February 4, 2003
Hej.
Nu är det inte så att jag är en "oärlig" människia och försöker mjölka försäkringsbolag på pengar, men jag har dålig erfarenhet av försäkringsbolag sen tidigare. Vi hade en vattenskada i vårt badrum, efter att hantverkare (vit firma) varit där och gjort vid badrummet, 6 år senare hade hela badrummet blivit fuktskadat. Dock hade firman gott i konkurs, men ombildats till nytt bolag med samma "personer" bakom. De ersatte inte skadan. Inte heller ersatte försäkringsbolaget vår skada, eftersom de hänvisade till att det inte var fackmanamässigt utfört. Lite därför vi använde en vit firma, för att vara "trygga" tänkte vi.
Men vi orkade inte bråka då, då detta hände i samband med försäljning av huset, och överlåtelsebesiktningen, utan vi tog kostnaden själva. 40 tusen kronor.
Hur som. Några månader senare så blev jag nerslagen i Halmstad av en "full" person, helt oprovocerat. Ja, det är faktiskt sant. Halmstad kan vara ganska sjukt ibland, finns störda personer. Hur som, tillkallade polis, och efter vittnesutsagor i domstol så dömdes gärningsmannen. Även där gjordes en anmälan till samma försärkingsbolag, via hemförsäkringen. De var även denna gång väldigt otrevliga, och ville inte alls hjälpa till. Svarade inte på telefonsamtal och mail, utan hänvisade till brottsofferfonden och kronofogden. Jag var mer orolig vad som händer med mina framtida tandvårdskostnader då jag har en lagning som kommer få göras om. (observera att åklagaren hänvisade till mitt försäkrignsbolag).
Hur som. Killen dömdes i domstolen att betala ut mig 5000kr (vilket var det enda jag "sökte" om) vilket var ett standardbelopp för "överfall" i den storlek jag utsattes för. Utöver samhällstjänsten han fick, på grund av sin ringa ålder.
Nu ett halvår senare ungefär så fick jag papper från Kronofogden att killen inte har utmättningsbara tillgångar, så nu kan jag äntligen vända mig till mitt försäkringsbolag.
Bara för de varit så "dåliga" så vill jag så klart ha så mycket som jag kan få. Men inte mer än som är själigt naturligtviss. Men jag vill veta vilka standardregler som gäller i dessa sammanhang. Vad man har rätt till dvs, då jag aldrig varit med om liknande situationer förr.
* Jag tilldömdes 5000kr i ersättning för att jag blivit slagen av killen som skadestånd.
Kan jag utöver detta ansöka om ersättning för typ sveda och värk av mitt försäkringsbolag? Kan jag söka om ersättning för den halva dagen som jag inte kunde arbeta på mitt sommarjobb den dagen? (skitsumma, men nu jävlar ska de asen mjölkas, som bygger kontor överallt för miljonsummor..) och kan jag söka om ersättning för typ "kläder" som blev förstörda av blod den dagen? Framtida läkarkostnader för denna skadan som jag drog åt mig den dagen?
Förstå mig rätt nu. Jag är inte ute efter att förstöra för kollektivet, vill bara ha det jag har rätt till. Men tycker det är skrämmande när inte försäkrignsbolaget hjälper en, utan är direkt otrevliga. De ska inte bygga flotta kontor för våra pengar, utan pengarna ska gå till ersättningar vid de skador som vi faktiskt försäkrar oss mot. Rätt ska vara rätt.
Mvh/D
February 4, 2003
Hehe jo det är det jag menar. Ska ju ha ersättning speciellt nu när de har betett sig som de gjorde. 🙂
Men jag undrar liksom vilken ersättning man har rätt till? Är sveda och värk samma sak som det jag blev tilldömd som skadestånd i domstolen av gärningsmannen, eller är sveda och värk en annan grej, som kan vara högre än det belopp som domstolen "dömde" ut?
Vilka ersättningar har man rätt till i dessa fall? Lite så jag menar.
Så man inte "glömmer" bort söka någon ersättning som man inte visste man var berättigad till, eftersom man är ovetandes.
Det handlar om Länsförsäkringar. Ett förövrigt ganska dåligt bolag enligt mig.
Mvh/D
July 27, 2002
5000 låter lite.
Jag och ett par vänner råkade ut för ett överfall tidigare.
Det kanske var lite "större" dock och de blev åtalade för skadegörelse (polare hus), stöld (min telefon), olaga hot, grov misshandel osv.
Vi kommer beräknat få cirka 10-50 tusen var i skadestånd. Det högre talet åt en av vännerna som fick sitt huvud stampat på.
1 Guest(s)