andra bör ha fått info om ni har gjort anmälningar, annars kan ni ringa der polizei och höra.
March 10, 2002
Heh, jag blev blåst för några år sedan på blocket. Ringde den lokala polismyndigheten, de bad mig ringa dit brottet hade begåtts. Ringde dit, de bad mig ringa till Malmö. När jag väl kom fram där bad de mig ringa tillbaka till den lokala polisen. Sedan gav jag upp.
Nämnde jag att jag satt i närmare 3 timmars telefonkö? 🙁
February 12, 2002
Guufi wrote: Tvärtom, ingenting loggas genom ett telefonsamtal, med e-post finns det både loggar och IP-nummer på både i din klient och hos din operatör.
Om han sitter på ett öppet trådlöst nätverk i någon stad med en engångs email då?
Fortfarande, telefonummer, finns det på eniro/hitta tillsammans med namn och adress är det tryggare...
February 12, 2002
a01marev, då är det bättre att ta lagen i sina egna händer först i vårat lagom beskattade land.
Jaja, jag vet, tuffa forumsgrappen. 😀
Men men, fara dit, vara lite elak en stund, ta det man vill ha, säga lite väl valda ord med lagom bas i rösten, gjärna spreja lite också sen med gott samvete tralla hem. (Glöm bara inte att det oftast kostar att köra dit också så ta lite extra grejjs för soppan också)
August 2, 2001
Dehman wrote: Heh, jag blev blåst för några år sedan på blocket. Ringde den lokala polismyndigheten, de bad mig ringa dit brottet hade begåtts. Ringde dit, de bad mig ringa till Malmö. När jag väl kom fram där bad de mig ringa tillbaka till den lokala polisen. Sedan gav jag upp.
Nämnde jag att jag satt i närmare 3 timmars telefonkö? 🙁
Polisen är så jäkla slöa. Man kan undra vad de sysslar med egentligen. Farsan köpte en skärm på tradera och blev blåst. Bedragaren hade varit dum nog att använda sitt riktiga konto så hans identitet gick att spåra. Polisen sa att de var medvetna om vem det var och att han redan var anmäld för flera liknande brott. Nu har det gått ett år snart och ingenting har hänt.
1 Guest(s)