March 20, 2003
Det fanns en tråd uppe för ett tag sen som ifrågasatte om kaffe är farligt.
Jag svarade att om koffein skulle komma idag skulle det narkotikaklassas med en gång.
Ett flertal personer tyckte min jämförelse var absurd och saknade verklighetsförankring.
Vad läser man i tidningen (Metro,gbg) idag? "Koffein kan bli receptbelagt" 4 personer har den senaste tiden dött pga överdos av koffeintabletter och därför är det tal om att receptbelägga koffein i tablettform. För er som inte vet är det olagligt att inneha/förtära receptbelagda medel (och faller ofta under narkotikalagen) utan utskrivet recept.
Se sign.
March 20, 2003
Starscream wrote: kaffe och koffeintabletter = stooooor skillnad.
Eller inte. Samma ämne.
"Kaffe fungerar precis lika bra som koffeintabletter"
http://www.metro.se sidan 9 gbg
June 20, 2002
Tror inte heller att koffein skulle säljas lika utbrett om det kom idag, men att neka att det är skillnad på kaffe och koffeintabletter tycker jag är ganska korkat iom att du tydligen läst artikeln...
Då har du sett att killarna hade ätit över 100 tabletter eller vad det var och du kan ju själv försöka att sätta i dig kaffe motsvarande den mängden koffein under en kortare period...
March 19, 2003
kaffe och kofeintabletter är inte direkt skillnad förutom formet/ämnet de pressenteras i, en tablett ska motsvara ca: 1 kopp kaffe.
Visst de är lättare att slänga i sig 25 st piller än 25 koppar kaffe.
Fick nån skum chock förra gången jag tog de. Blev kall svettig och väldigt virrg.
Heh tog de lite innan jag kom hem och försökte hitta passet för jag hade köpt en resa som skulle gå nån timma senare så jag höll på att bli galen.
June 20, 2002
BarateaU wrote: kaffe och kofeintabletter är inte direkt skillnad förutom formet/ämnet de pressenteras i, en tablett ska motsvara ca: 1 kopp kaffe.
Visst de är lättare att slänga i sig 25 st piller än 25 koppar kaffe.
Fick nån skum chock förra gången jag tog de. Blev kall svettig och väldigt virrg.
Heh tog de lite innan jag kom hem och försökte hitta passet för jag hade köpt en resa som skulle gå nån timma senare så jag höll på att bli galen.
jo, koffein är ju inte några nådiga grejer...
vet själv när man suttit och jobbat med något viktigt skolarbete eller liknande och tryckt i sig några koppar för mycket...
Blir helt darrig och jävlig...
March 20, 2003
boogey wrote: Tror inte heller att koffein skulle säljas lika utbrett om det kom idag, men att neka att det är skillnad på kaffe och koffeintabletter tycker jag är ganska korkat iom att du tydligen läst artikeln...
Då har du sett att killarna hade ätit över 100 tabletter eller vad det var och du kan ju själv försöka att sätta i dig kaffe motsvarande den mängden koffein under en kortare period...
Alkohol klassas som narkotika om procenthalten är över 60% (om jag minns rätt).
Hade det kommit idag hade det garanterat varit en lägre %halt.
Visst är det skillnad på öl och vodka, men det är samma ämne som tär på din kropp.
March 14, 2001
Pim_ wrote: [quote=boogey]Tror inte heller att koffein skulle säljas lika utbrett om det kom idag, men att neka att det är skillnad på kaffe och koffeintabletter tycker jag är ganska korkat iom att du tydligen läst artikeln...
Alkohol klassas som narkotika om procenthalten är över 60% (om jag minns rätt).
Hade det kommit idag hade det garanterat varit en lägre %halt.
Visst är det skillnad på öl och vodka, men det är samma ämne som tär på din kropp.
Oj då har man "knarka" en hel del ggr.. :bgrin:
Sen känner jag inte av koffien nånting.. Känner inte av nått om ja trycker i mej några koppar kaffe eller ex Redbull/Powerking.. 😛
Fan endel kan ju inte sova på flera timmar nästan..
December 24, 2002
okej.. så ni säger att koffein tabletter o kaffe e samma sak? Att en koffein tablett motsvarar en kopp kaffe.. e're inte så atyt en koffein tablett motsvarar mängden koffein i 1 kopp kaffe.. för kaffe innehåller ju sedan så mkt mer än bara koffein..
En grej till.. att koffein ska receptbeläggas.. haha.. bara för att nån har tagit mer än 100tabletter o dött... absurt.. ALLT är skadligt i förstora mängder.. man e bara dum om man petar i sig 100+ tabletter...
January 23, 2002
Som jonte_power säger så är ju en tablett samma som en kopp kaffe.
Vill se den som trycker i sig 100 koppar kaffe och dör av en överdos av kaffe. 🙄
Angående om de ska receptbelägga tabletterna eller inte, oavsett vad de gör med dem så bryr jag mig inte eftersom jag inte äter såna tabletter.
Men de ska f*n inte röra mitt kaffe. 👿
January 12, 2004
Steel wrote: Som jonte_power säger så är ju en tablett samma som en kopp kaffe.
Vill se den som trycker i sig 100 koppar kaffe och dör av en överdos av kaffe. 🙄
Angående om de ska receptbelägga tabletterna eller inte, oavsett vad de gör med dem så bryr jag mig inte eftersom jag inte äter såna tabletter.
om du får i dig så mycket som 100 kroppar behöver du inte oroa dig för Koffeinförgiftning... du dör av vattenförgiftning innan 😀
March 15, 2002
Jingizu wrote: [quote=Steel]Som jonte_power säger så är ju en tablett samma som en kopp kaffe.
om du får i dig så mycket som 100 kroppar behöver du inte oroa dig för Koffeinförgiftning... du dör av vattenförgiftning innan 😀
Faktum är att 100 koffeintabletter motsvarar ca: 40 koppar kaffe men det kan väl göra det samma 😉
November 26, 2002
Allt är ju relativt. Om man dricker 100 koppar kaffe under samma tidsperiod så lovar jag att lilla hjärtpumpen kommer att kollapsa. Om man skulle äta 100 Panodil/Alvedon/Treo etc så skulle njura/lever/magsäcken få livshotande skador.
Jag tycker helt klart att det finns en stor risk med koffeintabletter och dess användande bland allmänheten. Det "missbrukas" dock minst lika mkt som kaffe men kaffe anses inte vara lika farligt. Att receptbelägga koffeintabletter tycker jag dock är att ta i....verkligen. Media skriver ingenting om vid personerna hade för bakomliggande ev. sjukdomar eller vilket fysiskt skick de var i vid tillfället. En fullt fysiskt (och mentalt) frisk människa slänger inte i sig 100 koffeintabletter under den tidsperioden utan håller sig till det som står på förpackningen. Sjävklart kan man ta några extra nån gång i bland men det finns ju gränser...liksom för allt annat. '
Folk med hjärtsvikt/sjukdom kommer garanterat att få problem vid lgre doser av koffein och avrådes även att dra ner på kaffekonsumtionen...men detta framgår tyvärr inte i media utan här hänger ALLT på de ondskefulla koffeintabletterna som ä den ENDA orsaken till dödsfallen.
Jag blir så trött...
1 Guest(s)