Ang. kaffe|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ang. kaffe
Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 29, 2004 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det fanns en tråd uppe för ett tag sen som ifrågasatte om kaffe är farligt.

Jag svarade att om koffein skulle komma idag skulle det narkotikaklassas med en gång.

Ett flertal personer tyckte min jämförelse var absurd och saknade verklighetsförankring.

Vad läser man i tidningen (Metro,gbg) idag? "Koffein kan bli receptbelagt" 4 personer har den senaste tiden dött pga överdos av koffeintabletter och därför är det tal om att receptbelägga koffein i tablettform. För er som inte vet är det olagligt att inneha/förtära receptbelagda medel (och faller ofta under narkotikalagen) utan utskrivet recept.

Se sign.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
526245
January 29, 2004 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

kaffe och koffeintabletter = stooooor skillnad.

Pim_
Member
Medlem
526250
January 29, 2004 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: kaffe och koffeintabletter = stooooor skillnad.

Eller inte. Samma ämne.

"Kaffe fungerar precis lika bra som koffeintabletter"

http://www.metro.se sidan 9 gbg

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
526281
January 29, 2004 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte heller att koffein skulle säljas lika utbrett om det kom idag, men att neka att det är skillnad på kaffe och koffeintabletter tycker jag är ganska korkat iom att du tydligen läst artikeln...
Då har du sett att killarna hade ätit över 100 tabletter eller vad det var och du kan ju själv försöka att sätta i dig kaffe motsvarande den mängden koffein under en kortare period...

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
526284
January 29, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

kaffe och kofeintabletter är inte direkt skillnad förutom formet/ämnet de pressenteras i, en tablett ska motsvara ca: 1 kopp kaffe.

Visst de är lättare att slänga i sig 25 st piller än 25 koppar kaffe.

Fick nån skum chock förra gången jag tog de. Blev kall svettig och väldigt virrg.
Heh tog de lite innan jag kom hem och försökte hitta passet för jag hade köpt en resa som skulle gå nån timma senare så jag höll på att bli galen.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
526285
January 29, 2004 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: kaffe och kofeintabletter är inte direkt skillnad förutom formet/ämnet de pressenteras i, en tablett ska motsvara ca: 1 kopp kaffe.

Visst de är lättare att slänga i sig 25 st piller än 25 koppar kaffe.

Fick nån skum chock förra gången jag tog de. Blev kall svettig och väldigt virrg.
Heh tog de lite innan jag kom hem och försökte hitta passet för jag hade köpt en resa som skulle gå nån timma senare så jag höll på att bli galen.

jo, koffein är ju inte några nådiga grejer...
vet själv när man suttit och jobbat med något viktigt skolarbete eller liknande och tryckt i sig några koppar för mycket...
Blir helt darrig och jävlig...

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
526287
January 29, 2004 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ibland blir de lätt att de kommer i en lite för mycket kaffe när termosen bara står där så är de lätt att muggen fylls hela tiden.

Pim_
Member
Medlem
526303
January 29, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: Tror inte heller att koffein skulle säljas lika utbrett om det kom idag, men att neka att det är skillnad på kaffe och koffeintabletter tycker jag är ganska korkat iom att du tydligen läst artikeln...
Då har du sett att killarna hade ätit över 100 tabletter eller vad det var och du kan ju själv försöka att sätta i dig kaffe motsvarande den mängden koffein under en kortare period...

Alkohol klassas som narkotika om procenthalten är över 60% (om jag minns rätt).
Hade det kommit idag hade det garanterat varit en lägre %halt.
Visst är det skillnad på öl och vodka, men det är samma ämne som tär på din kropp.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
526313
January 29, 2004 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=boogey]Tror inte heller att koffein skulle säljas lika utbrett om det kom idag, men att neka att det är skillnad på kaffe och koffeintabletter tycker jag är ganska korkat iom att du tydligen läst artikeln...

Alkohol klassas som narkotika om procenthalten är över 60% (om jag minns rätt).
Hade det kommit idag hade det garanterat varit en lägre %halt.
Visst är det skillnad på öl och vodka, men det är samma ämne som tär på din kropp.

Oj då har man "knarka" en hel del ggr.. :bgrin:

Sen känner jag inte av koffien nånting.. Känner inte av nått om ja trycker i mej några koppar kaffe eller ex Redbull/Powerking.. 😛
Fan endel kan ju inte sova på flera timmar nästan.. laugh

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
526360
January 29, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.. så ni säger att koffein tabletter o kaffe e samma sak? Att en koffein tablett motsvarar en kopp kaffe.. e're inte så atyt en koffein tablett motsvarar mängden koffein i 1 kopp kaffe.. för kaffe innehåller ju sedan så mkt mer än bara koffein..

En grej till.. att koffein ska receptbeläggas.. haha.. bara för att nån har tagit mer än 100tabletter o dött... absurt.. ALLT är skadligt i förstora mängder.. man e bara dum om man petar i sig 100+ tabletter...

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
526372
January 29, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är klart att det hade blivit en lag om det. Det är ju för fän beroendeframkallande!
Frågan är om det hade klassats som narkotika, eller kanske bara som vanlig tobak.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
526548
January 29, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jonte_power säger så är ju en tablett samma som en kopp kaffe.
Vill se den som trycker i sig 100 koppar kaffe och dör av en överdos av kaffe. 🙄
Angående om de ska receptbelägga tabletterna eller inte, oavsett vad de gör med dem så bryr jag mig inte eftersom jag inte äter såna tabletter.
Men de ska f*n inte röra mitt kaffe. 👿

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
526593
January 29, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

undra om man ska börja dricka kaffe. 😕

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
526595
January 29, 2004 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: Som jonte_power säger så är ju en tablett samma som en kopp kaffe.
Vill se den som trycker i sig 100 koppar kaffe och dör av en överdos av kaffe. 🙄
Angående om de ska receptbelägga tabletterna eller inte, oavsett vad de gör med dem så bryr jag mig inte eftersom jag inte äter såna tabletter.

om du får i dig så mycket som 100 kroppar behöver du inte oroa dig för Koffeinförgiftning... du dör av vattenförgiftning innan 😀

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
526643
January 29, 2004 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ja men allså, folk dricker ju kaffe för det är gott också! finns väl ingen som äter koffeinkabletter för det är gott?

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
526651
January 29, 2004 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: [quote=Steel]Som jonte_power säger så är ju en tablett samma som en kopp kaffe.

om du får i dig så mycket som 100 kroppar behöver du inte oroa dig för Koffeinförgiftning... du dör av vattenförgiftning innan 😀

Faktum är att 100 koffeintabletter motsvarar ca: 40 koppar kaffe men det kan väl göra det samma 😉

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
526850
January 29, 2004 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

kan vara så att det finns nötter som tror att det är harmlöst bara för att det inte är recept på det.

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
528043
January 31, 2004 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Allt är ju relativt. Om man dricker 100 koppar kaffe under samma tidsperiod så lovar jag att lilla hjärtpumpen kommer att kollapsa. Om man skulle äta 100 Panodil/Alvedon/Treo etc så skulle njura/lever/magsäcken få livshotande skador.

Jag tycker helt klart att det finns en stor risk med koffeintabletter och dess användande bland allmänheten. Det "missbrukas" dock minst lika mkt som kaffe men kaffe anses inte vara lika farligt. Att receptbelägga koffeintabletter tycker jag dock är att ta i....verkligen. Media skriver ingenting om vid personerna hade för bakomliggande ev. sjukdomar eller vilket fysiskt skick de var i vid tillfället. En fullt fysiskt (och mentalt) frisk människa slänger inte i sig 100 koffeintabletter under den tidsperioden utan håller sig till det som står på förpackningen. Sjävklart kan man ta några extra nån gång i bland men det finns ju gränser...liksom för allt annat. '

Folk med hjärtsvikt/sjukdom kommer garanterat att få problem vid lgre doser av koffein och avrådes även att dra ner på kaffekonsumtionen...men detta framgår tyvärr inte i media utan här hänger ALLT på de ondskefulla koffeintabletterna som ä den ENDA orsaken till dödsfallen.

Jag blir så trött...

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
530118
February 2, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

däremot åldergräns på koffeintabletter... som med alla annan medicin så ska man veta hur man ska använda den..

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
530123
February 2, 2004 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är koffeinberoende... Det är inte kul alla ggr...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL